Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg syntes at dommen var riktig, selv om jeg personlig gjerne ville hatt strengere straff. Det er en viktig dom som gir et signal om at det skal være en merkbar strafferettslig reaksjon så ikke barn blir fratatt den rettssikkerheten de har krav på. Tiltalte er altså dømt for grov mishandling i nær relasjon og unnlatt å skaffe nødvendig hjelp. Den dommen er ikke spesielt god å ha på rullebladet og en anke er jeg ganske sikker på at ikke vil endre skyldspørsmålet. Det vil nok være selve dommen som "svir" da mor kunne hatt sin datter i livet hvis hun hadde skaffet henne hjelp i desember. Tragisk og trist sak der et barn i starten av livet gikk tapt. Dette må mor ta ansvar for, dette kunne vært unngått. 

• Liker 28
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det mulig å lese dommen i sin helhet noe sted?

• Liker 3
Skrevet

En liten digresjon, men på youtube ligger det en video som omtaler barn/foreldrerelasjoner ( håper det ikke er brudd på reglene å si? ) i såfall får en moderator slette dette, er ikke sikker.

Psykopati og kjærlighet på youtube, en av de siste videoene, er jo alltid "greit og prøve forstå, det som virker uforståelig.

• Liker 5
Skrevet

Det er svært få barn og unge som dør av anoreksi i Norge. Nettopp fordi disse får hjelp. Så jeg vil si det er meget sannsynlig at hun kunne blitt reddet dersom hjelpeapparatet hadde fått muligheten! 

• Liker 12
Skrevet
7 hours ago, Gjesten29 said:

En liten digresjon, men på youtube ligger det en video som omtaler barn/foreldrerelasjoner ( håper det ikke er brudd på reglene å si? ) i såfall får en moderator slette dette, er ikke sikker.

Psykopati og kjærlighet på youtube, en av de siste videoene, er jo alltid "greit og prøve forstå, det som virker uforståelig.

Det er lov å lime inn en link 😊 

Jeg hadde lyst å kikke, men vet ikke hva jeg fant. Der var mye. 

• Liker 3
Skrevet

At hun ble dømt trigget vel diverse grandiose forestillinger hun har om seg selv. Og med forsvarer-kobbelet som smører de forestillingene, så er straka vegen til høyesterett.

Hvis anken fører fram da.

• Liker 12
Skrevet
3 minutter siden, Madame Butterfly skrev:

Det er lov å lime inn en link 😊 

Jeg hadde lyst å kikke, men vet ikke hva jeg fant. Der var mye. 

youtubevideo nr 20- psykopati og kjærlighet

psykopatiske foreldre forstyrrer barnas normalitetssans

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, Gjesten29 skrev:

youtubevideo nr 20- psykopati og kjærlighet

psykopatiske foreldre forstyrrer barnas normalitetssans

Hvor vil du med dette, vil du gi moren en ny diagnose som psykopat? 

Lurer forresten på hva slags "normalitetssans" som gjelder ved anoreksi...

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, Spesialpedagog1 skrev:

Dommen ble anket på stedet og Camilla Lem Heggelund skal, i følge forsvareren, kjempe alt hun kan for frifinnelse i en ankesak. 

For det første så lot hun seg ikke avhøre av politiet i konfronterende avhør, og hun møtte heller ikke opp til psykiatrisk vurdering. For det andre, ble saken utsatt ett år pga hennes manglende sykdomsinnsikt mtp regulering av insulin ifm diabetes type 1. I vinter startet straffesaken på nytt, og hun har utelukkende kun vært til stede når rettsdagene ikke har vært konfronterende. Hun møtte ikke engang opp for å høre domsavsigelsen som omhandler datteren hennes.

For et svik. Men, hun stilte i følge dommen aldri opp for datteren når hun tengte det som mest, så man burde vel ikke bli overrasket ut i fra de bevis som foreligger. Selv blir jeg det likevel... 

Javel, så nå er Camilla Lem Heggelund klar for en ankesak. Hun skal kjempe, sies det. Dvs. møte opp og forklare seg i neste rettsrunde, eller? 

---Denne tråden blir i så fall lang, tipper jeg. Og godt er det, for makan til oppegående folk her inne skal man lete lenge etter :) 

Jeg har vanskelig for å se for meg at hun klarer (vil) forklare deg under ankesaken. Det blir nok en ny runde med gråt og ustabilt blodsukker. Men jeg håper selvsagt jeg tar feil. 

• Liker 12
Gjest Husmusa70
Skrevet

Hvordan foregår en anke egentlig, blir det en hel rettsak på nytt?

Skrevet

Første rettsinstans er tingretten. En ankesak foregår i lagmannsretten, som er en helt ny vurdering av saken, med andre dommere. Det er det også lekdommere, mens det i tingretten er kun fagdommere. 

• Liker 7
Skrevet

Tror dere hun får holde på slik som hun har gjort nå, i lagmannsretten? Tenker da på det at hun har virret inn og ut slik som hun selv har villet denne gangen og ikke avgitt noen forklaring.

Jeg har vert i ting- og lagmannsrett og opplevde selv lagmannsretten som mye strengere en tingretten. Håper hun ikke får så frie tøyler neste gang. 

• Liker 15
Skrevet

Jeg er helt enig i at bevismessig ligger dette tett opp til drap. Og det er her fokuset bør være, ikke på anoreksi. Det er et tydelig signal for barns rettsikkerhet at moren fikk denne dommen. 

15 timer siden, Thisisnotmyname skrev:

Bra hun ble dømt skyldig. Noen som har opplyst linnea Myre om dette? Er enda irritert over hva hun skrev om saken

Enig med deg. 

• Liker 14
Gjest chisandra
Skrevet
1 time siden, Ryuk skrev:

Tror dere hun får holde på slik som hun har gjort nå, i lagmannsretten? Tenker da på det at hun har virret inn og ut slik som hun selv har villet denne gangen og ikke avgitt noen forklaring.

Jeg har vert i ting- og lagmannsrett og opplevde selv lagmannsretten som mye strengere en tingretten. Håper hun ikke får så frie tøyler neste gang. 

Tviler på om hun får fortsette på samme måten. Første dagene av (andre runde) i tingretten var jo en sann farse, i forsøket på å få nok en utsettelse.

Gjest Husmusa70
Skrevet
2 hours ago, Chiubi said:

Første rettsinstans er tingretten. En ankesak foregår i lagmannsretten, som er en helt ny vurdering av saken, med andre dommere. Det er det også lekdommere, mens det i tingretten er kun fagdommere. 

Så det blir hele omstendelige prosessen om igjen på nytt bare med andre dommere?
Da lurer jeg virkelig på hvaslags strategi hun har ja.

Skrevet
8 timer siden, Xela skrev:

Hvor vil du med dette, vil du gi moren en ny diagnose som psykopat? 

Lurer forresten på hva slags "normalitetssans" som gjelder ved anoreksi...

Har jeg aldri sagt, videoen tar for seg en adferd som ikke er normal, så det er vel en måte og forstå på. 

• Liker 1
Skrevet

Angelica hadde ikke en sjanse. Og det var moren som sto i veien for hennes muligheter til å leve et normalt og godt liv.

Tragisk som dette er, synes jeg det er en god ting at det ikke går an å grine seg fra en dom i en slik sak.

• Liker 18
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...