Gjest Badebuksa Skrevet 19. desember 2015 #1901 Skrevet 19. desember 2015 Jeg har ennå ikke sett House of Cards! Ja. Jeg er allergisk mot, etter min mening, alt for mye! De meste av rå frukt og grønnsaker, tåler noe av det dersom det er varmebehandlet. Tåler heller ikke nøtter. Peanøtter, pistasj og cashew er ikke nøtter så de tåler jeg sånn passe. Tåler dyr dårlig også, noe som er svært teit siden jeg er så glad i dyr, spesielt katter og hunder @Badebuksa Har du sett noen bra filmer i det siste? @incognita hvorfor er du våken nå? Ja. Men jeg har sett så mange så går surr i hodet.. men Miracle on 34th street var fin. Julefilm.@Doge er du glad i å se på filmer?
Ragnar89 Skrevet 19. desember 2015 #1902 Skrevet 19. desember 2015 @Severus hva spiser du i julen?@Ragnar89 Hvor høy er du? Jeg er 189 cm høy. @livetsrose er det du på bildet ditt?
Gjest Skrevet 19. desember 2015 #1903 Skrevet 19. desember 2015 @livetsrose Favorittrett?Det er veldig vanskelig å si en favorittrett, da jeg liker så mye. Men jeg må si meg ganske fornøyd når jeg lager indisk søtpotetsuppe med rundstykker ved siden av, det er veldig godt. Soyasnitzel med enten fløtegratinerte poteter (av havrefløte) eller hjemmelaget potetstappe med deilig saus til er også herlig. Også må jeg ikke glemme tomatsuppa! Hjemmelaget tomatsuppe, finnes det noe bedre? @Summers Er det noe du overhode ikke klarer å spise?@Sunflower-Delight Hvis du jobber, jobber du 5 dager i uka?@Lady Har du en kjent person du ser opp til, eller som du anser som ditt forbilde?
Gjest Skrevet 19. desember 2015 #1904 Skrevet 19. desember 2015 @livetsrose er det du på bildet ditt?Ja, som jeg har sagt en god del ganger før (du har sikkert ikke sett det) er det meg på bildet, da jeg ikke bruker andre folk sine bilder. @Ragnar89 Hvis du leser skjønnliteratur, hva slags tema/sjanger liker du best?
Ragnar89 Skrevet 19. desember 2015 #1905 Skrevet 19. desember 2015 Ja, som jeg har sagt en god del ganger før (du har sikkert ikke sett det) er det meg på bildet, da jeg ikke bruker andre folk sine bilder. @Ragnar89 Hvis du leser skjønnliteratur, hva slags tema/sjanger liker du best?Nei jeg leser ikke det
Gjest Skrevet 19. desember 2015 #1906 Skrevet 19. desember 2015 @livetsrose Hvilke 3 egenskaper må en person ha for å kunne bli din venn?Det er vanskelig å si, da dette varierer fra person til person - hva slags mennesker jeg går godt overens med.Men for å nevne 3 punkter jeg ser på som en selvfølge ved alle bekjentskaper, må det være at personen er til å stole på (og da selvfølgelig er ærlig og holder kjeft når jeg betror de noe), respekterer at jeg er veganer, i form av at de ikke regner med å få servert noe animalsk, eller kan tilbrede/oppbevare kjøtt i mitt hus. Da tenker jeg også at de må forstå at jeg ikke blir med på resturant om ikke de er et vegansk alternativ der, da jeg ikke gidder å sitte å se på at andre spiser kjøtt, når jeg ikke får noe egen mat. Til sist må det være generell respekt/aksept. Som jeg har skrevet med tanke på respekt tidligere, er ikke dette noe du kan forlange - men må fortjene. Men har jeg en venn, forventer jeg at det blir respektert at jeg er veganer, ikke-røyker og avholds. Det med veganer har jeg nevnt, og med tanke på røyk, mener jeg da at ikke de kan regne med å røyke i mitt hjem, utover det må de bare ødelegge lungene sine så mye de vil. Når det kommer til det punktet med at jeg er avholds, tenker jeg da på at de må forstå at jeg ikke blir med på en typisk fest med mye alkohol, blir med på byen en fredags kveld eller lignende. Jeg gidder ikke å bli sett på som alt for "ordentlig" eller kjedelig fordi jeg har hatt et slikt valg. Da får de heller finne seg noe partyløver til venner, eller respektere at jeg ikke drikker alkohol og ikke vil være med en typiske fylle-fest eller sitte å høre på overfladisk pjatt på byen en fredagskveld. De kan også bare glemme å drikke seg fulle i mitt hjem. Andre ting når det gjelder aksept, forventer jeg selvsagt at folk aksepterer meg for den jeg er, og heller ikke dømmer meg fordi jeg har slite mye psykisk tidligere. Det er dessverre nok av slike mennesker der ute, og må de dømme folk som sliter - kan de like gjerne start en monolog hvor de dømmer seg selv nedenom og hjem! De må jo ha noen egne problemer om de har et slikt behov mener jeg.Men igjen dette er ting jeg krever av alle bekjentskaper, eller mennesker jeg omgås - ikke bare nære venner. Er ikke folk til å stole på og respekterer meg, har ikke jeg noe ønske om å omgås dem.Utover det er jeg meget kresen når det kommer til hvem jeg blir nære venner med. Jeg har heller ikke noe stort behov for mange venner eller å være mye sosial. Jeg er lite sosial og trives godt alene, men det er selvsagt fint å ha noe få nære venner.@melatonin Har du mange nære venner?@Lady Har du søsken, eventuelt hvor mange?
Gjest Skrevet 19. desember 2015 #1907 Skrevet 19. desember 2015 @livetsrose Hvis du kunne utdanne deg til hva som helst, hva ville du valgt ..og hvorfor?Om jeg kunne utdanne meg til hva som helst, og hadde tålmodighet og ressurser til å gjennomføre studie, ville jeg utdannet meg til psykolog. Hovedsakelig ønsker jeg å studere psykologi av egen nysgjerrighet på menneskesinnet, og ikke i utganspunktet ønske om å jobbe som psykolog, slik jeg ser det den dag i dag. Når jeg var yngre tenkte jeg mye på at jeg skulle bli psykolog, for å kunne hjelpe andre mennesker - da jeg selv har fått erfart hvor tøft livet kan være. Etter videre tenking har jeg kommet frem til at ikke jeg ønsker å jobbe som psykolog. Dermed ville det heller vært interessant å ta en lavere grad innen psykologi, for eksempel en bachelorgrad, som i og for seg heller ikke gir meg tittelen psykolog. Da ville jeg studert kun for min egen del og for å få kunnskaper om temaet, uten å tenke på jobb.Om jeg noen gang studerer psykologi er det langt frem i tid. Om jeg skal studere i nærmere fremtid, ville jeg heller vurdert norsk eller nordisk språk og litteratur, eventuelt historie.
waco Skrevet 19. desember 2015 #1908 Skrevet 19. desember 2015 @Tekola hva er vitsen med å slette alle innleggene mine slik at jeg står med null innlegg i denne tråden?@livetsrose, hallo takk for den slettede samtalen. Hva synes du om at det ikke er lov å snakke om at mange brukere hele tiden bruker avatar av andre enn seg selv, og hvorfor akkurat de menneskene synes det er festlig å skremme andre fra å bruke egen avatar?
Gjest Skrevet 19. desember 2015 #1909 Skrevet 19. desember 2015 @livetsrose, hallo takk for den slettede samtalen. Hva synes du om at det ikke er lov å snakke om at mange brukere hele tiden bruker avatar av andre enn seg selv, og hvorfor akkurat de menneskene synes det er festlig å skremme andre fra å bruke egen avatar?Hæ? Slettede samtalen? Jeg har ikke slettet noen samtaler her jeg altså, men jeg vet det ble fjernet noe av det jeg skrev her i går, av en administrator (knyttet til anonyme brukere). Jeg synes det er idiotisk at ikke det er lov å snakke om det, for det er trossalt disse menneskene som gjør noe som ikke er lov, ved å bruke andres åndsverk. Men det er visst fy-fy å snakke om anonyme brukere og avatarer her, så jeg velger å la dette ligge - så ikke innleggene mine blir fjernet. Da får folk heller sende privat melding, om de vil spørre meg om noe rundt dette.Nå er det vel ingen som skremmer andre fra å bruke eget profilbilde tror jeg? Men det var en her som synes det var idiotisk at jeg brukte mitt eget bilde og navn, av årsaker han/hun ikke ville nevne.@waco Hva slags staff synes du en morder fortjener, helt ærlig?@Ragnar89 Du sa du ikke leste skjønnliteratur, leser du faglitteratur da? Eller er du en av dem som ikke leser?
waco Skrevet 19. desember 2015 #1910 Skrevet 19. desember 2015 (endret) @livetsrose, et godt spørsmål, hva slags straff fortjener en morder?- Det kommer an på? En NATO-soldat som dreper barn får medalje, en bøddel i saudi arabia som halshugger får pensjonspoeng. Min mening, - selv om det er en veldig upopulær mening, - er at det å være en morder er straff nok. Da kan man aldri unnslippe sin skjebne som det å være morder er.Jeg er i min alminnelighet svært imot straff, - ja sikkert like imot straff som jeg er imot mord kan jeg tenke meg?Amerikanerne har med droner drept 30 000 pakistanere de siste fem årene. Ikke en eneste person har blitt straffet! Er det ikke herlig? Endret 19. desember 2015 av waco
melatonin Skrevet 19. desember 2015 #1911 Skrevet 19. desember 2015 @incognita Jeg synes Hasse Hope kan være både morsom og klein!Hvordan feirer du bursdager?@livetsrose Veldig nære venner har jeg få av. Hvilken butikk handler du på?
Gjest Skrevet 19. desember 2015 #1912 Skrevet 19. desember 2015 @livetsrose, et godt spørsmål, hva slags straff fortjener en morder?- Det kommer an på? En NATO-soldat som dreper barn får medalje, en bøddel i saudi arabia som halshugger får pensjonspoeng. Min mening, - selv om det er en veldig upopulær mening, - er at det å være en morder er straff nok. Da kan man aldri unnslippe sin skjebne som det å være morder er.Jeg er i min alminnelighet svært imot straff, - ja sikkert like imot straff som jeg er imot mord kan jeg tenke meg?Amerikanerne har med droner drept 30 000 pakistanere de siste fem årene. Ikke en eneste person har blitt straffet! Er det ikke herlig?Det er en interessant tanke at du mener det er "straff nok" i seg selv å måtte leve med det at man er morder. Men uten et straff vil vel en morder kunne fortsette i det uendelige uten å bli stoppet? Det finnes jo også ufattelig kalde folk som myrder, mennesker som virker å være nesten helt uten følelser. Hvordan skulle de da stoppet av seg selv?Med tanke på straff, mener i hvert fall jeg at fengselstraff er på sin plass. Jeg synes ikke det er noen løsning å dømme noen til døden, mest fordi det er en såpass "lettvinn" løsning, og man slipper unna all anger. Derimot å sitte innesperret for resten av sitt liv virker mer rettferdig synes jeg. Da vil mange på et eller annet vis angre vil jeg tro. Om ikke på handlingen i seg selv, men i hvert fall på at de gjorde noe fælt som førte til at de også ødelegger sitt eget liv bak murene.
waco Skrevet 19. desember 2015 #1913 Skrevet 19. desember 2015 Det er en interessant tanke at du mener det er "straff nok" i seg selv å måtte leve med det at man er morder. Men uten et straff vil vel en morder kunne fortsette i det uendelige uten å bli stoppet? Det finnes jo også ufattelig kalde folk som myrder, mennesker som virker å være nesten helt uten følelser. Hvordan skulle de da stoppet av seg selv?Med tanke på straff, mener i hvert fall jeg at fengselstraff er på sin plass. Jeg synes ikke det er noen løsning å dømme noen til døden, mest fordi det er en såpass "lettvinn" løsning, og man slipper unna all anger. Derimot å sitte innesperret for resten av sitt liv virker mer rettferdig synes jeg. Da vil mange på et eller annet vis angre vil jeg tro. Om ikke på handlingen i seg selv, men i hvert fall på at de gjorde noe fælt som førte til at de også ødelegger sitt eget liv bak murene.Om jeg hadde drept noen hadde jeg angret om jeg skulle ønske jeg ikke hadde drept. Om jeg mente at drapet var riktig, - så er det ingenting som kunne endret på det.Straff er en illusjon for å vise handlekraft når en egentlig er maktesløs.Alle vet jo at straff aldri kan forhindre en hendelse som allerede har skjedd?
Gjest Skrevet 19. desember 2015 #1914 Skrevet 19. desember 2015 Om jeg hadde drept noen hadde jeg angret om jeg skulle ønske jeg ikke hadde drept. Om jeg mente at drapet var riktig, - så er det ingenting som kunne endret på det.Straff er en illusjon for å vise handlekraft når en egentlig er maktesløs.Alle vet jo at straff aldri kan forhindre en hendelse som allerede har skjedd? Selvfølgelig kan det ikke gjøre om fortiden, men om man dreper og ikke angrer - kan man jo bare fortsette om ikke det får en straff og konsekvenser. Selvom DU og de fleste andre normale mennesker ville angret på et drap, er det likevel ikke alle. Og det er jo galt når noen skal kunne fortsette å begå urett, uten å få en straff. Jeg vet at det er de som sitter flere tiår i fengsel, uten å føle anger - og som som sier "de ville gjort det igjen, om de fikk sjansen". Men forskjellen er jo da at de blir hindret i være til skade for andre mennesker.Jeg er absolutt for straff, og også strengere fengselstraffer. For selvom noen menneske kanskje alltid forandrer seg, har de i hvert fall ødelagt sitt eget liv med å måtte sitte innesperret for resten av livet. Det er ikke sikkert de blir noe bedre mennesker av det, men de blir fratatt sin frihet, og det burde være en ille nok straff. Så finnes jo faktisk de som forandrer seg, enten de sitter inne for mord, eller mindre alvorlige handlinger. Noen får øynene opp og innser hva de har gjort, mens andre begår mindre kriminelle handlinger gang på gang, og blir buret inne gang på gang.
Gjest Skrevet 19. desember 2015 #1915 Skrevet 19. desember 2015 Og en annen ting, du sier at om du mente drapet var riktig - er det ingenting som kunne endret på det? Kanskje for deg, men jeg tror nok det finnes de som kommer på andre tanker, om de sitter flere tiår alene med sine egne tanker, i et fengsel. Noen ganger kan du være din egen verste fiende, og å sitte alene kanskje store deler av døgnet på en fengselcelle, gir deg i hvert fall nok av tid til å tenke.
waco Skrevet 19. desember 2015 #1916 Skrevet 19. desember 2015 Og en annen ting, du sier at om du mente drapet var riktig - er det ingenting som kunne endret på det? Kanskje for deg, men jeg tror nok det finnes de som kommer på andre tanker, om de sitter flere tiår alene med sine egne tanker, i et fengsel. Noen ganger kan du være din egen verste fiende, og å sitte alene kanskje store deler av døgnet på en fengselcelle, gir deg i hvert fall nok av tid til å tenke.@livetsroseFor eksempel. En nato-soldat som drepte mennesker i libya, hvilken straff vil du gi han?En oldefar som dreper sin demente kone med pute fordi hun ikke orket leve lengre, hvilken straff vil du gi han? Ti år i fengsel i tilfelle han skal begynne å angre?En gravid kvinne som drar til kina for å fjerne barnet i måned 8, hvilken straff vil du gi henne? I norge idag er det en selv man bør være mest redd for, - ca 30 drap i året og 550 selvmord.- allikevel går folk rundt og er mer redd for å bli drept av andre enn av seg selv!Selvfølgelig finnes det tilfeller hvor mennesker dreper uten empati og anger, men det er mennesker som hører til helsevesenet.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2015 #1917 Skrevet 19. desember 2015 @livetsroseFor eksempel. En nato-soldat som drepte mennesker i libya, hvilken straff vil du gi han?En oldefar som dreper sin demente kone med pute fordi hun ikke orket leve lengre, hvilken straff vil du gi han? Ti år i fengsel i tilfelle han skal begynne å angre?En gravid kvinne som drar til kina for å fjerne barnet i måned 8, hvilken straff vil du gi henne? I norge idag er det en selv man bør være mest redd for, - ca 30 drap i året og 550 selvmord.- allikevel går folk rundt og er mer redd for å bli drept av andre enn av seg selv!Selvfølgelig finnes det tilfeller hvor mennesker dreper uten empati og anger, men det er mennesker som hører til helsevesenet. Jeg håper du mener at de bør behandles av pryskiatrien og at det ikke er helsevesnet som drper uten empati og anger... Den setingen kan tolkes begge veger! Anonymkode: ef003...713
Gjest Skrevet 19. desember 2015 #1918 Skrevet 19. desember 2015 @livetsroseFor eksempel. En nato-soldat som drepte mennesker i libya, hvilken straff vil du gi han?En oldefar som dreper sin demente kone med pute fordi hun ikke orket leve lengre, hvilken straff vil du gi han? Ti år i fengsel i tilfelle han skal begynne å angre?En gravid kvinne som drar til kina for å fjerne barnet i måned 8, hvilken straff vil du gi henne? I norge idag er det en selv man bør være mest redd for, - ca 30 drap i året og 550 selvmord.- allikevel går folk rundt og er mer redd for å bli drept av andre enn av seg selv!Selvfølgelig finnes det tilfeller hvor mennesker dreper uten empati og anger, men det er mennesker som hører til helsevesenet. Å begynne å sette straff til ulike menneskers handlinger har jeg hverken noe ønske om, eller er kvalifisert til. Selvfølgelig finnes det ulike situasjoner, men jeg mener når det er såpass mange som dreper, og mener å drepe - synes jeg det ville vært fryktelig skremmende om vi ikke hadde straffer.I Norge ja! Men nå er det vel langt verre land å bo, som også har helt andre sjanser for at man blir drept. At man bør være mest redd for seg selv, ville jeg ikke si. Hvis man sliter med selvmordstanker, jo! Selvfølgelig er det en større risiko for at du da tar selvmord enn at noen andre dreper deg. Det skal jeg ikke nekte for, da jeg selv har gått med slike tanker i mange år tidligere, og også har alvorlige forsøk bak meg. Men når man er frisk og ønsker å leve - er det nok størst sannsynlighet for at du blir drept av noen andre, selvom også sjansen for at det overhode skjer i Norge er liten.Mennesker som dreper uten empati og anger høres til helsevesenet? Det er jeg enig i, for det er jo uten tvil syke mennesker som trenger behandling. Men det er vel ingenting i veien for at de kan være fengslet samtidig som de får det, å bli dømt til tvungen psykisk helsevern er en mulighet - som gjør at de er på en sikret avdeling, og også får hjelp. Begår man en kriminell handling, synes jeg det skal få konsekvenser.
Gjest Skrevet 19. desember 2015 #1919 Skrevet 19. desember 2015 Jeg håper du mener at de bør behandles av pryskiatrien og at det ikke er helsevesnet som drper uten empati og anger... Den setingen kan tolkes begge veger!Anonymkode: ef003...713Enig i det Nå tenkte ikke jeg på den måten i det hele tatt, men jeg ser jo at man kan tolke vedkommendets kommentar på flere måter.
waco Skrevet 19. desember 2015 #1920 Skrevet 19. desember 2015 Jo det kan sikkert være det at straff er riktig. Men de menneskene jeg har møtt som har fått straff har bare blitt mer skadet av straff. Forverret kan en si. Akkurat som at straff er usunt og noe man gjør mot mennesker man misliker.I stedet for å skade mennesker som gjør handlinger vi anser som kriminelt så burde vi heller hjelpe mennesker som har det vondt og som gjør onde handlinger. Amnesti, tilgivelse, forståelse og påtaleunnlatelser er for meg mye bedre ord enn å sikte, tiltale, dømme, straffe og pine mennesker.Men det er bare min mening dette her. Kanskje jeg tar feil, og paradiset og idealsamfunnet vi streber etter kanskje har flest mulige fengsler og ikke færrest mulige fengsler slik jeg drømmer om.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå