Gjest solavskjerming Skrevet 7. januar 2016 #41 Skrevet 7. januar 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er mindre fare for revning ved hjemmefødsel og uassistert fødsel! http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Ekspertene-strides-om-hjemmefodsler-7078770.html Anonymkode: 5a0e7...f70 Går ut i fra at disse tallene har en vesentlig feilkilde. Slik jeg har forstått det er de fleste hjemmefødende flergangsfødende uten tidligere komplikasjoner. For å få en rett sammenligning må det da kun sees på de som føder på sykehus som er flergangsfødende uten komplikasjoner.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #42 Skrevet 7. januar 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva i alle dager skal du bruke morkaken til, siden du vil ta vare på den? Tørke den og ha den i glass og ramme? Anonymkode: 103c4...eb3 Jeg skal la navnlestrengen falle av av seg selv. Ha den i en bolle med tørkede blomster. Google lotusfødsel. Jeg vurdere også å tørke deler av den og ha i kapsler til eget inntak. Men tror jeg ender opp med å bare grave det ned og plante ett frukttre oppå, slik at vi alle kan nyte godt av fruktene. Alle barna mine får hvert sitt tre. Anonymkode: 5a0e7...f70 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #43 Skrevet 7. januar 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes majoriteten av norske kvinner at økonomiske hensyn skal gå foran barns og kvinnerste beste ved en fødsel? Doulaen min har lang utdannelse, vært med på over 150 fødsler, gått på mange kurs og lest litteratur om det hun jobber med. Hun vet at alt dette er mulig. Og ja, det er nok en veldig lite sjanse for at dette blir oppfylt, men det er jo det som er det triste!! Til dere som snakker om at dette er i tilfelle en akutt situasjon. Det er flere grunner til overførelse til sykehus. F. eks. om fødselen tar for lang tid, mekonium i fostervannet og flere relativt ufarlige og bare eventuelt livstruende situasjoner. I de aller fleste tilfeller trengs det ikke hjernekirurgi av barnet eller gjennoplivning. Selv om barnet er stresset så blir det faktisk ikke mindre stresset om det blir fratatt mor med en gang etter fødsel! Står det mellom liv eller død er det slvsagt at alt havner utenfor min kontroll! Men om barnet ikke skriker med en gang, kan barnet få hjelpen på brystet mitt. Hvis man ser på forskningen så er det utrolig mye tull som foregår på norske sykehus som overhodet ikke er evidensbasert. Gamle rutiner, økonomiske hensyn. Anonymkode: 5a0e7...f70 Vet du hva? Dette er et lite godt forsøk på å skape debatt og røre på forumet. Du er neppe fødekvinne/gravid eller har noen mentor å vise til. Dette er for dumt. Anonymkode: 51547...cec 8
Gjest O.G. Skrevet 7. januar 2016 #44 Skrevet 7. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Her ett fantastisk godt fødebrev skrevet av doulaen min. Jeg står fritt til å redigere det og dele det med dere, versågod! Hennes mål er jo nettop å få fødselsomsorgen evidensbasert og til fødekvinnene og babyenes beste. Burde være jordmorpensum spør du meg!! Mor: Far: Doula: INFORMERT VALG Dette er en planlagt hjemmefødsel. Om overføring til sykehus skulle bli nødvendig, ønsker jeg likevel en fødsel som er så fysiologisk og uforstyrret som mulig, uansett hvilken risikokategori jeg måtte defineres til. Målet er en fødsel på mine og barnets premisser, at barnet får et skånsomt første møte med verden, og at vi får tid og rom til å bonde uforstyrret, rett etter fødselen. Om jordmor/lege skulle anbefale behandling/tiltak av noen som helst art (medisinsk, teknologisk, mekanisk eller manuell), av hensyn til sykehusets prosedyrer eller min/barnets helse, forventer jeg å få klar informasjon om hvorfor dette anbefales, hvilken evidens som ligger til grunn for anbefalingen, hvilke alternativer jeg har, og hvilket utfall som kan forventes om jeg velger å vente med/takke nei til inngrepet. Det er jeg som tar den endelige avgjørelsen om å takke ja eller nei til tilbudet om behandling. Jeg forventer at min autonomi og integritet som fødekvinne blir respektert, selv om mitt valg måtte avvike fra jordmors/leges faglige eller personlige overbevisning. GENERELLE ØNSKER Både under og etter fødselen ønsker jeg generelt minst mulig sykehuspersonale, aktivitet og lyd i rommet og færrest mulig henvendelser som kan avlede min/vår oppmerksomhet fra fødselsprosessen eller den nyfødte. Jeg ønsker ingen/færrest mulig vaginalundersøkelser. Jeg ønsker at barnets hjertelyd observeres med jordmorstetoskop. Jeg ønsker ingen instrukser eller innvendinger ang. stillinger, bevegelse, pust eller stemmebruk, i noen av fødselens faser. UTDRIVNINGSFASEN Vi ønsker en rolig og trygg atmosfære i fødselsøyeblikket og etterpå - at det er stille nok til at barnet kan høre våre stemmer først og at barnets øyne skånes for skarpt lys. Jeg ønsker ingen instrukser eller innvendinger ang. når/hvordan jeg presser/ikke presser i utdrivningsfasen. Jeg kommer til å bruke mine egne hender til å kjenne etter barnets hode/støtte perineum, om jeg føler at det er nødvendig. Jeg ønsker å ta i mot barnet selv og legge det på brystet selv. Ingen andre enn jeg og min mann trenger å røre barnet, med mindre det står om liv. ETTER FØDSELEN Vi ønsker ikke lue på barnets hode. Navlesnoren skal ikke klemmes av. Det er ikke nødvendig å nevne avnavling før vi eventuelt ber om det selv. Jeg ønsker å ta vare på morkaken. Om barnet skulle trenge starthjelp, er det svært viktig for oss at dette skjer på mitt bryst/ved siden av meg, med navlesnoren intakt. Jeg ønsker en fysiologisk og uforstyrret forløsning av morkaken. Jeg vil selv be om oralt K-vit til barnet etter fødselen, om jeg ønsker det. Barnet skal ikke vaskes. Veiing/måling kan utsettes til 4-8 timer etter fødselen. All eventuell behandling av barnet skal skje med vårt informerte samtykke. KEISERSNITT Om det skulle bli nødvendig med keisersnitt, har vi noen ønsker som vi håper kan imøtekommes så langt det er mulig: Vi ønsker å bli introdusert for menneskene på operasjonssalen og å få forklart underveis hva som skjer med meg og barnet, også om det skulle oppstå komplikasjoner av noen som helst art. Vi ønsker en rolig og trygg atmosfære i fødselsøyeblikket og etterpå - at det er stille nok til at barnet kan høre våre stemmer først og at barnets øyne skånes for skarpt lys. Alt medisinsk utstyr på min kropp plasseres fortrinnsvis slik at jeg i størst mulig grad har overkroppen og en arm (helst høyre) fri, slik at jeg lettere kan få barnet rett opp på brystet, hud til hud, og holde det selv. Av samme grunn ønsker jeg å ha på sykehus-skjorten på den måten som gir lettest tilgang til brystet, evt. droppe den helt. Jeg ønsker å legge en steril kompress i skjeden når operasjonen forberedes. Den skal tas ut når barnet er født og sveipes over barnets hud og gane for å overføre min bakterieflora. Flott hvis hodeenden av sengen kan heves litt og «operasjonsgardinet» senkes litt i fødselsøyeblikket, slik at jeg kan se barnet komme ut. Vi ønsker at barnet hentes ut av livmoren så langsomt som mulig, da det lette trykket fra fødselsåpningen kan bidra til at barnets luftveier frigjøres spontant og at de vitale systemene stimuleres. NAVLESTRENG: Aller helst ønsker vi at morkaken hentes ut med navlestrengen intakt. I så fall kan morkaken legges i en bolle som settes ved siden av barnet, og bli med oss videre. Hvis komplikasjoner skulle gjøre dette umulig, ønsker vi at navlestrengen får pulsere så lenge som mulig. Om den absolutt MÅ klippes før den har sluttet å pulsere ønsker vi at den «melkes», så barnet får mest mulig blod fra morkaken. Vi ønsker uansett å informeres om hvorfor navlestrengen bør kuttes på et gitt tidspunkt og at dere ber om vårt samtykke. Vi ønsker å ta vare på morkaken. DEN FØRSTE KONTAKTEN MED BARNET: Vi ønsker at barnet så fort som mulig legges nakent, med magen ned, på mitt nakne bryst, og at vi dekkes med varme håndklær/tepper. Det er ikke nødvendig å tørke av barnet først. Helst får barnet tid til å frigjøre luftveier spontant og komme i gang av seg selv (med oksygentilførsel fra morkaken og stimuli fra min kropp), men om det skulle bli nødvendig med starthjelp, ønsker vi at den i størst mulig grad utføres på mitt bryst, eventuelt så nært meg som mulig og med kortest mulig separasjonstid. Dette gjelder også for far, i tilfelle det er han som må overta den første kontakten, om jeg skulle være bevisstløs eller ute av stand til å ha barnet hos meg. Hjelp han i så fall med å få barnet så fort som mulig hud til hud. Det er viktig for oss at barnet i størst mulig grad kun utsettes for vår bakterieflora, siden det ikke får fordelen av det bakterielle «imprint» som en vaginal fødsel gir. AMMESTART: Ideelt sett får barnet selv lete seg fram til brystet og begynne diingen i sitt eget tempo. Muligens vil jeg trenge/ønske hjelp til å plassere/holde barnet godt og trygt på brystet - jeg vil be far og ammekyndig jordmor om støtte, etter behov. Vi ønsker generelt at alle involverte hjelper oss med å skape de beste forutsetningene for en god ammestart. Denne fødselen er en utrolig viktig begivenhet for oss. Tusen takk for at dere bidrar til å skape gode rammer og forutsetninger for en god opplevelse, som vi kommer til å huske for resten av vårt liv! Anonymkode: 5a0e7...f70 Vel, enn hvis det holder på å gå galt og jordmoren bare må gjøre jobben sin?
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #45 Skrevet 7. januar 2016 Dette må være noe av det mest idiotiske jeg noen gang har lest. Vi lever i 2016, ikke 1016. Jeg er veldig for fødsler uten unødvendig medisinsk innblanding, men mye av det du kommer med her TS er rett og slett uforsvarlig. Hadde jeg som helsepersonell lest dette og møtt ei mor som på død og liv skulle følge det til punkt og prikke hadde jeg vurdert å ringe barnevernet. Anonymkode: ee9bf...948 18
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #46 Skrevet 7. januar 2016 2 minutter siden, solavskjerming skrev: Går ut i fra at disse tallene har en vesentlig feilkilde. Slik jeg har forstått det er de fleste hjemmefødende flergangsfødende uten tidligere komplikasjoner. For å få en rett sammenligning må det da kun sees på de som føder på sykehus som er flergangsfødende uten komplikasjoner. Nei, fordi man anbefaler kun de i lavrisikosvangerskap å ha hjemmefødsel. Lavrisikosvangerskap går som regel helt fint gjennom en fødsel, og de går betraktelig bedre hjemme. Det er fakta, føder man hjemme er riskioen for komplikasjoner lavere. forskning over hele verden viser det. Nettop fordi kvinnen er trygg og får føde selv på egne instinkter med mennesker man kjenner godt tilstede. Anonymkode: 5a0e7...f70 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #47 Skrevet 7. januar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, fordi man anbefaler kun de i lavrisikosvangerskap å ha hjemmefødsel. Lavrisikosvangerskap går som regel helt fint gjennom en fødsel, og de går betraktelig bedre hjemme. Det er fakta, føder man hjemme er riskioen for komplikasjoner lavere. forskning over hele verden viser det. Nettop fordi kvinnen er trygg og får føde selv på egne instinkter med mennesker man kjenner godt tilstede. Anonymkode: 5a0e7...f70 Kilder takk. Anonymkode: 1cf72...2a6 7
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #48 Skrevet 7. januar 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS, helt off topic, men for å bekrefte eller avkrefte mine forventninger, fordommer osv. osv. - hvordan stiller du deg til vaksiner? Anonymkode: d2334...13f Jeg er 100 % for vaksiner. Men er skeptisk til nye vaksiner og influensavaksiner med mindre man er i risikogruppen for influensavaksinene. Livmorhalsvaksinen har jeg heldigvis mange år på å ta stilling til, for datteren min er ikke født enda.. Anonymkode: 5a0e7...f70 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #49 Skrevet 7. januar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, fordi man anbefaler kun de i lavrisikosvangerskap å ha hjemmefødsel. Lavrisikosvangerskap går som regel helt fint gjennom en fødsel, og de går betraktelig bedre hjemme. Det er fakta, føder man hjemme er riskioen for komplikasjoner lavere. forskning over hele verden viser det. Nettop fordi kvinnen er trygg og får føde selv på egne instinkter med mennesker man kjenner godt tilstede. Anonymkode: 5a0e7...f70 Kan du oppgi disse kildene? Anonymkode: d2334...13f 2
melatonin Skrevet 7. januar 2016 #50 Skrevet 7. januar 2016 Hvis jeg ikke tar feil så ser det ut til at man kan bli doula bare ved å ta et 3 dagers forkurs og så er kurs som strekker seg over 19 helger. Kan ikke se at det kreves noe form for relevant utdanning i fokant. Så kan ille si at doula"yrket" vekker mye tillit hos meg i allefall. 19
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #51 Skrevet 7. januar 2016 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes majoriteten av norske kvinner at økonomiske hensyn skal gå foran barns og kvinnerste beste ved en fødsel? Doulaen min har lang utdannelse, vært med på over 150 fødsler, gått på mange kurs og lest litteratur om det hun jobber med. Hun vet at alt dette er mulig. Og ja, det er nok en veldig lite sjanse for at dette blir oppfylt, men det er jo det som er det triste!! Til dere som snakker om at dette er i tilfelle en akutt situasjon. Det er flere grunner til overførelse til sykehus. F. eks. om fødselen tar for lang tid, mekonium i fostervannet og flere relativt ufarlige og bare eventuelt livstruende situasjoner. I de aller fleste tilfeller trengs det ikke hjernekirurgi av barnet eller gjennoplivning. Selv om barnet er stresset så blir det faktisk ikke mindre stresset om det blir fratatt mor med en gang etter fødsel! Står det mellom liv eller død er det slvsagt at alt havner utenfor min kontroll! Men om barnet ikke skriker med en gang, kan barnet få hjelpen på brystet mitt. Hvis man ser på forskningen så er det utrolig mye tull som foregår på norske sykehus som overhodet ikke er evidensbasert. Gamle rutiner, økonomiske hensyn. Anonymkode: 5a0e7...f70 Jordmødre har 3 år sykepleie, deretter 2 år med erfaring FØR dem får ta to år til på skole for å bli jordmødre. Og dette er ett minimum! Over 150 fødlser på doulaen din? Vel, med tanke på at det fødes over 60 000 (!) barn i Norge hvert år, så vil jeg med stor sikkerhet påstå at de aller flerste jordmødre på sykehus faktisk har langt over 150 fødsler bak seg. Anonymkode: d5972...94e 20
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #52 Skrevet 7. januar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kan du oppgi disse kildene? Anonymkode: d2334...13f PS: På forrige side stilte jeg de et spørsmål - så du det eller ville du ikke svare? Spør fordi jeg er nysgjerrig. Anonymkode: d2334...13f 1
Gjest solavskjerming Skrevet 7. januar 2016 #53 Skrevet 7. januar 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, fordi man anbefaler kun de i lavrisikosvangerskap å ha hjemmefødsel. Lavrisikosvangerskap går som regel helt fint gjennom en fødsel, og de går betraktelig bedre hjemme. Det er fakta, føder man hjemme er riskioen for komplikasjoner lavere. forskning over hele verden viser det. Nettop fordi kvinnen er trygg og får føde selv på egne instinkter med mennesker man kjenner godt tilstede. Anonymkode: 5a0e7...f70 Hvor stor andel av hjemmefødsel er førstegangsfødende? Hvor stor del av lavrisikosvangerskapene er førstegangsfødende?
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #54 Skrevet 7. januar 2016 2 minutter siden, melatonin skrev: Hvis jeg ikke tar feil så ser det ut til at man kan bli doula bare ved å ta et 3 dagers forkurs og så er kurs som strekker seg over 19 helger. Kan ikke se at det kreves noe form for relevant utdanning i fokant. Så kan ille si at doula"yrket" vekker mye tillit hos meg i allefall. Iallefall ikke med tanke på hvor lite medisinsk kunnskap vedkommende har, da spesielt på hva operasjoner er. Om hun driver med fødsel på fulltid burde hun ha vesentlig mere kunnskap og ikke komme med medisinsk uforsvarlige råd som kan være livstruende. Anonymkode: 1cf72...2a6 5
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #55 Skrevet 7. januar 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kilder takk. Anonymkode: 1cf72...2a6 http://m.thespec.com/news-story/6203430-home-birth-with-midwife-no-riskier-than-hospital-birth-mac-study Anonymkode: 5a0e7...f70 2
Doroline Skrevet 7. januar 2016 #56 Skrevet 7. januar 2016 http://www.huffingtonpost.co.uk/toni-harman/human-rights-day-2015_b_8747748.html
melatonin Skrevet 7. januar 2016 #57 Skrevet 7. januar 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Iallefall ikke med tanke på hvor lite medisinsk kunnskap vedkommende har, da spesielt på hva operasjoner er. Om hun driver med fødsel på fulltid burde hun ha vesentlig mere kunnskap og ikke komme med medisinsk uforsvarlige råd som kan være livstruende. Anonymkode: 1cf72...2a6 Jeg, og 99%av alle andre her er så enig med deg! 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #58 Skrevet 7. januar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: http://m.thespec.com/news-story/6203430-home-birth-with-midwife-no-riskier-than-hospital-birth-mac-study Anonymkode: 5a0e7...f70 La meg omformulere. Seriøse kilder takk. Anonymkode: 1cf72...2a6 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #59 Skrevet 7. januar 2016 Her er noe av tullet som har foregått på Norske sykehus: http://www.dagensmedisin.no/artikler/2015/12/10/studie-fosterovervakings-metode-innfridde-ikke/ Anonymkode: 5a0e7...f70 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #60 Skrevet 7. januar 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal la navnlestrengen falle av av seg selv. Ha den i en bolle med tørkede blomster. Google lotusfødsel. Jeg vurdere også å tørke deler av den og ha i kapsler til eget inntak. Men tror jeg ender opp med å bare grave det ned og plante ett frukttre oppå, slik at vi alle kan nyte godt av fruktene. Alle barna mine får hvert sitt tre. Anonymkode: 5a0e7...f70 Herrefred. Stakkars unge. Det må da være bakteriefarlig å ha den på ungen hele tiden Anonymkode: 103c4...eb3 12
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå