Hege899 Skrevet 10. juni 2018 #6862 Skrevet 10. juni 2018 Kan jeg ikke kjøpe abn hos lovdata pro uten eget firma? 1
Drikkeflaska Skrevet 10. juni 2018 #6863 Skrevet 10. juni 2018 2 timer siden, Hege899 skrev: Kan jeg ikke kjøpe abn hos lovdata pro uten eget firma? Det kan du kanskje, men prisen ligger på ca 12.000 i året, tror jeg.
Hege899 Skrevet 10. juni 2018 #6864 Skrevet 10. juni 2018 2 timer siden, Drikkeflaska skrev: Det kan du kanskje, men prisen ligger på ca 12.000 i året, tror jeg. Oisann! Er så nysgjerrig på å lese dommen i sin helhet, men ikke 12.000krones nysgjerrig 😬 9
Madame Butterfly Skrevet 10. juni 2018 #6865 Skrevet 10. juni 2018 6 minutter siden, Hege899 said: Oisann! Er så nysgjerrig på å lese dommen i sin helhet, men ikke 12.000krones nysgjerrig 😬 Du kan gå på biblioteket, det varierer kanskje hvilke som har abo? Mange folkebibliotek har det, kommer kanskje an på lommuneøkonomi og størrelse? Eller gå på et juridisk fakultetsbibliotek om du bor i en av de største byene? 3
Spesialpedagog1 Skrevet 11. juni 2018 #6866 Skrevet 11. juni 2018 (endret) På 9.6.2018 den 13.11, Blondie65 skrev: Hva er det som skremmer? At morskjærlighet kan gjøre så blind, rett og slett. -Og få så fatale følger. Det skremmer meg at hun var glad i barnet sitt, men samtidig var for egenrådig til å la andre få ta vare på det i hennes fravær av innsikt. Jeg har forresten lest hele dommen, og det var på grunnlag av det jeg kommenterte ditt innlegg. Jeg ble ikke skremt av det du skrev, så beklager om jeg formulerte meg litt knotete! Endret 11. juni 2018 av Spesialpedagog1 4
Mmmwhatever Skrevet 12. juni 2018 #6867 Skrevet 12. juni 2018 På 4.6.2018 den 23.58, Jobbermedbarn skrev: Det er hennes virkelighet. Problemet er jo at det ligger bevis der, fra henne selv i form av SMSer og mailer, nettopp at hun visste. Ironisk nok er det hun selv som står bak mange av bevisene. Derfor er det overveiende sannsynlig at hun også kommer til å bli dømt i lagmannsretten. Heldigvis. Du har nok rett i det: Det er slik hennes virkelighet er. Skremmende. 2
Gjest Bokhylla Skrevet 12. juni 2018 #6868 Skrevet 12. juni 2018 17 timer siden, Spesialpedagog1 skrev: At morskjærlighet kan gjøre så blind, rett og slett. -Og få så fatale følger. Det skremmer meg at hun var glad i barnet sitt, men samtidig var for egenrådig til å la andre få ta vare på det i hennes fravær av innsikt. Jeg har forresten lest hele dommen, og det var på grunnlag av det jeg kommenterte ditt innlegg. Jeg ble ikke skremt av det du skrev, så beklager om jeg formulerte meg litt knotete! Det som skremmer meg er at folk fortsatt, etter å ha fulgt denne saken og lest dommen, bruker ordet «kjærlighet» om denne morens forhold til barnet sitt. Det er faktisk ingenting her som tyder på at hun brydde seg om datteren sin overhode. Det er derimot mye som tyder på at hun brydde seg veldig mye om seg selv.
Mmmwhatever Skrevet 12. juni 2018 #6869 Skrevet 12. juni 2018 På 4.6.2018 den 23.20, Superchips skrev: Hun mener fortsatt at hun har mistet datteren "plutselig og uten forvarsel" fordi helsevesenet ikke gjorde noe og at hun selv derfor er et offer. Så da er vi vel ikke noe lenger enn for to år siden. Og fremdeles er fokuset på henne selv som offer (ikke datteren!), og en «årelang kamp mot mobbing». *sukk* 14
Mmmwhatever Skrevet 12. juni 2018 #6870 Skrevet 12. juni 2018 (endret) 4 timer siden, Bokhylla skrev: Det som skremmer meg er at folk fortsatt, etter å ha fulgt denne saken og lest dommen, bruker ordet «kjærlighet» om denne morens forhold til barnet sitt. Det er faktisk ingenting her som tyder på at hun brydde seg om datteren sin overhode. Det er derimot mye som tyder på at hun brydde seg veldig mye om seg selv. Jeg er ikke i tvil om det selv, jeg tror hun elsket datteren sin. Men kjærlighet trenger ikke være god. Kjærlighet kan få fryktelige følger. Hvis du leser FB-teksten hun la ut nylig, synes jeg den sier en hel del om henne. Et ekstremt kontrollbehov, og hun reagerer på det hun ser på som trusler med å skulle «beskytte». Det var nok det hun gjorde på hytta også - i hennes forskrudde virkelighet var det mange trusler mot henne og datteren - «mobbere», skole, helsevesenet, barnevernet - og hun reagerte med å «beskytte» datteren gjennom å isolere henne på hytta. Endret 12. juni 2018 av Mmmwhatever 9
Gjest Bokhylla Skrevet 12. juni 2018 #6871 Skrevet 12. juni 2018 1 time siden, Mmmwhatever skrev: Jeg er ikke i tvil om det selv, jeg tror hun elsket datteren sin. Men kjærlighet trenger ikke være god. Kjærlighet kan få fryktelige følger. Hvis du leser FB-teksten hun la ut nylig, synes jeg den sier en hel del om henne. Et ekstremt kontrollbehov, og hun reagerer på det hun ser på som trusler ved å skulle «beskytte». Det var nok det hun gjorde på hytta også - i hennes forskrudde virkelighet var det mange trusler mot henne og datteren - «mobbere», skole, helsevesenet, barnevernet - og hun reagerte med å «beskytte» datteren gjennom å isolere henne på hytta. Det er ganske spesielt å tro på det denne dama sier etter hva som er kommet fram.
Mmmwhatever Skrevet 12. juni 2018 #6872 Skrevet 12. juni 2018 (endret) 3 timer siden, Bokhylla skrev: Det er ganske spesielt å tro på det denne dama sier etter hva som er kommet fram. Det jeg skriver om henne er jo ikke akkurat flatterende.😉 Men det passer godt med det som har kommet fram i retten. Det er heller ikke det hun selv ønsker å formidle (nemlig at hun er et offer, har PTSD etc - hun er ikke noe offer, og om hun har PTSD eller ikke skal jeg ikke uttale meg om, men det er irrelevant). Det sto jo også i dommen at de mente hun elsket datteren. Det kommer nok til å stå det i den neste dommen også, akkurat som hun kommer til å bli kjent skyldig også i neste rettsrunde. Jeg tror ikke det er mulig å slippe unna slike overveldende beviser. Det som blir mest interessant i neste runde, er for det første om hun kommer til å forklare seg - og hva påtalemyndigheten kommer til å gjøre med funnene som tyder på at A hadde vært død ganske lenge før ambulansen ble tilkalt. Om de tør gå lengre i å antyde at mor har fabrikkert meldinger, kanskje med andre/flere vitner. Skulle ønske dommen lå åpent tilgjengelig. Er det ikke betenkelig at dommer ikke er tilgjengelige med mindre man betaler eller har tilgang til en betalingsdatabase på andre måter (jobb, studier etc)? Endret 12. juni 2018 av Mmmwhatever 7
Mmmwhatever Skrevet 12. juni 2018 #6873 Skrevet 12. juni 2018 Forresten, etter hva jeg klarer å google fram kan man få innsyn i dommer (som er offentlige) ved å kontakte den aktuelle domstolen. Jeg har prøvd det nå. Såvidt jeg husker tilhørte saken Valdres tingrett, selv om den av praktiske årsaker ble holdt på Gjøvik? 3
Mmmwhatever Skrevet 12. juni 2018 #6874 Skrevet 12. juni 2018 1 time siden, Mmmwhatever skrev: Forresten, etter hva jeg klarer å google fram kan man få innsyn i dommer (som er offentlige) ved å kontakte den aktuelle domstolen. Jeg har prøvd det nå. Såvidt jeg husker tilhørte saken Valdres tingrett, selv om den av praktiske årsaker ble holdt på Gjøvik? Jeg fikk dommen kort tid etter at jeg sendte mail til Valdres tingrett. 5
Gjest Blondie65 Skrevet 12. juni 2018 #6875 Skrevet 12. juni 2018 De som er besatt av noen og forfølger dem, møter opp utenfor huset deres, bomber dem med mail og telefonoppringninger og på andre måter stalker sin "utkårede" gjør det jo også fordi de elsker objektet sitt. Mens "objektet" blir kvalt av oppmerksomheten. Så det at man selv sier at man elsker noen, og handler av kjærlighet er ikke ensbetydende med at objektet føler seg elsket eller opplever handlingene som kjærlige. Jeg tror denne moren elsket barnet sitt - jeg tror også hun tror selv at hun gjorde det beste for barnet og for seg selv. Det er godt at domstolen har slått fast at det gjorde hun ikke.
Guidet Kvinne Skrevet 12. juni 2018 #6876 Skrevet 12. juni 2018 24 minutter siden, Mmmwhatever skrev: Jeg fikk dommen kort tid etter at jeg sendte mail til Valdres tingrett. Fikk du den på mail? 1
Mmmwhatever Skrevet 12. juni 2018 #6877 Skrevet 12. juni 2018 21 minutter siden, Guidet Kvinne skrev: Fikk du den på mail? Ja. 3
Frida Skrevet 12. juni 2018 #6878 Skrevet 12. juni 2018 1 time siden, Mmmwhatever skrev: Jeg fikk dommen kort tid etter at jeg sendte mail til Valdres tingrett. Tusen takk for tips, jeg hadde helt glemt at man kan få dommer tilsendt. 3
Hege899 Skrevet 13. juni 2018 #6879 Skrevet 13. juni 2018 19 timer siden, Mmmwhatever skrev: Jeg fikk dommen kort tid etter at jeg sendte mail til Valdres tingrett. Sendte du til epost adressen som står på siden deres? Jeg får ikke svar
Hattivatti Skrevet 13. juni 2018 #6880 Skrevet 13. juni 2018 1 time siden, Hege899 skrev: Sendte du til epost adressen som står på siden deres? Jeg får ikke svar Jeg fikk den i dag, under en time etter jeg etterspurte den. Brukte mailen på nettsiden til Valdres tingrett. 2
Fremhevede innlegg