Gå til innhold

Vær korrekturleser og finn feil!


Smultring

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, Arabella skrev:

Det er helt greit at vi har noe forskjellige oppfatninger :). Jeg påstår ikke at min er den rette.

For å være ærlig har jeg problemer med akkurat dette. Jeg klarer ikke se forskjellen på en leddsetning som er "løselig tilknyttet" og en som er fastere tilknyttet. Jeg har forsøkt, men jeg forstår det ikke. Ellers kan jeg kommareglene ganske så godt, men det stopper litt opp når jeg ikke bare kan bruke reglene automatisk, men må bruke skjønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

24 minutter siden, Smultring skrev:

Det var bindestreksfeilen jeg tenkte på. 

Jeg har ikke noen kommafasit. Jeg tror det er valgfritt med komma der. Komma foran "slik at" tror jeg vingler fælt uten at jeg har funnet noe system i det. Hvis det skal settes komma der, så må en bruke regelen om komma foran unødvendige leddsetninger. Ordet "mens" er jo en konjunksjon her, så "andre ble endret" blir en hovedsetning med en bisetning knyttet til seg. Som hovedregel setter en jo ikke komma da. 

Jeg tittet i Vinjes Skriveregler nettopp. Når det gjelder "slik at", må kommasettingen bero på skjønn, skriver han. Jo løsere "slik at"-setningen er knyttet til hovedsetningen, desto sterkere blir argumentet for å sette komma. 

Jeg synes du bør la tvilen komme meg til gode. 

 

1 time siden, Smultring skrev:

Noen av epostene var feilfrie, mens andre ble endret slik at de enten inneholdt typiske skrivefeil eller grammatikkfeil.

Komma behøves ikke etter endret. Setningen "Noen av epostene var feilfrie, mens andre ble endret" kan stå alene og dermed ikke komma. Derimot kan også "Noen av epostene var feilfrie" stå alene, og da er jo spørsmålet om dette kommaet også skulle vært eliminert. Eller styres det av andre overordnete regler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

 

Komma behøves ikke etter endret. Setningen "Noen av epostene var feilfrie, mens andre ble endret" kan stå alene og dermed ikke komma. Derimot kan også "Noen av epostene var feilfrie" stå alene, og da er jo spørsmålet om dette kommaet også skulle vært eliminert. Eller styres det av andre overordnete regler?

Det skal være komma mellom to setninger som er forbundet med en konjunksjon. Ordet "mens" er her en konjunksjon. Da skal det settes komma. 

Ja, det er vel egentlig litt andre regler. Sideordning og underordning er vel stikkordene her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinjes Skriveregler (2013) oppsummerer kommareglene. Det følgende er et sitat fra boka med Vinjes eksempelsetninger:

Sitat

Komma mellom sideordnede setninger

Eva klatrer, og Ola går på ski.

De ville vite hvor jeg bodde, og når jeg var kommet.

Komma etter leddsetninger

Da han kom, gikk jeg.

Den som sover, synder ikke.

Komma foran leddsetninger som er løst tilknyttet

Hun støttet forslaget, skjønt hun ikke forsto det.

Jensen, som er en trivelig fyr, ble valgt enstemming.

En ny oppgave:

Sitat

– Vi selger rundt fem hundre boliger i året i Drammensregionen og i fjor var det kanskje fire–fem stykker som ringte opp og sa de angret, forteller han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Dr. A. Kula skrev:

Komma etter Drammensregionen, før og.

Ja, jeg måtte jo komme med en oppgave om komma. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, Smultring skrev:

Ja, jeg måtte jo komme med en oppgave om komma. 

Begynner å bli mye kommaoppgaver. Men tror ikke vi har hatt en der feilen er et komma for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Dr. A. Kula skrev:

Begynner å bli mye kommaoppgaver. Men tror ikke vi har hatt en der feilen er et komma for mye.

Det skulle ikke være vanskelig å finne ...

Sitat

For å undersøke dette i praksis, vil vi sjekke om det blant hjertepasienter er en økt forekomst av personer som har sett fotball det siste døgnet.

http://innsikt.bt.no/bak-forskningen-lurer-statistikken/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Smultring skrev:

Det skulle ikke være vanskelig å finne ...

For å undersøke dette i praksis, vil vi sjekke om det blant hjertepasienter er en økt forekomst av personer som har sett fotball det siste døgnet.

http://innsikt.bt.no/bak-forskningen-lurer-statistikken/

? Det er ett eneste komma her, og det er da helt korrekt plassert. Hvilken regel mener du blir brutt?

Endret av Pawn Hearts
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Pawn Hearts skrev:

? Det er ett eneste komma her, og det er da helt korrekt plassert. Hvilken regel mener du blir brutt?

Enig med deg, kommaet er riktig plassert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Pawn Hearts skrev:

? Det er ett eneste komma her, og det er da helt korrekt plassert. Hvilken regel mener du blir brutt?

Nå sitter jeg jo med Vinjes bok i fanget og kan sitere fra den:

Sitat

6.2 Ikke komma etter preposisjonsstyrte infinitiver og andre ikke-setningsformede ledd

For å kunne skrive godt må man ha lest mye.

På grunn av tidligere erfaringer med denne metoden har utvalget avvist forslaget. 

Denne regelen kan en finne mange steder. For eksempel her:

https://www.ordnett.no/spr%C3%A5kverkt%C3%B8y/spr%C3%A5kvett.komma

Der åpner de opp for unntak dersom preposisjonsfrasen er lang, men hovedregelen er klar. 

Endret av Smultring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Smultring skrev:

Nå sitter jeg jo med Vinjes bok i fanget og kan sitere fra den:

Denne reglen kan en finne mange steder. For eksempel her:

https://www.ordnett.no/spr%C3%A5kverkt%C3%B8y/spr%C3%A5kvett.komma

Der åpner de opp for unntak dersom preposisjonsfrasen er lang, men hovedregelen er klar. 

Du kom meg i forkjøpet. Jeg holdt akkurat på å lete etter denne bestemmelsen i samme bok, :) for å ha noe å referere til.

(Du har en feil i setning nr. 2 i svaret ditt :))

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Arabella skrev:

Du kom meg i forkjøpet. Jeg holdt akkurat på å lete etter denne bestemmelsen i samme bok, :) for å ha noe å referere til.

(Du har en feil i setning nr. 2 i svaret ditt ;))

Ja, du må bare påpeke feil jeg gjør. Jeg ser ikke feilen. Hva er det?

Edit: Glem det! Morsom feil! Må rette opp!

Endret av Smultring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, Smultring skrev:

Nå sitter jeg jo med Vinjes bok i fanget og kan sitere fra den:

Denne reglen kan en finne mange steder. For eksempel her:

https://www.ordnett.no/spr%C3%A5kverkt%C3%B8y/spr%C3%A5kvett.komma

Der åpner de opp for unntak dersom preposisjonsfrasen er lang, men hovedregelen er klar. 

Hmf. Finn–Erik har sikkert rett, men jeg kommer ikke til å følge denne regelen likevel. En liten snev av språklig anarki må man kunne tillate seg. Jeg la forresten inn en liten feil her, så dette er neste oppgave.

Endret av Pawn Hearts
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Pawn Hearts skrev:

Hmf. Finn–Erik har sikkert rett, men jeg kommer ikke til å følge denne regelen likevel. En liten snev av språklig anarki må man kunne tillate seg. Jeg la forresten inn en liten feil her, så dette er neste oppgave.

Finn-Erik skriver også at en kan drite i alle kommaregler hvis en føler for det. Jeg blir ikke overrasket om det vil bli obligatorisk med komma der etter hvert. Slik grammatikken nå er definert, er "å undersøke" en leddsetning. 

Frida har svart står det. Jeg gjetter allikevel: et snev?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Frida skrev:
2 minutter siden, Frida skrev:

Et lite snev

Et lite snev

Faktisk ikke. Det var bevisst villedende siden "snev" kan være både hankjønn og intetkjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Frida skrev:

Et lite snev

Jeg tenkte også på dette, og så etter i ordboken for sikkerhets skyld. Snev kan være både hankjønn og intetkjønn. Ellers har jeg ikke sett noen feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Erazor skrev:

I Finn-Erik er det en tankestrek i stedet for bindestrek.

Blink!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...