Gå til innhold

Mora til døde Angelica


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her også, for de som vil lese mer om  straffens formål og virkninger  (det blir for mye å kopiere, om jeg skal legge det ut her) http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/2022/2078/2080 (Jeg beklager at jeg ikke fikk frem det jeg mente. Jeg skal prøve å  komme tilbake til det).

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det slik at kun de 2 tingene gjentakelsesfaren og den prevantive virkningen av straff har betydning i Norge (Jeg fant ikke de rette ordene og den rette formuleringen)? Hvorfor er ikke offerets lidelser også med som et element der?

Anonymkode: fad9c...735

Det er det i form av erstatning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Rotemor skrev:

Det er det i form av erstatning.

Takk :) 

Anonymkode: fad9c...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Men hun kommer vel til å anke (etter hva jeg har lest), og vi vet ikke hva det ender opp med.

Anonymkode: fad9c...735

Hun risikerer å anke på seg lengre straff. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et eksempel er Linda Didriksen- saken, der samboer ble frikjent for drap i tingretten, men dømt til å betale erstatning til foreldrene hennes. Han anket, og i lagmannsretten ble han dømt for drapet på Linda. Hvis jeg Ikke husker feil, ble han dømt til 14 års fengsel for drap på Linda. 

Endret av Chiubi
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Chiubi skrev:

Et eksempel er Linda Didrikes- saken, der samboer ble frikjent for drap i tingretten, men dømt til å betale erstatning til foreldrene hennes. Han anket, og i lagmannsretten ble han dømt for drapet på Linda. Hvis jeg Ikke husker feil, ble han dømt til 14 års fengsel for drap på Linda. 

Hun var gravid også når hun døde. Fæl sak. Husker det godt fordi jeg var såvidt noen år eldre enn henne. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Chiubi skrev:

Et eksempel er Linda Didrikes- saken, der samboer ble frikjent for drap i tingretten, men dømt til å betale erstatning til foreldrene hennes. Han anket, og i lagmannsretten ble han dømt for drapet på Linda. Hvis jeg Ikke husker feil, ble han dømt til 14 års fengsel for drap på Linda. 

Det stemmer ikke, påtalemyndighetene anket etter at han ble frifunnet. 

Anonymkode: aa08e...cab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke, påtalemyndighetene anket etter at han ble frifunnet. 

Anonymkode: aa08e...cab

Begge parter anket. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Chiubi skrev:

Begge parter anket. 

Du påstod at han anket seg til strengere dom. Det stemmer ikke. 

Anonymkode: aa08e...cab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.4.2018 den 15.07, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det slik at kun de 2 tingene gjentakelsesfaren og den prevantive virkningen av straff har betydning i Norge (Jeg fant ikke de rette ordene og den rette formuleringen)? Hvorfor er ikke offerets lidelser også med som et element der?

Anonymkode: fad9c...735

 

På 15.4.2018 den 18.16, Rotemor skrev:

Det er det i form av erstatning.

Offerets lidelser/død er også en den av hensynene bak straff, selv om det ikke blir nevnt i artikkelen. Norge er blant annet forpliktet gjennom den europeiske menneskerettighetskonvensjon til å etterforske og eventuelt straffe dersom det har blitt begått drap/kriminelle handlinger med døden til følge. Det finnes mange eksempler på at andre land (enn Norge) har blitt dømt i den europeiske menneskerettighetsdomstol for manglende etterforskning og iretteføring. 

Anonymkode: 7fdbe...473

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spekulasjoner og injurierende utsagn, samt svar til dette.

Yvonne (admin)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har noen hørt noe mer om denne saken? Dommen skulle komme før 15. mai, men det kommer vel beskjed en liten stund før dagen den blir lest opp?

Anonymkode: ab505...bab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 8.4.2018 den 15.28, Rotemor skrev:

Barnevernet skal ikke la seg manipulere! Da feiler de barnet

Så enkelt! Det er jo bare å knipse med fingrene så går alt perfekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.4.2018 den 18.43, AnonymBruker skrev:

Foreldrevernet i Norge blir svakere og svakere, og det er ingen steder det er så svakt som i Norge.

Tullprat. Foreldre i Norge har altfor sterkt vern. Norge ligger på bunn i Europa i antall omsorgsovertakelser.

Det ser ut som mange av dere mener at etter denne saken så må bv og andre instanser få mere makt over barna, men det er ingen steder de har så mye makt som her, og fortsatt skjer det ting som går ut over barna, både i og utenfor helsevesen og barnevern. Det kommer alltid til å skje, mere kontroll vil ikke hindre det.

Feil, BV har for lite makt, som illustrert med alle sakene der de ikke fikk grepet inn.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, jabx skrev:

Hvem er dette neket?

Lurer jeg også på. 

Hun har jo helt tydelig "kjøpt" morens anoreksinarrativ og har hengt seg opp i at A døde av anoreksi. At det skjedde mens hun var isolert på hytta med en mor som ikke skaffet henne hjelp, sendte truende meldinger etc. er faktum hun tydeligvis velger å ignorere.

Anonymkode: 7ce6e...5ef

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, jabx skrev:

Så enkelt! Det er jo bare å knipse med fingrene så går alt perfekt!

Dersom du ikke klarer å vurdere annet i en situasjon enn mors uttalelse, så har du ikke verktøyet som trengs.

Utdanningsnivået til barnevernet burde vært høyere. Blant annet for å kunne skille klinten fra hveten.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
På 2.5.2018 den 9.33, AnonymBruker skrev:

Har noen hørt noe mer om denne saken? Dommen skulle komme før 15. mai, men det kommer vel beskjed en liten stund før dagen den blir lest opp?

Anonymkode: ab505...bab

Mulig de venter helt til den 15. 

Skulle hun bli frikjent etter den omfattende SMS-dokumentasjonen, uttalelser fra hjelpeapparatet etc., så mister jeg helt troen på barns rettssikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, chisandra skrev:

Mulig de venter helt til den 15. 

Skulle hun bli frikjent etter den omfattende SMS-dokumentasjonen, uttalelser fra hjelpeapparatet etc., så mister jeg helt troen på barns rettssikkerhet.

Hvis hun blir dømt, bærer det rett til 17.mai-feiring i fengsel, da eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...