Gå til innhold

ME - vår tids store svindler-sykdom?


Cowboy Lotte

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så, jeg skal tro på deg og dine meninger i denne tråden, men ikke andres? For ellers er jeg dum... Gratulerer! 😂

Anonymkode: c81f1...dbd

Sa jeg det? Det går an å være litt kritisk til det du leser, ikke sant?

Anonymkode: 1f910...cfe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sa jeg det? Det går an å være litt kritisk til det du leser, ikke sant?

Anonymkode: 1f910...cfe

Du går relativt langt i å påstå din mening er eneste rette ja. Og da vil jeg påstå du tar feil! Me pasienter er daglig i kontakt med helsetjenester, behandlere og «folk flest» som mener me ikke finnes. Rart det skal være vanskelig å tro på for enkelte 

Anonymkode: c81f1...dbd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du går relativt langt i å påstå din mening er eneste rette ja. Og da vil jeg påstå du tar feil! Me pasienter er daglig i kontakt med helsetjenester, behandlere og «folk flest» som mener me ikke finnes. Rart det skal være vanskelig å tro på for enkelte 

Anonymkode: c81f1...dbd

Vis meg hvor jeg tar feil? Og les mitt innlegg 1000 før du svarer.

Anonymkode: 1f910...cfe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vis meg hvor jeg tar feil? Og les mitt innlegg 1000 før du svarer.

Anonymkode: 1f910...cfe

Du kritiserte meg i feil og jeg forklarer deg hvorfor jeg ikke tar feil, så skal jeg forklare på nytt? 

Du kan sikkert få en diagnose på den oppførselen der... 

Anonymkode: c81f1...dbd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hele greia kan summeres opp slik:

Fins ME? Ja.

Bruker folk ME for å fake til seg trygd? Ja.

 

Hvor mye prosentvis utgjør dette av f.eks 1000 ME-diagniostiserte? Uvisst.

Slik er det.

Anonymkode: 1f910...cfe

Men da kan du kanskje gi deg med å snakke om alle de du mener faker? Ettersom vi ikke vet hvor mange det gjelder. Vi har diskutert det mer enn lenge nok nå.

Anonymkode: b7314...aab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel de som snylter til seg trygd har ikke me. Jeg bruker å si de har kronisk arbeidsvegring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, MannOslo1984 skrev:

Jeg personlig driter i det, om folk låser seg inne på et rom og naver. Synd at de kaster bort livet sitt på det. Legen min sa det. Hva som er sant eller ikke aner ikke jeg. Jeg er ingen lege. Det er ikke mitt fagfelt. Når han som lege sier det mener han vel noe med det. I

Synd at du kaster bort livet ditt på å være så trangsynt uten å se at det finnes mennesker som virkelig er så utmattet at de ikke greier noen ting. Du har kanskje ikke kjent på lammende utmattelse selv? Jeg har selv vært så sliten at jeg har spydd uten å ha ME. Mange ME syke gjør det ofte- i tillegg har de vondt i muskler og ledd, hodet, er svimle, kvalme og føler de har influensa hver dag. Hvor høy i hatten er du når du ligger med feber og nettopp har spydd? Kom deg på jobb sier jeg. 

Anonymkode: af2c1...7d2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men da kan du kanskje gi deg med å snakke om alle de du mener faker? Ettersom vi ikke vet hvor mange det gjelder. Vi har diskutert det mer enn lenge nok nå.

Anonymkode: b7314...aab

Er du sjef for hvor lenge dette skal diskuteres? Om ikke, så fortsetter debatten.

Anonymkode: 1f910...cfe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kritiserte meg i feil og jeg forklarer deg hvorfor jeg ikke tar feil, så skal jeg forklare på nytt? 

Du kan sikkert få en diagnose på den oppførselen der... 

Anonymkode: c81f1...dbd

Jeg kritiserte deg i feil? Hva feil?

Jeg har ikke kritisert deg i det hele tatt.

Anonymkode: 1f910...cfe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kritiserte deg i feil? Hva feil?

Jeg har ikke kritisert deg i det hele tatt.

Anonymkode: 1f910...cfe

Som du ser under forsøker du være sjef over hvem som mener og hevder hva (det finnes flere eksempler) og jeg påpeker du tar feil. Det finnes mange! eksempler på at du tar feil! 

AnonymBruker    4 762 676  7 695 809

AnonymBruker
  •  
  •  
  •  
  •  · #994
   4 timer siden,  AnonymBruker skrev: 

Det faller på sin egen urimelighet å hevde at me syke ikke er syke/me ikke finnes/de jukser seg til trygdeytelser etc, når pasientgruppen omhandler leger, advokater, renholdspersonalet, akademikere, pensjonister, barn, politi, menn og kvinner etc. Mennesker som i sitt liv har vært «på topp», men plutselig ligger nede for telling etter infeksjon feks.

Noen rammes veldig hardt og kunne like gjerne vært døde, vi ser de aldri, ingen lever slik med vilje. Andre rammes mildere eller man beveger seg mellom forskjellige alvorlighetsgrader igjennom sykdomsforløpet, som for de aller fleste dreier seg om åresvis.

Noen kan kanskje lure seg igjennom systemet som noen alltid har gjort, med rygg, nakke, ms og annet. Felles for alle burde i påvente av biomarkør å være lik utredning, men slik er det ikke. Selvfølgelig vil da pasientgruppen kunne inneholde varianter av me og feildiagnotiserte mennesker. Felles for de aller fleste er at de ikke slår seg til ro med diagnosen og bruker betydelig med tid, energi og penger på alternative løsninger og behandlinger. Gjennom erfaringsutveksling ser man dog dessverre at de fleste kunne spart seg pengene og nok hatt et bedre liv ved å akseptere og bero til medisinsk løsning kommer. 

Noen vil alltid bli friske, andre aldri. Sånn er det med alle sykdommer. Noen får leve etter hjernesvulst, andre dør. Man kan ha likt utgangspunkt, lik behandling, men enda så er det noe som utgjør en forskjell og dette noe vet man ikke sikkert hva er. Vi aksepterer det ved høystatus sykdommer, dvs der det brukes mye penger og folk dør, som kreft, hjerteinfarkt etc, men vi aksepterer det altså ikke ved lavstatussykdommer, der man ikke dør og forskningen står nærmest stille. 

Nå er det ikke riktig at man ikke dør av ME! Me er dødsårsak i England mener jeg det var og det kvalifiserer til assistert selvmord i Sveits. Hvor mange som avslutter livet sitt på egenhånd har vi vel ikke fullstendig oversikt på, men me er garantert representert der også. 

Når man kommer til lp kurs får kun et fåtall delta og man må ha litt penger. De håndplukker deltagere og de ansvarliggjør personene for deres suksess eller mangel på suksess. Metoden er forbudt i England og man velger å advare mot den i Norge, da Me er en livskrise og mennesker i livskrise gjør ugjennomtenkte ting. Det meldes om at mennesker blir sykere av og bli avvist som ikke gode nok som kursdeltagere (man mister håpet på fremtiden), det meldes om at mennesker blir sykere av metoden fordi de ignorerer kroppens signaler og driver seg selv  ned i mer smerte og mer utmattelse etc. Noen får ikke metodene til og må bære ansvaret med det, noe som har medført selvmordsforsøk. En slik metode bør ikke av sinsfriske mennesker anses som stueren, selv om noen blir friske. En manns friske helse bøter ikke på en annen manns dårligere helse eller død! Kognitiv adferdsterapi og psykolog er allerede involvert under utredelse og i en evt prosess mot ufør. 

Det er heller ikke sant at det ikke finnes noen tester etc som viser me. Feks melkesyretest gir forskjeller på friske og me syke. Endel tyder på at ributimax studien også ga noen svar, men de er ikke offenrliggjort enda (utover at rubitymax ikke virker på alle) og det leveres i disse dager inn søknader fra forskjellige forskere om midler til deres funn, slik at en markør kan finnes. 

Me er som ms, ryggskader  og en bråte av andre sykdommer. Ingen/få tror på de og det må få ett visst omfang og skape ett visst problem i samfunnet før midler gis så kodene kan knekkes. Det er jo utrolig at så mange mistenkeliggjør me og me rammede, til tross for at ingen diagnostiserer seg selv eller får hjelp av nav uten grundige undersøkelser og kontroller, men synes det er ok at samfunnet bruker trillialder av kroner på menns hårtap eller kvinners for små pupper 😵 Det er stuerent... 

De som jukser seg igjennom leger, spesialister, rehabilitering, nav osv -hvem vil ansette de? Kanskje har de ikke me, men kanskje du kan være glad du slipper jobbe med de for en betydelig brist i personligheten som gjør de uskikket for jobb, har de garantert. Ingen får hjelp kastet etter seg havner man i me loopen 😔

 

Anonymkode: c81f1...dbd

Sikkert flott innlegg, men om du leser din første setning kunne du spart deg resten. Ingen hevder at ME ikke finnes. Det vi snakker om er de som bruker ME for å fake til seg trygdeytelser.

Merkelig så vanskelig folk har for å ta inn over seg dette?

Anonymkode: 1f910...cfe

 
 

Anonymkode: c81f1...dbd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du sjef for hvor lenge dette skal diskuteres? Om ikke, så fortsetter debatten.

Anonymkode: 1f910...cfe

Nei, men hva mer er det igjen å diskutere angående det temaet da? Det er bare spekulasjoner, og som du selv sa, «i det blå». 

Anonymkode: b7314...aab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synd at du kaster bort livet ditt på å være så trangsynt uten å se at det finnes mennesker som virkelig er så utmattet at de ikke greier noen ting. Du har kanskje ikke kjent på lammende utmattelse selv? Jeg har selv vært så sliten at jeg har spydd uten å ha ME. Mange ME syke gjør det ofte- i tillegg har de vondt i muskler og ledd, hodet, er svimle, kvalme og føler de har influensa hver dag. Hvor høy i hatten er du når du ligger med feber og nettopp har spydd? Kom deg på jobb sier jeg. 

Anonymkode: af2c1...7d2

Det er derfor alle med ME er som deg som kan skrive side opp og side ned i avisinnlegg, og forumer når de er så utmatta. Bruk energien på noe annet enn å gjøre deg og ME folket til en stakkarslig offer. Lett å ha ME i trygdenorge enn Mali. Legen min sier det er piss. Stoler mer på han enn deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som du ser under forsøker du være sjef over hvem som mener og hevder hva (det finnes flere eksempler) og jeg påpeker du tar feil. Det finnes mange! eksempler på at du tar feil! 

AnonymBruker    4 762 676  7 695 809

AnonymBruker
  •  
  •  
  •  
  •  · #994
   4 timer siden,  AnonymBruker skrev: 

Det faller på sin egen urimelighet å hevde at me syke ikke er syke/me ikke finnes/de jukser seg til trygdeytelser etc, når pasientgruppen omhandler leger, advokater, renholdspersonalet, akademikere, pensjonister, barn, politi, menn og kvinner etc. Mennesker som i sitt liv har vært «på topp», men plutselig ligger nede for telling etter infeksjon feks.

Noen rammes veldig hardt og kunne like gjerne vært døde, vi ser de aldri, ingen lever slik med vilje. Andre rammes mildere eller man beveger seg mellom forskjellige alvorlighetsgrader igjennom sykdomsforløpet, som for de aller fleste dreier seg om åresvis.

Noen kan kanskje lure seg igjennom systemet som noen alltid har gjort, med rygg, nakke, ms og annet. Felles for alle burde i påvente av biomarkør å være lik utredning, men slik er det ikke. Selvfølgelig vil da pasientgruppen kunne inneholde varianter av me og feildiagnotiserte mennesker. Felles for de aller fleste er at de ikke slår seg til ro med diagnosen og bruker betydelig med tid, energi og penger på alternative løsninger og behandlinger. Gjennom erfaringsutveksling ser man dog dessverre at de fleste kunne spart seg pengene og nok hatt et bedre liv ved å akseptere og bero til medisinsk løsning kommer. 

Noen vil alltid bli friske, andre aldri. Sånn er det med alle sykdommer. Noen får leve etter hjernesvulst, andre dør. Man kan ha likt utgangspunkt, lik behandling, men enda så er det noe som utgjør en forskjell og dette noe vet man ikke sikkert hva er. Vi aksepterer det ved høystatus sykdommer, dvs der det brukes mye penger og folk dør, som kreft, hjerteinfarkt etc, men vi aksepterer det altså ikke ved lavstatussykdommer, der man ikke dør og forskningen står nærmest stille. 

Nå er det ikke riktig at man ikke dør av ME! Me er dødsårsak i England mener jeg det var og det kvalifiserer til assistert selvmord i Sveits. Hvor mange som avslutter livet sitt på egenhånd har vi vel ikke fullstendig oversikt på, men me er garantert representert der også. 

Når man kommer til lp kurs får kun et fåtall delta og man må ha litt penger. De håndplukker deltagere og de ansvarliggjør personene for deres suksess eller mangel på suksess. Metoden er forbudt i England og man velger å advare mot den i Norge, da Me er en livskrise og mennesker i livskrise gjør ugjennomtenkte ting. Det meldes om at mennesker blir sykere av og bli avvist som ikke gode nok som kursdeltagere (man mister håpet på fremtiden), det meldes om at mennesker blir sykere av metoden fordi de ignorerer kroppens signaler og driver seg selv  ned i mer smerte og mer utmattelse etc. Noen får ikke metodene til og må bære ansvaret med det, noe som har medført selvmordsforsøk. En slik metode bør ikke av sinsfriske mennesker anses som stueren, selv om noen blir friske. En manns friske helse bøter ikke på en annen manns dårligere helse eller død! Kognitiv adferdsterapi og psykolog er allerede involvert under utredelse og i en evt prosess mot ufør. 

Det er heller ikke sant at det ikke finnes noen tester etc som viser me. Feks melkesyretest gir forskjeller på friske og me syke. Endel tyder på at ributimax studien også ga noen svar, men de er ikke offenrliggjort enda (utover at rubitymax ikke virker på alle) og det leveres i disse dager inn søknader fra forskjellige forskere om midler til deres funn, slik at en markør kan finnes. 

Me er som ms, ryggskader  og en bråte av andre sykdommer. Ingen/få tror på de og det må få ett visst omfang og skape ett visst problem i samfunnet før midler gis så kodene kan knekkes. Det er jo utrolig at så mange mistenkeliggjør me og me rammede, til tross for at ingen diagnostiserer seg selv eller får hjelp av nav uten grundige undersøkelser og kontroller, men synes det er ok at samfunnet bruker trillialder av kroner på menns hårtap eller kvinners for små pupper 😵 Det er stuerent... 

De som jukser seg igjennom leger, spesialister, rehabilitering, nav osv -hvem vil ansette de? Kanskje har de ikke me, men kanskje du kan være glad du slipper jobbe med de for en betydelig brist i personligheten som gjør de uskikket for jobb, har de garantert. Ingen får hjelp kastet etter seg havner man i me loopen 😔

 

Anonymkode: c81f1...dbd

Sikkert flott innlegg, men om du leser din første setning kunne du spart deg resten. Ingen hevder at ME ikke finnes. Det vi snakker om er de som bruker ME for å fake til seg trygdeytelser.

Merkelig så vanskelig folk har for å ta inn over seg dette?

Anonymkode: 1f910...cfe

 
 

Anonymkode: c81f1...dbd

Du påstår at det er mange eksempler på at jeg tar feil, og dette:

"Sikkert flott innlegg, men om du leser din første setning kunne du spart deg resten. Ingen hevder at ME ikke finnes. Det vi snakker om er de som bruker ME for å fake til seg trygdeytelser.

Merkelig så vanskelig folk har for å ta inn over seg dette"?

.....er det du mener at jeg tar feil i????

 

Jojo, god kveld til deg også.

Anonymkode: 1f910...cfe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, MannOslo1984 skrev:

Det er derfor alle med ME er som deg som kan skrive side opp og side ned i avisinnlegg, og forumer når de er så utmatta. Bruk energien på noe annet enn å gjøre deg og ME folket til en stakkarslig offer. Lett å ha ME i trygdenorge enn Mali. Legen min sier det er piss. Stoler mer på han enn deg.

Jeg har ikke ME

Anonymkode: af2c1...7d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, MannOslo1984 skrev:

Det er derfor alle med ME er som deg som kan skrive side opp og side ned i avisinnlegg, og forumer når de er så utmatta. Bruk energien på noe annet enn å gjøre deg og ME folket til en stakkarslig offer. Lett å ha ME i trygdenorge enn Mali. Legen min sier det er piss. Stoler mer på han enn deg.

Høres ut som det er en grunn til at du går til legen også😊 God bedring!

Anonymkode: 8c3e6...c80

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

Så, jeg skal tro på deg og dine meninger i denne tråden, men ikke andres? For ellers er jeg dum... Gratulerer! 😂

Anonymkode: c81f1...dbd

Nei, fordi det ene er såkalt "hearsay"; altså "jeg har hørt at noen mener..." kontra "jeg mener". Det er en veldig stor forskjell her, og det er en grunn til at "hearsay" ikke er godkjent som bevis når man er i retten. Jeg kan jo like greit si "AB c81f1...dbd mener at alle afrikanere er undermennesker", men betyr det at dette faktisk stemmer? Jeg har jo tross alt sagt det, så da mener du jo tydeligvis det? Eller er det en forskjell på den forrige påstanden kontra hvis jeg selv hadde sagt at det var jeg som mente det? Skjønner du forskjellen?

Anonymkode: df315...585

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 hours ago, AnonymBruker said:

Men da kan du kanskje gi deg med å snakke om alle de du mener faker? Ettersom vi ikke vet hvor mange det gjelder. Vi har diskutert det mer enn lenge nok nå.

Anonymkode: b7314...aab

Men da kan vel heller du gi deg med å snakke om alle du mener faktisk har ME? Ettersom vi ikke vet hvor mange det gjelder. Vi har diskutert det mer enn lenge nok nå.

Anonymkode: df315...585

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, tonebelinda skrev:

Datteren min var MANGE steder før hun fikk ME-diagnosen

Men fordi hun var veldig plaget av hodepine også, ble hun også sendt til en hodepinespesialist
Der fikk hun beskjed om at ME ikke finnes, og at hun bare var feit og lat........

Som jeg har skrevet tidligere, hun var til mange utredninger før hun fikk ME-diagnosen av en spesialist. Fastleger har ikke lov/anledning til å sette denne diagnosen

Datteren min har også opplevelser fra legevakta hun har tatt kontakt med når hun har vært syk med feber/halsbetennelse. Når de hører at hun har ME blir hun sendt hjem uten hjelp....

Fastleger har både lov og anledning til å sette ME diagnosen. 

Anonymkode: 911d4...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, MannOslo1984 skrev:

Hehe - ME folket blir fornærmet. Faens navere.

Ikke en selvfølge å nave selv om en har ME. Akkurat som ved migrene, MS, kreft, osv osv.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fastleger har både lov og anledning til å sette ME diagnosen. 

Anonymkode: 911d4...7d8

Ikke lurt å forvente fakta i denne tråden, det er min erfaring. :) 

 

Anonymkode: dc62c...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...