SunnivaOslo Skrevet 7. januar 2016 #101 Skrevet 7. januar 2016 Kan ikke tro at jeg gadd å lese hele TS's innlegg..mista noen minutter av livet der ja. Sorry å måtte fortelle deg at alle "fødekvinner"(er dette ett nytt ord?)på en måte må behandles fort&effektivt,det frigjør plass. Du er vel ikke tilfeldigvis en sånn bæresjal-samsovingsdame? Hold kravene der du kan bestemme selv,på en fødsel får du bare go with the flow... og denne morkaken du skal ta med deg,du planlegger vel ikke å begrave den? Isåfall vil jeg anbefale "mitt hjerte alltid vanker"på orgel. 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #102 Skrevet 7. januar 2016 14 minutter siden, Synne-Marie skrev: Jeg kjenner meg ikke igjen nei, og jeg har født flere ganger ved flere sykehus. Jeg er også trygg på at det finnes mange kvinner som deler mine opplevelser. Jeg har da aldri sagt at man ikke kan ha lavrisikosvangerskap som førstegangsfødende? Jeg har sagt at man vanligvis ikke får føde hjemme som førstegangsfødende, logisk nok. Jeg protesterer ikke på at det finnes forskning som sier at det er uproblematisk å føde hjemme for kvinner som har ukompliserte fødsler og svangerskap bak seg. Jeg reagerte på at du presenterte hjemmefødsel som uproblematisk på verdensbasis. Da misforstod du meg. Jeg skrev at forskning fra hele verden har funnet ut at det er tryggere å føde hjemme om man har et lavrisikosvangerskap. (da regner jeg med at folk forstår at folk i fattige land uten tilstrekkelig legehjelp i nærheten har lavrisikosvangerskap) Ikke at hjemmefødsel er uproblematisk på verdensbasis. Og det med at man kan ha lavrisikosvangerskap som førstegangs var til en annen. By the way, man kan fint føde hjemme som førstegangsfødende, ikke noe problem det! Anonymkode: 5a0e7...f70 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #103 Skrevet 7. januar 2016 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan også bestemme om jeg skal ha tilskudd av oxytocin etter fødselen, og opplyses om hvorfor dette er nødvendig. Jeg kan takke nei til K-vitamin, og må derfor spørres om dette. Normalt kan jeg også velge å ikke avnavnle babyen. Jeg kan også ta imot barnet mitt selv med mindre noe går galt og det er høy risiko! Jeg håper virkelig at du setter deg litt mer inn i hvilke rettigheter du har som fødekvinne. Og at du leser f. eks Ina Mays guide to childbirth slik at du får se vakre magiske fødslene det er mulig å få om du bare slipper alt og hengir deg til din egen kropp. Alt det er det ikke mulig å få til med CTG maskin koblet på og vaginale undersøkelser i hytt og pine, av tre forskjellige jordmødre. -For det er også totalt unødvendig! De er ubehagelige og setter en kvinne i en særdeles ubehagelig situasjon. Finnes mange andre måter å sjekke fredrift på. F.eks. har mange gravide en strek mellom rumpeballene som indikator. Man kan sjekke kvinnens tilstedeværelse. En jordmor vet når det nærmer seg og man kan se på klokka om ting drøyer for lenge. Det virker som at dere tror jeg er helt tett i pappen -Jeg vil gjøre dette hvis det er mulig og jeg vil informere jordmødrene om at det er dette jeg ønsker. Samtidig er jeg klar over at ting kan skje og da er det eneste jeg ønsker å bli informert om hva de gjør! Jeg er absolutt ikke i mot medisin, da hadde jeg nok valgt å føde alene i skogen uten at noen visste om det. Medisin og vaksiner er gull verdt og også grunnen til at jeg sitter her idag. Legehjelp er nødvendig. Ære være sykehusene! Jeg skriver at om det er mulig vil jeg ha muligheten til å se barnet bli født ved keisersnitt. Jeg krever ikke at de hever hodeenden. Fordi det går an i noen tilfeller ønsker jeg å opplyse personalet at dette er noe jeg ønsker hvis mulig. Jeg personlig vil ikke at barnet blir hentet opp bak en gardin. For andre er dette veldig viktig fordi de hadde ikke klart å se så sterke ting, og det er jo dems valg. At man demper belysningen så mye som mulig, eller prøver å unngå sterke lyskastere på barnet er jo en ting de kan være litt bevisst på at jeg ønsker. Fordi det er mulig med mindre det er snakk om liv og død og alt må gå veldig fort. Doulaen min har vært gjennom slike keisersnitt og derfor ønsker jeg å opplyse om at dette er noe jeg ønsker, hvis mulig. Anonymkode: 5a0e7...f70 Jammen herregud da menneske. Det er en operasjon. Og antageligvis en haste operasjon. Selvsagt vil det være sterkt lys på barnet! De opererer jo på ett gigantisk sår der! Og barnet blir nok hentet opp bak en gardin uansett om du vil det eller ikke, deretter i armene til en ansatt som bærer ungen vekk og får tømt lungene dems for fostervann før i det hele tatt du får sett den. Jeg nekter forøvrig å tro at doulan din har vært igjennom slik type keisersnitt som hunskisserer. Da ville dødsfallene vært på forsiden av VG. Anonymkode: 1cf72...2a6 11
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #104 Skrevet 7. januar 2016 8 minutter siden, SunnivaOslo skrev: Kan ikke tro at jeg gadd å lese hele TS's innlegg..mista noen minutter av livet der ja. Sorry å måtte fortelle deg at alle "fødekvinner"(er dette ett nytt ord?)på en måte må behandles fort&effektivt,det frigjør plass. Du er vel ikke tilfeldigvis en sånn bæresjal-samsovingsdame? Hold kravene der du kan bestemme selv,på en fødsel får du bare go with the flow... og denne morkaken du skal ta med deg,du planlegger vel ikke å begrave den? Isåfall vil jeg anbefale "mitt hjerte alltid vanker"på orgel. Nei, der tar du skammelig feil! Anbefaler deg å lese deg opp til hvordan man kan få en god fødsel, hvordan kroppen fungerer og sette deg inn i dine rettigheter. Det at så mange faktisk mener at man bare må bli tatt inn på sykehuset og godta alt som skjer fordi det er flere fødende som venter det er jo helt sykt! Og at denne holdningen er mer godtatt her inne, enn at jeg faktisk setter meg nøye inn i hva som kan gå galt og hva som bare er rutiner som egentlig ikke har noen evidensbasert grunn til å bli utført blir så uglesett :O det synes jeg er sykt.. Anonymkode: 5a0e7...f70 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #105 Skrevet 7. januar 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, der tar du skammelig feil! Anbefaler deg å lese deg opp til hvordan man kan få en god fødsel, hvordan kroppen fungerer og sette deg inn i dine rettigheter. Det at så mange faktisk mener at man bare må bli tatt inn på sykehuset og godta alt som skjer fordi det er flere fødende som venter det er jo helt sykt! Og at denne holdningen er mer godtatt her inne, enn at jeg faktisk setter meg nøye inn i hva som kan gå galt og hva som bare er rutiner som egentlig ikke har noen evidensbasert grunn til å bli utført blir så uglesett :O det synes jeg er sykt.. Anonymkode: 5a0e7...f70 Det er ikke det folk mener. De mener legene og jordmødre vet mere om fødselen enn oss, derfor velger vi å stole på de. At du stoler mere på en doula og Google enn erfarne helsepersonell sier mest om hvor hjernevasket du har blitt. Du setter deg og ungen i fare fordi sektlederen din sier det. Og da snakker jeg ikke om hjemmefødselen, men alt det useriøse, livsfarlige, naive svada greiene hun har skrevet som krav på sykehuset. Anonymkode: 1cf72...2a6 12
minister-mio Skrevet 7. januar 2016 #106 Skrevet 7. januar 2016 Vi kan jo drømme oss tilbake til tiden da barseldød var en relativt vanlig dødsårsak 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #107 Skrevet 7. januar 2016 Men en ting må jeg vertfall takke dere for! at jeg ser hvor de fleste av dere reagerer. jeg vil jo ha et så godt som mulig samarbeid, og vil jo at fødebrevet skal vise hva jeg mener og ikke gi en følelse av at jeg er i mot medisinsk hjelp eller at jeg vet bedre enn legen. Jeg skal endre ordlyden litt, slik at det blir presisert at om noe er alvorlig galt lar jeg selvfølgelig legene overta men at jeg gjerne vil bli informert. Og at hvis det er mulig vil jeg gjerne få se barnet og at det tas ut så sakte som mulig hvis det er forsvarlig. At lys og lyd skal holdes på et minimum etter at barnet er født. Og at hvis jeg er ute av stand til å ha kontakt med barnet skal far få overta og være hud mot hud hvis barnet er friskt nok til det. Anonymkode: 5a0e7...f70 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #108 Skrevet 7. januar 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke det folk mener. De mener legene og jordmødre vet mere om fødselen enn oss, derfor velger vi å stole på de. At du stoler mere på en doula og Google enn erfarne helsepersonell sier mest om hvor hjernevasket du har blitt. Du setter deg og ungen i fare fordi sektlederen din sier det. Og da snakker jeg ikke om hjemmefødselen, men alt det useriøse, livsfarlige, naive svada greiene hun har skrevet som krav på sykehuset. Anonymkode: 1cf72...2a6 Hvilke ting mener du at faktisk står i fødebrevet -kanskje les det en gang til- som er livsfarlige krav? Står veldig få krav der, bare ønsker omm opplysning og muligheten til å ta informerte valg. Og noen krav men de er jo absolutt ikke livsfarlige. Jeg skal presisere i brevet at om det er noe som virkelig haster og handler om liv og død trenger de ikke å gi meg valgmuligheten men at de informerer meg om at nå blir det hastesnitt og hvorfor. Men at ved andre prosedyrer vil jeg gjerne ta informerte valg. Det er jo min rettighet som pasient. 14 minutter siden, mini-mio skrev: Vi kan jo drømme oss tilbake til tiden da barseldød var en relativt vanlig dødsårsak Hvorfor det, vi har jo sykehus og legene er så flinke i dag. Men vi kan av like vel ønske oss en enda bedre fødselsomsorg, der vi ikke blir satt i gang av økonomiske hensyn men av medisinske hensyn. Der man kun gjør inngrep basert på medisinske hensyn, som er oppdatert, og ikke på økonomiske hensyn. Og med tanke på forskning som viser at igangsettelse øker faren for keisersnitt og bruk av vakuum og tangforløsning. At man kan ta de valgene selv også, når man har kunnskapene. Anonymkode: 5a0e7...f70 6
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #109 Skrevet 7. januar 2016 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men en ting må jeg vertfall takke dere for! at jeg ser hvor de fleste av dere reagerer. jeg vil jo ha et så godt som mulig samarbeid, og vil jo at fødebrevet skal vise hva jeg mener og ikke gi en følelse av at jeg er i mot medisinsk hjelp eller at jeg vet bedre enn legen. Jeg skal endre ordlyden litt, slik at det blir presisert at om noe er alvorlig galt lar jeg selvfølgelig legene overta men at jeg gjerne vil bli informert. Og at hvis det er mulig vil jeg gjerne få se barnet og at det tas ut så sakte som mulig hvis det er forsvarlig. At lys og lyd skal holdes på et minimum etter at barnet er født. Og at hvis jeg er ute av stand til å ha kontakt med barnet skal far få overta og være hud mot hud hvis barnet er friskt nok til det. Anonymkode: 5a0e7...f70 Seriøst null kontakt med virkeligheten. Ikke noen av kravene dine vil gå igjennom operasjonsalen, for havner du der er det om å gjøre å redde livet til dere begge. Å da går det i ett forrykende tempo. Anonymkode: 1cf72...2a6 5
allice Skrevet 7. januar 2016 #110 Skrevet 7. januar 2016 Du virker... Veldig kontrollerende. Du er ikke bare kontrollerende, men urealistisk og Stein stokk dum. La hordmødrene og legene gjøre jobben sin, de vet nok litt bedre enn deg hva som burde gjøres for å sikre deg og den lille best behandling. minst mulig lys i et tenkt ks. senario? Har du prøvd å dele kyllingen din i to og sy den pent sammen igjen i mørket? Jeg er for det at en skal vite hva som skjer og fordeler og ulemper. Jeg er for at du skal bli fortalt at de har lystgass, bli "tvunget" opp i preikestolen osv. Mb der stopper det visst litt for meg... 4
Stinelin Skrevet 7. januar 2016 #111 Skrevet 7. januar 2016 Hvordan vurderer du om babyen skal få K-vit eller ikke? Det var litt interessant. 6
Sirah Skrevet 7. januar 2016 #112 Skrevet 7. januar 2016 Jeg håper ikke det er normalt å stille slike krav? I såfall syntes jeg fryktelig synd på alle sykelpleiere og jordmødre der ute. 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #113 Skrevet 7. januar 2016 2 minutter siden, Sirah skrev: Jeg håper ikke det er normalt å stille slike krav? I såfall syntes jeg fryktelig synd på alle sykelpleiere og jordmødre der ute. Med tanke på alle som ville tatt kvelden da så hadde vi definitivt lest om det i avisene. Så det er heldigvis ikke normalen. Anonymkode: 1cf72...2a6 5
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #114 Skrevet 7. januar 2016 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilke ting mener du at faktisk står i fødebrevet -kanskje les det en gang til- som er livsfarlige krav? Står veldig få krav der, bare ønsker omm opplysning og muligheten til å ta informerte valg. Og noen krav men de er jo absolutt ikke livsfarlige. Jeg skal presisere i brevet at om det er noe som virkelig haster og handler om liv og død trenger de ikke å gi meg valgmuligheten men at de informerer meg om at nå blir det hastesnitt og hvorfor. Men at ved andre prosedyrer vil jeg gjerne ta informerte valg. Det er jo min rettighet som pasient. Hvorfor det, vi har jo sykehus og legene er så flinke i dag. Men vi kan av like vel ønske oss en enda bedre fødselsomsorg, der vi ikke blir satt i gang av økonomiske hensyn men av medisinske hensyn. Der man kun gjør inngrep basert på medisinske hensyn, som er oppdatert, og ikke på økonomiske hensyn. Og med tanke på forskning som viser at igangsettelse øker faren for keisersnitt og bruk av vakuum og tangforløsning. At man kan ta de valgene selv også, når man har kunnskapene. Anonymkode: 5a0e7...f70 Om du leser svarene som har blitt gitt i tråden blir det gjentatte ganger nevnt hva som er livsfarlige krav som definitivt kommer fra en uvitende doula Anonymkode: 1cf72...2a6 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #115 Skrevet 7. januar 2016 Det er det villeste.. Men uansett er de vel ikke pålagt å følge denne kravlista under fødselen. For å sitere fra min egen fødsel i sommer: Jordmora spurte om jeg hadde noen ønsker i forbindelse med fødselen. Jeg sa at jeg ville ha epidural hvis det ble for ille. "Ja vi får nå se på det", var svaret. Anonymkode: fb5ea...520 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #116 Skrevet 7. januar 2016 13 minutter siden, Stinelin skrev: Hvordan vurderer du om babyen skal få K-vit eller ikke? Det var litt interessant. Akkurat der er jeg ganske usikker og tror jeg vil be om å få det oralt. Grunnen til at det står slik i brevet er fordi jeg mener det er en rett for fødende å ta disse valgene selv, da en rekke fødende ikke en gang vet at dette er vanlig prosedyre. Så for meg er det viktig å informere de involverte i fødselen min at det er mitt barn og jeg skal selv ta stilling til om forebyggende medisin skal gis. Og at absolutt alle intervensjoner som ikke er akutte skal drøftes med meg først. Personlig tenker jeg at det er rart at barn blir født med vitaminmangel. Men jeg ser også at det fungerer forebyggende og sannsynligvis redder mange liv. Men jeg synes det er interessant å stille spørsmål ved det, om det er mulig at tidlig avnavling kan ha noe med saken å gjøre. Og om mors inntak av Vitamin D i svangerskapet f. eks. Å stille spørsmål er viktig men jeg er samtidig opptatt av å ta de riktige valgene og ikke ta noen sjanser. Anonymkode: 5a0e7...f70 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #117 Skrevet 7. januar 2016 44 minutter siden, Stinelin skrev: Hvordan vurderer du om babyen skal få K-vit eller ikke? Det var litt interessant. Og om barnet har stor fare for blødning, skal opereres eller lignende så gir jeg klarsignal om sprøyte! Anonymkode: 5a0e7...f70 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #118 Skrevet 7. januar 2016 38 minutter siden, Sirah skrev: Jeg håper ikke det er normalt å stille slike krav? I såfall syntes jeg fryktelig synd på alle sykelpleiere og jordmødre der ute. Stille krav om å få ha en rolig fødsel uten unormalt støy? Og å ta egne valg om hvilke intervensjoner man ønsker i sin egen fødsel? At barnet skal utsettes for mors egne bakterier og høre foreldrene sin stemme først? Egentlig er jo dette selvsagt, vi er bare gått så langt vekk fra det naturlige att dette har blitt det "sære". Anonymkode: 5a0e7...f70 5
Ruccula Skrevet 7. januar 2016 #119 Skrevet 7. januar 2016 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er det villeste.. Men uansett er de vel ikke pålagt å følge denne kravlista under fødselen. For å sitere fra min egen fødsel i sommer: Jordmora spurte om jeg hadde noen ønsker i forbindelse med fødselen. Jeg sa at jeg ville ha epidural hvis det ble for ille. "Ja vi får nå se på det", var svaret. Anonymkode: fb5ea...520 Jepp, derfor jeg ønsker ks Livredd for å møte en megge av en jordmor som gir f i mine ønsker og behov 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #120 Skrevet 7. januar 2016 1 minutt siden, Snublefella skrev: Jepp, derfor jeg ønsker ks Livredd for å møte en megge av en jordmor som gir f i mine ønsker og behov Du er klar over at normen er at helsepersonell gir råd og tar avgjørelse på grunnlag av sin faglige kompetanse og vurdering av situasjonen, ikke fordi de er "megger"? Anonymkode: d2334...13f 10
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå