Gå til innhold

Facebookgruppen "Mat fra bunnen"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du skriver her at admin ikke prioriterer dette med manglende kreditering... Det blir vel umulig for di og vite hvor oppskriften kommer fra... Hvis X sier dette er h*nnes oppskrift, må di tro på det. Og evt feil gå på X, ikke admin? Og kan vel ikke gå og mistro medlemmer heller, men og påpeke det overfor dem. Da har jeg ihvertfall blitt forbanna :P 

Det er mye admin kan gjøre, f.eks kunne dere laget et pinnet innlegg og minnet om regelen med at folk må si hvor de finner oppskriften, altså henvise til blogg, kokebok, blad e.l. Når noen påpeker i en tråd at "denne er vel fra Karis kakeblogg?" så blir de kalt kritisk og negativ, og kommentaren slettet. Her kunne admin heller gått inn og minnet om viktigheten av å si hvor oppskriften kommer fra. Hadde gruppen tillatt linking kunne dette på en enkel måte vært fikset med link i teksten, slik det er på alle andre grupper. Senest onsdag (mener jeg det var) ble det lagt ut en oppskrift som var direkte kopi fra en internasjonal farsott for mannemannemat som flere på min fb hadde lagt ut link til, selvfølgelig "min egen oppskrift". Masse skyt og "så flink du er" kommentarer, men det er jo bare løgn, det var ikke hennes oppskrift. Jeg har tidligere påpekt slike ting i gruppa, og *boff* så er kommentaren borte, så jeg gadd ikke si noe om det denne gangen. Så jo, det er et admin ansvar, og det er noe dere kan styre fokus på. Men så klart, det kan jo ta glorien av de som stjeler mye og kaller det sitt eget, og det er vel det dere er mest redd for ;) 

Anonymkode: 9af66...e74

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mye admin kan gjøre, f.eks kunne dere laget et pinnet innlegg og minnet om regelen med at folk må si hvor de finner oppskriften, altså henvise til blogg, kokebok, blad e.l. Når noen påpeker i en tråd at "denne er vel fra Karis kakeblogg?" så blir de kalt kritisk og negativ, og kommentaren slettet. Her kunne admin heller gått inn og minnet om viktigheten av å si hvor oppskriften kommer fra. Hadde gruppen tillatt linking kunne dette på en enkel måte vært fikset med link i teksten, slik det er på alle andre grupper. Senest onsdag (mener jeg det var) ble det lagt ut en oppskrift som var direkte kopi fra en internasjonal farsott for mannemannemat som flere på min fb hadde lagt ut link til, selvfølgelig "min egen oppskrift". Masse skyt og "så flink du er" kommentarer, men det er jo bare løgn, det var ikke hennes oppskrift. Jeg har tidligere påpekt slike ting i gruppa, og *boff* så er kommentaren borte, så jeg gadd ikke si noe om det denne gangen. Så jo, det er et admin ansvar, og det er noe dere kan styre fokus på. Men så klart, det kan jo ta glorien av de som stjeler mye og kaller det sitt eget, og det er vel det dere er mest redd for ;) 

Anonymkode: 9af66...e74

Om du er medlem har du tydeligvis ikke lest reglene. Man har lov å linke dersom oppskriften også er kopiert inn i innlegget :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det visst ille å be om oppskrift uten å skrive "så flink du er" eller "det ser så godt ut!" i tillegg. Innlegg uten ros er fy-fy, og konstruktiv kritikk fremlagt på en høflig og fin måte blir slettet, med påfølgende "nå må vi ikke være så negative!". Meningstyranniet der inne fascinerer meg. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det visst ille å be om oppskrift uten å skrive "så flink du er" eller "det ser så godt ut!" i tillegg. Innlegg uten ros er fy-fy, og konstruktiv kritikk fremlagt på en høflig og fin måte blir slettet, med påfølgende "nå må vi ikke være så negative!". Meningstyranniet der inne fascinerer meg. 

Ja,enig.

Forstår jo at stygge kommentarer blir slettet,men konstruktiv kritikk er det jo ikke noe galt. Må alt være " :) ååhhh,så godt! :) Det må jeg prøve :):) :hjerte::hjerte::hjerter:"

Det blir bare så overdrevet synes jeg :)

Anonymkode: a79b1...293

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det visst ille å be om oppskrift uten å skrive "så flink du er" eller "det ser så godt ut!" i tillegg. Innlegg uten ros er fy-fy, og konstruktiv kritikk fremlagt på en høflig og fin måte blir slettet, med påfølgende "nå må vi ikke være så negative!". Meningstyranniet der inne fascinerer meg. 

Jeg har tidligere sagt at jeg er imponert over at det er så lite krangling og negativitet i en så stor gruppe. Verken ebay-gruppa eller hundehjelpen for den saks skyld klarer det, og de har ikke så mange medlemmer. Og det står jeg for! 
Men det hadde vært enda bedre om det ikke var påtatt høflighet og tvang om å skryte ting opp i skyene. Om man kunne hatt littegrann spillerom. 

Grunnen til at det er et noe lavt nivå der inne er kanskje fordi de som kan lage mat på et høyere nivå antakelig ikke ser at det er verdt å dele der nettop pga de holdningene. Falsk beskjedenhet og overøsing av ros passer egentlig best for de som er helt nye. Og ja, det er bra at folk vil lære og faktisk våger å gjøre noe annet enn å steke en hamburger og klaske på noe tomat og ost. Kjempefint! 
Men det kunne vært så mye mer hadde det som sagt vært noe spillerom der. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er medlem har du tydeligvis ikke lest reglene. Man har lov å linke dersom oppskriften også er kopiert inn i innlegget :)

Det gjorde en venninne av meg, link til blogg og bilder av oppskriften i kommentarfeltet. Gikk ti min så kom det et bilde med rød skrift på svart bunn og "Linking er ikke lov!", ti min etterpå var innlegget fjernet. Kanskje greit om dere ædminser er enig med hverandre? Hun meldte seg ut forresten, gadd ikke mer av anti-alt-annet-enn-ros tryranniet. 

Anonymkode: 9af66...e74

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest StripeyPanda

Vår favorittadmin la ut et bilde av en schwangen-et eller annet- kake. Og nevnte i kommentarene (selvsagt, oppskrift kom først etter en stund siden hun måtte rydde først..), og før den kom ut hadde hun skrevet at hun fant oppskriften "i en kokebok" - vent nå litt... Hva skjedde med å oppgi hvor man fikk den ifra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjorde en venninne av meg, link til blogg og bilder av oppskriften i kommentarfeltet. Gikk ti min så kom det et bilde med rød skrift på svart bunn og "Linking er ikke lov!", ti min etterpå var innlegget fjernet. Kanskje greit om dere ædminser er enig med hverandre? Hun meldte seg ut forresten, gadd ikke mer av anti-alt-annet-enn-ros tryranniet. 

Anonymkode: 9af66...e74

Da må det ha skjedd en feil, dessverre. Det er ikke annet å gjøre enn å beklage:ohmy: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere sagt at jeg er imponert over at det er så lite krangling og negativitet i en så stor gruppe. Verken ebay-gruppa eller hundehjelpen for den saks skyld klarer det, og de har ikke så mange medlemmer. Og det står jeg for! Men det hadde vært enda bedre om det ikke var påtatt høflighet og tvang om å skryte ting opp i skyene. Om man kunne hatt littegrann spillerom. 

Grunnen til at det er et noe lavt nivå der inne er kanskje fordi de som kan lage mat på et høyere nivå antakelig ikke ser at det er verdt å dele der nettop pga de holdningene. Falsk beskjedenhet og overøsing av ros passer egentlig best for de som er helt nye. Og ja, det er bra at folk vil lære og faktisk våger å gjøre noe annet enn å steke en hamburger og klaske på noe tomat og ost. Kjempefint! 
Men det kunne vært så mye mer hadde det som sagt vært noe spillerom der. 

Jeg er enig i alt du sier her! Det hadde vært fint om det var litt takhøyde for diskusjon og konstruktive tilbakemeldinger, fremfor kun forguding og overdreven ros. Dette fremstår bare som falskt og irriterende, og overskygger fokuset på å bli bedre på å lage mat.

Jeg legger også merke til at den eneste som har kommentert at hun synes at dette ikke er noe å ta seg nær av, nå er borte fra gruppa. Hun har kanskje meldt seg ut selv, men med tanke på hvordan admins behandler folk der inne, så skal det ikke forundre meg om hun ble kastet ut. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at denne favorittadminen sier at det kastes dritt om henne på nettforum. Side opp og side ned. Og at hun ikke gidder å lese mer. 
Det virker som at det blir tatt personlig. Og da har hun ikke forstått hva denne tråden handler om! 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig.. Var en som kommenterte Tanjas pastasalat med "oppskrift?", og fikk som svar: "Det er sikkert litt hyggeligere å dele oppskrift når noen sier noe hyggelig istede for bare å spørre etter oppskrift som feks at det så godt ut eller spennendes":klo:

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig.. Var en som kommenterte Tanjas pastasalat med "oppskrift?", og fikk som svar: "Det er sikkert litt hyggeligere å dele oppskrift når noen sier noe hyggelig istede for bare å spørre etter oppskrift som feks at det så godt ut eller spennendes":klo:

Hyggelighetstyrraniet strikes again! 

Hva er så spennende med en pastasalat? Man trenger jo ikke overdrive heller...

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ei som har skrevet et innlegg om at det er så kjipt å legge ut en oppskrift, for så å få kommentarer fra folk som har byttet ut oppskrifter om at det smaker pyton. Jeg søkte opp det  opprinnelige innlegget. I kommentaren står det at hun byttet ut kjøttet med lammekjøtt, og at det smakte pyton. Hun fikk nesten 300 likes på oppskriften, men den lille kommentaren er verdt å henge seg opp i! :/

Anonymkode: a11da...c58

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det ei som har skrevet et innlegg om at det er så kjipt å legge ut en oppskrift, for så å få kommentarer fra folk som har byttet ut oppskrifter om at det smaker pyton. Jeg søkte opp det  opprinnelige innlegget. I kommentaren står det at hun byttet ut kjøttet med lammekjøtt, og at det smakte pyton. Hun fikk nesten 300 likes på oppskriften, men den lille kommentaren er verdt å henge seg opp i! :/

Anonymkode: a11da...c58

Jeg mistenker at sånne innlegg bare er for å samle skryt, ros og oppmuntring. Synes det er litt trist, jeg.

Ellers er jeg enig i at det tar helt av med Tanja-trådene. Ble småkvalm av å lese pastasalat-tråden. Det var da ikke måte på hvor fantastisk og enestående både hun og salaten var. 

Anonymkode: 22bd4...3f3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart kommer det vel en oppskrift med Kool-Aid. Så gale er det der inne, og så lenge Tanja poster oppskriften, kommer alle til å drikke det

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart kommer det vel en oppskrift med Kool-Aid. Så gale er det der inne, og så lenge Tanja poster oppskriften, kommer alle til å drikke det

:skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Måtte jo bli medlem etter å ha lest denne tråden her, og erkjenner at det ikke er en gruppe for meg. Den må ha vokst seg alt for stor til å håndtere, og det er sikker derfor de har slike merkelige regler om når en kan skrive noe. Jeg tror ogå at brukerne misforstår begrepet "mat fra bunnen", og tolker det dit het til at: det er for oss som ikke kan noe som helst og må lære alt fra bunnen. Det går i makaroni og stekte pølser, -hvordan i all verden skal jeg lage fløtepoteter og bilder av boksfiskeboller. Sikkert interessant for noen, men alvorlig talt, da kan en vel skrive det på hvilken som helst matprat? Jeg skulle ønske det fantes en gruppe som handlet om å lage mat fra bunnen, Fond og farser, speke og fermentere, pizzasauser og gode råvarer, og der en slapp å scrolle i det endeløse forbi ihelkokt blomkål, krangler og fornærmede personer som ikke har fått likes. Men det nærmeste jeg kommer det er kjøkkenkroken, som forøvrg er en gruppe jeg ikke har et eneste vondt ord å si om.

Jaja. Det var da i det minste underholdende å være innom.

 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor setter hun "ala Tanja" bak vanlige oppskrifter? 

- "Flesk og duppe ala Tanja" - som jeg ikke kan se er noe annet enn tradisjonell flesk og duppe med rotmos og kokte poteter.

- "Pølsegryte ala Tanja" - Pølser og grønnsaker i tomatsaus med pasta. 

Helt elementære middager uten noen spesiell vri som gjør dem annerledes, også får hun hauger og lass med hjerter og skryt for de enkleste ting? Virker for meg som en blind fangruppe av Tanja mer enn noe annet.

Anonymkode: 22bd4...3f3

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er medlem har du tydeligvis ikke lest reglene. Man har lov å linke dersom oppskriften også er kopiert inn i innlegget :)

LINKING IKKE TILLATT!! Hilsen Testadmin

Anonymkode: b0807...4fd

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LINKING IKKE TILLATT!! Hilsen Testadmin

Anonymkode: b0807...4fd

Shit! Administratorcrewet har kuppet tråden skikkelig;-) Det må da være kjempetravelt å følge så aktivt med både her og der...?

Anonymkode: def06...cf6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...