AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #121 Skrevet 7. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Om du leser svarene som har blitt gitt i tråden blir det gjentatte ganger nevnt hva som er livsfarlige krav som definitivt kommer fra en uvitende doula Anonymkode: 1cf72...2a6 Dere mener jeg har krav om å bli operert med lyset av i sittende stilling Må innrømme jeg har ledd godt av mange av svarene her. Det er jo vitterlig! Anonymkode: 5a0e7...f70 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #122 Skrevet 8. januar 2016 6 minutter siden, Snublefella skrev: Jepp, derfor jeg ønsker ks Livredd for å møte en megge av en jordmor som gir f i mine ønsker og behov Ja det er det som er så synd, at det finnes megger av jordmødre og "megger" av rutiner på sykehusene! Det skal jo ikke være sånn, at kvinner velger ks fordi de er redde for jordmødrene. Hva med å ta kontakt med jordmødre som driver med hjemmefødsel, så blir du kjent med han eller hun gjennom svangerskapet og dermed er sikra mot å møte de jordmødrene som er vanskelig å ha med å gjøre? Fines utrolig mange flotte jordmødre, også på sykehus. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er klar over at normen er at helsepersonell gir råd og tar avgjørelse på grunnlag av sin faglige kompetanse og vurdering av situasjonen, ikke fordi de er "megger"? Anonymkode: d2334...13f Du er klar over at dette ikke stemmer så ofte?Jeg kunne ønske det gjorde det men desverre.. Mange avgjørelser blir tatt fordi det er rutiner som har blitt gjort lenge, av økonomiske hensyn eller fordi de skal forebygge noe. Som fint kunne vært forebygd hvis den fødende hadde fått en trygg rolig atmosfære med masse oksytocin og kjærlighetshorm istedet for unødvendige vaginalundersøkelser, ctg maskiner som hindrer bevegelighet, jordmødre som buser inn og kommanderer hit og dit. Tilogmed kvinner blir bedt om å ligge på rygg den dag i dag, med helt risikofrie fødselsforløp. Det er ikke rart at riene stopper opp!!! Også blir Drypp foreslått, som fører til ekstremt sterke rier og epidural. Som fører til bruk av tang og vakum.. Alt henger sammen, en intervensjon fører til en annen. La kua kalve i fred! Nå blir det sagt mye negativt om jordmødre fra min kant, men jeg må bare legge til at mange jordmødre er fantastiske og vil absolutt det beste for mor og barn.!! Virkelig. Og mange jordmødre misunner faktisk doulaer som kan bruke all sin energi på den fødende gjennom hele fødselen og etterpå. Mens jordmødrene må løpe fra rom til rom. Så er ikke meningen å snakke så mye negativ om jordmødrene. Finnes mange perler og noen skikkelig råtne. Anonymkode: 5a0e7...f70 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #123 Skrevet 8. januar 2016 Har bare en kommentar: 😄😄😄😄😄 (Sorry! Ikke meningen å være stygg, men dette var litt over the top altså). Anonymkode: 1dabd...ccc 3
Ruccula Skrevet 8. januar 2016 #124 Skrevet 8. januar 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Du er klar over at normen er at helsepersonell gir råd og tar avgjørelse på grunnlag av sin faglige kompetanse og vurdering av situasjonen, ikke fordi de er "megger"? Anonymkode: d2334...13f Man bør uansett ha litt å si over egen kropp i en så ekstremt sårbar situasjon. 4
Gjest Sisti Skrevet 8. januar 2016 #125 Skrevet 8. januar 2016 Ts, du må ikke bare omformulere det arrogante brevet ditt, men du må også forkorte det. Du kan ikke forvente at helsepersonell ved sykehus skal ha tid til å lese denne avhandlingen, og samtidig greie å huske alle detaljene og gjengi det videre! Jo mer du skriver, jo mindre vil de huske. Hold det kort og konsist.
Gjest eksiltronder Skrevet 8. januar 2016 #126 Skrevet 8. januar 2016 Jeg synes heldigvis (!) TS høres veldig mye mer gjennomtenkt ut i sine svar enn hva HI tilsier. Brevet får meg til å steile med en gang, og det til tross for at jeg aldri har vært gjennom noen fødsel. Det virker som veldig urealistiske krav, og en stor del av meg tenker "kjære vene, det må da finnes viktigere ting i livet?" til mye av det som står der. Du har en hel livstid til å knytte bånd til barnet, og da kan det ikke være så veldig viktig hvilken stemme det hører først? Verden er nok så forvirrende og overveldende i fødselsøyeblikket uansett. Det virker som om du har reflektert mye over dette, TS, og siden du allerede har vært gjennom en fødsel (om jeg ikke skjønte feil?) så har du vel en viss aning om hva du går til. Men hadde jeg vært helsepersonale i denne saken hadde jeg -ikke- blitt videre velvillig innstilt ved synet av dette eviglange brevet, og jeg håper alle tilbakemeldingene du har fått her leder deg på vei til å forstå at dette i stor grad vil anses som et negativt element for en eventuell mottager. Dessuten - dersom du mener at du vil være så våken og til stede at du er i stand å ta beslutninger som kan påvirke liv og død for barnet i øyeblikket, så er det vel ingen grunn til at du ikke skal være i stand til å SI at du ikke ønsker K-vitamin-injeksjoner, at du ikke ønsker å bli guidet til ulike fødestillinger osv heller? Jeg vil tro det virker langt mer sympatisk å kommunisere disse ønskene dine muntlig til den aktuelle jordmoren, fremfor å legge frem denne smørbrødlista på forhånd.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #127 Skrevet 8. januar 2016 Kunne nesten veddet på at det er Gry som er doulaen din, ts. Anonymkode: ad92e...0c7
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #128 Skrevet 8. januar 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan også bestemme om jeg skal ha tilskudd av oxytocin etter fødselen, og opplyses om hvorfor dette er nødvendig. Jeg kan takke nei til K-vitamin, og må derfor spørres om dette. Normalt kan jeg også velge å ikke avnavnle babyen. Jeg kan ota noe går galt og det er høy risiko! Jeg håper virkelig at du setter deg litt mer inn i hvilke rettigheter du har som fødekvinne. Og at du leser f. eks Ina Mays guide to childbirth slik at du får se vakre magiske fødslene det er mulig å få om du bare slipper alt og hengir deg til din egen kropp. Alt det er det ikke mulig å få til med CTG maskin koblet på og vaginale undersøkelser i hytt og pine, av tre forskjellige jordmødre. -For det er også totalt unødvendig! De er ubehagelige og setter en kvinne i en særdeles ubehagelig situasjon. Finnes mange andre måter å sjekke fredrift på. F.eks. har mange gravide en strek mellom rumpeballene som indikator. Man kan sjekke kvinnens tilstedeværelse. En jordmor vet når det nærmer seg og man kan se på klokka om ting drøyer for lenge. Det virker som at dere tror jeg er helt tett i pappen -Jeg vil gjøre dette hvis det er mulig og jeg vil informere jordmødrene om at det er dette jeg ønsker. Samtidig er jeg klar over at ting kan skje og da er det eneste jeg ønsker å bli informert om hva de gjør! Jeg er absolutt ikke i mot medisin, da hadde jeg nok valgt å føde alene i skogen uten at noen visste om det. Medisin og vaksiner er gull verdt og også grunnen til at jeg sitter her idag. Legehjelp er nødvendig. Ære være sykehusene! Jeg skriver at om det er mulig vil jeg ha muligheten til å se barnet bli født ved keisersnitt. Jeg krever ikke at de hever hodeenden. Fordi det går an i noen tilfeller ønsker jeg å opplyse personalet at dette er noe jeg ønsker hvis mulig. Jeg personlig vil ikke at barnet blir hentet opp bak en gardin. For andre er dette veldig viktig fordi de hadde ikke klart å se så sterke ting, og det er jo dems valg. At man demper belysningen så mye som mulig, eller prøver å unngå sterke lyskastere på barnet er jo en ting de kan være litt bevisst på at jeg ønsker. Fordi det er mulig med mindre det er snakk om liv og død og alt må gå veldig fort. Doulaen min har vært gjennom slike keisersnitt og derfor ønsker jeg å opplyse om at dette er noe jeg ønsker, hvis mulig. Anonymkode: 5a0e7...f70 Jeg sitter rett og slett og lurer på om du kommer fra et annet land, og ikke har full oversikt over hvordan ting fungerer på Norske sykehus? Jeg sitter og og spør meg hva om denne kvinnen blir utsatt for noe der personalet på sykehuset må handle raskt, og ikke kan bruke tid på lange informasjonstaler og hensynta pasienten fordi liv og helse står på spill. Hva om barnet blir født og er multihandikappet? Eller blir skadet under fødselen? Hvorfor bruker du en doula? Er du ung, og usikker? Anonymkode: 51547...cec 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #129 Skrevet 8. januar 2016 1 time siden, eksiltronder skrev: Jeg synes heldigvis (!) TS høres veldig mye mer gjennomtenkt ut i sine svar enn hva HI tilsier. Brevet får meg til å steile med en gang, og det til tross for at jeg aldri har vært gjennom noen fødsel. Det virker som veldig urealistiske krav, og en stor del av meg tenker "kjære vene, det må da finnes viktigere ting i livet?" til mye av det som står der. Du har en hel livstid til å knytte bånd til barnet, og da kan det ikke være så veldig viktig hvilken stemme det hører først? Verden er nok så forvirrende og overveldende i fødselsøyeblikket uansett. Det virker som om du har reflektert mye over dette, TS, og siden du allerede har vært gjennom en fødsel (om jeg ikke skjønte feil?) så har du vel en viss aning om hva du går til. Men hadde jeg vært helsepersonale i denne saken hadde jeg -ikke- blitt videre velvillig innstilt ved synet av dette eviglange brevet, og jeg håper alle tilbakemeldingene du har fått her leder deg på vei til å forstå at dette i stor grad vil anses som et negativt element for en eventuell mottager. Dessuten - dersom du mener at du vil være så våken og til stede at du er i stand å ta beslutninger som kan påvirke liv og død for barnet i øyeblikket, så er det vel ingen grunn til at du ikke skal være i stand til å SI at du ikke ønsker K-vitamin-injeksjoner, at du ikke ønsker å bli guidet til ulike fødestillinger osv heller? Jeg vil tro det virker langt mer sympatisk å kommunisere disse ønskene dine muntlig til den aktuelle jordmoren, fremfor å legge frem denne smørbrødlista på forhånd. Har du ikke fått med deg at dete r Doulaen hennes som har skrevet brevet, ikke ts selv? Anonymkode: 51547...cec
Gjest eksiltronder Skrevet 8. januar 2016 #130 Skrevet 8. januar 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du ikke fått med deg at dete r Doulaen hennes som har skrevet brevet, ikke ts selv? Anonymkode: 51547...cec Jo, men jeg ser ikke hvilken rolle det skulle spille her? TS sier at dette er "Norges beste fødebrev", og da regner jeg med hun stiller seg bak det som står i brevet, uavhengig av forfatter. Hun skriver jo også at det kan/skal redigeres i ettertid, så jeg forsøkte å komme med innspill til dette. Beklager om det ikke kom tydelig fram.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #131 Skrevet 8. januar 2016 Det er jo enkelte ting der som kan stride i mot prosedyrer og kunnskapen og erfaringen jordmødre har. Du er på et sykehus og de er nødt til å handle profesjonelt da de kan stå ansvarlig etterpå om de følger dine ting om det egentlig er i mot prosedyrer osv. Tror du må legge listen din litt lavere. Hadde jeg vært din jordmor hadde jeg uansett ikke husket halvparten av det du skriver. Tviler på at de kan sitte to timer og pugge hele det fødselsbrevet ditt. Og hva om du må ta hastekeisersnitt? Tror du alle som er på operasjonsrommet skal sette seg ned og lese fødselsbrevet ditt først? Nei tror du må gjøre lista en del kortere og stole mer på helsevesenet i Norge. Anonymkode: 56194...449 3
Donpedro Skrevet 8. januar 2016 #132 Skrevet 8. januar 2016 Uavhengig innhold: Du må korte ned brevet ditt, hvis du ønsker at flest mulig skal få med seg essensen. Gjerne i kulepunkter. Du burde kommunisere enkelte deler av det muntlig underveis, mannen din kan også snakke for deg. Også er det kjekt med litt tiltro til helsevesenet og at de vet hva de gjør. Selv har jeg planlagt ks bak meg, der de med den største selvfølgelighet la mitt nakne barn på overkroppen min kort etter veiing, og det lå der så lenge jeg ville. jeg har også et katastrofe-ks bak meg, og bestwemte meg derfor ved fødsel nr 2 at jeg ikke ville skrive noe fødebrev. Det blir som det blir. Pass på så du ikke legger din egen list for høyt. Jeg er veldig spent på å høre hvordan det går. 3
Gjest Magnifiq Skrevet 8. januar 2016 #133 Skrevet 8. januar 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: . Husk at det enda er vanlig å veie barnet med en gang det født omentrent. Noe som er totalt unødvendig. barnet kan få kose seg hos mor mange timer før man trenger å veie. man kan vente til ammingen er godt etablert og alt har roet seg. Man trenger heller ikke å ta på bleie med en gang etter fødsel. Barnet skal få ligge helt nakent inntil meg -ideelt sett i vår seng hele natten. Anonymkode: 5a0e7...f70 Det hører med til sjeldenheten at et barn blir veid rett etter fødsel. Jeg er med på fødsler flere ganger i uken, og føler jeg absolutt har grunnlag for å uttale meg om det. 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Akkurat der er jeg ganske usikker og tror jeg vil be om å få det oralt. Grunnen til at det står slik i brevet er fordi jeg mener det er en rett for fødende å ta disse valgene selv, da en rekke fødende ikke en gang vet at dette er vanlig prosedyre. Anonymkode: 5a0e7...f70 Har de i det hele tatt flytende K-vit på fødeavdlingen?
Doroline Skrevet 8. januar 2016 #134 Skrevet 8. januar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kunne nesten veddet på at det er Gry som er doulaen din, ts. Anonymkode: ad92e...0c7 Det tror ikke jeg. Kan tenke meg at Gry har hatt fler enn 150 fødsler?
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #135 Skrevet 8. januar 2016 2 timer siden, Donpedro skrev: jeg har også et katastrofe-ks bak meg, og bestwemte meg derfor ved fødsel nr 2 at jeg ikke ville skrive noe fødebrev. Det blir som det blir. Pass på så du ikke legger din egen list for høyt. Unnskyld, dette blir litt OT, men altså, er det virkelig noe som heter katastrofe-ks? Da jeg skulle ha mitt første barn ble det løpt med meg til operasjonsstua, jeg ble pumpet for mageinnhold og umiddlebart lagt i narkose, slik at de fikk ut barnet før han fikk skader, eller i verste fall døde. Det hele var over på ca 5 minutter. Jeg har alltid tenkt på det som et haste-ks. Det hastet jo veldig, liksom. Men katastrofe? Ja, det ville jo vært en personlig katastrofe for oss om barnet vårt hadde dødd, eller blitt hjerneskadet, men sånn ellers tenker jeg på katastrofer som store, grusomme hendelser som rammer vidt, som jordskjelv, flyulykker, hungersnød, osv. Jeg synes liksom det blir et vel voldsomt ord å bruke i denne sammenhengen, men jeg ser veldig mange som har hatt akutt ks bruker det. Imidlertid har jeg aldri opplevd å høre at helsepersonell bruker det. Er det kanskje bare det at man, som mange av dem som føder vaginalt, har et behov for virkelig å understreke hvor jævlig det var, det man gjennomgikk? Anonymkode: 6f8a3...926 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #136 Skrevet 8. januar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Unnskyld, dette blir litt OT, men altså, er det virkelig noe som heter katastrofe-ks? Da jeg skulle ha mitt første barn ble det løpt med meg til operasjonsstua, jeg ble pumpet for mageinnhold og umiddlebart lagt i narkose, slik at de fikk ut barnet før han fikk skader, eller i verste fall døde. Det hele var over på ca 5 minutter. Jeg har alltid tenkt på det som et haste-ks. Det hastet jo veldig, liksom. Men katastrofe? Ja, det ville jo vært en personlig katastrofe for oss om barnet vårt hadde dødd, eller blitt hjerneskadet, men sånn ellers tenker jeg på katastrofer som store, grusomme hendelser som rammer vidt, som jordskjelv, flyulykker, hungersnød, osv. Jeg synes liksom det blir et vel voldsomt ord å bruke i denne sammenhengen, men jeg ser veldig mange som har hatt akutt ks bruker det. Imidlertid har jeg aldri opplevd å høre at helsepersonell bruker det. Er det kanskje bare det at man, som mange av dem som føder vaginalt, har et behov for virkelig å understreke hvor jævlig det var, det man gjennomgikk? Anonymkode: 6f8a3...926 Ser forresten at Wikipedia støtter min oppfatning av betydningen av ordet: https://no.wikipedia.org/wiki/Katastrofe Anonymkode: 6f8a3...926 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #137 Skrevet 8. januar 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere mener jeg har krav om å bli operert med lyset av i sittende stilling Må innrømme jeg har ledd godt av mange av svarene her. Det er jo vitterlig! Anonymkode: 5a0e7...f70 Det er det det står i fødselsbrevet. Doulan din har null kunnskap om operasjoner. Det er utrolig tydelig. Om du er så uheldig at det blir keisersnitt så er det ganske akutt sitasjon. Da går det fort. Og alt vil foregå etter prosedyrer. Og i det hele tatt sette frem krav i fødselsbrev om hva som skal foregå inne på en operasjonssal i en akutt situasjon er direkte latterlig. For å si det sånn, i en sånn situasjon er det viktig at legene får gjort jobben sin så du og ungen overlever. Anonymkode: 1cf72...2a6 6
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #138 Skrevet 8. januar 2016 TS: Jeg synes, som en annen bruker over her, at du høres langt mer reflektert ut enn det fødebrevet kan tyde på. Brevet blir fryktelig hippie-aktig og får det til å høres ut som om det å gi mor en følelse av å være på et slags spa er viktigere enn barnets helse. Hvor mye av dette brevet er dine egne tanker og hvor mye som stammer fra doulaen? Jeg ser for meg at endel av punktene er ting du aldri hadde kommet til å tenke på selv, men som høres bra ut når (den litt i overkant hippie-inspirerte) doulaen nevner det? Jeg vil råde deg til å skrive om innlegget en del slik at du beholder det som virkelig er viktig for deg og fjerner resten, slik at du demper inntrykket av virkelighetsfjernt hippiesvada som brevet gir slik som det fremstår nå. Du må, som du selv sa, få bedre frem at punktene bare gjelder hvis det er mulig og ikke går utover barnets helse. En annen ting jeg stusser litt på, er hvor mange avgjørelser du er i stand til å ta underveis i en fødsel? I brevet står det at du skal få vite ulemper og fordeler med alt som skal gjøres (av ikke-livsviktige ting) underveis og ta stilling til det der og da. Orker du virkelig det? Vil du takle det om du får et spørsmål som du ikke orker å ta stilling til akkurat da, men overlater beslutningen til jordmor, og så angrer i ettertid? Er det ikke enklere å enten ta avgjørelsene på forhånd, eller la sykehuspersonalet da dem? Og hvordan vil du takle det om du forventer deg en "spa-fødsel" med dempet belysning, ro og fred og et minimum av folk rundt deg, og det ender opp med det motsatte pga komplikasjoner? Masse skarpt lys, folk som flyr ut og inn og kaos? Kanskje er det like greit å ha litt mindre konkrete forventninger om hvordan ting bør foregå? Anonymkode: f139d...4fe 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #139 Skrevet 8. januar 2016 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Unnskyld, dette blir litt OT, men altså, er det virkelig noe som heter katastrofe-ks? Da jeg skulle ha mitt første barn ble det løpt med meg til operasjonsstua, jeg ble pumpet for mageinnhold og umiddlebart lagt i narkose, slik at de fikk ut barnet før han fikk skader, eller i verste fall døde. Det hele var over på ca 5 minutter. Jeg har alltid tenkt på det som et haste-ks. Det hastet jo veldig, liksom. Men katastrofe? Ja, det ville jo vært en personlig katastrofe for oss om barnet vårt hadde dødd, eller blitt hjerneskadet, men sånn ellers tenker jeg på katastrofer som store, grusomme hendelser som rammer vidt, som jordskjelv, flyulykker, hungersnød, osv. Jeg synes liksom det blir et vel voldsomt ord å bruke i denne sammenhengen, men jeg ser veldig mange som har hatt akutt ks bruker det. Imidlertid har jeg aldri opplevd å høre at helsepersonell bruker det. Er det kanskje bare det at man, som mange av dem som føder vaginalt, har et behov for virkelig å understreke hvor jævlig det var, det man gjennomgikk? Anonymkode: 6f8a3...926 Ja, det er noe som heter katastrofesnitt, og betegnelsen er også brukt blant helsepersonell. Altså, ikke noe fødekvinner har funnet opp Det er vel stigende etter hvor "akutt" det er: Planlagt snitt (planlagt god tid i forveien) Hastesnitt (bestemmes under fødsel, men fortsatt litt tid) Katastrofesnitt (haster veldig og man går meget raskt frem, mor går oftest rett i narkose fordi bedøvelsen ikke vil ha tid til å virke) Anonymkode: ad92e...0c7 5
Donpedro Skrevet 8. januar 2016 #140 Skrevet 8. januar 2016 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Unnskyld, dette blir litt OT, men altså, er det virkelig noe som heter katastrofe-ks? Da jeg skulle ha mitt første barn ble det løpt med meg til operasjonsstua, jeg ble pumpet for mageinnhold og umiddlebart lagt i narkose, slik at de fikk ut barnet før han fikk skader, eller i verste fall døde. Det hele var over på ca 5 minutter. Jeg har alltid tenkt på det som et haste-ks. Det hastet jo veldig, liksom. Men katastrofe? Ja, det ville jo vært en personlig katastrofe for oss om barnet vårt hadde dødd, eller blitt hjerneskadet, men sånn ellers tenker jeg på katastrofer som store, grusomme hendelser som rammer vidt, som jordskjelv, flyulykker, hungersnød, osv. Jeg synes liksom det blir et vel voldsomt ord å bruke i denne sammenhengen, men jeg ser veldig mange som har hatt akutt ks bruker det. Imidlertid har jeg aldri opplevd å høre at helsepersonell bruker det. Er det kanskje bare det at man, som mange av dem som føder vaginalt, har et behov for virkelig å understreke hvor jævlig det var, det man gjennomgikk? Anonymkode: 6f8a3...926 Dette blir vel litt semantikk og en digresjon, det var det de kalte det på min fødeavdeling, samme for meg hva du vil kalle det. Det er jo en form for hastesnitt, som uansett finnes i ulike grader, antar da at katastrofesnitt er den graden som haster mest? De beskrev det omtrent slik: Planlagt ks; man planlegger ks i forkant, uten at fødsel er i gang Haste-ks: alle ks som kommer uventet på etter at fødsel er i gang eller mors helse tilsier det, men man har tid til å følge ordinære medisinske prosedyrer. Noen ganger ventes det en time eller to. Katastrofesnitt: der det står om sekunder og vanlige prosedyrer fravikes pga tidsnød. Mitt snitt ble tatt litt slik du beskriver, med løp nedover gangen, på 5 minutter, uten pumping av mageinnhold, uten fullstendig klargjøring av kroppen- herunder vask og kateter - og med meg iført alle mine dagligdagse klær, genser ble kun brettet opp. I narkose, selvsagt. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå