Gå til innhold

ME - vår tids store svindler-sykdom?


Cowboy Lotte

Anbefalte innlegg

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fastleger har både lov og anledning til å sette ME diagnosen. 

Anonymkode: 911d4...7d8

De siste årene har de hatt lov til det, ja. Ikke før. Da måtte man til en av 3-4 spesialister her i landet og det var årevis å vente dersom man i det hele tatt greide å havne på en venteliste hos en av dem. De fleste av oss er ergo diagnostisert hos spesialist. 

Anonymkode: 67e22...291

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke lurt å forvente fakta i denne tråden, det er min erfaring. :) 

 

Anonymkode: dc62c...7e0

For at det skal være fakta, må det kunne etterprøves. Det er svært mye i denne tråden som ikke kan etterprøves😂

Anonymkode: 1f910...cfe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men da kan vel heller du gi deg med å snakke om alle du mener faktisk har ME? Ettersom vi ikke vet hvor mange det gjelder. Vi har diskutert det mer enn lenge nok nå.

Anonymkode: df315...585

Oi wow. 😅 Dette er virkelig noe av det dummeste jeg har sett i hele tråden. 

Anonymkode: b7314...aab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Oi wow. 😅 Dette er virkelig noe av det dummeste jeg har sett i hele tråden. 

Anonymkode: b7314...aab

Vennligst grunngi dine oppfatninger rundt dette. Slik at vi andre kan opplyses om hvor dumt det var.

Anonymkode: 1f910...cfe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vennligst grunngi dine oppfatninger rundt dette. Slik at vi andre kan opplyses om hvor dumt det var.

Anonymkode: 1f910...cfe

Ar jeg syns det er det dummeste jeg har lest betyr ikke at jeg må opplyse deg om mine tanker bak det, men du skal sannelig få dem likevel. For det første, å kopiere det jeg skrev for å bruke det som en patetisk hersketeknikk - lavmål. Ingen argumenter imot, kun hersketeknikk. Smart, mener du?

For det andre, om vi ikke skal diskutere folk som virkelig har ME, og heller ikke dra opp det samme temaet «fakerne» gang på gang slik jeg har foreslått, så har vi ingenting å diskutere. Noe som egentlig er helt greit, da denne tråden har gått over stokk og stein og har vært åpen mer enn lenge nok. Makan til heksejakt på en hel pasientgruppe har jeg aldri sett maken til.

For det tredje, hele innlegget faller på sin egen urimelighet. Vi vet mye mer om de som har ME enn de som faker. Vi er nødt til å legge til grunn at de som er diagnostisert etter de strengeste kriteriene faktisk har ME, ettersom det er det eneste diagnosekravet vi har, hvis ikke er vi tilbake til avsnitt to hvor vi ikke har noe å diskutere.

Men jeg har et spørsmål til akkurat deg, kjære ab cfe, som jeg håper du vil svare på. Jeg forstår ikke motivasjonen bak en del av disse brukerne og innleggene, kan du forklare meg din? Hvorfor bruker du så mye tid på å slenge med leppa og kritisere? Det er flott å ha et kritisk blikk på en sykdom vi ikke vet nok om, men for mange av brukerne her har vi gått et godt stykke bort fra «kritisk blikk». Hvorfor så opptatt av å diskutere en sykdom man selv ikke er rammet av? Jeg lurer genuint.

Anonymkode: b7314...aab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ar jeg syns det er det dummeste jeg har lest betyr ikke at jeg må opplyse deg om mine tanker bak det, men du skal sannelig få dem likevel. For det første, å kopiere det jeg skrev for å bruke det som en patetisk hersketeknikk - lavmål. Ingen argumenter imot, kun hersketeknikk. Smart, mener du?

For det andre, om vi ikke skal diskutere folk som virkelig har ME, og heller ikke dra opp det samme temaet «fakerne» gang på gang slik jeg har foreslått, så har vi ingenting å diskutere. Noe som egentlig er helt greit, da denne tråden har gått over stokk og stein og har vært åpen mer enn lenge nok. Makan til heksejakt på en hel pasientgruppe har jeg aldri sett maken til.

For det tredje, hele innlegget faller på sin egen urimelighet. Vi vet mye mer om de som har ME enn de som faker. Vi er nødt til å legge til grunn at de som er diagnostisert etter de strengeste kriteriene faktisk har ME, ettersom det er det eneste diagnosekravet vi har, hvis ikke er vi tilbake til avsnitt to hvor vi ikke har noe å diskutere.

Men jeg har et spørsmål til akkurat deg, kjære ab cfe, som jeg håper du vil svare på. Jeg forstår ikke motivasjonen bak en del av disse brukerne og innleggene, kan du forklare meg din? Hvorfor bruker du så mye tid på å slenge med leppa og kritisere? Det er flott å ha et kritisk blikk på en sykdom vi ikke vet nok om, men for mange av brukerne her har vi gått et godt stykke bort fra «kritisk blikk». Hvorfor så opptatt av å diskutere en sykdom man selv ikke er rammet av? Jeg lurer genuint.

Anonymkode: b7314...aab

Det kan vel neppe oppfattes som hersketeknikk fordi jeg ber deg om å grunngi hvorfor du mener at noe du leser er dumt? Da kan like godt jeg kalle deg dum, uten å grunngi det? Det er vel ikke særlig god debattskikk?

Så til dine spørsmål: Du må virkelig vise meg hvor jeg "kritiserer og slenger med leppa"?

Jeg har sagt at ME finnes, det er hevet over all tvil. Jeg har også sagt at et ukjent antall bruker denne sykdommen til å fake til seg trygd. Pga at sykdommen vanskelig lar seg påvise i div tester.

Hva her er det som kvalifiserer til at du mener jeg kritiserer og slenger med leppa? Jeg lurer genuint.

Anonymkode: 1f910...cfe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan vel neppe oppfattes som hersketeknikk fordi jeg ber deg om å grunngi hvorfor du mener at noe du leser er dumt? Da kan like godt jeg kalle deg dum, uten å grunngi det? Det er vel ikke særlig god debattskikk?

Så til dine spørsmål: Du må virkelig vise meg hvor jeg "kritiserer og slenger med leppa"?

Jeg har sagt at ME finnes, det er hevet over all tvil. Jeg har også sagt at et ukjent antall bruker denne sykdommen til å fake til seg trygd. Pga at sykdommen vanskelig lar seg påvise i div tester.

Hva her er det som kvalifiserer til at du mener jeg kritiserer og slenger med leppa? Jeg lurer genuint.

Anonymkode: 1f910...cfe

Kan du lese gjennom mer enn en halv gang før du svarer? Jeg svarte deg på et innlegg, en annen bruker siterte meg og skrev akkurat det samme tilbake, jeg skrev at det er det dummeste jeg har lest, du blander deg og ber meg grunngi, jeg grunngir. Har ikke sagt at DU har brukt en hersketeknikk. Før nå da, det du avslutter innlegget ditt med må vel kunne kalles en hersketeknikk.

Har ikke tenkt å bruke tid på å bla tilbake og lese innleggene dine på nytt, men trenger ikke gå lenger enn til dette innlegget her for å se at du slenger med leppa. Du har misforstått meg, og da føler du tydeligvis at det er greit å insinuere at jeg er dum. Og på slutten av innlegget gjør du akkurat det samme som den andre brukeren gjorde, nemlig å bruke mine ord mot meg. Hva med å bruke to kalorier på å prøve å lage egne setninger? 

Du svarer heller ikke på spørsmålet mitt. Hvorfor? Hvorfor engasjerer dette deg? Hvorfor akkurat denne sykdommen? Det engasjerer meg fordi jeg har vært ME-syk i bortimot 20 år, dvs. nesten 2/3 av livet mitt, og på den tiden har jeg blitt kjent med den ene flotte, ressurssterke ME-jenta etter den andre. Når det slenges dritt om denne sykdommen er det ikke bare meg det slenges dritt om, men også noen av de fineste menneskene jeg vet om. Hva er din grunn til at du er så aktiv i denne tråden?

Anonymkode: b7314...aab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du lese gjennom mer enn en halv gang før du svarer? Jeg svarte deg på et innlegg, en annen bruker siterte meg og skrev akkurat det samme tilbake, jeg skrev at det er det dummeste jeg har lest, du blander deg og ber meg grunngi, jeg grunngir. Har ikke sagt at DU har brukt en hersketeknikk. Før nå da, det du avslutter innlegget ditt med må vel kunne kalles en hersketeknikk.

Har ikke tenkt å bruke tid på å bla tilbake og lese innleggene dine på nytt, men trenger ikke gå lenger enn til dette innlegget her for å se at du slenger med leppa. Du har misforstått meg, og da føler du tydeligvis at det er greit å insinuere at jeg er dum. Og på slutten av innlegget gjør du akkurat det samme som den andre brukeren gjorde, nemlig å bruke mine ord mot meg. Hva med å bruke to kalorier på å prøve å lage egne setninger? 

Du svarer heller ikke på spørsmålet mitt. Hvorfor? Hvorfor engasjerer dette deg? Hvorfor akkurat denne sykdommen? Det engasjerer meg fordi jeg har vært ME-syk i bortimot 20 år, dvs. nesten 2/3 av livet mitt, og på den tiden har jeg blitt kjent med den ene flotte, ressurssterke ME-jenta etter den andre. Når det slenges dritt om denne sykdommen er det ikke bare meg det slenges dritt om, men også noen av de fineste menneskene jeg vet om. Hva er din grunn til at du er så aktiv i denne tråden?

Anonymkode: b7314...aab

Jeg misforstår neppe deg, men du så til de grader meg.

Jeg har gjentatte ganger sagt at det er ikke noen tvil om at ME eksisterer. Og at mange bruker det til å få seg trygd.

Det er det jeg har sagt. Intet mer.

Jeg er ikke så opptatt av de reelt ME-syke, de kan jeg gjøre fint lite med. Det er svindlerne jeg er opptatt av. De kan man gjøre noe med.

Anonymkode: 1f910...cfe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg misforstår neppe deg, men du så til de grader meg.

Jeg har gjentatte ganger sagt at det er ikke noen tvil om at ME eksisterer. Og at mange bruker det til å få seg trygd.

Det er det jeg har sagt. Intet mer.

Jeg er ikke så opptatt av de reelt ME-syke, de kan jeg gjøre fint lite med. Det er svindlerne jeg er opptatt av. De kan man gjøre noe med.

Anonymkode: 1f910...cfe

Akkurat, ja. Din selvinnsikt og forståelse er på topp mens min er totalt fraværende. 

Og fortsatt svarer du ikke på spørsmålet. Jeg har, tro det eller ei, fått med meg AT du er opptatt av svindlere, jeg spør HVORFOR er du så opptatt av svindlere i akkurat denne tråden. Særlig når du selv sier at det er umulig å tallfeste antall svindlere, og derfor i det blå.

Anonymkode: b7314...aab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Akkurat, ja. Din selvinnsikt og forståelse er på topp mens min er totalt fraværende. 

Og fortsatt svarer du ikke på spørsmålet. Jeg har, tro det eller ei, fått med meg AT du er opptatt av svindlere, jeg spør HVORFOR er du så opptatt av svindlere i akkurat denne tråden. Særlig når du selv sier at det er umulig å tallfeste antall svindlere, og derfor i det blå.

Anonymkode: b7314...aab

Det gjelder ikke bare denne tråden, men ME er den letteste sykdommen å fake for å oppnå trygd. Er det da ulogisk at man skriver mye i en tråd som nettopp omhandler ME?

På bakgrunn av det mange skriver her, at de vet om friske folk som faker dette og får trygd, kan man utgå fra at antallet fakere er høyt. Det er ikke så mange av Norges befolkning som er representert på KG, så mørketallene er antagelig skyhøye.

Derfor tar jeg ikke for god fisk fra en eneste en som påstår de har ME, nettopp pga dette. Synd for dere med reell ME, men slik er det.

Anonymkode: 1f910...cfe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskusjonen i denne tråden er ikke en heksejakt på en hel pasientgruppe, som gjentatt ørten ganger i tråden så diskuterer mange av oss de som faker/har fått feil diagnose av legen. 

Men de finnes tydeligvis ikke ifølge en del av dere? 

Tydeligvis er ekspertene uenige i det, Snaut to av ti utredet for ME hadde ME   (2016)

Har vi noen grunn til å tro at disse tallene har forandret seg særlig mye siste årene siden fastleger nå kan gi diagnosen? 

Det er mange rare argumenter som brukes for å grunngi at ingen faker/vil ha en ME-diagnose, bl.a. at ingen ønsker en sykdom som medfører uføretrygd, lav inntekt og at de dermed aldri kommer seg inn på boligmarkedet. 

De jeg kjenner med ME var inne på boligmarkedet i årevis før de fikk diagnosen, det er ikke kun ungdommer som får diagnosen! Det er mange godt voksne som er godt etablerte, og som samtidig opplever et knalltøft arbeidsmarked. Det er også et faktum at det ikke florerer med jobber i grisgrendte strøk. Så det er nok en del som synes det er helt ok med en ME-diagnose og uføretrygd. 

 

Anonymkode: dc62c...7e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Diskusjonen i denne tråden er ikke en heksejakt på en hel pasientgruppe, som gjentatt ørten ganger i tråden så diskuterer mange av oss de som faker/har fått feil diagnose av legen. 

Men de finnes tydeligvis ikke ifølge en del av dere? 

Tydeligvis er ekspertene uenige i det, Snaut to av ti utredet for ME hadde ME   (2016)

Har vi noen grunn til å tro at disse tallene har forandret seg særlig mye siste årene siden fastleger nå kan gi diagnosen? 

Det er mange rare argumenter som brukes for å grunngi at ingen faker/vil ha en ME-diagnose, bl.a. at ingen ønsker en sykdom som medfører uføretrygd, lav inntekt og at de dermed aldri kommer seg inn på boligmarkedet. 

De jeg kjenner med ME var inne på boligmarkedet i årevis før de fikk diagnosen, det er ikke kun ungdommer som får diagnosen! Det er mange godt voksne som er godt etablerte, og som samtidig opplever et knalltøft arbeidsmarked. Det er også et faktum at det ikke florerer med jobber i grisgrendte strøk. Så det er nok en del som synes det er helt ok med en ME-diagnose og uføretrygd. 

 

Anonymkode: dc62c...7e0

Endelig noen som skjønner poenget!

De som faker, kan nok deles inn i 2 hovedgrupper: De som utelukkende faker for å oppnå trygdefordeler og de som innbiller seg selv at de har ME (med påfølgende oppnådde trygdefordeler). Begge disse gruppene faker, men den ene er mer kynisk enn den andre.

Anonymkode: 1f910...cfe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det gjelder ikke bare denne tråden, men ME er den letteste sykdommen å fake for å oppnå trygd. Er det da ulogisk at man skriver mye i en tråd som nettopp omhandler ME?

På bakgrunn av det mange skriver her, at de vet om friske folk som faker dette og får trygd, kan man utgå fra at antallet fakere er høyt. Det er ikke så mange av Norges befolkning som er representert på KG, så mørketallene er antagelig skyhøye.

Derfor tar jeg ikke for god fisk fra en eneste en som påstår de har ME, nettopp pga dette. Synd for dere med reell ME, men slik er det.

Anonymkode: 1f910...cfe

Ja, jeg syns det er ganske ulogisk å fokusere på én pasientgruppe fremfor snyltere generelt. Selv kjenner jeg bare til én person som faktisk ønsker trygd, og han er dum som et brød og ikke i stand til å fake noe som helst. Folk flest ønsker ikke å være avhengig av nav for å overleve. Hvorfor er ME lettere å fake enn angst, depresjon eller andre usynlige sykdommer? 

Nei, du kan ikke si at mørketallene antagelig er skyhøye basert på en tråd med anonyme brukere på kvinneguiden. For det første er ikke kvinneguidens brukere et representativt utvalg av Norges befolkning. Jeg sier ikke høyt til noen at jeg er her, det er en pinlig guilty pleasure. Noe å bruke tid på når man ligger hjemme og er syk. Basert på tråder her inne skulle FrP hatt minst 50% oppslutning i stortinget, noe som heldigvis ikke er tilfellet i den virkelige verden. For det andre kan vi heller ikke si at et representativt utvalg av KGs brukere har deltatt i denne tråden. Jeg sier ikke at det ikke kan finnes mørketall, men du kan ikke slå fast en dritt med denne tråden som bakgrunn. 

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Diskusjonen i denne tråden er ikke en heksejakt på en hel pasientgruppe, som gjentatt ørten ganger i tråden så diskuterer mange av oss de som faker/har fått feil diagnose av legen. 

Men de finnes tydeligvis ikke ifølge en del av dere? 

Tydeligvis er ekspertene uenige i det, Snaut to av ti utredet for ME hadde ME   (2016)

Har vi noen grunn til å tro at disse tallene har forandret seg særlig mye siste årene siden fastleger nå kan gi diagnosen? 

Det er mange rare argumenter som brukes for å grunngi at ingen faker/vil ha en ME-diagnose, bl.a. at ingen ønsker en sykdom som medfører uføretrygd, lav inntekt og at de dermed aldri kommer seg inn på boligmarkedet. 

De jeg kjenner med ME var inne på boligmarkedet i årevis før de fikk diagnosen, det er ikke kun ungdommer som får diagnosen! Det er mange godt voksne som er godt etablerte, og som samtidig opplever et knalltøft arbeidsmarked. Det er også et faktum at det ikke florerer med jobber i grisgrendte strøk. Så det er nok en del som synes det er helt ok med en ME-diagnose og uføretrygd. 

 

Anonymkode: dc62c...7e0

Du får snakke for deg selv på det området, ab over deg sa nettopp det motsatte:

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Derfor tar jeg ikke for god fisk fra en eneste en som påstår de har ME, nettopp pga dette. Synd for dere med reell ME, men slik er det.

Anonymkode: 1f910...cfe

Selvfølgelig finnes det folk som faker og som har fått feil diagnose, slik det finnes i alle sykdommer. Men det hjelper ikke akkurat å påpeke her gang på gang på gang at «noen» faker. Meld fra om de dere mistenker, da! Og hva med å støtte forsking i stedet, slik at vi snart kan finne ut en gang for alle hvem som er syke av hva? ME-foreningen samler f. eks. inn penger og gir til ulike forskningsprosjekter hvert år på den internasjonale ME-dagen.

Jeg er kommet til veis ende, ser på det som poengløst for meg å fortsette en videre diskusjon nå, det er som å stange hodet i veggen... Så dette blir trolig mitt siste innlegg for denne gang. 

Anonymkode: b7314...aab

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det gjelder ikke bare denne tråden, men ME er den letteste sykdommen å fake for å oppnå trygd. Er det da ulogisk at man skriver mye i en tråd som nettopp omhandler ME?

På bakgrunn av det mange skriver her, at de vet om friske folk som faker dette og får trygd, kan man utgå fra at antallet fakere er høyt. Det er ikke så mange av Norges befolkning som er representert på KG, så mørketallene er antagelig skyhøye.

Derfor tar jeg ikke for god fisk fra en eneste en som påstår de har ME, nettopp pga dette. Synd for dere med reell ME, men slik er det.

Anonymkode: 1f910...cfe

Så enhver som sier at de har ME tror du rett og slett ikke på?

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Diskusjonen i denne tråden er ikke en heksejakt på en hel pasientgruppe, som gjentatt ørten ganger i tråden så diskuterer mange av oss de som faker/har fått feil diagnose av legen. 

Men de finnes tydeligvis ikke ifølge en del av dere? 

Tydeligvis er ekspertene uenige i det, Snaut to av ti utredet for ME hadde ME   (2016)

Har vi noen grunn til å tro at disse tallene har forandret seg særlig mye siste årene siden fastleger nå kan gi diagnosen? 

Det er mange rare argumenter som brukes for å grunngi at ingen faker/vil ha en ME-diagnose, bl.a. at ingen ønsker en sykdom som medfører uføretrygd, lav inntekt og at de dermed aldri kommer seg inn på boligmarkedet. 

De jeg kjenner med ME var inne på boligmarkedet i årevis før de fikk diagnosen, det er ikke kun ungdommer som får diagnosen! Det er mange godt voksne som er godt etablerte, og som samtidig opplever et knalltøft arbeidsmarked. Det er også et faktum at det ikke florerer med jobber i grisgrendte strøk. Så det er nok en del som synes det er helt ok med en ME-diagnose og uføretrygd. 

 

Anonymkode: dc62c...7e0

Hvis jeg hadde vært så psyk at jeg ønsket å fake en sykdom hadde jeg aldri i livet valgt ME. Hvorfor? Se på denne tråden... 🙄 Man blir mistenkt av absolutt ALLE. Av samfunnet, av NAV, av helsepersonell, av familie, av venner. Tror man skal ha en sterk psyke for å klare å gjennomføre å fake denne sykdommen. Jeg utelukker ikke at noen ikke faker, men tror ikke det er så mange. Og faker noen blir de nok lett avslørt av familie, venner og bekjente. Det jeg derimot tror er at det er noen som er feildiagnoserte. Dette betyr IKKE at de ikke er syke, men bare at de ikke har ME. De kan oppriktig tro at de har ME, men så kan det ha vært borreliose (som er veldig likt) og slikt.

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg syns det er ganske ulogisk å fokusere på én pasientgruppe fremfor snyltere generelt. Selv kjenner jeg bare til én person som faktisk ønsker trygd, og han er dum som et brød og ikke i stand til å fake noe som helst. Folk flest ønsker ikke å være avhengig av nav for å overleve. Hvorfor er ME lettere å fake enn angst, depresjon eller andre usynlige sykdommer? 

Nei, du kan ikke si at mørketallene antagelig er skyhøye basert på en tråd med anonyme brukere på kvinneguiden. For det første er ikke kvinneguidens brukere et representativt utvalg av Norges befolkning. Jeg sier ikke høyt til noen at jeg er her, det er en pinlig guilty pleasure. Noe å bruke tid på når man ligger hjemme og er syk. Basert på tråder her inne skulle FrP hatt minst 50% oppslutning i stortinget, noe som heldigvis ikke er tilfellet i den virkelige verden. For det andre kan vi heller ikke si at et representativt utvalg av KGs brukere har deltatt i denne tråden. Jeg sier ikke at det ikke kan finnes mørketall, men du kan ikke slå fast en dritt med denne tråden som bakgrunn. 

Du får snakke for deg selv på det området, ab over deg sa nettopp det motsatte:

Selvfølgelig finnes det folk som faker og som har fått feil diagnose, slik det finnes i alle sykdommer. Men det hjelper ikke akkurat å påpeke her gang på gang på gang at «noen» faker. Meld fra om de dere mistenker, da! Og hva med å støtte forsking i stedet, slik at vi snart kan finne ut en gang for alle hvem som er syke av hva? ME-foreningen samler f. eks. inn penger og gir til ulike forskningsprosjekter hvert år på den internasjonale ME-dagen.

Jeg er kommet til veis ende, ser på det som poengløst for meg å fortsette en videre diskusjon nå, det er som å stange hodet i veggen... Så dette blir trolig mitt siste innlegg for denne gang. 

Anonymkode: b7314...aab

Veldig godt poeng! Hva med å gi til forskning? På den måten kan man fortere finne ut av ME, en biomarkør, og på den måten få luket bort fakerne :) Win win for alle! Nå er jeg helt seriøs. Jeg oppfordrer dere til dette!

Anonymkode: affa8...473

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg syns det er ganske ulogisk å fokusere på én pasientgruppe fremfor snyltere generelt. Selv kjenner jeg bare til én person som faktisk ønsker trygd, og han er dum som et brød og ikke i stand til å fake noe som helst. Folk flest ønsker ikke å være avhengig av nav for å overleve. Hvorfor er ME lettere å fake enn angst, depresjon eller andre usynlige sykdommer? 

Nei, du kan ikke si at mørketallene antagelig er skyhøye basert på en tråd med anonyme brukere på kvinneguiden. For det første er ikke kvinneguidens brukere et representativt utvalg av Norges befolkning. Jeg sier ikke høyt til noen at jeg er her, det er en pinlig guilty pleasure. Noe å bruke tid på når man ligger hjemme og er syk. Basert på tråder her inne skulle FrP hatt minst 50% oppslutning i stortinget, noe som heldigvis ikke er tilfellet i den virkelige verden. For det andre kan vi heller ikke si at et representativt utvalg av KGs brukere har deltatt i denne tråden. Jeg sier ikke at det ikke kan finnes mørketall, men du kan ikke slå fast en dritt med denne tråden som bakgrunn. 

Du får snakke for deg selv på det området, ab over deg sa nettopp det motsatte:

Selvfølgelig finnes det folk som faker og som har fått feil diagnose, slik det finnes i alle sykdommer. Men det hjelper ikke akkurat å påpeke her gang på gang på gang at «noen» faker. Meld fra om de dere mistenker, da! Og hva med å støtte forsking i stedet, slik at vi snart kan finne ut en gang for alle hvem som er syke av hva? ME-foreningen samler f. eks. inn penger og gir til ulike forskningsprosjekter hvert år på den internasjonale ME-dagen.

Jeg er kommet til veis ende, ser på det som poengløst for meg å fortsette en videre diskusjon nå, det er som å stange hodet i veggen... Så dette blir trolig mitt siste innlegg for denne gang. 

Anonymkode: b7314...aab

Fordi å fake ME bare innebærer å si en er slapp og sover 15++ timer i døgnet. De andre diagnosene du nevnte er mye vanskeligere, da de krever psykolog og lignende for å konstantere. Burde være åpenbart, men selvfølgelig vil ikke du skjønne det.

Jo, jeg kan definitivt si at mørketallene ANTAKELIG er skyhøye.

Jeg er også enig i at det er rimelig poengløst for deg å fortsette diskusjonen.

Anonymkode: 1f910...cfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dragoneyes
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi å fake ME bare innebærer å si en er slapp og sover 15++ timer i døgnet. De andre diagnosene du nevnte er mye vanskeligere, da de krever psykolog og lignende for å konstantere. Burde være åpenbart, men selvfølgelig vil ikke du skjønne det.

Anonymkode: 1f910...cfe

Og så bevegde jeg meg visst inn i tråden igjen... ME er ikke å være slapp og sove 15++ timer i døgnet (høres mer ut som depresjon), men jeg orker ikke fortelle om det atter en gang, ved interesse er det bare å bla bakover i tråden. Det krever vanvittig mange undersøkelser for å utelukke andre sykdommer som kan gi lignende symptomer, bl.a. psykolog. Hvis man leser seg opp på symptomer på depresjon og/eller angst så er det ganske lett å fake, det er jo ingen prøver man kan ta for å bekrefte eller avkrefte om man har det. 

Nå beveger jeg meg ut igjen for den tråden her er bare tull, hersketeknikker, troll, uvitenhet og ondskap og det er et under at det får fortsette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er tydelig at noen her ikke vet hva ME er, eller hvordan man får en ME-diagnose. 

Det er absolutt ikke sånn at om man er sliten så får man en ME-diagnose. Det er en lang utredning hos flere spesialister. ME er ikke å være sliten eller trøtt. Da kalles det kronisk tretthetssyndrom, utbrenthet eller lignende som også er ordentlige diagnoser. 

For å få en ME-diagnose må man fylle alle symptomene og ha et spesielt sykdomsbilde. Det er så mange symptomer, og det er en sykdom som ødelegger så mye for personene som får dette :( forferdelig utmattelse, smerter, svimmelhet, kvalme, feber eller temperaturendringer og videre ofte daglig. 

Om noen sier de har ME så holder ikke dette for NAV. NAV trenger dokumentasjon fra spesialister for å godkjenne diagnosen og alvorlighetsgrad for å få ufør. Er man på aap, får man 66% av det man tjente før man ble syk, eller man får en minstesats om man ikke har opparbeidet seg en inntekt før man ble syk. Tror ingen vil ha 11 tusen i måneden frivillig istedenfor å jobbe og være frisk. 

Hør heller på spesialister som forsker og jobber med ME hver eneste dag, istedenfor personlige meninger. 

ME er en tøff diagnose, da man blir mye overlatt til seg selv med smerter og uten medisiner. Selv om man ser en med ME som ser frisk ut, får mest sannsynlig han eller hun et tilbakefall senere og kan bli veldig syk av små anstrengelser. 

Anonymkode: aa5f2...90b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpes meg 😵 I denne tråden er det mye som tyder på at en del psykisk syke er ute å lufter sine ideer. Hjelper det å sparke på andre? Får håpe det har litt nytte for seg. 

Til info: i artikkelen kun 2 av 10 har ME, er det ikke pasienter som har løyet seg til diagnosen! Det er pasienter som er feildiagnotisert fordi de ikke er gitt diagnosen på strenge nok kriterier. 

I all høflighet synes jeg man bør gidde sette seg litt inn i hva ME er før man «disser» noen som helst for å lide av denne sykdommen. Og nei, man kan ikke snakke generelt om hvem som lyver på seg diagnosen, for hvem gjør egentlig det? Det vet vi faktisk ikke noe om. Gidder man sette seg inn i og lytte til pasientene ser vi at mistro og antagelser om løgner er noe de møter på relativt ofte. Gå inn på Me-foreningens hjemmeside feks og se selv at folk har problemer med barnevern, nav, helsepersonell, venner, arbeidsgiver osv osv. En dag vil mange måtte skamme seg!!! 

Anonymkode: c81f1...dbd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fordi å fake ME bare innebærer å si en er slapp og sover 15++ timer i døgnet. De andre diagnosene du nevnte er mye vanskeligere, da de krever psykolog og lignende for å konstantere. Burde være åpenbart, men selvfølgelig vil ikke du skjønne det.

Jo, jeg kan definitivt si at mørketallene ANTAKELIG er skyhøye.

Jeg er også enig i at det er rimelig poengløst for deg å fortsette diskusjonen.

Anonymkode: 1f910...cfe

Du etterspurte eksempler på at du slenger med leppa...... ⬆️ Selvinnsikt er åpenbart ikke din sterkeste side. ME krever også psykolog for å kunne konstatere, og diagnosekriteriene består av vanvittig mye mer enn bare utmattethet. Mye søvn er ikke en del av sykdomsbildet. 

Med den siste setningen understreker du bare hvilket bunnivå denne debatten har nådd, og hva slags menneske du er. Takk og farvel.

Anonymkode: b7314...aab

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du etterspurte eksempler på at du slenger med leppa...... ⬆️ Selvinnsikt er åpenbart ikke din sterkeste side. ME krever også psykolog for å kunne konstatere, og diagnosekriteriene består av vanvittig mye mer enn bare utmattethet. Mye søvn er ikke en del av sykdomsbildet. 

Med den siste setningen understreker du bare hvilket bunnivå denne debatten har nådd, og hva slags menneske du er. Takk og farvel.

Anonymkode: b7314...aab

Man skal høre mye...først sier du selv at du vil avslutte diskusjonen. Når jeg så er enig i det, er jeg og debatten på et bunnivå??

Man har altså ikke lov å være enig med deg???

Anonymkode: 1f910...cfe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...