Gå til innhold

Mora til døde Angelica


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest det utdraget er jeg dypt sjokkert!! Denne saken har rystet meg, og dette understreker igjen at dommen absolutt er riktig. Og straffen er ihvertfall ikke for høy.... 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Foya skrev:

Et annet utdrag:

Den siste form for krenkelse retten har funnet bevist, er at tiltalte flere ganger overfor N02 har truet med å ta sitt eget liv. På ettermiddagen 29. oktober 2015 skrev tiltalte til N02 at hun elsket henne svært høyt. N02 ga negativ tilbakemelding med «Særlig» og «Nei». Tiltalte svarte «Joooooo», og sendte deretter fem meldinger hvor hun forlangte svar fra N02: «Svar». Tiltalte skrev deretter «Jeg kjører utfor». Hun sendte så ytterligere 26 nye meldinger med innholdet «Svar». Tiltalte skrev deretter: «Jeg ringer sykehuset nå og sier hvor du er.» «Så kommer de og tar deg, men jeg er død!!!» «Når jeg legger på nå, ringer jeg sykehuset!!!» «Din egen feil» «Farvel min elskede lille venn ♥ Nå kjører jeg innover [sted4] tvald-2016-156747-03.png » «Ikke glem meg ♥ ♥ ♥ »

Herregud... Målløs... :trist:

Innlegget er redigert for brudd på opphavsrett.

Yvonne (admin)

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå lest hele dommen. Den var lang, grusom og det er umulig å lese den uten å både gråte og bli sint. Herregud så forferdelig hun må ha hatt det! Både i tiden før hun døde, men også tidligere i livet. Jeg har ikke barn og vet ikke om jeg vil ha det noen gang, men jeg har en mor som elsker meg og jeg vet hva det betyr. Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg skal si fordi ingen barn burde oppleve å bli så totalt sviktet av de som skal passe på seg. Jeg skjønner jo at moren er svært syk, men samtidig er det ganske så uforståelig. 

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brudd på opphavsrett og persondebatt, herunder mindreårige, samt svar til dette.

Yvonne (admin)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Etter disse utdragene stiller jeg meg (om mulig) enda mer undrende til menneskene som skriver «har ikke denne stakkars moren fått nok, om hun ikke må i fengsel i tillegg» 

Jeg får så vondt av den lille jenta at jeg er tom for ord!

Og den splitter nye ektemannen hennes, hva er han skrudd sammen av som klarer å forsvare det her?

Takk for utdragene @Foya

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Drikkeflaska skrev:

Jeg har nå lest hele dommen. Den var lang, grusom og det er umulig å lese den uten å både gråte og bli sint. Herregud så forferdelig hun må ha hatt det! Både i tiden før hun døde, men også tidligere i livet. Jeg har ikke barn og vet ikke om jeg vil ha det noen gang, men jeg har en mor som elsker meg og jeg vet hva det betyr. Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg skal si fordi ingen barn burde oppleve å bli så totalt sviktet av de som skal passe på seg. Jeg skjønner jo at moren er svært syk, men samtidig er det ganske så uforståelig. 

Hvor finner man dommen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Ryuk skrev:

Hvor finner man dommen?

Den ligger på Lovdata, men er bare tilgjengelig med Lovdata PRO. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er nok svært lett å lese saken, dommen og referatene og dømme mor for det hun gjorde og ikke gjorde. Men vi skal også huske at hun ble fanget i en situasjon til der det ene tok det andre og der hun la listen høyt (eller lavt alt ettersom hvordan man ser det) for sitt eget syn på egne ferdigheter kontra hele den store stygge fiende verdenen rundt. Når du først har begynt å gå ned den veien er det krevende å innrømme feil og snu.

For oss som ser på dette i ettertid, uten å være presset i situasjonen, er det umulig å sette oss inn i hva moren opplevde og hvordan hun kom til sine konklusjoner med tilhørende handlinger.

Dette forsvarer ikke handlingene hennes, for det er hennes fordømte plikt å sørge for at barnet får hjelp. Og nei, ikke et eneste barn skal oppleve at foreldre truer med barnevernet eller at forelderen tar sitt eget liv. 

Men det forklarer handlingene. 

Jeg kan likevel ikke fri meg for tanken på at skoleverk, helsepersonell og barnevern sviktet Angelica fullstendig. Setter man i verk kontrollert veiing og mor og barn uteblir, ja da får man sette himmel og jord, fanden og hans oldemor i bevegelse for å finne personen som er innkalt. Hvis pasienten er flyttet ut av kommunen får man varsle neste kommune om tiltak slik at kontrollert veiing kan bli gjennomført, og ikke minst konfrontere mor med at barnet er unndratt pålegg med de konsekvenser det medfører.

Jeg skjønner at mor har gjort det vanskelig for det offentlige - men det får da likevel være grenser for unnfallenhet fra offentlige instanser.

Uansett: mor har gjort det umulig å følge opp barnet, med tilhørende omsorgssvikt og hensetting i hjelpeløs tilstand med døden til følge. Personlig hadde jeg foretrukket at mor fikk en bot, plikt om å forklare seg, unnskylde sin oppførsel og en overvåkingsstatus grunnet pf fremfor fengselsstraff siden jeg ikke tror noe fungerer på denne moren - ikke en gang fengselsstraff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.5.2018 den 8.20, Blondie65 skrev:

Uansett: mor har gjort det umulig å følge opp barnet, med tilhørende omsorgssvikt og hensetting i hjelpeløs tilstand med døden til følge. Personlig hadde jeg foretrukket at mor fikk en bot, plikt om å forklare seg, unnskylde sin oppførsel og en overvåkingsstatus grunnet pf fremfor fengselsstraff siden jeg ikke tror noe fungerer på denne moren - ikke en gang fengselsstraff.

Jeg tror heller ikke at fengselsstraff fungerer for moren. Likevel ønsker jeg at hun skal sone straffen sin.  Det må fungere som en preventiv straff som kan få andre foreldre til å tenke seg om før de gjør noe liknende. 

 

 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
58 minutter siden, Pipaluk skrev:

Jeg tror heller ikke at fengselsstraff fungerer for moren. Likevel ønsker jeg at hun skal sone straffen sin.  Det må fungere som en preventiv straff som kan få andre foreldre til å tenke seg om før de gjør noe liknende. 

 

 

Jeg tror ikke at foreldre som ikke forstår barns grunnleggende behov skjønner mer av å sitte i fengsel eller at andre sitter i fengsel. Derimot tror jeg at barn og andre pårørende kan lære av at noen blir straffet for omsorgssvikt. Hvor galt skal det være før det er så galt at vi må melde? Bør jeg si fra om mor og barn som bor på hytten, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Pipaluk skrev:

Jeg tror heller ikke at fengselsstraff fungerer for moren. Likevel ønsker jeg at hun skal sone straffen sin.  Det må fungere som en preventiv straff som kan få andre foreldre til å tenke seg om før de gjør noe liknende. 

 

 

For denne moren eller andre lignende omsorgspersoner hjelper det ikke med fengselsstraff, men ifht andre spesielt barn som lider under omsorgssvikt og ikke dør, er det så viktig å vise at dette var så galt at de ble straffet for det! Det er en del av hjelpen disse barna får for å komme seg videre i livet. Så helt enig med deg, fengselsstraff er riktig! 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.5.2018 den 8.20, Blondie65 skrev:

Det er nok svært lett å lese saken, dommen og referatene og dømme mor for det hun gjorde og ikke gjorde. Men vi skal også huske at hun ble fanget i en situasjon til der det ene tok det andre og der hun la listen høyt (eller lavt alt ettersom hvordan man ser det) for sitt eget syn på egne ferdigheter kontra hele den store stygge fiende verdenen rundt. Når du først har begynt å gå ned den veien er det krevende å innrømme feil og snu.

For oss som ser på dette i ettertid, uten å være presset i situasjonen, er det umulig å sette oss inn i hva moren opplevde og hvordan hun kom til sine konklusjoner med tilhørende handlinger.

Dette forsvarer ikke handlingene hennes, for det er hennes fordømte plikt å sørge for at barnet får hjelp. Og nei, ikke et eneste barn skal oppleve at foreldre truer med barnevernet eller at forelderen tar sitt eget liv. 

Men det forklarer handlingene. 

Jeg kan likevel ikke fri meg for tanken på at skoleverk, helsepersonell og barnevern sviktet Angelica fullstendig. Setter man i verk kontrollert veiing og mor og barn uteblir, ja da får man sette himmel og jord, fanden og hans oldemor i bevegelse for å finne personen som er innkalt. Hvis pasienten er flyttet ut av kommunen får man varsle neste kommune om tiltak slik at kontrollert veiing kan bli gjennomført, og ikke minst konfrontere mor med at barnet er unndratt pålegg med de konsekvenser det medfører.

Jeg skjønner at mor har gjort det vanskelig for det offentlige - men det får da likevel være grenser for unnfallenhet fra offentlige instanser.

Uansett: mor har gjort det umulig å følge opp barnet, med tilhørende omsorgssvikt og hensetting i hjelpeløs tilstand med døden til følge. Personlig hadde jeg foretrukket at mor fikk en bot, plikt om å forklare seg, unnskylde sin oppførsel og en overvåkingsstatus grunnet pf fremfor fengselsstraff siden jeg ikke tror noe fungerer på denne moren - ikke en gang fengselsstraff.

Veldig bra skrevet, og veldig enig med det meste! Må bare påpeke at disse menneskene vi snakker om her er de mest utfordrende å jobbe med for oss som jobber med barnefamilier! Men vi har en forbanna plikt når barn har det vanskelig, ellers får vi bare finne oss en annen jobb! 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ryddet for innlegg skrevet av utestengt bruker, ryktespredning, samt svar på disse.

Phaedra,adm

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun mener fortsatt at hun har mistet datteren "plutselig og uten forvarsel" fordi helsevesenet ikke gjorde noe og at hun selv derfor er et offer. 

Så da er vi vel ikke noe lenger enn for to år siden.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Superchips skrev:

Hun mener fortsatt at hun har mistet datteren "plutselig og uten forvarsel" fordi helsevesenet ikke gjorde noe og at hun selv derfor er et offer. 

Så da er vi vel ikke noe lenger enn for to år siden.

Det er hennes virkelighet. Problemet er jo at det ligger bevis der, fra henne selv i form av SMSer og mailer, nettopp at hun visste. Ironisk nok er det hun selv som står bak mange av bevisene. Derfor er det overveiende sannsynlig at hun også kommer til å bli dømt i lagmannsretten. Heldigvis. 

Endret av Jobbermedbarn
  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, Jobbermedbarn skrev:

Det er hennes virkelighet. Problemet er jo at det ligger bevis der, fra henne selv i form av SMSer og mailer, nettopp at hun visste. Ironisk nok er det hun selv som står bak mange av bevisene. Derfor er det overveiende sannsynlig at hun også kommer til å bli dømt i lagmannsretten. Heldigvis. 

Jeg lurer på om familien og vennene hennes har hørt/lest disse sms`ene og mailene? Og hva i all verden tenker de om dem i så fall? 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Jobbermedbarn skrev:

Det er hennes virkelighet. Problemet er jo at det ligger bevis der, fra henne selv i form av SMSer og mailer, nettopp at hun visste. Ironisk nok er det hun selv som står bak mange av bevisene. Derfor er det overveiende sannsynlig at hun også kommer til å bli dømt i lagmannsretten. Heldigvis. 

Ja. Jeg tenker med gru på hvordan denne saken hadde stilt seg uten alle tekstmeldingene. Jeg regner med at hun uansett på i fengsel etterhvert. Om hun noen gang kommer til å innrømme/forstå/si sannheten om det som har skjedd er jeg mer usikker på..

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Superchips skrev:

Ja. Jeg tenker med gru på hvordan denne saken hadde stilt seg uten alle tekstmeldingene. Jeg regner med at hun uansett på i fengsel etterhvert. Om hun noen gang kommer til å innrømme/forstå/si sannheten om det som har skjedd er jeg mer usikker på..

Hun har nok laget seg sin egen virkelighet som hun klarer å leve med, så jeg antar hun bare må tviholde på den. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.5.2018 den 21.28, Drikkeflaska skrev:

Jeg har nå lest hele dommen. Den var lang, grusom og det er umulig å lese den uten å både gråte og bli sint. Herregud så forferdelig hun må ha hatt det! Både i tiden før hun døde, men også tidligere i livet. Jeg har ikke barn og vet ikke om jeg vil ha det noen gang, men jeg har en mor som elsker meg og jeg vet hva det betyr. Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg skal si fordi ingen barn burde oppleve å bli så totalt sviktet av de som skal passe på seg. Jeg skjønner jo at moren er svært syk, men samtidig er det ganske så uforståelig. 

Har noen link til dommen på lovdata.no? Har prøvd å finne den på nettsiden men finner ikke saken

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...