Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er det mest vannvittige og medisinsk uforsvarlige jeg har lest på kg, på lenge. I tillegg vitner lempfeldig bruk av fremmedord om en lite reflektert person. Hvor har du kopiert dette fra? 

Lever det gjerne fra deg i god tid før fødselen, slik at behovet for hjelp fra utenforstående kan vurderes før føselen er i gang og barnet ser dagens lys. 

Anonymkode: 51547...cec

• Liker 37
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, Cathrine88 skrev:

Her ser jeg for meg at dere forlanger at alt medisinsk personell skal forlate rommet for å gi dere tid sammen med en gris, en ku og en skurtresker, så noe bør muligens gjøres med ordlyden. Knytte bånd? 

:fnise:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

urealistiske forventninger til en sykehusfødsel

Anonymkode: 3bd92...f34

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor mener du det er micromanagement? Alle punktene her er for barnets og meg som fødekvinnes beste (bortsett fra det med morkaken det  forstår jeg at er en smule sært og annerledes.). Desverre er det utrolig mange prosedyrer på sykehusene som er ment for å spare penger og ikke har noenting med barnets eller mors beste. Det er MIN fødsel og min opplevelse. Jeg vil ikke at de f. eks. skal sette meg igang bare fordi fødselen stopper litt opp på et punkt, og fordi det dermed koster sykehuset ekstra penger. Utrolig mange moment ved sykehusfødsler gir meg følelsen av å være på samlebånd. Og det vil vertfall ikke jeg!

Anonymkode: 5a0e7...f70

Er de for ditt beste?! Jeg vil heller presse når jordmor sier det enn å presse før barnet ligger langt nok ned og man er tilstrekkelig utvidet. Det er en grunn til at det er færre fødselsskader med revninger og de helei dag enn før. Fordi vi har dyktige jordmødre som sier når det er klart for å presse og veileder gjennom fødsel. Men værsågod. Håper du ikke blir helt ødelagt nedentil. 

Anonymkode: 58d39...d44

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Ananas. skrev:

Nå er ikke det å være på samlebånd en følelse noen vil ha, men så er det en gang sånn at man faktisk er det, fordi man er en i en hel rekke av fødende kvinner. Da må ressurser, tid og kapasitet fordeles slik at alle får det de har bruk for. Om det betyr at navlestrengen må kuttes før du ønsker det, eller at de plasserer medisinsk utstyr der rutinen tilsier at det skal være fremfor å lese fødebrevet ditt en gang til for å finne ut hvor det kunne være, synes jeg faktisk er helt greit. Og det vil jeg synes selv også den gangen jeg eventuelt skal føde. En del av de medisinske undersøkelsene og at andre enn deg selv tar imot barnet handler jo også om dine rettigheter, sikkerhet, og dermed beskyttelse mot eventuelle skader og erstatningssaker i etterkant. 

Blir nok ikke noe erstatningssak. Tross alt har sykehuset det skriftlig om at hun helst ønsker å blø ihæl under keisersnitt og at ungen ikke skal få livsnødvendig hjelp før de har fått tillatelse (og det antageligvis er forsent) Kan bli festlig å se mors reaksjon på hjertestarter med ungen på brystet og fremdeles tilkoblet navlestrengen...

Og hvordan skal moren og bonde(gård) i stillhet på en operasjon stue med alle de maskinene?  Og seriøst, dempe lyset der inne?? Er det ikke viktigere at de ser hva de gjør når de henter ut ungen i stede for at lyset dempes og de drar med seg litt tarm på veien? Eller er ikke det så viktig? Tross alt blør nok mor i hæl siden hun vil sitte når de løfter ut ungen.

Altså bare...herregud 

Anonymkode: 1cf72...2a6

• Liker 21
Gjest solavskjerming
Skrevet

For min del ble dette litt for ekstremt.

Generelt mener jeg foreldre som nekter å motta nødvendig behandling av sine barn i bestefall burde fått hjelp/støtte fra barnevernet. 

AnonymBruker
Skrevet

Synes majoriteten av norske kvinner at økonomiske hensyn skal gå foran barns og kvinnerste beste ved en fødsel? 

Doulaen min har lang utdannelse, vært med på over 150 fødsler, gått på mange kurs og lest litteratur om det hun jobber med. Hun vet at alt dette er mulig. Og ja, det er nok en veldig lite sjanse for at dette blir oppfylt, men det er jo det som er det triste!!

Til dere som snakker om at dette er i tilfelle en  akutt situasjon. Det er  flere grunner til overførelse til sykehus. F. eks. om fødselen tar for lang tid, mekonium i fostervannet og flere relativt ufarlige og bare eventuelt livstruende situasjoner. I de aller fleste tilfeller trengs det ikke hjernekirurgi av barnet eller gjennoplivning. Selv om barnet er stresset så blir det faktisk ikke mindre stresset om det blir fratatt mor med en gang etter fødsel! Står det mellom liv eller død er det slvsagt at alt havner utenfor min kontroll! Men om barnet ikke skriker med en gang, kan barnet få hjelpen på brystet mitt. 

Hvis man ser på forskningen så er det utrolig mye tull som foregår på norske sykehus som overhodet ikke er evidensbasert. Gamle rutiner, økonomiske hensyn.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan dere ikke skrive ned hvilke punkt dere er uenige i? 

Jeg har født 2 barn. Ene var en sykehusfødsel som stoppet opp og jeg ble igangsatt. Vond, og med mange prosedyrer som virkelig gjorde alt mye værre! Ble kommandert hit og dit. Pust her ikke pust nå.Fikk sprøyter på det mest intense der jeg ikke ante hva de gjorde med meg og mye mer. Alt dette gjorde at jeg var i frykt og alt tok sannsynligvis mye lengre tid og var mye mer smertefult. 

Den andre var planlagt hjemmefødsel hvor jeg var nærmest smertefri fordi jeg var så avslappet og trygg med alle involverte. Jeg bevegde meg akkurat slik jeg ville, kom i en traselignende tilstand og i ett øyeblikk hvor ting stoppet opp, forlot alle rommet, jeg slo av lysene og koste med mannen min. Oksytosinet strømmet og derfra var dte full åpning. Vi kvinner kan føde! Og når man presser kan vi det også, kjenner man at noe holder på å revne støtter man selv.

Adrenalin og oksytosin er nøkkelordet for en fødsel. Du skal være trygg og vite alt som skjer med kroppen din. 

Keisersnitt er noe jeg vil unngå, men om det skjer vil jeg jo gjerne gjøre det beste ut av det. 

Kose med mannen mens du føder, ja... Nå fikk jeg noen meget uappetittlige og rare bilder i hodet her.  Hver sin lyst, men har en sterk følelse at dere er noe spesielle...

Anonymkode: b7e7a...210

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes majoriteten av norske kvinner at økonomiske hensyn skal gå foran barns og kvinnerste beste ved en fødsel? 

Doulaen min har lang utdannelse, vært med på over 150 fødsler, gått på mange kurs og lest litteratur om det hun jobber med. Hun vet at alt dette er mulig. Og ja, det er nok en veldig lite sjanse for at dette blir oppfylt, men det er jo det som er det triste!!

Til dere som snakker om at dette er i tilfelle en  akutt situasjon. Det er  flere grunner til overførelse til sykehus. F. eks. om fødselen tar for lang tid, mekonium i fostervannet og flere relativt ufarlige og bare eventuelt livstruende situasjoner. I de aller fleste tilfeller trengs det ikke hjernekirurgi av barnet eller gjennoplivning. Selv om barnet er stresset så blir det faktisk ikke mindre stresset om det blir fratatt mor med en gang etter fødsel! Står det mellom liv eller død er det slvsagt at alt havner utenfor min kontroll! Men om barnet ikke skriker med en gang, kan barnet få hjelpen på brystet mitt. 

Hvis man ser på forskningen så er det utrolig mye tull som foregår på norske sykehus som overhodet ikke er evidensbasert. Gamle rutiner, økonomiske hensyn.

Ho kan umulig ha det når flere ting hun skriver der både gjør at du og ungen tar kvelden. Hun vet jo skremmende lite om medisin.

Anonymkode: 1cf72...2a6

• Liker 22
Gjest Saurus
Skrevet (endret)

Generelt var det ekstremt langdrygt, og la ikke opp til et godt samarbeid.

Jeg synes det mistenkeliggjør helsevesenet mer enn jeg tror er helt sunt, og dersom evidensbasert føde- og barselomsorg er målet må forfatteren nesten bruke evidensbasert teori hele veien selv.

Brevet er fullt av subjektive oppfatninger, og er såpass langt og inngående at det kan medføre fare for liv både hos denne og andre fødende om alle skulle lest gjennom og gjort seg godt kjent med innholdet.

Jeg skrev et fødebrev hvor jeg nevnte både navlestrengen, amming og smertelindring osv- men jeg holdt det til få punkter, og var langt mer fleksibel og respektfull i ordlyden. 

Det nytter forøvrig heller ikke å ta politiske kamper på selve fødestua. Det er helt feil arena og helt feil timing. Denne personen har åpenbart null innsikt i påvirkningsarbeid. 

Endret av Saurus
  • Liker 1
Skrevet

Altså... Et keisersnitt er en operasjon, med krav og regler, du kan ikke be om dempet belysning og tilting av bord i alle retninger. Kirurgen må ha lys hvis du ikke vil han skal overse noe, anestesi personalet skal overvåke din hudfarge, lepper osv, og tilting av bord kan endre blodtrykket ditt. Det kan og gi utfordringer osv for kirurgen å ta ut barnet. Hvis det blir et hastekeisernsitt har du ikke tid til å bli introdusert for alle i rommet, der og da handler det om liv! Er det ikke viktigere at barnet ditt blir tatt ut og lever enn at du vet fult navn på alle i rommet?

Å sette krav og ønsker til fødselen viste jeg var helt normalt, men å sette krav til hvordan keisernsittet skal gjøres viser en god slump med uvitenhet og verre er.

Jeg trodde dette brevet var tull, og for jordmoren sin skyld håper jeg det virkelig. Lykke til med å ta imot barnet og støtte perenium selv samtidig som du trøkker :filer:

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er de for ditt beste?! Jeg vil heller presse når jordmor sier det enn å presse før barnet ligger langt nok ned og man er tilstrekkelig utvidet. Det er en grunn til at det er færre fødselsskader med revninger og de helei dag enn før. Fordi vi har dyktige jordmødre som sier når det er klart for å presse og veileder gjennom fødsel. Men værsågod. Håper du ikke blir helt ødelagt nedentil. 

Anonymkode: 58d39...d44

Nei, det er mindre fare for revning ved hjemmefødsel og uassistert fødsel! http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Ekspertene-strides-om-hjemmefodsler-7078770.html

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om barnet ikke skriker med en gang sjekker man luftveier, bruker sug og får det til å skrike, da dette viser puste evne og lungefunksjon. Man skal man ikke la det ligge en stund og se om det går over!

Anonymkode: 67de0...e6a

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

:sjokkert:

Anonymkode: 103c4...eb3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva i alle dager skal du bruke morkaken til, siden du vil ta vare på den? Tørke den og ha den i glass og ramme?

Anonymkode: 103c4...eb3

• Liker 3
Skrevet

*snipp*

Er dette din første fødsel?

De tingene du skriver over er rett og slett ikke sanne. De ansatte på føden er kompetente, empatiske mennesker som er der for deg og ditt barns beste. Å hevde noe annet er hårreisende og det viser en manglende kunnskap til hva som faktisk foregår på føden.

Jeg vil gjerne at du lenker til den forskningen som viser at det foregår mye tull på norske sykehus som ikke er evidensbasert.

Jeg kan takke norsk helsevesen både for mitt eget liv og mitt barns liv. Hva den livreddende behandlingen kan ha kostet i kroner og øre vites ikke, men det kan nok både være snakk om sekssifret og sjusifret beløp.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

TS, helt off topic, men for å bekrefte eller avkrefte mine forventninger, fordommer osv. osv. - hvordan stiller du deg til vaksiner?

Anonymkode: d2334...13f

• Liker 36
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om barnet ikke skriker med en gang sjekker man luftveier, bruker sug og får det til å skrike, da dette viser puste evne og lungefunksjon. Man skal man ikke la det ligge en stund og se om det går over!

Anonymkode: 67de0...e6a

Om barnet har ikke skriker men har fin farge (rød eller blå men ikke grå-hvit) og er i spenstig form skal barnet legges på mors bryst og få stimuli jo. :) Det gjorde tilogmed jordmødrene på min sykehusfødsel. Rød og blå vitner om oksygen det blir barne skummelt når barnet er slapt eller fargeløst. DA er det alvorlig. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...