Gå til innhold

Facebookgruppen "Mat fra bunnen"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en oppskrift på eplepai som blir himla god, som jeg faktisk har funnet på selv (langt unna "normal" framgangsmåte...) En som de fleste liker. Derfor kommer jeg aldri til å dele den på nettet. MOHAHAHA. Ingen skal få påstå at min oppskrift som jeg har prøvd og feilet med utallige ganger er deres. Skulle tro folk som virkelig har funnet på en oppskrift ville holdt den tettere til brystet, men det er kanskje bare meg :)

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså, eier de ikke folkeskikk? Jeg har noen "egne" oppskrifter jeg også, blant annet en modernisert versjon av oldemors kjøttboller og en burgeroppskrift inspirert av noe jeg smakte på en veirko i USA for mange år siden. Men jeg ville aldri skrevet ned de oppskriftene uten å nevne opphavet/inspirasjonen, selv om ingen kunne "tatt" meg for det. Makan til frekkhet.

Anonymkode: 92839...6b7

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, eier de ikke folkeskikk? Jeg har noen "egne" oppskrifter jeg også, blant annet en modernisert versjon av oldemors kjøttboller og en burgeroppskrift inspirert av noe jeg smakte på en veirko i USA for mange år siden. Men jeg ville aldri skrevet ned de oppskriftene uten å nevne opphavet/inspirasjonen, selv om ingen kunne "tatt" meg for det. Makan til frekkhet.

Anonymkode: 92839...6b7

Tenker det samme. 
F.eks ta lasagne. Jeg har aldri likt lasagne da mamma lagde det, ikke søsknene mine heller. Da vi var på hytta i fjor så lagde jeg lasagne til alle, mamma lå på sofaen med influensa og det var det eneste vi hadde. Butikken er 1 time unna. 
Alle spurte hva jeg hadde gjort annerledes for min hadde mye smak og var annerledes. Alle likte den.

Både jeg og mamma bruker samme start - toro familie pakning. Det jeg gjør er å bytter ut noe med melken med fløte. Har i ferske sjampinjonger, hvitløksfedd (noen ganger hvitløkssmør også eller som erstatning), pepper og jalapenos. Kjøttdeig er en selvfølge. og alle smakene blir blandet med det mot slutten av steketiden, hvitløkssmør eller krydder brukes i kjøttsausen.
Serveres med hvitløksbaguetter og salat. 

Det du "egentlig" skal gjøre er å ha i kjøttdeig, vann og melk, that's it. 

Er det da min oppskrift? Eh nei, for jeg bruker et ferdig produkt i grunnen. 
Men prinsippet er det samme, jeg har tatt en "oppskrift" og gjort det til min egen. Men det er fortsatt ikke min oppskrift. 
Slik har jeg gjort med andre retter, også de som er "mat fra bunnen av". Men da er det en basis oppskrift som jeg har endret på, eller fra en kokebok, nettet eller mamma (som har lært det fra kokebøker, sin mamma og endret på det). 

Mamma har begynt å lage lasagnen slik som meg nå, og hele familien spiser den. Jeg gjør sånn med alle halvfabrikata eller oppskrifter. Legger til noe, bytter noe eller fjerner noe for å lage det jeg liker. Men det er fortsatt ikke min oppskrift! Bortsett fra "fattigmannspasta" - for det er ting jeg har funnet på selv, tar alt jeg finner og lager en saus og fyll utav det jeg har :fnise: Et tips, aldri bruk toro berneaisaus som pastasaus :spy: Det.Var.For.Jævlig!! :skratte:

Anonymkode: 31ab9...7c0

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det samme. F.eks ta lasagne. Jeg har aldri likt lasagne da mamma lagde det, ikke søsknene mine heller. Da vi var på hytta i fjor så lagde jeg lasagne til alle, mamma lå på sofaen med influensa og det var det eneste vi hadde. Butikken er 1 time unna. 
Alle spurte hva jeg hadde gjort annerledes for min hadde mye smak og var annerledes. Alle likte den.

Både jeg og mamma bruker samme start - toro familie pakning. Det jeg gjør er å bytter ut noe med melken med fløte. Har i ferske sjampinjonger, hvitløksfedd (noen ganger hvitløkssmør også eller som erstatning), pepper og jalapenos. Kjøttdeig er en selvfølge. og alle smakene blir blandet med det mot slutten av steketiden, hvitløkssmør eller krydder brukes i kjøttsausen.
Serveres med hvitløksbaguetter og salat. 

Det du "egentlig" skal gjøre er å ha i kjøttdeig, vann og melk, that's it. 

Er det da min oppskrift? Eh nei, for jeg bruker et ferdig produkt i grunnen. 
Men prinsippet er det samme, jeg har tatt en "oppskrift" og gjort det til min egen. Men det er fortsatt ikke min oppskrift. 
Slik har jeg gjort med andre retter, også de som er "mat fra bunnen av". Men da er det en basis oppskrift som jeg har endret på, eller fra en kokebok, nettet eller mamma (som har lært det fra kokebøker, sin mamma og endret på det). 

Mamma har begynt å lage lasagnen slik som meg nå, og hele familien spiser den. Jeg gjør sånn med alle halvfabrikata eller oppskrifter. Legger til noe, bytter noe eller fjerner noe for å lage det jeg liker. Men det er fortsatt ikke min oppskrift! Bortsett fra "fattigmannspasta" - for det er ting jeg har funnet på selv, tar alt jeg finner og lager en saus og fyll utav det jeg har :fnise: Et tips, aldri bruk toro berneaisaus som pastasaus :spy: Det.Var.For.Jævlig!! :skratte:

Anonymkode: 31ab9...7c0

Det hørtes deilig ut! :spise: Det må jeg prøve :)

Anonymkode: 929ca...b27

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ISeeYouCreep

Så nettopp spagetti oppskriften, om du kan kalle det det. Yuk! 1,900 gram smør, spagetti, egg og ketchup, wtf! 

Alt jeg spiser er kanskje ikke gourmet mat, men den der.. wow er det mulig! 
Da jeg var 10-12 år brukte jeg å lage meg makaroni, stekte grillpølse, bacon og sjampinjong og hadde i makaronien og hadde masse ost oppå og ketchup. Det har jeg ikke smakt på flere år, men den tiden så var det å koke nudler det vanskeligste jeg lagde. Men hennes oppskrift, er hakket verre en min vil jeg si :fnise:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nettopp spagetti oppskriften, om du kan kalle det det. Yuk! 1,900 gram smør, spagetti, egg og ketchup, wtf! 

Alt jeg spiser er kanskje ikke gourmet mat, men den der.. wow er det mulig! 
Da jeg var 10-12 år brukte jeg å lage meg makaroni, stekte grillpølse, bacon og sjampinjong og hadde i makaronien og hadde masse ost oppå og ketchup. Det har jeg ikke smakt på flere år, men den tiden så var det å koke nudler det vanskeligste jeg lagde. Men hennes oppskrift, er hakket verre en min vil jeg si :fnise:

 

Jeg reagerte på samme oppskriften, men det som fikk meg til å sperre opp øynene var at hun har 12 egg !! Oppskriften hennes var til 5stk, og hun visper sammen 12 egg og putter i midten av spaghettien! Og ei sinnsyk mengde smør på toppen. Også undres jeg på hvorfor den skal stå i timesvis i ovnen. Kjøttdeigen og spaghettien var jo stekt/kokt, det eneste som ikke var stekt var eggene....men det trengs jo ikke på timesvis i stekovnen. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Hello Kitte

Ei som spør om oppskrift på eggerøre. Har aldri sett på det som noe man trenger oppskrift til. Er jo bare å blande egg og smør... Og ei annen som spør om hun kan spise en kjøttpølse som gikk ut på dato dagen før. Nei, kjøttpølse blir nærmest giftig for deg når klokken slår tolv på natten :roll: 

Trodde slike ting var så, jeg vet ikke, elementært?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei som spør om oppskrift på eggerøre. Har aldri sett på det som noe man trenger oppskrift til. Er jo bare å blande egg og smør... Og ei annen som spør om hun kan spise en kjøttpølse som gikk ut på dato dagen før. Nei, kjøttpølse blir nærmest giftig for deg når klokken slår tolv på natten :roll: 

Trodde slike ting var så, jeg vet ikke, elementært?

Er det ikke lettere og bare google eggerøre, så får du mange oppskrifter med en gang :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eggerøre... jeg pisker bare opp egg, og rører litt rundt i stekepanna til det er fast form på dem. Har alltid gjort det, ikke noe hokus pokus med egg, melk og masse annet. Med unntak hvis jeg skal ha skinke og grønnsaker oppi, men da har jeg det bare oppi? Og gressløk, det er godt :)  

For øvrig har jeg sett på butikken "stekeklar eggerøre". Vet ikke om de selger den lenger, men lenge leve latskapen? :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte inn nå bare for å søke opp den spagetti-oppskriften. Så ekkelt!
 
Sinnsyke mengder smør og egg. Jaja,får jo omtrent hjerteinfarkt bare av å se på bildet.

 

Anonymkode: a79b1...293

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte inn nå bare for å søke opp den spagetti-oppskriften. Så ekkelt!
 
Sinnsyke mengder smør og egg. Jaja,får jo omtrent hjerteinfarkt bare av å se på bildet.

 

Anonymkode: a79b1...293

Måtte søke den opp jeg også. Det der så virkelig ikke godt ut! 
Og det må da være ekstremt kjedelig smak? Hauger med spaghetti med kjøttdeig uten noe krydder i, og 2 kg smør. Og 12 egg! 

Min første tanke var også hjerteinfarkt når jeg leste den oppskrifta der. Og så tenkte jeg at de må ha ganske så sterk mage som klarer å spise så mye fett uten å kaste opp... 

Men det er fortsatt ikke kommet noe svar på hvorfor den skal være så lenge i ovnen da. Det er jeg litt nysgjerrig på kjenner jeg :P 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hello Kitte

Er det ikke lettere og bare google eggerøre, så får du mange oppskrifter med en gang :fnise:

Eggerøre... jeg pisker bare opp egg, og rører litt rundt i stekepanna til det er fast form på dem. Har alltid gjort det, ikke noe hokus pokus med egg, melk og masse annet. Med unntak hvis jeg skal ha skinke og grønnsaker oppi, men da har jeg det bare oppi? Og gressløk, det er godt :)  

For øvrig har jeg sett på butikken "stekeklar eggerøre". Vet ikke om de selger den lenger, men lenge leve latskapen? :fnise:

Ikke sant? Om jeg plutselig skulle bli slått ned av et hjerneteppe uten like, så tar det meg to sekunder å Google noe slikt og så tenke JAH, selvfølgelig var det slik

Jeg har alltid bare kakket egg i en liten kjele og tilsatt en klump med smør, rørt til det blir eggerøre. Noen ganger gjør jeg det litt fancy med kokosmelk, gressløk eller annet, men det er da strengt tatt ikke nødvendig heller. Men jeg får inntrykk av at folk blir helt fra seg om det f.eks ikke står EKSAKT hvor mange gram smør man bruker i eggerøren

 

Finnes mye merkelig i butikkene ja. Jeg prøver å ikle dømme andre mennesker, men jeg kjenner det knyter seg litt inni meg når jeg ser folk kjøper slike omelettrører på kartonger og stekeklare eggerøre...spesielt når det selges til blodpriser, og det er ufattelig mye billigere å lage det selv. Ikke tar det spesielt lang tid heller

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finnes mye merkelig i butikkene ja. Jeg prøver å ikle dømme andre mennesker, men jeg kjenner det knyter seg litt inni meg når jeg ser folk kjøper slike omelettrører på kartonger og stekeklare eggerøre...spesielt når det selges til blodpriser, og det er ufattelig mye billigere å lage det selv. Ikke tar det spesielt lang tid heller

Haha, den der omelett på kartong la jeg merke til! Har aldri skjønt poenget med det der. Og pannekakerøre hadde de også på kartong før. 
Omelett er jo mer enn bare stekte egg. Det skal jo masse grønnsaker, ost, skinke, osv i. De fleste bruker i hvert fall det :P
Og pannekakerøre er ikke særlig avansert det heller. 

Nå når du nevner den type ferdigprodukter så ser jeg jo hvorfor nivået på MFB egentlig er helt greit. Da lærer de i hvert fall å gjøre slike helt elementære ting selv, i motsetning til de som faktisk jubler over slike kartonger :fnise: 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hello Kitte

Den spaghetti oppskriften er sikkert noe lavkarbo greier? Masse fett og kolesterol(egg) i de oppskriftene der

Eeeh, ja fordi spagetti er jo veldig lavkarbo :ler:

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

 

Jeg har alltid bare kakket egg i en liten kjele og tilsatt en klump med smør, rørt til det blir eggerøre. Noen ganger gjør jeg det litt fancy med kokosmelk, gressløk eller annet, men det er da strengt tatt ikke nødvendig heller. Men jeg får inntrykk av at folk blir helt fra seg om det f.eks ikke står EKSAKT hvor mange gram smør man bruker i eggerøren

 

Det er da ikke vanlig å blande egg og smør for å lage eggerøre. Dessuten bruker man gressløk og salt i.

Anonymkode: a057c...7cd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmm, og den herlige spaghetti-hjetrinfarkt-retten skal toppes med ketchup! O.o

Ketchup setter virkelig prikken over i'en på denne kulinariske høydaren :skratte: 

Men bedre enn omelett og pannekaker på karton da. På en måte.... ;) 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OI! Ser nå at det er noen som skal kaste Toro-produkter! Fylt opp en pose med sauser og greier. 
Nå kommer komplimenter og skryt haglende sikkert :P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...