Gjest Badebuksa Skrevet 9. januar 2016 #161 Skrevet 9. januar 2016 Den 7. januar 2016 at 19.07, EvaLena skrev: Herregud, er det mulig? Med min første så hadde vi ikke tid til sånt tull som i dette brevet. Ble plutselig bare hentet og fikk en heidundrende tur i sykesenga. Lagt i narkose og keisersnitt. Fra de hentet meg til barnet var ute tok det 11 minutter. Det sto om liv og da hadde jeg gitt blanke i hvordan de fikk ut barnet, bare det overlevde. Trur du blir en smule overrasket over hva som kommer til å skje, men lykke til Ja, sånt skjer minst ved annenhver fødsel assa.
Gjest Badebuksa Skrevet 9. januar 2016 #162 Skrevet 9. januar 2016 23 timer siden, Sisti skrev: Ts, du må ikke bare omformulere det arrogante brevet ditt, men du må også forkorte det. Du kan ikke forvente at helsepersonell ved sykehus skal ha tid til å lese denne avhandlingen, og samtidig greie å huske alle detaljene og gjengi det videre! Jo mer du skriver, jo mindre vil de huske. Hold det kort og konsist. Den må jeg si meg enig i. De skumleser ofte, og vil gå glipp av mye.
Saltsild Skrevet 9. januar 2016 #163 Skrevet 9. januar 2016 (endret) Hei TS! Jeg tenker at du kan ha godt av å lese et fødselsbrev som jeg har.. Fjernet Pga personlig informasjon Endret 25. august 2016 av Saltsild 7
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2016 #164 Skrevet 9. januar 2016 Holy shit!! Tydelig at den kommende mor aldri har vært gjennom en fødsel før!! Anonymkode: 5c180...a90 1
LLM Skrevet 9. januar 2016 #165 Skrevet 9. januar 2016 Den 7. januar 2016 at 19.38, AnonymBruker skrev: Kose med mannen mens du føder, ja... Nå fikk jeg noen meget uappetittlige og rare bilder i hodet her. Hver sin lyst, men har en sterk følelse at dere er noe spesielle... Anonymkode: b7e7a...210 Hva snakker du om? Hva er uappetittelig med å kose? Det er vel helt normalt å være nær mannen sin i fødsel? Mannen min og meg lå i skje gjennom riene mine. Fantastisk!
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2016 #166 Skrevet 9. januar 2016 Datteren min har født 3 barn. Førstemann uten ctg overvåking, resultat hjerneskade og død. Nr to, planlagt keisersnitt og friskt barn, nr tre, krisesnitt da barnet valgte å komme 10 dager før tiden. Godt hun ikke hadde så mange personlige hensyn å ta og heldigvis ikke hadde en doula som levde i sin egen verden. Anonymkode: cbe70...987 5
Roseh Skrevet 9. januar 2016 #167 Skrevet 9. januar 2016 Hadde jeg vært jordmoren din hadde jeg sørget for å ta på den kongelige ungen din først og si hei til den før du fikk sagt det. 4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2016 #168 Skrevet 9. januar 2016 2 timer siden, LLM skrev: Hva snakker du om? Hva er uappetittelig med å kose? Det er vel helt normalt å være nær mannen sin i fødsel? Mannen min og meg lå i skje gjennom riene mine. Fantastisk! Virkelig? Da kan ikke du ha hatt så sterke rier? Aldri i verden om jeg hadde orket å ligge rolig i skje med rier! Har hatt så vonde rier fra første stund at jeg bare lå og vrei meg, det ble styrtfødsel da. Anonymkode: efe06...0ec 2
Gjest Sisti Skrevet 9. januar 2016 #169 Skrevet 9. januar 2016 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Virkelig? Da kan ikke du ha hatt så sterke rier? Aldri i verden om jeg hadde orket å ligge rolig i skje med rier! Har hatt så vonde rier fra første stund at jeg bare lå og vrei meg, det ble styrtfødsel da. Anonymkode: efe06...0ec Syns du det er naturlig og fornuftig å sammenligne din styrtfødsel med fødsler...?
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #170 Skrevet 10. januar 2016 Det var litt søtt og naivt da Anonymkode: 794c6...944 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #171 Skrevet 10. januar 2016 Den 09.01.2016 at 11.18, AnonymBruker skrev: Virkelig? Da kan ikke du ha hatt så sterke rier? Aldri i verden om jeg hadde orket å ligge rolig i skje med rier! Har hatt så vonde rier fra første stund at jeg bare lå og vrei meg, det ble styrtfødsel da. Anonymkode: efe06...0ec Så hvor vonde riene er måles i hvor mye man vrir seg og hyler av smerte? Så dumt at ingen fortalte meg det før fødselen, da hadde jeg jo skjønt at jeg ikke hadde det vondt. Jeg vrei meg nemlig ikke. Anonymkode: e21a4...0a5 1
Djungelvrål Skrevet 10. januar 2016 #172 Skrevet 10. januar 2016 Den 7.1.2016 at 19.17, AnonymBruker skrev: Jeg er helt enig med deg at hjemmefødswl er et veldig godt alternativ som mange fler kunne hatt det godt med. Man blir mye mindre stresset og kroppen slapper mer av. Det er dessverre ikke et alternativ for meg, men hvis det blir fler så vil jeg gjerne det. Kroppen min går i helspen så fort jeg er på sykehus. MEN jeg blir irritert av dette pratet om at kvinner er skapt til å fødDee og det naturlige er det beste osv. (Er selvfølgelig enig i utgangspunktet, men det er dt stort men). Før var det sinnsykt mange tragiske fødsler som endte i døden. Og det skjer fortsatt i fattige land. Når en fødsel først går til helvete, så går det til helvete fort. Og leger vil ikke nødvendigvis ha tid til å forklare alt de gjør og be om tillatelse på forhånd. Anonymkode: a174d...9cc De forklarer minimalt lite når barnets liv står i fare. Hjerteslagene til ungen min gikk ned da jeg hadde rier fordi riene klemte om navlestrengen og legene hadde bestemt at han måtte ut ved akutt keisersnitt. Det var alt jeg fikk vite. Beskjeden tok 1 min å gi. Etter det ble jeg barbert, kateterisert og de løp med meg 2-3 etasjer ned til operasjonsrommet. Det tok kanskje 5 min tilsammen, ikke noe pusing. Inne på operasjonsrommet hilste jeg på teamet og de la meg i narkose med en gang. Når liv står på spill er livredning det eneste som blir prioritert, det er slik det skal være! 4
EvaLena Skrevet 11. januar 2016 #173 Skrevet 11. januar 2016 Den 9. januar 2016 at 8.35, LLM skrev: Hva snakker du om? Hva er uappetittelig med å kose? Det er vel helt normalt å være nær mannen sin i fødsel? Mannen min og meg lå i skje gjennom riene mine. Fantastisk! Da trur jeg du må ha hatt en enkel fødsel. Jeg kunne nærmest slått ned de rundt meg når det sto på som verst. Eksen min fikk beskjed av jordmor om å massere meg i korsryggen, det gjorde han kun 1 gang for da eksploderte jeg. Hadde rier som var fra en helt annen verden og kosing trur jeg ikke streifet en eneste hjernecelle de timene det sto på. 4
sjøhest Skrevet 11. januar 2016 #174 Skrevet 11. januar 2016 Hjelpes... Tenk om helsepersonellet skulle lest og tatt til følge slike brev fra alle fødende! Hadde nok ikke fått tid til så mye annet.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #175 Skrevet 11. januar 2016 Nå var jo kosingen nettopp for å få fart på riene, da Det vil vel si at riene ikke var av en sånn karakter som nevnt over her. Anonymkode: 2b281...99a
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #176 Skrevet 22. januar 2016 Måtte bare slenge inn denne, for det er publisert i Tidsskrift for Norsk Legeforening at man overvåker med ctg. Det kan bl. annet føre til flere keisersnitt. Så her er en prosedyre som er totalt unødvendig. Lurer på hvor lenge de skal fortsette med dette! http://tidsskriftet.no/article/1288894/ Sakset: Forfatterne Ellen Blix, Pål Øian, Liv Merete Reinar og Atle Klovning har gått gjennom all tilgjengelig forskningslitteratur på området og konkluderer med at CTG-undersøkelse ikke har noen nytteverdi. – Snarere tvert imot kan det se ut til at man intervenerer oftere under fødselen, ofte unødvendig. Kvinnene får kontinuerlig fosterovervåking gjennom hele fødselsforløpet, og blir dermed lenket til sengen. Det blir oftere tatt blodprøve fra fosteret og kvinnen får oftere epiduralbedøvelse sammenliknet med kvinner som ikke får innkomst-CTG, sier professor og overlege Pål Øian ved Kvinneklinikken, Universitetssykehuset Nord-Norge. Det ble også sett en tendens til flere keisersnitt blant i denne gruppen fødende. Det var imidlertid ingen forskjeller mellom de nyfødte barna i de to gruppene. Anonymkode: 5a0e7...f70 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #177 Skrevet 22. januar 2016 Den 7.1.2016 at 23.39, Sirah skrev: Jeg håper ikke det er normalt å stille slike krav? I såfall syntes jeg fryktelig synd på alle sykelpleiere og jordmødre der ute. Nei, det normale et at man skriver to-tre linjer med ønsker eller tanker rundt fødselen som du føler at jordmor og lege bør vite om Anonymkode: a174d...9cc
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #178 Skrevet 22. januar 2016 TS - jeg regner med at du skal ha en jordmor med deg på hjemmefødselen? Har du vist henne fødebrevet? Hvis ikke vil jeg anbefale deg å snakke med jordmor på forhånd, og høre litt om hva av dette som er realistisk og ikke hvis du må må sykehus pga. komplikasjoner. Sannsynligvis går jo fødselen helt fint og du slipper å dra på sykehuset. Men det kan nok være lurt å forberede deg på at ting kan skje og at ikke dine ønsker kan innfris. Tror absolutt det er bra å forberede seg mentalt før fødsel, men har man for mange spesifikke planer kan man lett bli skuffet om det ikke går helt som man hadde tenkt. Jeg har født på en avdeling for naturlig fødsel, og opplevde der at mye av det du ber om er rutine. F.eks. når det gjelder ro rundt fødselen og etterpå, belysning, barnet rett på brystet, god tid sammen før veing osv. Dette hadde sikkert vært annerledes om det hadde oppstått komplikasjoner og jeg måtte over på vanlig fødeavd. Men opplevde i hvert fall at jordmor var støttende uten å være påtrengende, hun ga litt råd om stillinger osv. men jeg fikk bestemme selv. Lykke til, og snakk med jordmor Anonymkode: d3bf0...b39 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #179 Skrevet 29. desember 2016 KJÆRE TS, Kunne du informere og oppdatere oss på hvordan denne fødselen og tiden etterpå ble? Anonymkode: 12982...346 5
Mammabamma Skrevet 29. desember 2016 #180 Skrevet 29. desember 2016 Den Lotusfødselgreia skjønner jeg ikke stort av for det er jo ikke noe naturlig ved å la alt henge til det ramler av seg selv. De fleste dyr spiser jo opp både navlestreng og morkake rett etter fødsel. Mulig det er mest naturlig å gjøre? Jeg skjønner ikke helt behovet for å romantisere en fødsel. Fødselen er et nødvendig onde/gode for å få barn. Den utgjør neppe en promille av det å ha barn så hvorfor gi den et så enormt fokus? Barnet blir det det er uansett om det var dempet belysning, morkake i skpl med tørkede blomster og kengurubæring med naken mamma i månedvis. Babytida er også en veldig kort periode av hele livet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå