Gå til innhold

Spiremors nye hverdag med baby <3


Spiremor

Anbefalte innlegg

Sånne ting som det der er jeg livredd for å gjøre feil med min baby! Bare tanken på at jeg kanskje blir klumsete en dag og mister babyen på gulvet... Nei det kan jo ikke skje! Kommer til å være såå nervøs for å holde babyen i starten!

Hva tenker dere når andre vil holde babyen deres? Spesielt når de er nyfødt. Blir dere litt nervøse for at de skal holde feil eller miste babyen?

Jeg ser stadig for meg scenarier hvor jeg gjør et eller annet som skader henne, som for eksempel å reise meg brått mens jeg ammer og miste henne i gulvet eller mot stuebordet. Jeg ville jo aldri ha gjort noe for å skade henne med vilje, så jeg tror kanskje hodet visualiserer potensielle skadelige situasjoner så jeg er klar over dem og unngår skader.

Det har gått overraskende fint å låne bort J! Har lånt henne bort så mye at jeg i påsken rakk å bli litt "sjalu" på de som opplevde kosestunder med henne. Jeg var jo bare melkeku.. :P Men det var veldig greit å få all hjelpen så jeg kunne være litt utendørs på hytta uten henne også.

Som Focklop sier er det greit å påpeke nakken, ellers har jeg stolt på de som har holdt henne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi prøver å innføre fast leggetid for J nå. Tanken er at forutsigbarhet gjør at hun etterhvert spiser og sover til faste tider, og at det blir enklere for oss å planlegge aktiviteter rundt det. Foreløpig har vi prøvd å begynne på stellet rundt syv, så amme og deretter legge henne.

Vi har ikke vært konsekvente på tidspunkt, så det har blitt litt forskjellig når hun legger seg. Dessuten har hun begynt å spise lenge igjen (halvannen time i går, men da virker det som om hun sovner og bruker meg som smokk underveis), selv om hun egentlig var nede i rundt ti minutter før hun slapp puppen og kunne sove (på dagtid). De korte måltidene hadde hun før puppene mine ble "tomme"/stabilisert..

Når vi legger henne prøver vi å gå ut av rommet, sånn at hun finner roen uten at vi må gi henne masse stimuli. Det funket i et par dager, men nå går ikke det lenger. Vi har prøvd å begynne med å lukke døra inntil så hun ikke ser lyset fra døra (hun har nattlampe i senga si), vi går inn og putter inn smokken når hun blir urolig (føles som 150 ganger per kveld), blir der til hun har tatt smokken, synger, stryker på henne, holder i hånda. Likevel ender vi som regel opp med at gubben går en stund med henne, men jeg må til slutt amme henne liggende i senga for at hun skal sovne. Da blir hun også liggende i senga vår, fordi hun våkner når jeg prøver å flytte henne. Jeg ligger jo der i en time før hun endelig slipper puppen, selv om vi har hatt amming like før hun ble lagt ned.

Noen som har noen tips og råd i forhold til det vi gjør? Skal vi bare fortsette som nå, selv om vi bruker hele kvelden, eller finnes det noe vi kan gjøre for å forbedre situasjonen og gjøre leggingen lettere? Jeg skjønner at det er perioder hvor man må la ting gå seg til, men dette tar veldig lang tid selv om hun er trøtt som en strømpe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte med faste rutiner for 2 uker siden. Da starter vi med å bytte til pysj og stelle henne kl. 18-18:30. Kanskje vi bader henne. Også ammer jeg henne. M pleier å starte med å vugge henne. Han pakker henne inni teppe hennes. Når hun har sovnet (alt fra 10-30 min), legger han henne. Noen dager sovner hun med en gang mens andre ganger må vi inn 1-2 ganger til. Vi bytter på hvem som går litt med henne. Som regel sovner hun mellom kl. 20-21. Det fungerte selvfølgelig ikke kjempebra de første dagene men nå går det bra. Veldig viktig for oss å ha 2-3 timer for oss selv før vi skal legge oss.

Bare å holde ved de samme rutinene så går det nok bra til slutt! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår rutine fungerer veldig bra på Tuva, men igjen så responderer alle barn forskjellig. I følge svigermor så tømmes et bryst på maks 20 minutter. Har du forsøkt å snike inn en smokk i det hun har sovnet med pupp i munn? Det høres jo ganske galt ut at du må ligge der så lenge, mener jeg :)

Vi gjør følgende: Bleieskift og kos på stellebord (evt bad en gang i uka). Deretter legges hun i min seng og får mat. Samtidig settes babycall på med rolige midi-sanger x5 og stjernehimmel. Har hun vært urolig på dagtid kan hun ligge og sovne på min del av senga, eller så flyttes hun over. Sover hun uten videre dropper vi smokken. Alternativt dytter vi den i munnen :P Vi kjører sangene på repeat til vi ikke hører mer på babycallen.

Fikk tips av en random mann på fellesområdet på jobb rett før permisjon: "våre barn sov alltid natta gjennom, og hemmeligheten til det var at vi gav MME før de sovnet."

Verdt et forsøk med MME før soving?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tips av en random mann på fellesområdet på jobb rett før permisjon: "våre barn sov alltid natta gjennom, og hemmeligheten til det var at vi gav MME før de sovnet."

Verdt et forsøk med MME før soving?

Det tipset har jeg også fått. Av ei på helsestasjonen. Så vi gir henne mme av og til før leggetid. Det pleier å hjelpe men hun sover ikke gjennom hele natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om hun våkner når du flytter henne, så kan det jo hende at hun allikevel sovner i egen seng? (jeg leste ikke innlegget ditt godt nok, loool) Våre rutiner om kvelden er satt, og vi har hatt de i snart 5 uker sånn ca! M sover jo kun en dupp på dagen i ca 30 min, så han er veeeldig klar for senga når kvelden siger på..

Rundt 19.00:

Vi går på badet og steller, spreller og koser på stellebordet. Han får pysj på, og ny bleie. Så går vi på rommet der kun nattbordlampa står på. Så ammer jeg han i sengen mens mrdior fyller varmeflaske og legger i senga hans. (jeg tror faktisk varmeflaska har mye å si!) Ammer i omtrent 40 minutter på ene puppen, også bytter vi side. Da slår jeg av nattbordlampa og setter på Spöka, ammer videre i ca 20 minutter. Da tar jeg han opp og raper han veldiiiig soft og forsiktig. Han våkner gjerne litt når jeg gjør det, men det er aldri noe problem. Deretter fjerner jeg varmeflasken og legger M i senga si. Brer over han med dyna og "fester" den under nestet sånn at han ikke sparker den bort. Gir han smokk, stryker litt over hodet hans og på kinnet, synger "Trollmor" x3 og "So Ro Lillemann" x3, dytter inn smokken om det trengs, og skliiiir ut av senga og ut i stua.

Endret av missdior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tipset har jeg også fått. Av ei på helsestasjonen. Så vi gir henne mme av og til før leggetid. Det pleier å hjelpe men hun sover ikke gjennom hele natta.

Det tipset har jeg også hørt, men tror ikke det er noe hold i det. M får ikke MME og han sover natten gjennom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker også varmeflaske. Eller brukte. Vi har sluttet med det nå men brukte det når det var kaldere ute og det ble ganske kaldt på soverommet. E likte det kjempegodt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tipset har jeg også hørt, men tror ikke det er noe hold i det. M får ikke MME og han sover natten gjennom :P

Ekke alle som er like heldige som oss da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekke alle som er like heldige som oss da ;)

Det er sant, men syns fortsatt det er rart tips å gi :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MME har aldri funket her. Begge mine har fått det av og til fordi jeg ikke har vært hjemme. Ingen forskjell på søvnen. Derimot kan det å gi MME hver kveld påvirke produksjonen, så det ville jeg ikke gjort med mindre det var tydelig mindre melk. Men det er jo vanlig at de henger i puppen på kvelden, så ikke lett å vurdere.

Med O så stellet jeg på badet kl 1830. Deretter ammet jeg ca 30 min på hver pupp inne på soverommet. Innen da hadde han sovnet på puppen.

Med J stelles det ca kl 18. Kl 1830-1845 begynner jeg å amme oppe i stuen. Alt fra 30-45 min. Har han i pledd da, så når jeg går ned på soverommet med han så legges han ikke direkte i kald seng siden pleddet er varmt. Gir smokk og går ut. Har ikke begynt å synge for han enda. Det vil nok bare gjøre han mer våken.

Dette har fungert veldig fint i fire uker sånn ca, men de to siste kveldene har han ikke sovnet før 2030. Har måttet gi smokk noen ganger pluss ta en siste amming på ca ti min. Håper det bare er tilfeldig, for det har vært godt å ikke bruke en time på legningen slik jeg gjorde med O hver kveld i mange mange måneder :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har både jeg og mannen lest gjennom svarene deres - takk for alle innspill! I går testet vi varmeflaske i sengen hennes, pledd under innsoving som vi bar henne i til senga og mme som "topping". Det var til slutt mme som fungerte, men jeg tror hun var så utslitt at hva som helst hadde fungert. Hun sovnet i armene mine etter bare 15ml like over kl 22.. Da hadde vi holdt på siden skift av bleie og klær ca kl 18 etterfulgt av amming. Hun ligger lenge nå, og slapp ikke puppen før rundt 19:30.

Var på helsestasjonen i går, og da ble hun veid til litt under sin egen kurve. Skal tilbake om en uke og se om det har bedret seg. Ble også en prat med helsesøster, og hun ba meg om å "toppe" med enten pumpet morsmelk (i tilfelle puppen er tom) eller mme, men ikke mer enn 30-40ml.

Helsesøster sa forsåvidt også at når J spiser på hendene sine nå, trenger det ikke å være fordi hun er sulten. Hun er såpass stor at hun prøver å kjenne og smake på ting ved å putte dem i munnen. Så vi får gi henne litt ting å leke med nå :)

---------------

Nå er jeg på vei for å møte MissStiles og Ulzzang med babyer! Gleder meg veldig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men er hun skikkelig trøtt når dere begynner kveldsrutinene da? Mange babyer er flere mnd gammel før det nytter å legge de til 19-1930. For alle sammen er det best å ikke stresse med å få baby i seng til sa hvis det bare blir mange timer med styr. Hvordan går det hvis dere legger en time eller to senere? Kanskje legningen går fortere da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er hun skikkelig trøtt når dere begynner kveldsrutinene da? Mange babyer er flere mnd gammel før det nytter å legge de til 19-1930. For alle sammen er det best å ikke stresse med å få baby i seng til sa hvis det bare blir mange timer med styr. Hvordan går det hvis dere legger en time eller to senere? Kanskje legningen går fortere da?

Hun sovner jo ved puppen når vi tar kveldsammingen, så hun burde jo kunne fortsette å sove i senga. Men hun våkner av at vi flytter på henne og deretter går ut.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sovner jo ved puppen når vi tar kveldsammingen, så hun burde jo kunne fortsette å sove i senga. Men hun våkner av at vi flytter på henne og deretter går ut.. :(

Funker det å amme liggende også lar du henne bare ligge i storsengen?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan jo nevne at jeg tar kveldsammingen i sengen, om jeg ikke skrev det tidligere. Lettere å løfte henne over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt motto når det kommer til baby er "minste motstandsvei" :) Så ikke stress over at dere kanskje må amme og bysse i søvn, det skaper ikke dårlige uvaner. Gradvis vil babyen klare å sove med mindre og mindre stimuli. :) Jeg ammet O i søvn i ni mnd. Deretter busser jeg han i søvn, deretter lå jeg ved siden av han og til slutt da han var 14 mnd kunne jeg bare gå ut. Men siden da har han vært verdens enkleste å legge.

Bare sier det, i fall du frykter dere blir "tvunget" til å skape dårlige vaner pga hun ikke sovner så lett. Den lette leggingen kommer før eller siden. Nå gjelder det bare å velge den metoden som får henne i søvn raskest mulig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koste meg masse i dag med Ulzzang og MissStiles og babyene deres! Så søte, små nurk, altså! Vi spiste utrolig god mat på den ene kafeen før vi tuslet litt i butikker :)

De andre dro i tide til å slippe unna den verste rushen. Jeg hadde litt stæsj jeg skulle handle, men endte til slutt opp med å dra hjem uten å kjøpe ferdig alt, for både jeg og J begynte å bli ganske slitne. Fikk i alle fall unnagjort en del av kjøpene!

-----------

Nå sovnet akkurat J! Uten at vi var på rommet! :hoppendeglad::bolledeig:

Har holdt på lenge, men ser at det som fungerer best er at jeg ammer henne i senga mi og lar henne bli liggende der. Får se om ikke jeg får begynne å gjøre det fast når det er leggetid.

Lurer også på å forskyve liggetiden en time eller to, sånn at hun er skikkelig trøtt. Nå begynner vi jo på stellet kl seks. I dag var hun så raskt ferdig med puppen første forsøk at vi oppdaget at klokka bare var 18:22 da vi la henne ned!

Vi valgte å fortsette legginga siden den var påbegynt, men den har jo vart hwlt helt til nå.. Så kanskje vi venter til syv i morgen, skifter på henne og så legger jeg meg og ammer henne i senga? Hmm, må prøve å bli enig med meg selv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...