AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #81 Skrevet 7. januar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja det er jo derfor jeg skal ha med en jordmor og derfor jeg skal overføres til sykehus om noe går galt! Anonymkode: 5a0e7...f70 Men om du havner i operasjonsalen så må du jo forstå aT det greiene med keisersnitt er fullstendig galemattias. Du MÅ snakke med doulan din om hva hennes kunnskap om medisin og operasjoner er og hvorfor hun foreslår å sette deg og barnet i en så livstruende setting. Hadde en jeg la så stor tilitt til på noe så stort og potensielt farlig naivt kommet med det der hadde jeg mistet all tilitt og meldt henne inn med avvik. Det er jo fullstendig absurd hvor mye uvitenhet det vitner om Anonymkode: 1cf72...2a6 13
Synne-Marie Skrevet 7. januar 2016 #82 Skrevet 7. januar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja det er jo derfor jeg skal ha med en jordmor og derfor jeg skal overføres til sykehus om noe går galt! Anonymkode: 5a0e7...f70 Det var egentlig svar til kommentaren din om at forskning fra hele verden viste at hjemmefødsler var best. Ved mine fødsler har jeg fått baby på brystet og det har gått flere timer før det har vært snakk om måling og veiing. Jeg kjenner meg så utrolig lite igjen i din fremstilling av sykehusfødsel! For ordens skyld: jeg er ikke i mot hjemmefødsel, tvert i mot. Men jeg må protestere mot det jeg føler er en svært uriktig fremstilling av norsk helsevesen. Når du har en ukomplisert hjemmefødsel bak deg og du har hatt et ukomplisert svangerskap er det ingen grunn til å anta noe annet enn at denne hjemmefødselen også går bra. 6
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #83 Skrevet 7. januar 2016 13 minutter siden, Synne-Marie skrev: Denne artikkelen viser at sykehusene gjennomgår metodene sine for å se om se fungerer etter hensikten? Og at resultatet fra denne undersøkelsen sannsynligvis er at akkurat denne metoden ikke vil bli videreført? Men kvinner har født sånn i 20 år. Må da kunne finne ut av dette før det har 20 (!!) år! Anonymkode: 5a0e7...f70
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #84 Skrevet 7. januar 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og fryse ihjel? Anonymkode: 103c4...eb3 Fryse i hjel? Hva menr du? Tror du ikke vi har tepper og god romstemperatur? Hud mot hud er gull! Jeg skal også drive med sånn kengurubæring om det er noe du synes er like skummelt som naken mor og barn Anonymkode: 5a0e7...f70 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #85 Skrevet 7. januar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men kvinner har født sånn i 20 år. Må da kunne finne ut av dette før det har 20 (!!) år! Anonymkode: 5a0e7...f70 Tja...det tok lang tid før legevitenskapen klarte å koble hygiene og dødsfall etter operasjoner, og at årelating ikke hadde noe for seg. De trodde på ett tidspunkt at hjertet var sjelen og der tankene kom fra og at kroppen besto av blod og galle. Nå er det ikke så lenger. Utvikling kalles det. Det samme ser du i andre aspekter også, som eks teknologi. Men ikke ett sted har de erfart at det ikke er direkte livsfarlig for mor og barn å ha keisersnitt på den måten som doulan din har kladdet ned. Anonymkode: 1cf72...2a6 6
melatonin Skrevet 7. januar 2016 #86 Skrevet 7. januar 2016 7 minutter siden, NasseNøff skrev: Får en litt sånn hippie-feminist feeling av hele brevet. "Alt naturlig er superbra, vaksiner er gift!" bullshit. De vet hva de gjør og det brevet ditt oser hippie-tendenser og kontrollfreak, noe ingen med normal IQ nivå kommer til å godta. Jeg får og hippivibber av dette. Føler denne dorullaen, eller hva det het er mer en sektleder. Ble veldig inspirert til å skrive et morsomt fødebrev selv da. 6
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #87 Skrevet 7. januar 2016 Når denne doulaen din har vært med på 150 fødsler, har hun da bedt alle kvinnene om å levere fea seg et slikt fødebrev påmsykehusene, tidligere? Eller er dette et nytt prosjekt? For, ved nærmere ettertanke, så synes jeg det er rart vi ikke har hørt om dette merkelige fødebrevet i media før det dukker opp her. Har Doulaen snekret dette sammen selv? Og hvordan har hun erfart å komme på føden med kvinner i fødsel som har levert i fra seg et slikt brev? Kanskje du skal kontakte Doulaen din, og be henne svare i tråden her, selv? Anonymkode: 51547...cec 8
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #88 Skrevet 7. januar 2016 Jeg tenker også at når du får hjemmebesøk av jordmor som går inn i en situasjon der du naken-kengurubærer ditt nakne barn som er full av størknet blod og gørr som ikke skal vaskes vekk, mens du holder en stinkende og råtnende livmor med tørkede blomster i en skål i hånden når du går, så blir psykiatri og barnevern koblet inn før du har knipset med fingrene Anonymkode: 2b97c...39d 22
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #89 Skrevet 7. januar 2016 Altså hør her. At dere kaller meg hippie-feminist er greit nok. Men jeg er bare en av delene og det er feminist! Det med morkaken gir meg også hippiievibber så jeg skjønner vel egentlig hvor det kommer fra.. Men ikke la dette ødelegge en helt super diskusjon!! For det er også jordmødre som er enig med meg. Her er f. eks. en jordmr som blogger: Yes its a blog!! Men hun er jordmor som dere kanskje kan stole litt mer på? http://jordmorkroken.blogspot.no/2014/02/8-ting-du-kan-takke-nei-til-pa-fdestuen.html#comment-form Vær så snill og les dette! Anonymkode: 5a0e7...f70 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #90 Skrevet 7. januar 2016 22 minutter siden, Synne-Marie skrev: Det var egentlig svar til kommentaren din om at forskning fra hele verden viste at hjemmefødsler var best. Ved mine fødsler har jeg fått baby på brystet og det har gått flere timer før det har vært snakk om måling og veiing. Jeg kjenner meg så utrolig lite igjen i din fremstilling av sykehusfødsel! For ordens skyld: jeg er ikke i mot hjemmefødsel, tvert i mot. Men jeg må protestere mot det jeg føler er en svært uriktig fremstilling av norsk helsevesen. Når du har en ukomplisert hjemmefødsel bak deg og du har hatt et ukomplisert svangerskap er det ingen grunn til å anta noe annet enn at denne hjemmefødselen også går bra. Du kjenner deg kanskje lite igjen, men jeg har opplevd noe som mange mange andre kvinner har opplevd i Norge. Ja forskning viser at ved lavrisikosvangerskap er hjemmefødsler tryggest. Men det er ikke lavrisiko å føde i et veldig fattig land der det ikke er sykehus i nærheten med tilstrekkelig legehjelp. dette er snakk om i land som Norge og Australia. Og til deg som sier at ikke førstgangsfødende kan ha lavrisikosvangerskap så er det bare tull! Jeg var selv lavrisiko med min første. Anonymkode: 5a0e7...f70 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #91 Skrevet 7. januar 2016 16 minutter siden, melatonin skrev: Jeg får og hippivibber av dette. Føler denne dorullaen, eller hva det het er mer en sektleder. Ble veldig inspirert til å skrive et morsomt fødebrev selv da. Ja gjør det! Anonymkode: 5a0e7...f70
Gjest Saurus Skrevet 7. januar 2016 #92 Skrevet 7. januar 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså hør her. At dere kaller meg hippie-feminist er greit nok. Men jeg er bare en av delene og det er feminist! Det med morkaken gir meg også hippiievibber så jeg skjønner vel egentlig hvor det kommer fra.. Men ikke la dette ødelegge en helt super diskusjon!! For det er også jordmødre som er enig med meg. Her er f. eks. en jordmr som blogger: Yes its a blog!! Men hun er jordmor som dere kanskje kan stole litt mer på? http://jordmorkroken.blogspot.no/2014/02/8-ting-du-kan-takke-nei-til-pa-fdestuen.html#comment-form Vær så snill og les dette! Anonymkode: 5a0e7...f70 Ja? Mener du dette er noe man bedriver som fast rutine på alle sykehus? Igangsettelser før nødvendig, drypp, tvinger kvinnen til å føde på rygg osv? Nei. Det er ikke sånn det funker. Man kan faktisk be om ganske så mye, og jeg fikk positive tilbakemeldinger for at jeg nevnte dette med navlestreng - dette var nemlig noe de jobbet med for å innføre rutinemessig. Jeg tror noen er blitt litt i overkant overbevist på feil grunnlag her.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #93 Skrevet 7. januar 2016 Jeg synes også dette virker som micromanagement og dette er åpenbart et brev skrevet av en førstegangsfødende. Har man født før vet man at man ikke kan styre hva som skjer, hva man ønsker og hvordan man reagerer. De aller fleste kvinner har tanker og ønsker om fødselen og jeg tør vedde på at de aller fleste har vraket flere av disse underveis i fødselen. Hva man innbiller seg på forhånd har liten betydning når fødselen først er i gang. Etter tre fødsler har jeg fremdeles ikke opplevd en jordmor eller lege som har kommentert meg, overstyrt meg, presset meg eller på noen måte gjort noe negativt. Jeg synes det meste av dette brevet er helt unødvendig. Ingen kommer til å huske alt som står der og ingen kommer til å ha brevet liggende på fødestuen/operasjonsstuen og bruke tid på å lese det underveis for å sikre at hver minste lille ting går slik du skrev. Jordmor kommer uansett til å spørre dere før noe gjøres. Er det noe dere ellers ønsker så si det underveis, enten du eller mannen din. Verre er det faktisk ikke. Anonymkode: 7f95d...925 2
Gjest solavskjerming Skrevet 7. januar 2016 #94 Skrevet 7. januar 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kjenner deg kanskje lite igjen, men jeg har opplevd noe som mange mange andre kvinner har opplevd i Norge. Ja forskning viser at ved lavrisikosvangerskap er hjemmefødsler tryggest. Men det er ikke lavrisiko å føde i et veldig fattig land der det ikke er sykehus i nærheten med tilstrekkelig legehjelp. dette er snakk om i land som Norge og Australia. Og til deg som sier at ikke førstgangsfødende kan ha lavrisikosvangerskap så er det bare tull! Jeg var selv lavrisiko med min første. Anonymkode: 5a0e7...f70 Mulig det var meg du mente, ang lavrisikosvangerskap. Hvis det var det så må du lese min post en gang til, er absolutt ikke det jeg sier.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #95 Skrevet 7. januar 2016 28 minutter siden, NasseNøff skrev: Får en litt sånn hippie-feminist feeling av hele brevet. "Alt naturlig er superbra, vaksiner er gift!" bullshit. Kvinner kan å føde et barn fra naturen av. Kroppen gjør seg klar og vet når barnet skal komme. Det er en grunn til at fødselen starter når den starter, og det er ikke slik at man går gravid fra 8 måneder til 16 måneder. Men naturlig er ikke alltid det beste. Noen fødsler startet alt for tidlig, skadet fosteret blir ikke abortert naturlig, man må fremtvinge en abort eller utskraping for å fjernet et døde fosteret ved hjelp av medisiner og behandling. Det er mye som kan gå galt for både mor og barn, og da vet legen best hva som er det riktige å gjøre. Ikke du som er ei kvinne som kan å føde et barn. En sjimpanse kan også klemme ut små sjimpansebabyer men de er ikke eksperter eller leger for det. Forventet levealder hadde ikke vært så høy hvis det ikke hadde vært for medisiner, behandling og kunnskap. Samme med antall dødfødsler og barn som får alvorlige hjerneskader og en unødvendig tøff start på livet. Det er med god grunn til at tilfeldige folk ikke kan søke som jordmor eller lege som de selv ønsker. Man trenger flere år med utdanning og kunnskap for å være det. Som jeg har forstått det så har du verken studert som jordmor eller lege. Så det du kan gjøre er å holde kjeft og klem ut barnet når du får beskjed om det. Noen ting kan man styre selv. Som det å ikke motta smertestillende. Du kan bestemme om du ønsker 10 ekstra tilskuere og legestudenter inne på rommet eller ikke, du kan bestemme om du ønsker en fødsel hjemme eller på sykehuset. Du kan også si at du ønsker å styre pressing, pusting og lydnivå selv uten at de andre kjefter og smeller. Men der går grensen. De vet hva de gjør og det brevet ditt oser hippie-tendenser og kontrollfreak, noe ingen med normal IQ nivå kommer til å godta. Sorry, men det er min mening om saken. Jeg kan også bestemme om jeg skal ha tilskudd av oxytocin etter fødselen, og opplyses om hvorfor dette er nødvendig. Jeg kan takke nei til K-vitamin, og må derfor spørres om dette. Normalt kan jeg også velge å ikke avnavnle babyen. Jeg kan også ta imot barnet mitt selv med mindre noe går galt og det er høy risiko! Jeg håper virkelig at du setter deg litt mer inn i hvilke rettigheter du har som fødekvinne. Og at du leser f. eks Ina Mays guide to childbirth slik at du får se vakre magiske fødslene det er mulig å få om du bare slipper alt og hengir deg til din egen kropp. Alt det er det ikke mulig å få til med CTG maskin koblet på og vaginale undersøkelser i hytt og pine, av tre forskjellige jordmødre. -For det er også totalt unødvendig! De er ubehagelige og setter en kvinne i en særdeles ubehagelig situasjon. Finnes mange andre måter å sjekke fredrift på. F.eks. har mange gravide en strek mellom rumpeballene som indikator. Man kan sjekke kvinnens tilstedeværelse. En jordmor vet når det nærmer seg og man kan se på klokka om ting drøyer for lenge. Det virker som at dere tror jeg er helt tett i pappen -Jeg vil gjøre dette hvis det er mulig og jeg vil informere jordmødrene om at det er dette jeg ønsker. Samtidig er jeg klar over at ting kan skje og da er det eneste jeg ønsker å bli informert om hva de gjør! Jeg er absolutt ikke i mot medisin, da hadde jeg nok valgt å føde alene i skogen uten at noen visste om det. Medisin og vaksiner er gull verdt og også grunnen til at jeg sitter her idag. Legehjelp er nødvendig. Ære være sykehusene! Jeg skriver at om det er mulig vil jeg ha muligheten til å se barnet bli født ved keisersnitt. Jeg krever ikke at de hever hodeenden. Fordi det går an i noen tilfeller ønsker jeg å opplyse personalet at dette er noe jeg ønsker hvis mulig. Jeg personlig vil ikke at barnet blir hentet opp bak en gardin. For andre er dette veldig viktig fordi de hadde ikke klart å se så sterke ting, og det er jo dems valg. At man demper belysningen så mye som mulig, eller prøver å unngå sterke lyskastere på barnet er jo en ting de kan være litt bevisst på at jeg ønsker. Fordi det er mulig med mindre det er snakk om liv og død og alt må gå veldig fort. Doulaen min har vært gjennom slike keisersnitt og derfor ønsker jeg å opplyse om at dette er noe jeg ønsker, hvis mulig. Anonymkode: 5a0e7...f70 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #96 Skrevet 7. januar 2016 Sorry hvis dobbelpost, men det jeg skrev lå fortsatt i tekstboksen, så sender inn svaret på nytt. Jeg tro doulaen din krisemaksimerer og overdriver hvor kyniske og mekaniske personeller på sykehusene er. Det er faktisk snakk om udannet folk, som har valgt et omsorgsyrke. Ja visst kan du møte på kyniske og "føleseløse" jordmødre og barnepleier, men de aller aller fleste vil ditt og ditt barns beste og hauser jo ikke opp stemmningen på fødestua for moroskyld. Jeg håper for din og alle andres skyld hjemmefødslen din går som planlagt, så ingen blir skuffet eller overrasket over kravlisten du potensiellt har setter opp Anonymkode: de4ff...3cf 6
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #97 Skrevet 7. januar 2016 7 minutter siden, solavskjerming skrev: Mulig det var meg du mente, ang lavrisikosvangerskap. Hvis det var det så må du lese min post en gang til, er absolutt ikke det jeg sier. Nei, jeg skulle egentlig sitere denne: 54 minutter siden, Synne-Marie skrev: Det var egentlig svar til kommentaren din om at forskning fra hele verden viste at hjemmefødsler var best. Ved mine fødsler har jeg fått baby på brystet og det har gått flere timer før det har vært snakk om måling og veiing. Jeg kjenner meg så utrolig lite igjen i din fremstilling av sykehusfødsel! For ordens skyld: jeg er ikke i mot hjemmefødsel, tvert i mot. Men jeg må protestere mot det jeg føler er en svært uriktig fremstilling av norsk helsevesen. Når du har en ukomplisert hjemmefødsel bak deg og du har hatt et ukomplisert svangerskap er det ingen grunn til å anta noe annet enn at denne hjemmefødselen også går bra. Anonymkode: 5a0e7...f70
Stinelin Skrevet 7. januar 2016 #98 Skrevet 7. januar 2016 Oi oi oi... Jeg trodde kanskje mitt fødebrev var litt på kanten kontrollerende fordi jeg vil ha færrest mulig gynekologiske undersøkelser, sen avnavling, barnet på brystet så fort som mulig og ingen innblanding i amminga før jeg evt. ber om hjelp… Kompress i skjeden, dempet belysning i operasjonssalen, og du skal selv avgjøre hvilken medisinsk behandling barnet skal få..? Ved mine tidligere fødsler har jeg bare bedt leger og jordmødre gjøre sitt beste og sørge for at vi begge overlever. Selv har jeg vært så satt ut at det hadde ikke vært forsvarlig å la meg avgjøre noe som helst. Takk for inspirasjon til å skrive ferdig mitt brev. Lykke til med fødsel! 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #99 Skrevet 7. januar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jaja, er det noe jeg har erfart etter 3 fødsler så er det at en fødsel ikke kan planlegges. Men jeg har hatt fine fødsler selv om jeg har tatt de som de kommer. Anonymkode: 32824...8b0 Du gjør lurt i å planlegge. ikke i detalj som jeg tror du mener. Mne å forberede deg. Fysisk og mentalt. Og sette deg inn i hva du kan gjøre på forhånd for å gjøre det lettere og hvilke rettigheter du har. Bare et lite hint til deg.. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ah, så du ser heller at ungen blir kvalt i stede for at sykehuset gjør jobben sin. Årets mor det her... Anonymkode: 1cf72...2a6 Nei. Jeg skriver i fødebrevet mitt at om det er mulig. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kose med mannen mens du føder, ja... Nå fikk jeg noen meget uappetittlige og rare bilder i hodet her. Hver sin lyst, men har en sterk følelse at dere er noe spesielle... Anonymkode: b7e7a...210 Ja, det har veldig god effekt. Oxytocin er kjærlighetshormonet og et hormon som er nødvendig for å få i gang god rier. Hver ri utløses av en kraftig dusj med oksytocin. Så når ting stopper opp hjelper det veldig å gjøre ting som får deg trygg og kosete. Slå av eller dempe lys, være alene med noen du er glad i,og kose med hverandre. Holde rundt hverandre og kysse. 1 time siden, O.G. skrev: Vel, enn hvis det holder på å gå galt og jordmoren bare må gjøre jobben sin? Da overlater man jo selvfølgelig dette til legene! Men OM det er mulig, ønsker jeg å få hevet hodeenden. Jeg ønsker å bli informert før de setter sprøyter som f. eks. oksytocin etter fødselen, og hva som er det eventuelle utfallet om jeg ikke tar i mot behandlingen. Dette er en hver pasients rettigheter. Hvis legene mener jeg må induseres, ønsker jeg å ta dette valget selv. Og da informerer jordmor meg om at de ønsker å gi meg drypp, på grunn av *sett inn det som passer* . Da kan jeg ta et valg. Alt for mange settes igang for tidlig, fordi det koster penger for sykehuset å ha fødende inne. Men jeg vil ikke være den som står for innsparingene! Dessuten så fører igangsetting til høyere riskio for videre inngrep, som igjen koster penger. Om dere vil ha forskning på dette også, så får dere skrike ut. 1 time siden, melatonin skrev: Hvis jeg ikke tar feil så ser det ut til at man kan bli doula bare ved å ta et 3 dagers forkurs og så er kurs som strekker seg over 19 helger. Kan ikke se at det kreves noe form for relevant utdanning i fokant. Så kan ille si at doula"yrket" vekker mye tillit hos meg i allefall. Det finnes doulautdanninger i Danmark også. Men doulaer er ikke medisinsk ansvarlig, doulaens oppgave er bl. annet å informere fødekvinner om dems valg i fohold til forskning og rettigheter. Doulaer er lidenskapelig opptatt av fødsler og deltar på jordmorseminarer og doulakurs der den nyeste forskningen og kunnskapen blir delt. I tillegg til at de forbereder, og kjenner kvinnen godt og vet hennes ønsker. Og har øvd på avspenning og pusteteknikker på forhånd. Mange kan fødselsmassasje og forskjellige triks. Akupressur, akupunktur. Det er jo selvfølgelig et vidt spenn av hvor seriøse de forskjellige doulaene der ute er. Doula er ingen beskyttet tittel desverre, så det er viktig å gjøre research. Men det aller viktigste ved valg av doula er kjemien dere immelom. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jordmødre har 3 år sykepleie, deretter 2 år med erfaring FØR dem får ta to år til på skole for å bli jordmødre. Og dette er ett minimum! Over 150 fødlser på doulaen din? Vel, med tanke på at det fødes over 60 000 (!) barn i Norge hvert år, så vil jeg med stor sikkerhet påstå at de aller flerste jordmødre på sykehus faktisk har langt over 150 fødsler bak seg. Anonymkode: d5972...94e Se ett hakk opp. 1 time siden, AnonymBruker skrev: La meg omformulere. Seriøse kilder takk. Anonymkode: 1cf72...2a6 Jeg googlet studien og da kommer det mange som har skrevt om samme studie. https://www.google.no/?gfe_rd=cr&ei=0s6OVtOTK4yA8QevyKbwBA#q=lead+researcher+Eileen+Hutton+of+the+midwifery+education+program+at+McMaster+University+in+Hamilton. Anonymkode: 5a0e7...f70 1
Synne-Marie Skrevet 7. januar 2016 #100 Skrevet 7. januar 2016 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kjenner deg kanskje lite igjen, men jeg har opplevd noe som mange mange andre kvinner har opplevd i Norge. Ja forskning viser at ved lavrisikosvangerskap er hjemmefødsler tryggest. Men det er ikke lavrisiko å føde i et veldig fattig land der det ikke er sykehus i nærheten med tilstrekkelig legehjelp. dette er snakk om i land som Norge og Australia. Og til deg som sier at ikke førstgangsfødende kan ha lavrisikosvangerskap så er det bare tull! Jeg var selv lavrisiko med min første. Anonymkode: 5a0e7...f70 Jeg kjenner meg ikke igjen nei, og jeg har født flere ganger ved flere sykehus. Jeg er også trygg på at det finnes mange kvinner som deler mine opplevelser. Jeg har da aldri sagt at man ikke kan ha lavrisikosvangerskap som førstegangsfødende? Jeg har sagt at man vanligvis ikke får føde hjemme som førstegangsfødende, logisk nok. Jeg protesterer ikke på at det finnes forskning som sier at det er uproblematisk å føde hjemme for kvinner som har ukompliserte fødsler og svangerskap bak seg. Jeg reagerte på at du presenterte hjemmefødsel som uproblematisk på verdensbasis. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå