Gjest Saurus Skrevet 7. januar 2016 #61 Skrevet 7. januar 2016 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS, helt off topic, men for å bekrefte eller avkrefte mine forventninger, fordommer osv. osv. - hvordan stiller du deg til vaksiner? Anonymkode: d2334...13f  Hohoho!!!!!!
Luckiness Skrevet 7. januar 2016 #62 Skrevet 7. januar 2016 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan dere ikke skrive ned hvilke punkt dere er uenige i? Jeg har født 2 barn. Ene var en sykehusfødsel som stoppet opp og jeg ble igangsatt. Vond, og med mange prosedyrer som virkelig gjorde alt mye værre! Ble kommandert hit og dit. Pust her ikke pust nå.Fikk sprøyter på det mest intense der jeg ikke ante hva de gjorde med meg og mye mer. Alt dette gjorde at jeg var i frykt og alt tok sannsynligvis mye lengre tid og var mye mer smertefult. Den andre var planlagt hjemmefødsel hvor jeg var nærmest smertefri fordi jeg var så avslappet og trygg med alle involverte. Jeg bevegde meg akkurat slik jeg ville, kom i en traselignende tilstand og i ett øyeblikk hvor ting stoppet opp, forlot alle rommet, jeg slo av lysene og koste med mannen min. Oksytosinet strømmet og derfra var dte full åpning. Vi kvinner kan føde! Og når man presser kan vi det også, kjenner man at noe holder på å revne støtter man selv. Adrenalin og oksytosin er nøkkelordet for en fødsel. Du skal være trygg og vite alt som skjer med kroppen din. Keisersnitt er noe jeg vil unngå, men om det skjer vil jeg jo gjerne gjøre det beste ut av det. Anonymkode: 5a0e7...f70 Du må huske at alle fødsler er forskjellig. Så det er faktisk ikke sikkert at fødsel nr 1 ville vært bedre dersom du hadde født hjemme i trygge omgivelser. Du kan hvertfall ikke påstå at den igangsatte fødselen var vond og pga mange prosedyrer ble alt mye verre. For det vet du ikke. Det kan hende du hadde fått en jævlig vond og nervepirrende fødsel selv om du hadde valgt å føde hjemme, skrevet fødebrev o.l. Det er helt greit at du ønsker å ha fødselen på denne måten. Men du må huske på at det er et lite menneske inni deg. Mennesket inni deg har ikke fått tatt noe valg angående hvordan fødselen skal skje eller hvor og hvordan eventuell akuttbehandling skal skje. Jeg kan love deg at det ikke er lett å se et barn trenge akutt hjelp. Og at det er en stor påkjenning for foreldre som kan føre til at foreldre reagerer på en måte man ikke trodde selv. Da er det selvfølgelig viktig at dere får ha en person hos dere som skal støtte dere og etterhvert som den vet mer informere dere. Men helsepersonell som eventuelt hjelper barnet om noe alvorlig skjer (både hjemme, under transport og/eller på sykehus), trenger ro rundt arbeidet sitt. Får de ikke ro, så kan det føre til dårligere kosentrasjon som igjen kan gå utover behandlingen som gies til barnet. Så du må ikke forvente at slik behandling skjer på ditt bryst eller rett ved deg. Dersom noe alvorlig oppstår så må du rett og slett bare stole på helsepersonellet og la dem gjøre jobben sin på sin måte, ut i fra retningslinjer og prosedyrer. Du bør ikke hindre dem i det. Nå er det som sagt ikke slik at det er gitt at babyen din kommer til å få komplikasjoner, eller deg for den del. Men husk at du behøver barnet ditt og barnet behøver deg. Så om det først skjer noe akutt, så bør helsepersonell få lov å ta over. De er trent på slike tilfeller. Og husk å ikke ha alt for høye forventninger til det du ber om i fødebrevet. Det vil bli en stor skuffelse og "inngrep" for deg dersom forventningene dine ikke går i oppfyllelse. 8
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #64 Skrevet 7. januar 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herrefred. Stakkars unge. Det må da være bakteriefarlig å ha den på ungen hele tiden Anonymkode: 103c4...eb3 Sikkert skikkelig bra for ungen å ha noe i full foråtnelse koblet rett i kroppen. Høres ikke litt skummelt ut engang...sikkert kjempesunt. Anonymkode: 1cf72...2a6 13
Synne-Marie Skrevet 7. januar 2016 #65 Skrevet 7. januar 2016 (endret) Du er klar over at det dør ca 1000 kvinner HVER eneste dag i barsel, som følge av at de ikke har tilgang til den legehjelpen vi regner som selvsagt? Grunnen til at hjemmefødsler i industriland er mindre risikable er ikke fordi man slapper bedre av hjemme, men fordi man screener de fødende. Bare flergangsfødende med ukompliserte fødsler bak seg og et ukomplisert svangerskap FÅR føde hjemme. Det er relativt vilt at du setter den medisinske kompetansen til en person med helgekurs OVER en som har mangeårig utdanning og erfaring. Særlig med tanke på at fødsel antagelig er det mest livstruende og risikable du kommer til å gjennomgå i livet ditt. Endret 7. januar 2016 av Synne-Marie Hersens skrivefeil. 23
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #66 Skrevet 7. januar 2016 http://www.dailymail.co.uk/news/article-3353595/Mums-told-risks-birth-hospital-Watchdog-says-details-number-interventions-available-women-make-decisions-baby.html?login¶m_mobile=true¶m_code=AQCa35mgRxrYzGesPt3xuQIA_ey58fqk8xXTMoKUzuk4rygAKv9W884sxKQYgH-RSdK9v4G52zhsvNY7Xrl4LW9eAbqUD5TspTSlWguyHv4JFj1zxBuGVPZ6iSky70BuIJ4yKIGv3I10-kBMv1yb84I84t_xuLMbstzJmWZ_vyQfP6xLTiYddxOXxXQmEUkITkByTgPlsjK-pv5hJT8SbjDzMulGaSNlRB_y04_oqxDXaPG1mYKWte3T3IaR-JXi5FQ7ZjKDEHQS6Pg75Ob6Ud_xTxDTbO98vZE3CaoxgFjyETAPG95cY_Qtn7u7Xaft_Vc¶m_state=rememberMe%3Dtrue¶m__host=www.dailymail.co.uk¶m_hideMasthead¶m_hideFooter¶m_geolocation=gb&base_fe_url=http%3A%2F%2Fdailymail.co.uk%2F&validation_fe_uri=%2Fregistration%2Fp%2Fapi%2Ffield%2Fvalidation%2F&check_user_fe_uri=registration%2Fp%2Fapi%2Fuser%2Fuser_check%2F&isMobile=true Anonymkode: 5a0e7...f70
melatonin Skrevet 7. januar 2016 #67 Skrevet 7. januar 2016 http://www.klikk.no/foreldre/gravid/article376467.ece Leste nettop denne, ikke akkurat en legevitenskaplig side, gøy at lese at norske jordmødre ser på dette som grisete og upraktisk. Morsom lesning, spesielt det om å stelle morkaken som en minibaby . Greit nok at det på en litt sær måte er gøy å plante et tre på morkaka, men de som spiser den...
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #68 Skrevet 7. januar 2016 Kontrollfreak.er glad jeg ikke er jordmora di el annen personell under din forløsning.ikke lett å være mannen din hellrer vil jeg tro.. Anonymkode: 3792d...17d 7
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #69 Skrevet 7. januar 2016 10 minutter siden, Luckiness skrev: Du må huske at alle fødsler er forskjellig. Så det er faktisk ikke sikkert at fødsel nr 1 ville vært bedre dersom du hadde født hjemme i trygge omgivelser. Du kan hvertfall ikke påstå at den igangsatte fødselen var vond og pga mange prosedyrer ble alt mye verre. For det vet du ikke. Det kan hende du hadde fått en jævlig vond og nervepirrende fødsel selv om du hadde valgt å føde hjemme, skrevet fødebrev o.l. Det er helt greit at du ønsker å ha fødselen på denne måten. Men du må huske på at det er et lite menneske inni deg. Mennesket inni deg har ikke fått tatt noe valg angående hvordan fødselen skal skje eller hvor og hvordan eventuell akuttbehandling skal skje. Jeg kan love deg at det ikke er lett å se et barn trenge akutt hjelp. Og at det er en stor påkjenning for foreldre som kan føre til at foreldre reagerer på en måte man ikke trodde selv. Da er det selvfølgelig viktig at dere får ha en person hos dere som skal støtte dere og etterhvert som den vet mer informere dere. Men helsepersonell som eventuelt hjelper barnet om noe alvorlig skjer (både hjemme, under transport og/eller på sykehus), trenger ro rundt arbeidet sitt. Får de ikke ro, så kan det føre til dårligere kosentrasjon som igjen kan gå utover behandlingen som gies til barnet. Så du må ikke forvente at slik behandling skjer på ditt bryst eller rett ved deg. Dersom noe alvorlig oppstår så må du rett og slett bare stole på helsepersonellet og la dem gjøre jobben sin på sin måte, ut i fra retningslinjer og prosedyrer. Du bør ikke hindre dem i det. Nå er det som sagt ikke slik at det er gitt at babyen din kommer til å få komplikasjoner, eller deg for den del. Men husk at du behøver barnet ditt og barnet behøver deg. Så om det først skjer noe akutt, så bør helsepersonell få lov å ta over. De er trent på slike tilfeller. Og husk å ikke ha alt for høye forventninger til det du ber om i fødebrevet. Det vil bli en stor skuffelse og "inngrep" for deg dersom forventningene dine ikke går i oppfyllelse. Ja selvfølgelig, og jeg skriver jo i brevet at dersom jeg ikke kan være tilstede så skal far få være med om mulig og at han da skal få ha kroppskontakt hvis mulig. Virker som at dere tror jeg ikke vil la noen håndtere barnet om det er virkelig sykt. dette handler om at barnet skal være hos meg om dt er friskt. Husk at det enda er vanlig å veie barnet med en gang det født omentrent. Noe som er totalt unødvendig. barnet kan få kose seg hos mor mange timer før man trenger å veie. man kan vente til ammingen er godt etablert og alt har roet seg. Man trenger heller ikke å ta på bleie med en gang etter fødsel. Barnet skal få ligge helt nakent inntil meg -ideelt sett i vår seng hele natten. Anonymkode: 5a0e7...f70 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #70 Skrevet 7. januar 2016 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: 103c4...eb3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #71 Skrevet 7. januar 2016 Norges verste fødebrev, tror jeg heller vi sier... Anonymkode: 103c4...eb3 16
Synne-Marie Skrevet 7. januar 2016 #72 Skrevet 7. januar 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her er noe av tullet som har foregått på Norske sykehus: http://www.dagensmedisin.no/artikler/2015/12/10/studie-fosterovervakings-metode-innfridde-ikke/ Anonymkode: 5a0e7...f70 Denne artikkelen viser at sykehusene gjennomgår metodene sine for å se om se fungerer etter hensikten? Og at resultatet fra denne undersøkelsen sannsynligvis er at akkurat denne metoden ikke vil bli videreført? 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #73 Skrevet 7. januar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja selvfølgelig, og jeg skriver jo i brevet at dersom jeg ikke kan være tilstede så skal far få være med om mulig og at han da skal få ha kroppskontakt hvis mulig. Virker som at dere tror jeg ikke vil la noen håndtere barnet om det er virkelig sykt. dette handler om at barnet skal være hos meg om dt er friskt. Husk at det enda er vanlig å veie barnet med en gang det født omentrent. Noe som er totalt unødvendig. barnet kan få kose seg hos mor mange timer før man trenger å veie. man kan vente til ammingen er godt etablert og alt har roet seg. Man trenger heller ikke å ta på bleie med en gang etter fødsel. Barnet skal få ligge helt nakent inntil meg -ideelt sett i vår seng hele natten. Anonymkode: 5a0e7...f70 Og fryse ihjel? Anonymkode: 103c4...eb3 5
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #74 Skrevet 7. januar 2016 http://www.frugtbarekvinder.dk/derfor-skal-du-foede-hjemme-og-med-kendt-jordemoder/ Anonymkode: 5a0e7...f70 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #75 Skrevet 7. januar 2016 9 minutter siden, Synne-Marie skrev: Du er klar over at det dør ca 1000 kvinner HVER eneste dag i barsel, som følge av at de ikke har tilgang til legehjelpen vi regner som selvsagt? Grunnen til at hjemmefødsler i industriland er mindre risikable er ikke fordi man slapper bedre av hjemme, men fordi man screener de fødende. Bare flergangsfødende med ukompliserte fødsler bak seg og et ukomplisert svangerskap FÅR føde hjemme. Det er relativt vilt at du setter den medisinske kompetansen til en person med helgekurs OVER en som har mangeårig utdanning og erfaring. Særlig med tanke på at fødsel antagelig er det mest livstruende og risikable du kommer til å gjennomgå i livet ditt. Ja det er jo derfor jeg skal ha med en jordmor og derfor jeg skal overføres til sykehus om noe går galt! Anonymkode: 5a0e7...f70 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #76 Skrevet 7. januar 2016 Denne vise kvinnen er en enorm inspirasjon. Anbefaler dere å se: http://ibirthtoday.com/happen/ Anonymkode: 5a0e7...f70 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #77 Skrevet 7. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor mener du det er micromanagement? Alle punktene her er for barnets og meg som fødekvinnes beste (bortsett fra det med morkaken det forstår jeg at er en smule sært og annerledes.). Desverre er det utrolig mange prosedyrer på sykehusene som er ment for å spare penger og ikke har noenting med barnets eller mors beste. Det er MIN fødsel og min opplevelse. Jeg vil ikke at de f. eks. skal sette meg igang bare fordi fødselen stopper litt opp på et punkt, og fordi det dermed koster sykehuset ekstra penger. Utrolig mange moment ved sykehusfødsler gir meg følelsen av å være på samlebånd. Og det vil vertfall ikke jeg! Anonymkode: 5a0e7...f70 Du ER på et samlebånd. Så klart må sykehuset spare penger, det er mine og dine penger de bruker av som kan brukes på langt viktigere ting, som for eksempel barn som har kreft, kreftforskning osv. For noe piss du kommer med. Anonymkode: 9fb4f...974 11
SoftKitty Skrevet 7. januar 2016 #78 Skrevet 7. januar 2016 (endret) 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, fordi man anbefaler kun de i lavrisikosvangerskap å ha hjemmefødsel. Lavrisikosvangerskap går som regel helt fint gjennom en fødsel, og de går betraktelig bedre hjemme. Det er fakta, føder man hjemme er riskioen for komplikasjoner lavere. forskning over hele verden viser det. Nettop fordi kvinnen er trygg og får føde selv på egne instinkter med mennesker man kjenner godt tilstede. Anonymkode: 5a0e7...f70 Du motsier deg selv, du sier først at kun lavrisiko svangerskap føder hjemme, og deretter at hjemmefødsel er mindre risikofylt. Synne-Marie forklarer det veldig greit (min uthevelse): 13 minutter siden, Synne-Marie skrev: Du er klar over at det dør ca 1000 kvinner HVER eneste dag i barsel, som følge av at de ikke har tilgang til legehjelpen vi regner som selvsagt? Grunnen til at hjemmefødsler i industriland er mindre risikable er ikke fordi man slapper bedre av hjemme, men fordi man screener de fødende. Bare flergangsfødende med ukompliserte fødsler bak seg og et ukomplisert svangerskap FÅR føde hjemme. Det er relativt vilt at du setter den medisinske kompetansen til en person med helgekurs OVER en som har mangeårig utdanning og erfaring. Særlig med tanke på at fødsel antagelig er det mest livstruende og risikable du kommer til å gjennomgå i livet ditt. For å kunne få pålitelige forskningsresultater må man isåfall sammenlikne gravide som føder hjemme og på sykehus, som i utgangspunktet var vurdert til samme risiko. Synes ellers at fødebrevet ditt vitner om manglende forståelse for hvordan medisin fungerer, og en ekstremt egosentrisk holdning der du hever deg over vitenskap og folk med årevis av medisinsk utdannelse og kunnskap. Din eneste grunn er at du er en "fødekvinne" (wtf...med den logikken så kan jo alle som har født et barn alt om alle fødsler da? også de som jobber på sykehuset). Man ser veldig typisk den samme måten å argumentere på fra vaksinemotstandere, der de selv ikke innser sine begrensninger, og oppriktig tror de er eksperter basert på googling og det faktum at de er foreldre. Slutt å tro at du er så innmari spesiell, og at alle skal stå på pinne for deg og dine tullete ideer! Såklart må sykehus ta øknomiske og tidsmessige hensyn, sykehusene i Norge er ikke tilgjengelig kun for deg og din fødsel, de er der for å gi et godt tilbud til alle som trenger det. Man kan gjerne ønske seg så mye ro som mulig og få lov å bruke ekstra tid, ikke smertestillende osv, men dette brevet er jo på et helt annet nivå. Jeg synes også deler av brevet grenser til omsorgssvikt mot babyen, der man setter egne ønsker foran hva som er medisinsk forsvarlig for BARNETs beste. Endret 7. januar 2016 av SoftKitty 12
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #79 Skrevet 7. januar 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja selvfølgelig, og jeg skriver jo i brevet at dersom jeg ikke kan være tilstede så skal far få være med om mulig og at han da skal få ha kroppskontakt hvis mulig. Virker som at dere tror jeg ikke vil la noen håndtere barnet om det er virkelig sykt. dette handler om at barnet skal være hos meg om dt er friskt. Husk at det enda er vanlig å veie barnet med en gang det født omentrent. Noe som er totalt unødvendig. barnet kan få kose seg hos mor mange timer før man trenger å veie. man kan vente til ammingen er godt etablert og alt har roet seg. Man trenger heller ikke å ta på bleie med en gang etter fødsel. Barnet skal få ligge helt nakent inntil meg -ideelt sett i vår seng hele natten. Anonymkode: 5a0e7...f70 Det har med effektivitetshensyn å gjøre. Noe du også skal respektere. Det er allerede nok kutt i sykehusene om ikke folk som deg skal gjøre det enda vanskeligere. Anonymkode: 9fb4f...974 11
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 7. januar 2016 #80 Skrevet 7. januar 2016 (endret) w Endret 13. november 2023 av Nasse Nøff ❤
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå