Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette var underholdene. Ser fordelen ved mange punkt, men noen er jo rett og slett utopi.

Antar du er førstegangsfødende? Og aldri satt dine ben på et sykehus?

Det er mange ting jeg kan kommentere og mange ting som jeg som helsepersonell synes er medisinsk uforsvarlig. Nesten på kanten av irriterende,faktisk. Egentlig kan du dra til et u-land og føde. Der skjer alt naturlig og du slipper innblanding av den fantastiske fødselshjelpen som er i Norge. 

Men en ting jeg hang meg litt opp i, som egentlig er en filleting. Hvorfor ikke lue på hodet? 

Anonymkode: f08e1...f78

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig i at du TS virker mer reflektert enn brevet gir uttrykk for. Så kanskje du bør ha et brev som gir uttrykk for hvem DU er, og DINE refleksjoner, ikke denne doulaen? Og som allerede nevnt - kort ned på brevet, det er bare frekt å anta at travelt helsepersonell skal ha tid til å lese en liten avhandling om fødsel. Du blir jo ikke døv og stum under fødsel, visse ting kan du gi uttrykk for selv (og skulle du bli bevisstløs er det vel ingen som bryr seg om hva brevet ditt sier). Dette brevet er jo bare et hån mot helsepersonell, og oser "jeg vet bedre enn dere". 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ting som dette som er med på å gjøre doulaer upopulære på norske fødeavdelinger. De må se sin rolle i forhold til helsepersonell, og i dette fødebrevet har doula helt klart gått over en grense. 

Anonymkode: ad92e...0c7

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

TS her,

Jeg ser det er mange svar jeg gleder meg til å svare på senere i kveld/natt. Jeg skal skrive ett nytt fødebrev, som er mindre arrogant, har noen korte punkter som er lett å lese gjennom. Men det skal inneholde en mer detaljert forklaring på slutten slik at de som er involverte og synes dette var interessant/snodig/arrogant/forskrekkende/hippie/osv kan lese videre. Da vil jeg selvfølgelig at min ansvarlige jordmor skal lese hele. Også håper jeg på at de andre invoverte også vil finne dette interessant og kanskje ta med seg essensen videre i sin praksis. Er for øvrig veldig glad for at så mange har lest fødebrevet og forhåpentligvis har noe av dette festet seg. For det er så utrolig viktig! Og dette brevet er jo kanskje på den ytterste kant av naturlig fødsel. Hvem som helst står fritt til å redigere og oppsummere som de ønsker. Og er glad for diskusjonen som har oppstått, håper denne tråden vil leve vel og lenge! 

Anonymkode: 5a0e7...f70

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Nei, du står faktisk ikke fritt til å velge. Jordmor velger det som er tryggest for deg og barnet. Skal du velge selv må du i såfall ta konsekvensene også, noe som kan bety (ut dra dine spesifikasjoner ) det aller værste utfallet. Som helsepersonell må man følge de regler og rutiner som er.Disse er bassert på evidens, noe ditt fødebrev overhodet ikke er. 

Tenk om du får en "styrt" fødsel, mener du at jordmoren skal ta seg tid til å lese dette da? En fødsel kan ta mange timer/dager,men også noen minutter. 

• Liker 6
Skrevet
15 timer siden, allice skrev:

Du virker... Veldig kontrollerende. Du er ikke bare kontrollerende, men urealistisk og Stein stokk dum. 

La hordmødrene og legene gjøre jobben sin, de vet nok litt bedre enn deg hva som burde gjøres for å sikre deg og den lille best behandling.

minst mulig lys i et tenkt ks. senario? Har du prøvd å dele kyllingen din i to og sy den pent sammen igjen i mørket? 

Jeg er for det at en skal vite hva som skjer og fordeler og ulemper. Jeg er for at du skal bli fortalt at de har lystgass, bli "tvunget" opp i preikestolen osv. Mb der stopper det visst litt for meg...

:hoho:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

• INFORMERT VALG Dette er en planlagt hjemmefødsel. Om overføring til sykehus skulle bli nødvendig, ønsker jeg likevel en fødsel som er så fysiologisk og uforstyrret som mulig, uansett hvilken risikokategori jeg måtte defineres til. Målet er en fødsel på mine og barnets premisser, at barnet får et skånsomt første møte med verden, og at vi får tid og rom til å bonde uforstyrret, rett etter fødselen. Om jordmor/lege skulle anbefale behandling/tiltak av noen som helst art (medisinsk, teknologisk, mekanisk eller manuell), av hensyn til sykehusets prosedyrer eller min/barnets helse, forventer jeg å få klar informasjon om hvorfor dette anbefales, hvilken evidens som ligger til grunn for anbefalingen, hvilke alternativer jeg har, og hvilket utfall som kan forventes om jeg velger å vente med/takke nei til inngrepet. Det er jeg som tar den endelige avgjørelsen om å takke ja eller nei til tilbudet om behandling. Jeg forventer at min autonomi og integritet som fødekvinne blir respektert, selv om mitt valg måtte avvike fra jordmors/leges faglige eller personlige overbevisning.

Jeg leste brevet på nytt igjenog hang meg opp i dette avsnittet, spesielt de første linjene her. Det bør du skrive ganske grundig om, tror jeg, hvis du ikke skal oppfattes som at du ikke bryr deg om barnets beste.

Altså, hadde hele fødselen skulle foregått på sykehus, hadde jeg skjønt behovet for å presisere at du vil ha alt så naturlig som mulig. Det er det jo flere som gjør. Men du skal jo ha hjemmefødsel, så hvis du først kommer på sykehuset er det jo fordi det er et eller annet som ikke går etter boka. Nå aner jeg ikke hvor lite som skal til for å bli sendt på sykehus, men jeg antar at allerede her er det behov for en del overvåkning og inngrep som kan krasje litt med ønsket om en så uforstyrret fødsel som mulig. Og hvis du også kommer i en høyrisikogruppe virker det jo helt meningsløst å fokusere på ro og fred når barnets liv står i fare. Jeg forstår at det ikke er slik du tenker, men formuleringen om en fysiologisk (hva nå det måtte bety) og uforstyrret fødsel uansett risikogruppe høres helt sprø ut, for å være ærlig.

Anonymkode: f139d...4fe

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke gjøre litt research på forhånd i stedet? Selvsagt kan man ikke lese seg til alt, men de mest vanlige prosedyrene rundt fødsel og hvilke medisinske inngrep som kan oppstå og hvorfor de gjøres. Det finnes mye god informasjon om det meste og man har også mulighet til prat med jordmor før fødsel om det er spesifikke ting man lurer på. På den måten er man litt bedre forberedt. 

Selv valgte jeg å være forberedt og ingenting underveis i fødsel ble en overraskelse selv om det ene og det andre skjedde, jeg visste på forhånd hvorfor det ble aktuelt og fikk beskjed om hva som ble gjort. Det ligger en stor trygghet i dette. F.eks i pressfasen visste jeg at det kunne bli aktuelt med sugekopp/tang om ikke han kom snart, jeg visste at drypp var nødvendig pga rier som dabbet av, osv. 

Jeg fikk for øvrig barnet rett til brystet hvor han lå mens jeg ble sydd, han lå naken og ble ikke tørket og veid/målt før senere. Lå også med meg i min seng hele natten. Lue hadde han kun på en kort tid (ser ikke problemet med dette?) , det var litt kaldere på fødestuen enn på barsel og varmen forsvinner fra hodet til baby, det er jo derfor de bruker lue før dere kommer til barsel. 

Anonymkode: ad92e...0c7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan også bestemme om jeg skal ha tilskudd av oxytocin etter fødselen, og opplyses om hvorfor dette er nødvendig. Jeg kan takke nei til K-vitamin, og må derfor spørres om dette. Normalt kan jeg også velge å ikke avnavnle babyen. Jeg kan også ta imot barnet mitt selv med mindre noe går galt og det er høy risiko! Jeg håper virkelig at du setter deg litt mer inn i hvilke rettigheter du har som fødekvinne. Og at du leser f. eks Ina Mays guide to childbirth slik at du får se vakre magiske fødslene det er mulig å få om du bare slipper alt og hengir deg til din egen kropp. Alt det er det ikke mulig å få til med CTG maskin koblet på og vaginale undersøkelser i hytt og pine, av tre forskjellige jordmødre. -For det er også totalt unødvendig! De er ubehagelige og setter en kvinne i en særdeles ubehagelig situasjon. Finnes mange andre måter å sjekke fredrift på. F.eks. har mange gravide en strek mellom rumpeballene som indikator. Man kan sjekke kvinnens tilstedeværelse. En jordmor vet når det nærmer seg og man kan se på klokka om ting drøyer for lenge. Det virker som at dere tror jeg er helt tett i pappen -Jeg vil gjøre dette hvis det er mulig og jeg vil informere jordmødrene om at det er dette jeg ønsker. Samtidig er jeg klar over at ting kan skje og da er det eneste jeg ønsker å bli informert om hva de gjør! 

Jeg er absolutt ikke i mot medisin, da hadde jeg nok valgt å føde alene i skogen uten at noen visste om det. Medisin og vaksiner er gull verdt og også grunnen til at jeg sitter her idag. Legehjelp er nødvendig. Ære være sykehusene!

Jeg skriver at om det er mulig vil jeg ha muligheten til å se barnet bli født ved keisersnitt. Jeg krever ikke at de hever hodeenden. Fordi det går an i noen tilfeller ønsker jeg å opplyse personalet at dette er noe jeg ønsker hvis mulig. Jeg personlig vil ikke at barnet blir hentet opp bak en gardin. For andre er dette veldig viktig fordi de hadde ikke klart å se så sterke ting, og det er jo dems valg. At man demper belysningen så mye som mulig, eller prøver å unngå sterke lyskastere på barnet er jo en ting de kan være litt bevisst på at jeg ønsker. Fordi det er mulig med mindre det er snakk om liv og død og alt må gå veldig fort. Doulaen min har vært gjennom slike keisersnitt og derfor ønsker jeg å opplyse om at dette er noe jeg ønsker, hvis mulig. 

Du vil heller at de skal glane deg opp i rævva da?

Anonymkode: 4ec7c...643

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt tre fantastiske fødsler. Alle på sykehus og på naturlige måter med den overvåkningen de ønsket å bruke. Jeg valgte å avstå fra smertestillende, men ønsker jo for all del at de skulle overvåke barnet på elle mulige måter. Tenk på samvittigheten din om noe skulle gå galt? Det er en grunn for overvåkningen. Tror siste prosedyre nå med å kutte navlestrengen nå er to timer etter fødsel og under disse to timene skal barnet ligge på magen/bryst. Det blir naturligvis ikke vasket.. Litt upraktisk med navlesnoren hengende.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Donpedro skrev:

Dette blir vel litt semantikk og en digresjon, det var det de kalte det på min fødeavdeling, samme for meg hva du vil kalle det. Det er jo en form for hastesnitt, som uansett finnes i ulike grader, antar da at katastrofesnitt er den graden som haster mest? De beskrev det omtrent slik:

Planlagt ks; man planlegger ks i forkant, uten at fødsel er i gang

Haste-ks: alle ks som kommer uventet på etter at fødsel er i gang eller mors helse tilsier det, men man har tid til å følge ordinære medisinske prosedyrer. Noen ganger ventes det en time eller to.

Katastrofesnitt: der det står om sekunder og vanlige prosedyrer fravikes pga tidsnød. Mitt snitt ble tatt litt slik du beskriver, med løp nedover gangen, på 5 minutter, uten pumping av mageinnhold, uten fullstendig klargjøring av kroppen- herunder vask og kateter - og med meg iført alle mine dagligdagse klær, genser ble kun brettet opp. I narkose, selvsagt.

Hm, hvordan kan du som står som mann på profilen din ha hatt et keisersnitt? 

Anonymkode: 51547...cec

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er JEG som har Norges beste fødebrev (for meg). Det går sånn:

"Jeg vil ha epidural!"

Og det er det, om babyen får lue eller ei bryr jeg meg fint lite om. Men etter en fryktelig smertefull første fødsel, der jordmor var ekstremt opphengt i "kommunikasjon" og "krefter" ønsker jeg meg epidural og ingenting annet. Et perfekt brev, alle burde bruke det!!

Hadde det ikke vært for at folk er forskjellige ;) Seriøst, ts, jeg har all respekt for dine ønsker, men som kommunikasjonsrådgiver vil jeg sterkt anbefale å kutte lengden og ta en språkvask. Lykke til!

Anonymkode: bcbe6...07c

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er det som er så synd, at det finnes megger av jordmødre og "megger" av rutiner på sykehusene! Det skal jo ikke være sånn, at kvinner velger ks fordi de er redde for jordmødrene. Hva med å ta kontakt med jordmødre som driver med hjemmefødsel, så blir du kjent med han eller hun gjennom svangerskapet og dermed er sikra mot å møte de jordmødrene som er vanskelig å ha med å gjøre? Fines utrolig mange flotte jordmødre, også på sykehus. 

Du er klar over at dette ikke stemmer så ofte?Jeg kunne ønske det gjorde det men desverre.. Mange avgjørelser blir tatt fordi det er rutiner som har blitt gjort lenge, av økonomiske hensyn eller fordi de skal forebygge noe. Som fint kunne vært forebygd hvis den fødende hadde fått en trygg rolig atmosfære med masse oksytocin og kjærlighetshorm istedet for unødvendige vaginalundersøkelser, ctg maskiner som hindrer bevegelighet, jordmødre som buser inn og kommanderer hit og dit. Tilogmed kvinner blir bedt om å ligge på rygg den dag i dag, med helt risikofrie fødselsforløp. Det er ikke rart at riene stopper opp!!! Også blir Drypp foreslått, som fører til ekstremt sterke rier og epidural. Som fører til bruk av tang og vakum.. Alt henger sammen, en intervensjon fører til en annen. La kua kalve i fred! :)

Nå blir det sagt mye negativt om jordmødre fra min kant, men jeg må bare legge til at mange jordmødre er fantastiske og vil absolutt det beste for mor og barn.!! Virkelig. Og mange jordmødre misunner faktisk doulaer som kan bruke all sin energi på den fødende gjennom hele fødselen og etterpå. Mens jordmødrene må løpe fra rom til rom. Så er ikke meningen å snakke så mye negativ om jordmødrene. Finnes mange perler og noen skikkelig råtne.

Dette beviser bare at du ikke vet hva du snakker om, er fordomsfull, og undervurderer fagfolk mens du overvurderer dine egne og duolaens kunnskaper. FLAUT!

Anonymkode: e7b7e...a3f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du egentlig med evidensbasert fødselsomsorg??? Mener du at de ikke har grunnlag for avgjørelsene du tar? Vet du hva evidens betyr?

vet du hvor vanskelig det kan være å kommunisere om du skal ha rier? Du hører andre i en tåke og er langt fra "klar". 

Tror dette kvinnemenneske har hjernevasket deg. Håper du ikke har betalt henne en kr. 

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hm, hvordan kan du som står som mann på profilen din ha hatt et keisersnitt? 

Anonymkode: 51547...cec

Det skulle du likt å vite;-) Det er tre muligheter så vidt jeg kan se.

Skrevet

Atte hæ?!? Er du sikker på at du har født før? For det virker ikke sånn! 

Du skriver at du skal ha hjemmefødsel, og da blir du overført til sykehus om noe går galt. Hvordan kan du forvente at de skal ta seg tid på sykehuset til å lese det laaaange brevet ditt?  Jeg ville kortet det ned til noen få punkter. Ingen har tid til å sette seg ned for å lese et langt brev!

Har selv født to ganger og har ikke følt behov for noe fødebrev. Det eneste jeg hadde å meddele var at jeg helst ikke ville ha/var livredd for keisersnitt. 

• Liker 4
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat der er jeg ganske usikker og tror jeg vil be om å få det oralt. Grunnen til at det står slik i brevet er fordi jeg mener det er en rett for fødende å ta disse valgene selv, da en rekke fødende ikke en gang vet at dette er vanlig prosedyre. Så for meg er det viktig å informere de involverte i fødselen min at det er mitt barn og jeg skal selv ta stilling til om forebyggende medisin skal gis. Og at absolutt alle intervensjoner som ikke er akutte skal drøftes med meg først.

Personlig tenker jeg at det er rart at barn blir født med vitaminmangel. Men jeg ser også at det fungerer forebyggende og sannsynligvis redder mange liv. Men jeg synes det er interessant å stille spørsmål ved det, om det er mulig at tidlig avnavling kan ha noe med saken å gjøre. Og om mors inntak av Vitamin D i svangerskapet f. eks. Å stille spørsmål er viktig men jeg er samtidig opptatt av å ta de riktige valgene og ikke ta noen sjanser. 

Skjønner hva du mener. Jeg har ingen forutsetning for å vurdere det selv, så tenker jeg overlater det også til de som kan det bedre. :)

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld, dette blir litt OT, men altså, er det virkelig noe som heter katastrofe-ks? Da jeg skulle ha mitt første barn ble det løpt med meg til operasjonsstua, jeg ble pumpet for mageinnhold og umiddlebart lagt i narkose, slik at de fikk ut barnet før han fikk skader, eller i verste fall døde. Det hele var over på ca 5 minutter. Jeg har alltid tenkt på det som et haste-ks. Det hastet jo veldig, liksom. Men katastrofe? Ja, det ville jo vært en personlig katastrofe for oss om barnet vårt hadde dødd, eller blitt hjerneskadet, men sånn ellers tenker jeg på katastrofer som store, grusomme hendelser som rammer vidt, som jordskjelv, flyulykker, hungersnød, osv. Jeg synes liksom det blir et vel voldsomt ord å bruke i denne sammenhengen, men jeg ser veldig mange som har hatt akutt ks bruker det. Imidlertid har jeg aldri opplevd å høre at helsepersonell bruker det. Er det kanskje bare det at man, som mange av dem som føder vaginalt, har et behov for virkelig å understreke hvor jævlig det var, det man gjennomgikk?  :klo: 

Anonymkode: 6f8a3...926

Jeg fikk beskjed om at det var det jeg hadde, men akutt har også vært brukt. Vet ikke hva som er riktig, og det spiller egentlig ingen rolle. Det hastet veldig, og barnet kom seg ut i tide. :)

• Liker 1
Gjest Mythic
Skrevet

Er TS Marianne Auli? ;)

Dette var veldig spesielt, og jeg er ganske sikker på at jordmor kommer til å "miste" det brevet så fort hun har lest det. Det er rett og slett bekymringsfullt at du tror dette er gjennomførbart, og at du tror dette er til barnets beste. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...