Gå til innhold

Facebookgruppen "Mat fra bunnen"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en ekstrem trang til å rette skrivefeil og grammatiske feil i kjefteinnlegget, men det hadde vel tatt hele natta så jeg står over...

Etterpå måtte det jo blitt gitt info med teskje, eller kryddermål om vedkommende foretrekker det, om hva tråden dreier seg om og da hadde hele formiddagen i morgen gått også! 

Anonymkode: 7dd16...d79

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange MFB-folk som har opprettet bruker på kg kun for å kjefte og sutre over at de blir "mobbet" ja.

Kritikk og mobbing er to vidt forskjellige ting.

 

 

Anonymkode: a79b1...293

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, jeg har 18 venner som er medlem av denne gruppa.
Den høres litt festlig ut, tror jeg melder meg inn. :nigo:

Jeg er medlem i gruppa og har stor glede av den. Men det er noe med det å beholde evnen til å tenke kritisk og ta ting med en klype salt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marillia

Jeg er også medlem av gruppa, og synes at enkelte har gått litt over streken i denne tråden. Jovisst er det sikkert mange på MFB som ikke krediterer andre, og jovisst er det sikkert mange rare innlegg der, men stort sett er dette en flott gruppe med mange mennesker som liker å lage mat. Ikke alt der er etter min smak, og ikke alt er direkte laget fra bunnen, og ikke alle er like erfarne på kjøkkenet, men dette er en gruppe for alle - og en gruppe som mange finner glede i. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marillia

Skjønner ikke hva de får ut av å late som om andres oppskrifter er deres egne. Er det ikke mye morsommere å publisere en oppskrift man faktisk har funnet på selv, istedet for å motta ros for å være kreativ når alt man har gjort er copy/paste? Og da mener jeg at man har klart mer enn å bytte ut halvparten av melmengen med pizzamel, og hatt i en teskje vaniljesukker før man kan påstå at man har funnet på hele retten selv. Er det så forbanna vanskelig å skrive at man har funnet oppskriften hos Ingrid Espeli eller i en kokebok?

Hva er det med disse menneskene som gjør at de synes det er greit å motta heder og ære av de andre medlemmene for en jobb andre har gjort? Nå har jeg vært medlem i mat fra bunnen i lang tid,og skal selvfølgelig ikke si at alle medlemmene holder på slik som en viss kvinne i gruppa gjør. Flere av medlemmene sier hvor de har funnet oppskriftene, og det er flott! Men når jeg ser oppskrifter fra noen av disse medlemmene hvor jeg kan se at både oppskrift og fremtidsmåte er plagiert, da blir jeg rett og slett forbanna. Jeg er hobbykokk selv som bruker mange, mange timer i måneden på å komponere og sette sammen signaturretter, og har faktisk opplevd folk som har brukt mine oppskrifter og utgitt dem for å ha vært deres egne. Det å ta æren for arbeid andre har gjort er tvers igjennom pil råttent.

Anonymkode: 8db6d...bcd

Nå er ikke jeg så mye innom MFB, men jeg er enig i det du skriver, og er også en hobbykokk som bruker mye tid på kjøkkenet. Jeg ser at enkelte oppskrifter kan ligne noe jeg har sett før, men har ikke vært der så mye at jeg kan si at noe er plagiat. Jeg er selv dårlig på å skrive ned oppskrifter, og min versjoner av en rett kan jeg ikke alltid huske hvor jeg har hentet inspirasjon fra. Mange smaker gjenskapes/endres etter timer med prøv og feiling på kjøkkenbenken, og når jeg gir vekk oppskrifter av retter jeg har laget gjennom mange år (og da med mye prøv og feiling) så er det min variant/oppskrift jeg gir vekk. Har dog ikke lagt ut oppskrifter på MFB, bare  så det er sagt ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det folk i hovedsak kritiserer er bruk av andres oppskrifter uten kreditering, og det er faktisk ikke greit. Er det greit å utgi andres dikt, bilder eller sanger som sine egne? Nei, da krediterer du. Når du bruker oppskrift fra en blogg eller kokebok så er det normal folkeskikk å si hvor du har funnet oppskriften. Dvs i MFB er det ikke det, og det er det mange her kritiserer. Jeg er ikke kastet ut faktisk, jeg har vært medlem siden gruppa hadde svært få medlemmer, og ser at dette med manglende kreditering er en økende trend. Det står også i reglene til MFB at folk skal skrive hvor oppskriftene er tatt fra, men her syndes det stort, og adminsene prioriterer ikke å påpeke dette ovenfor medlemmer. Det er kanskje ikke så rart, for en av de som flere ganger er tatt i å ha brukt andres oppskrifter og utgitt dem for å være sin egen er gruppens oppretter. Når du og andre ikke tåler at det påpekes så understreker det bare det som er kommet frem. Og så må du, i likhet med andre MFB folk her inne, lære dere at kritikk av driftsmåte, regler, oppførsel eller metoder ikke er mobbing. Å være uenig er ikke mobbing. 

Anonymkode: 9af66...e74

Du skriver her at admin ikke prioriterer dette med manglende kreditering... Det blir vel umulig for di og vite hvor oppskriften kommer fra... Hvis X sier dette er h*nnes oppskrift, må di tro på det. Og evt feil gå på X, ikke admin? 
Og kan vel ikke gå og mistro medlemmer heller, men og påpeke det overfor dem. Da har jeg ihvertfall blitt forbanna :P 

Og uenig kan være mobbing, det kommer alt an på hvordan man ordlegger seg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er medlem i gruppa og har stor glede av den. Men det er noe med det å beholde evnen til å tenke kritisk og ta ting med en klype salt..

Så langt har jeg i alle fall fått masse kjekke middagstips! :smilbla:

Når det er så mange forskjellige folk med i en gruppe, så er det jo nødt til å bli mye forskjellig også, det er jo bare interressant.

:)  Synes bare det var litt pussig med disse åpningstidene for når det er lov å skrive innlegg. :ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Så langt har jeg i alle fall fått masse kjekke middagstips! :smilbla:

Når det er så mange forskjellige folk med i en gruppe, så er det jo nødt til å bli mye forskjellig også, det er jo bare interressant.

:)  Synes bare det var litt pussig med disse åpningstidene for når det er lov å skrive innlegg. :ler:

Der var veldig mye skitkasting osv som foregikk på natterstid, fra rødvinsmarinert husmødre som ikke kan folkeskikk.. Og admin ikke har mulighet og passe døgnet rundt. 
Derfor stenger di den for nye innlegg, og har kun nattens skravletråd å passe på.... 

Dessuten lager vel få folk mat om natta :) 

Endret av Ulvhedin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Så langt har jeg i alle fall fått masse kjekke middagstips! :smilbla:

Når det er så mange forskjellige folk med i en gruppe, så er det jo nødt til å bli mye forskjellig også, det er jo bare interressant.

:)  Synes bare det var litt pussig med disse åpningstidene for når det er lov å skrive innlegg. :ler:

Tror "åpningstiden" er satt for å få ryddet opp 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var veldig mye skitkasting osv som foregikk på natterstid, fra rødvinsmarinert husmødre som ikke kan folkeskikk.. Og admin ikke har mulighet og passe døgnet rundt. Derfor stenger di den for nye innlegg, og har kun nattens skravletråd å passe på.... 
Dessuten lager vel få folk mat om natta :) 

Ah uff, sikkert lurt med 'åpningstid' da ja.

Hm.. jeg baker innimellom på natta. :ler:*insomnia*

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin gruppe, men jeg har også reagert på nivået på rettene. Jeg hadde håpet på mer spenstige måltid med rene råvarer. Det har vært noen thai-retter som har fristet da, de tenkte jeg å prøve😊

Og alle bolle-bildene....😍😍

Jeg er en sjokolademoms, men synes de aller fleste sjokoladekake-oppskriftene inneholder enorme mengder sukker. (8-9dl per langpanne.)😱 har dere andre lagt merke til det?

Anonymkode: 7bb4a...e35

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fin gruppe, men jeg har også reagert på nivået på rettene. Jeg hadde håpet på mer spenstige måltid med rene råvarer. Det har vært noen thai-retter som har fristet da, de tenkte jeg å prøve😊

Og alle bolle-bildene....😍😍

Jeg er en sjokolademoms, men synes de aller fleste sjokoladekake-oppskriftene inneholder enorme mengder sukker. (8-9dl per langpanne.)😱 har dere andre lagt merke til det?

Anonymkode: 7bb4a...e35

de fleste langpannesjokoloadekakene er basert på ( eller er ) texaskake ( med nye navn) Bytt ut den opprinnelige rømmen med creme fraich og du har funnet opp en ny oppskrift 😜

Anonymkode: 0cd48...a6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært medlem i gruppa i lang tid, og ser dessverre ikke det samme som mange av dere her inne ser ;)  Har fått MYE god inspirasjon og funnet mange gode oppskrifter jeg har brukt selv. 

At de har satt "åpningstider" for å unngå drittslenging, utlevering av barn osv for å holde en positiv gruppe, huff, så fælt. Slemme folka.. :ironi: Når man ser hva folk her inne skriver er det vel kanskje ikke så rart...

Det har dog kommet mange spesielle retter i det siste, og jeg må si meg enig i at det er litt snodig at alt der inne "ser så himmelsk godt ut".. :ler: Makaroni med pølsebiter og ketsjup, og den berømte stekte spaghettien med 1 kg smør er vel ikke direkte kulinarisk... :ler: 

Ang oppskrifter: Rent teknisk sett går ikke oppskrifter på matretter under opphavsretten, selv om det er frekt å late som om det er sitt eget. Har selv postet oppskrifter som jeg har kreditert til f.eks Hovig ;) Men hva skal egentlig admins gjøre med det? Sitte og plagiatsjekke (gjennom google?) alle oppskriftene som blir lagt ut? :klo:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært medlem i gruppa i lang tid, og ser dessverre ikke det samme som mange av dere her inne ser ;)  Har fått MYE god inspirasjon og funnet mange gode oppskrifter jeg har brukt selv. 

At de har satt "åpningstider" for å unngå drittslenging, utlevering av barn osv for å holde en positiv gruppe, huff, så fælt. Slemme folka.. :ironi: Når man ser hva folk her inne skriver er det vel kanskje ikke så rart...

Det har dog kommet mange spesielle retter i det siste, og jeg må si meg enig i at det er litt snodig at alt der inne "ser så himmelsk godt ut".. :ler: Makaroni med pølsebiter og ketsjup, og den berømte stekte spaghettien med 1 kg smør er vel ikke direkte kulinarisk... :ler: 

Ang oppskrifter: Rent teknisk sett går ikke oppskrifter på matretter under opphavsretten, selv om det er frekt å late som om det er sitt eget. Har selv postet oppskrifter som jeg har kreditert til f.eks Hovig ;) Men hva skal egentlig admins gjøre med det? Sitte og plagiatsjekke (gjennom google?) alle oppskriftene som blir lagt ut? :klo:

Jeg har IKKE sagt noe stygt om denne åpningstiden altså, bare stusset på det da jeg ble medlem av gruppa jeg, for sånt har jeg ikke sett før. :)

Fått masse tips og flere ting jeg har lyst til å lage, tenkte i kveld at jeg burde blitt medlem der for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skrev et langt innlegg som ble borte i siteringshelvetet. 

Essensen: 

-henviste meg generelt, ikke kun til @loffen ;)har kommet flere kommentarer ang dette, I negative ordlag, uten å ha satt srg inn i hvofor 

- kommentarer som "det heter a la, ikke ala", "tråden hadde Vært morsomme om admins fra gruppen ikke hadde kommet inn", "om jeg tar grandis og slenger på paprika, blir det egen oppskrift?", er kun for å håne gruppen og medlemmene. Poenget med en konstruktiv debatt faller bort, da d fleste her inne ikke er ute etter annet enn å trolle og skape negativ stemning

Endret av RompeRusk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin gruppe, men jeg har også reagert på nivået på rettene. Jeg hadde håpet på mer spenstige måltid med rene råvarer. Det har vært noen thai-retter som har fristet da, de tenkte jeg å prøve😊

Og alle bolle-bildene....😍😍

Jeg er en sjokolademoms, men synes de aller fleste sjokoladekake-oppskriftene inneholder enorme mengder sukker. (8-9dl per langpanne.)😱 har dere andre lagt merke til det?

Anonymkode: 7bb4a...e35

så hvorfor ikke bidra til å heve nivået selv? Det er medlemmene som bestemmer nivået, vet du ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg spurte faktisk om det ble hjemmelaget om jeg tok på ekstra pepperoni og ost på grandisen, nevnte ikke noe om paprika :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte faktisk om det ble hjemmelaget om jeg tok på ekstra pepperoni og ost på grandisen, nevnte ikke noe om paprika :)

Jamen da så :ironi: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...