Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
2 timer siden, Leselusa skrev:

Jeg er enig til en viss grad i at jeg burde skrevet noe sterkere enn omsorgssvikt.  Omsorgssvikt med døden til følge eller mishandling i nære relasjoner er grusomt og bør straffes! Jeg mener likevel det jeg skrev om at denne saken bør få ettervirkninger for hvordan ulike etater jobber og at foreldre ikke skal få mulighet til å styre alt. 

Beklager om det oppleves som om jeg bagatelliserer det, det var ikke meningen. 

Hun er så vidt meg bekjent tiltalt for grov mishandling. Omsorgssvikt bør også straffes, men jeg syntes ikke vi bør trekke inn det begrepet her, hvor det faktisk gjelder grov mishandling. 

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 timer siden, minister-mio skrev:

Gjentatte ganger nevnes begrepet omsorgssvikt i denne saken. Er det rett og slett for mye å ta innover seg at det her er snakk om grov mishandling? 

Det er så urett mot offeret å bagatellisere dette.

Er så enig med deg! Dette møter man jo stadig når man jobber med barn, det er vanskelig for så mange å fatte hva noen foreldre kan gjøre mot barna sine! For at barna skal få rettferdighet må man klare å se at selv en mor kan gjøre de mest grusomme ting mot barna sine! Barnet/offeret fortjener virkelig det! 

• Liker 10
Skrevet

Denne saken er så viktig, ikke bare for Angelica, men fordi den vil skape presedens i forhold til når barnevernet bør gripe inn overfor tilsynelatende vellykkede foreldre og deres "eiendomsrett" i forhold til barna. 

I dette tilfellet burde barnevernet overtatt omsorgen midlertidig, og sørget for at jenta fikk adekvat behandling. Hadde det vært en voksen, vilke hun blitt tvangsbehandlet. Fordi det var et barn, kunne mor nekte. 

• Liker 34
Skrevet (endret)
På 4.1.2019 den 19.44, Leselusa skrev:

Jeg er uenig i at hun kommer til å klare å overbevise mange. Ser også at ordlyden i media er annerledes enn før forrige rettssak.

Jeg tenker at det er mange, spesielt de som har fulgt saken i forrige runde, som har fått forståelsen av at dette er så mye mer enn en "stakkars mor", men at det handler om omsorgssvikt med døden til følge. 

En utrolig tragisk sak, men som kanskje kan få flere til å åpne øynene for at systemet som skal beskytte barn bør bli mer åpent for samarbeid på tvers av etater, og at det bør være en viss grense for hvor mye foreldre skal få styre sine barns helseoppfølging uten at ekstra tiltak som f.eks barnevern kobles inn.

At vitnelisten begrenses er også positivt i den forstand at fokuset på mobbing i oppveksten ikke er direkte relevant for det tragiske utfallet. Omsorgssvikten som førte til dette tragiske utfallet foregikk de siste månedene av A. sitt liv, da mora tok henne bort fra helsehjelp og hadde full kontroll på hvem som så henne og hvem de hadde kontakt med. Uten at hun hadde faglig kunnskap om hva som kunne hjelpe.

Utrolig tragisk, og jeg tviler ikke på at mora til A. er i dyp sorg og jeg håper hun får all hjelp hun kan få for å takle sorgen. Men omsorgssvikt bør straffes. Spesielt ved så fatale utfall.... ❤️

Enig, det er bra at fokuset flyttes bort fra mobbingen (som egentlig kun er interessant i forhold til om mors håndtering/konstruksjon av situasjonen er en del av sykdomsbildet hennes med denne personlighetsforstyrrelsen), og over på det saken faktisk handler om. Det har hele tiden vært mor som har ønsket fokus på denne mobbingen, sannsynligvis fordi det i hennes egne øyne fritar henne for ansvar for datterens død. 

Men forsvaret kan likevel kalle inn mobberelaterte vitner, kan de ikke? Det blir interessant å se hvilken strategi forsvarerne kjører denne gangen. 

Jeg er også enig i at tonen i mediene er endret. Det er nok flere som har skjønt hva dette egentlig handler om - og det er ikke mobbing og en desperat mor som prøvde «alt» for å redde datteren sin. 

Endret av Mmmwhatever
  • Liker 15
Skrevet (endret)

Jeg lurer på om det vil bli spetakkel i denne runden av rettssaken også? Vel.... hvis det eneste forsvaret er at alle andre har skylden, så ville jeg også unngått å forklare meg. Jeg ville helt klart gjort hva som helst for å slippe å forklare meg, særlig hvis jeg hadde visst innerst inne at jeg hadde hovedskylden og på ingen måte ville "tape ansikt". Noen ganger er taushet det beste forsvar, så kan hun samtidig få noen medlidenhets- "likerklikk" og leve i uskyldighetsboblen. Hvis man oppriktig mener å være uskyldig, så forsvarer man seg med nebb og klør, men det forutsetter at du vet helt innerst inne i hjertet at du er uskyldig og har gjort absolutt alt som stod i din makt til å redde ditt barn. Er man ikke fullt så sikker, da er det beste forsvaret å forbli i uskyldighetsboblen. Blir det spetakkel ?......- tiden vil vise, men sannsynligheten er stor.... 

Endret av Uff da
  • Liker 12
Skrevet

Hun vil ikke klare å forklare seg denne gangen heller. Etter det som fremkom i forrige rettsrunde så er hun ikke helt i vater og burde hatt hjelp (min personlige mening).

Jeg tror faktisk at hun ikke er i stand til å ikke gå i lås og bryte sammen. Jeg tror ikke det er en bevist strategi, snarere en tegn for personlighetsforstyrrelse.

• Liker 12
Skrevet
1 time siden, Galanga skrev:

Hun vil ikke klare å forklare seg denne gangen heller. Etter det som fremkom i forrige rettsrunde så er hun ikke helt i vater og burde hatt hjelp (min personlige mening).

Jeg tror faktisk at hun ikke er i stand til å ikke gå i lås og bryte sammen. Jeg tror ikke det er en bevist strategi, snarere en tegn for personlighetsforstyrrelse.

Kan hun forklare seg skriftlig istedenfor?

Skrevet (endret)
7 timer siden, Uff da skrev:

Jeg lurer på om det vil bli spetakkel i denne runden av rettssaken også? Vel.... hvis det eneste forsvaret er at alle andre har skylden, så ville jeg også unngått å forklare meg. Jeg ville helt klart gjort hva som helst for å slippe å forklare meg, særlig hvis jeg hadde visst innerst inne at jeg hadde hovedskylden og på ingen måte ville "tape ansikt". Noen ganger er taushet det beste forsvar, så kan hun samtidig få noen medlidenhets- "likerklikk" og leve i uskyldighetsboblen. Hvis man oppriktig mener å være uskyldig, så forsvarer man seg med nebb og klør, men det forutsetter at du vet helt innerst inne i hjertet at du er uskyldig og har gjort absolutt alt som stod i din makt til å redde ditt barn. Er man ikke fullt så sikker, da er det beste forsvaret å forbli i uskyldighetsboblen. Blir det spetakkel ?......- tiden vil vise, men sannsynligheten er stor.... 

Jeg kan ikke tenke meg noe annet enn at det blir spetakkel igjen. Samme greia med hysteri, selvmedlidenhet og blodsukkerfall. Men nå har vel alle innsett at her blir det rettssak, uansett. Også hennes forsvarer. Og jeg tror også at hun endelig er gjennomskuet av mediene. Det var vel Dagbladet(?) som i størst grad ble brukt av henne sist, var det ikke? Hvor hun sendte meldinger til dem samtidig som hun var «for syk» til å være i rettssalen? Lurer på hva deres strategi er nå denne gangen. Mediedekningen er radikalt endret, og jeg håper deres dekning vil følge i samme retning. 

Endret av Mmmwhatever
  • Liker 19
Skrevet

Hun kommer nok til å opptre annerledes i retten denne gang:

“I en sak der en dom allerede foreligger, som her, kan retten i henhold til straffeprosessloven til slutt velge å avslutte hovedforhandlingen dersom de kommer til at det ikke er forsvarlig å fortsette uten tiltalte til stede. Tingrettsdommen vil da bli stående”

https://www.dagbladet.no/nyheter/usikkert-om-moren-til-angelica-13-moter-i-retten/70517742

• Liker 13
Skrevet

Når settes retten i mogen?

Skrevet (endret)
7 minutter siden, Rosalie skrev:

Når settes retten i mogen?

Saken starter ikke før tirsdag. Da settes retten kl 09.00. (Kilde: domstol.no)

Etter hva jeg har lest kommer moren til å være tilstede i retten, men i et annet rom med lyd- og bildeoverføring. (Kilde: VG)  

Endret av Ullvott
  • Liker 6
Gjest chisandra
Skrevet

Budstikka skriver at Lagmannsretten vil rette blikket sylskarpt mot det som skjedde i tidsrommet for den alvorlige tiltalen, de siste åtte-ni månedene Angelica levde. 

Heldigvis for det. 

Skrevet

Håper tråden er aktiv imorgen ! Spennende å følge med

• Liker 5
Gjest chisandra
Skrevet (endret)
58 minutter siden, Hege899 skrev:

Håper tråden er aktiv imorgen ! Spennende å følge med

Jeg er klar. 4 ukers abonnement på Budstikka er kjøpt (49,-) og jeg håper de følger rettssaken så tett som de sier at de skal. 

Endret av chisandra
Skrevet
1 time siden, chisandra skrev:

Jeg er klar. 4 ukers abonnement på Budstikka er kjøpt (49,-) og jeg håper de følger rettssaken så tett som de sier at de skal. 

Det håper jeg også ! De var utrolig flinke sist runde. Og de var vel en av de få avisene som var kritiske til moren 

• Liker 11
Skrevet
På 13.1.2019 den 19.35, Rosalie skrev:

“I en sak der en dom allerede foreligger, som her, kan retten i henhold til straffeprosessloven til slutt velge å avslutte hovedforhandlingen dersom de kommer til at det ikke er forsvarlig å fortsette uten tiltalte til stede. Tingrettsdommen vil da bli stående”

https://www.dagbladet.no/nyheter/usikkert-om-moren-til-angelica-13-moter-i-retten/70517742

Det var interessant👍 Men ganske logisk mtp at det er hun som har anket! Det blir nok et stabilt blodsukker denne gangen👍 Blir spennende å følge ankesaken, kan ikke forstå annet enn at moren vil bli dømt igjen! 

• Liker 9
Skrevet
På 13.1.2019 den 19.35, Rosalie skrev:

Interessant, takk skal du ha! Spørs om blodsukkeret plutselig blir stabilt nå, da. 

Jeg vurderer også å kjøpe et abonnement på Budstikka.

• Liker 5
Skrevet

Er det ingen aviser som dekker prosessen gratis?

• Liker 3
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...