Gå til innhold

ME - vår tids store svindler-sykdom?


Cowboy Lotte

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel og bra. Du skriver også (for å sitere deg ordrett) at i dine øyne er de som faker ME psykisk syke. Det kan ikke være slik at de bare ikke gidder jobbe? De er altså psykisk syke?

Anonymkode: 1f910...cfe

Hvis du sitter å leser deg opp på en sykdom for å fake den, så vil jeg påstå man må være psykisk syk ja. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, Tusseladen skrev:

Revmatisme er så mangt, det finnes rundt 200 (?) typer revmatiske lidelser. Stort sett (alltid) svinger sykdommen. Når sykdommen ligger "nede" viser ikke nødvendigvis noe særlig på blodprøver. Jeg mener ikke med dette at det er vanlig å fake revmatisme, men jeg tror heller ikke det er vanlig å fake ME.

Det vil ikke være mulig å fake revmatisme i lengden, røntgenbilder, blodprøver osv. vil avsløre de som bløffer. Slike prøver vil ikke avsløre en som faker ME, det er forskjellen. 

Anonymkode: dc62c...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Missyme2 skrev:

Hvis du sitter å leser deg opp på en sykdom for å fake den, så vil jeg påstå man må være psykisk syk ja. 

Og dette kan du påstå, uten å ha noe psykologisk utdannelse eller lignende? Du kan altså stemple en hel gruppe mennesker som psykisk syke uten å kunne noe om det?

Det er altså ok for deg å mene dette, mens vi andre som snakker om fakere som ikke gidder jobbe, er helt på bærtur?

Anonymkode: 1f910...cfe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og dette kan du påstå, uten å ha noe psykologisk utdannelse eller lignende? Du kan altså stemple en hel gruppe mennesker som psykisk syke uten å kunne noe om det?

Det er altså ok for deg å mene dette, mens vi andre som snakker om fakere som ikke gidder jobbe, er helt på bærtur?

Anonymkode: 1f910...cfe

Hva vet du om hvilken utdannelse jeg har? Jeg vil tro at «den hele gruppen» du snakker om ikke er så stor, men selvfølgelig er det noe som ikke stemmer når man søker opp symptomer for å late som om man har en sykdom. Da handler det ikke bare om å ikke gidde å jobbe lenger. 

Og iforhold til det andre du skriver, er det nok du som er helt på blåtur. I denne tråden er det snakk om at ME ikke finnes, og at det en oppfunnet diagnose for å få trygd (det Ts skriver) Da går man på alle som faktisk har en ME diagnose. Skjønner ikke engang hvordan du kan sammenligne dette 😂 

Eneste forskjellen her er at du mener de ikke gidder fordi de er late, mens jeg mener det er noe galt og at de trenger hjelp hvis de faker seg til noe sånt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og dette kan du påstå, uten å ha noe psykologisk utdannelse eller lignende? Du kan altså stemple en hel gruppe mennesker som psykisk syke uten å kunne noe om det?

Det er altså ok for deg å mene dette, mens vi andre som snakker om fakere som ikke gidder jobbe, er helt på bærtur?

Anonymkode: 1f910...cfe

For en kverulant du er.

Anonymkode: affa8...473

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vil ikke være mulig å fake revmatisme i lengden, røntgenbilder, blodprøver osv. vil avsløre de som bløffer. Slike prøver vil ikke avsløre en som faker ME, det er forskjellen. 

Anonymkode: dc62c...7e0

Tja, det finnes mange med uspesifisert revmatisme, mennesker uten en "godkjent" diagnose. Mange av disse blir gjerne "beskyldt" for å ha psykisk lidelse som egentlig årsak. Det er velkjent at smerter og ledd-trøbbel kan skyldes psykiske tilstander.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For en kverulant du er.

Anonymkode: affa8...473

Kverulant? Man må da svare om en blir beskyldt for å være psykisk syk?

Anonymkode: 1f910...cfe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Tusseladen skrev:

Tja, det finnes mange med uspesifisert revmatisme, mennesker uten en "godkjent" diagnose. Mange av disse blir gjerne "beskyldt" for å ha psykisk lidelse som egentlig årsak. Det er velkjent at smerter og ledd-trøbbel kan skyldes psykiske tilstander.

Er det leger som har fortalt pasientene at de har uspesifisert revmatisme? Eller er det noe de sier selv at de har?

Anonymkode: dc62c...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det leger som har fortalt pasientene at de har uspesifisert revmatisme? Eller er det noe de sier selv at de har?

Anonymkode: dc62c...7e0

Det betyr vel at man har revmatiske symptomer, men ikke fyller kravene til en spesiell diagnose.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kverulant? Man må da svare om en blir beskyldt for å være psykisk syk?

Anonymkode: 1f910...cfe

Jaha, så du følte deg truffet av den gruppen jeg kalte psykisk syk? Så det du sitter her å sier er at du sitter å søker opp sykdommer og symptomer på nettet, for å finne deg en diagnose du kan fake? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Tusseladen skrev:

Det betyr vel at man har revmatiske symptomer, men ikke fyller kravene til en spesiell diagnose.

Ok, skjønner. 

Anonymkode: dc62c...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Tusseladen skrev:

Revmatisme er så mangt, det finnes rundt 200 (?) typer revmatiske lidelser. Stort sett (alltid) svinger sykdommen. Når sykdommen ligger "nede" viser ikke nødvendigvis noe særlig på blodprøver. Jeg mener ikke med dette at det er vanlig å fake revmatisme, men jeg tror heller ikke det er vanlig å fake ME.

Du får ikke en diagnose med mindre det er klare funn for revmatisme. Det er det som er trist med deg, du forstår ikke at man faker ikke betennelse på ultralyd eller lignende funn som det stilles krav til for å få en revmatisk diagnose. Det er mye som går bak en slik diagnose, det er heller ikke bare en spesialistlege som kontrollerer pasientene, de diskuteres i grupper av flere revmatologer. Jeg tror det er mer sannsynlig å greie og hacke seg inn på nav sitt system og få trygd enn å fake seg til revmatisme samt trygd.

Anonymkode: 82cf0...802

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du får ikke en diagnose med mindre det er klare funn for revmatisme. Det er det som er trist med deg, du forstår ikke at man faker ikke betennelse på ultralyd eller lignende funn som det stilles krav til for å få en revmatisk diagnose. Det er mye som går bak en slik diagnose, det er heller ikke bare en spesialistlege som kontrollerer pasientene, de diskuteres i grupper av flere revmatologer. Jeg tror det er mer sannsynlig å greie og hacke seg inn på nav sitt system og få trygd enn å fake seg til revmatisme samt trygd.

Anonymkode: 82cf0...802

Skjerpe deg. "Trist med meg"? Ikke særlig saklig. Jeg vet ganske mye om både kropp, medisin og betennelser. Du er klar over at det er vanlig med kronisk tonsillitt ved ME? For å holde oss til saken. Å diskutere revmatisme er en avsporing, jeg nevnte det i en bisetning og jammen var det noen som bet på agnet jeg ved ubetenksomhet la ut.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du nevnte at det er mulig å fake revmatisme, det er en så falsk setning at du fortjener å bli tatt på det. Du må gjerne ta sette deg i offer rollen når du spyr ut slikt søppel, jeg forventet ikke noe annet.

Anonymkode: 82cf0...802

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du nevnte at det er mulig å fake revmatisme, det er en så falsk setning at du fortjener å bli tatt på det. Du må gjerne ta sette deg i offer rollen når du spyr ut slikt søppel, jeg forventet ikke noe annet.

Anonymkode: 82cf0...802

Jeg kan ikke diskutere på dette nivået. Revmatisme er alt fra podagra til leddgikt, fibromyalgi er vel også innenfor revmatisme -området.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Tusseladen skrev:

Jeg kan ikke diskutere på dette nivået. Revmatisme er alt fra podagra til leddgikt, fibromyalgi er vel også innenfor revmatisme -området.

Og fibromyalgi er en diagnose som er UFATTELIG vanskelig å få. En annen ting er at det er tvilsomt at du får uføre av det.

Anonymkode: 82cf0...802

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

37 minutter siden, Missyme2 skrev:

Jaha, så du følte deg truffet av den gruppen jeg kalte psykisk syk? Så det du sitter her å sier er at du sitter å søker opp sykdommer og symptomer på nettet, for å finne deg en diagnose du kan fake? 

Se det ja, nå var du ikke sen om å anta videre😂. Ta det rolig, det er jo ikke noen fakere. Om det er, er de jo psykisk syke og har dermed en diagnose. Ergo ingen fakere eksisterer😊

Anonymkode: 1f910...cfe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tusseladen skrev:

Alt dette er veldig riktig og fornuftig, men det er meningen at en psykiater/ (psykolog evt.?) skal avdekke om utmattelsen og de andre symptomene er psykosomatiske. For å få ME må man utredes grundig. Et sykt menneske ønsker stort sett å bli frisk, og jeg tror de fleste med en ME diagnose er åpen for å prøve alt som kan hjelpe. Forøvrig er den moderne oppfatningen at psyke og kropp er en enhet og at alt henger sammen, det ene kan ikke skilles fra det andre. ME er ikke psykisk, men det er ikke bare somatisk heller. Fatigue kjennes veldig på kroppen, likeså feber, muskelsmerter, stress-blære, overaktiv tarm og kronisk halsbetennelse. Disse symptomene kan forklares ut i fra et overaktiv nervesystem, noe som også hovedsakelig er fysisk.

Et overaktivt nervesystem? Hvorfor er det "overaktivt"? Det er ikke nervesystemet det er noe galt med. At kropp og psyke er en enhet er helt rett. Man kan jo selv skape symptomer ganske enkelt ved å tenke på noe trist, eller tenke på noe skremmende (da kjenner man bl.a pulsen øke). Enkel framstilling av nervesystemet: https://nhi.no/kroppen-var/organer/nervesystemet/. 

For å si det veldig enkelt: Jeg tror at en del går i fella og tror at "jeg er lei, trist og redd på grunn av at kroppen min ikke fungerer lenger". Om man snur om på det. Siden kropp og psyke henger så tett sammen, og er en enhet: Er det noen som helst mulighet for at kroppen min faktisk er frisk, og at den prøver så godt den kan, ut ifra de forutsetningene jeg gir den?

Å bli rammet av angst og/eller depresjon kan skje plutselig, og man kan gå fra å være en ressurssterk og aktiv person, til nærmest å bli invalid. Om man da er rammet av dette, og tror at det er noe feil med kroppen (selv om man er undersøkt grundig) vil man forsinke tilfriskningen. Det er viktig å vite hva man har med å gjøre. Jeg er ikke her for å diskutere, men for å komme med det jeg tror vil (forhåpentligvis) kunne være til hjelp.

Her er en link fra en som skriver om egen tilfriskning. Han har skrevet om tiden han var syk, og ikke forstod hva som var feil. Han ble feildiagnostisert hos legen, som ikke kunne finne noe fysisk galt. Til slutt slutt (etter 15 år om jeg husker rett), fant han ut hva som var "galt" med ham, og hvorfor han "sto fast". Omsider ble han "normal" igjen (selv om han egentlig hadde vært normal hele tiden, men trodd at han var svært syk), og han lever nå et helt normalt liv med kone barn og jobb. Dette vil jeg anbefale på det varmeste. Helt gratis. Denne personen har skrevet det med det eneste formålet å hjelpe andre. Helt i begynnelsen forklares det om nervesystemet, og koblingen til tankene våre. 

Lykke til!

http://nothingworks.weebly.com/

 

Anonymkode: 9394a...c4f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker said:

Og fibromyalgi er en diagnose som er UFATTELIG vanskelig å få. En annen ting er at det er tvilsomt at du får uføre av det.

Anonymkode: 82cf0...802

MEN INGEN AV DISSE TO POENGENE BETYR EN DRITT!!! Det er mulig å fake det var påstanden, ikke at dety er vanskelig å få det invilget eller om man får utføre av det.

Anonymkode: df315...585

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...