Gå til innhold

Ting dere misliker at gjester gjør hjemme hos dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noe så banalt som når de bruker halve zaloflaska på par kjeler og drar flere meter av torky og tørkerull for en liten vanndråpe. Heldigvis ikke mange som gjør det, men jeg sier fra. Og hvis det blir sent og jeg er trett.

 

Foretrekker gjester som føler seg hjemme og vet hvor kjøleskapet og vannkokeren er hvis de blir lenge, men de bruker spørre om det er greit å forsyne seg. Har de lyst på alkohol liker jeg ikke at de tar uten å spørre, men det har aldri vært et stort problem.

 

Lurer på hvorfor så mange synes det er vanskelig å sette grenser hjemme hos seg selv. Ingen har blitt fornærmet her i alle fall, venner må tåle at man er ærlige istedet for å gå og irritere seg uten å si noe og la små problemer vokse seg større enn de er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har sett flere tråder som omhandler bruk av gjestetoalett vs hovedtoalett, gå rundt barbeint etc. Man har forskjellige preferanser og grenser for hva som er greit og ikke i ens eget hjem.

Så, dette er hva jeg misliker at gjester gjør når de er hjemme hos meg:

* Snoke på badet. Bare gjør det dere skal og vask hendene og kom dere ut! (av badet)

* Slippe ut luft/ gass på stua, skal du slippe luft, gå ut!

* Gå ut for å røyke. Jeg vil ikke at gjestene skal gå ut for å røyke. Røyklukt er det verste jeg vet og jeg vil ikke ha det inn. Hold dere og vent til dere er hjemme, da kan dere dynke leiligheten i røyklukt alt dere vil.

* Ikke klø så mye på hunden i røyte-perioden, det blir så mye pels på gulvet av det. Neste gang pakker jeg hunden inn i aluminiumfolie. Det er neppe behagelig å klø mot et slikt "stoff".

Din tur!

Anonymous poster hash: c2e68...07e

Er vel bra at de går ut for å røyke. Alternativet er verre. At de tar seg en røyk inne. Det tåler ikke jeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...) - tisser så jeg hører det inn på stua (det gjør ikke meg noe, men tenker de ville blitt flaue om de visste at jeg hørte?) (...)

 

Anonymous poster hash: a22c8...1cc

 

I mitt hode er det relativt åpenbart hva man skal dersom man går på toalettet, så om det høres, er ikke det noen stor overraskelse eller noe å tenke over. Hadde kanskje flirt litt om noen hadde full utblåsning.

 

(...)

  • ​De som skraper stoler og lignende over gulvet/generelt er uforsiktig med mine ting. Redd for riper og det er grusomt å høre på. 

(...)

 

Filtputer under møbler er en god løsning dersom man har parkett og er redd for riper.

 

Det eneste jeg er restriktiv på, er bruk av privat PC. Men nå har de fleste smarttelefoner, så å ha Wi-Fi-passordet lett tilgjengelig holder lenge.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke ha vært mer enig! Takler ikke når noen må sjekke noe på pcn. Kan ikke nekte de heller føler jeg. FB står jo på hele tiden, så er redd noen skal snoke der eller se på bildene. Kan aldri vite.

 

Et lite tips: Opprett en egen "gjestebruker" på PCen, så kan dere trygt la gjestene låne den uten å føle at dere får privatlivet deres invadert. Dette pleier være noe av det første mannen min og jeg gjør når vi kjøper nye laptoper. :)

 

Det er ikke så mye som irriterer meg med gjester, men det er alltid like gøy når alle finner ut at de skal røyke samtidig og jeg har valget mellom å sitte alene igjen på stua, eller bli med ut for litt passiv røyking i vinterkulda. 

 

Og så irriterer jeg meg over folk som går inn med sko, men det er det heldigvis ikke så mange som gjør. (Jeg irriterte meg over at svigermor gjorde det konsekvent en periode, men sa heldigvis ingenting. Plutselig gikk det opp for meg at det var fordi hun hadde slik giktverk at å ta sko/støvler av og på var et lite smertehelvete, og da forsvant irritasjonen som dugg for solen.  :( )

Anonymous poster hash: 784d8...805

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har fest så er det alltid noen som absolutt skal låne sminken min. De sier gjerne fra etterpå, og unnskylder seg med at jeg har så dyr og fancy sminke så de måtte bare prøve den ut. De dusjer seg gjerne med parfymen min også.

Altså, grunnen til at jeg bruker dyr sminke er for at huden min skal se noenlunde bra ut, og når andre bruker sminkekostene mine må jeg vaske de for å ikke få en enda mer ræva hud. Og når det koster 500kr for hvert produkt, så har jeg lyst til å ha det i fred. Jeg driter ikke penger..

Shit så sykt frekt. Aldri opplevd at noen har rørt min sminke. Da mangler man noe oppi hodet om man tenker at dånt er greit å gjøre hjemme hos andre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg skulle ønske det var flere sånne folk.

Det jeg ikke liker er folk som kommer på besøk, sier nei takk når jeg tilbyr de noe å spise eller drikke, for så å klage i etterkant. Sånn "Ja, Siri er det hyggelig å komme på besøk til, hun har alltid kaffen klar og noe å bite i. Kan ikke huske å noen gang å ha fått noen oppvartning hos Kari derimot."

Altså, når folk sier nei takk orker ikke jeg å presse på de verken mat eller drikke. Og om de skulle ombestemme seg senere, og få lyst på noe, synes ikke jeg det burde være så vanskelig å si ifra selv. Skjønner at det kanskje er god folkeskikk å si nei takk, for så å la seg overtale etter hvert, men jeg er ikke så flink til sånt, og synes det er bedre om folk bare sier ting rett ut.

Enig. Sier folk nei takk kan de ikke forvente å få heller. Man gidder da ikke mase. Syns ikke det kan kalles folkeskikk. Er faktisk ikke uhøflig å si ja takk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er veldig lite jeg irrierer meg over, men jeg hadde satt pris på om svigers kunne ta av seg skoene før de går inn på stua. Jeg synes også det er unødvendig at gjester slår av lyset på badet. Har man fest blir jo lyset slått av og på hele tiden. Unødvendig, synes jeg. Forøvrig ble jeg heller ikke begeistra da en som var på besøk kasta snusen sin på plenen.

Det med lyset blr du si fra om. Mange har som vane å skru av lyset på badet når de går ut
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Har noen familie-medlemmer som er mye ute i skog og mark. Fint det, men hater å ha de på besøk, da halve skauen ligger igjen etter de!

- soverommet er MITT, senga er MI! Hold dere unna

-de som lånet sminke og parfyme. Parfyme er ok hvis man spør først, sminke=baselusker; ikke ok!

-svigerinnen min har alltid med snop og brus som hun og sønnen gafler i seg, uten å dele med min unge. I tillegg er sofaen full av sjokoladeflekker og gulvet seigt av brus etterpå...

Anonymous poster hash: 1b117...f64

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- At folk ikke legger ned dolokket etter seg, er det ingen som vet hvor mye guffent som spruter opp når man drar ned?!

- At folk ikke vasker seg skikkelig på hendene etter dobesøk. Hjelper ikke å holde dem under rennende vann i to sekunder.. 

- At (mange) folk ikke klarer å skjønne at snus kastes i SØPLA ikke i oppvaskkummen, i brukte glass, bak sofaen....! (Note to self: aldri la folk ta med ukjente på fest igjen)

 

Ellers har jeg stort sett bare greie folk på besøk som får føle seg som hjemme! De spør gjerne om å ta seg et glass vann mens de henter det  :laugh:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg kan komme på er de som tar med seg ytterjakke, stort skjerf og hele pakka inn i stua/kjøkkenet. Har masse knagger i gangen, heng det der, ikke legg det på kjøkkenbordet. Og på vinteren fyller det jo hele sofaen når de legger det der.

Anonymous poster hash: caf17...7cb

Jaa. Det skjer ofte hos meg og. Ja det er masse jakker alt i gangen min. Jeg har for mange jakker og for lite plass å henge de. Men det er olass å henge sin jakke over de andre jakkene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye av det dere lister opp som hadde irritert meg, men jeg tror ikke jeg har opplevd noe av det. Hvis folk blir for lenge eller gjør noe jeg ikke liker, så må jeg jo klare å si ifra tydelig. Ellers tenker jeg at det får være min egen feil.

Men at det skal være så vanlig å snoke i skap? Virkelig? Hva i all verden forventer de å finne? Jeg har kremer, håndklær, og hårprodukter i badeskapet, hva er interessant med det? Hææææ....

Anonymous poster hash: ee2aa...60f

Kan jo være de trenger bind eller truseinnlegg eller noe da... men de kan jo spørre først men kanakje mensen kom ubeleilig og man har akutt behov for bind. Litt flaut å rope fra badet liksom. Jeg syns det er greit om folk leter etter noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke mennesker som skal styre musikken jeg setter på. Greit at de vil høre en sang eller vise meg noe interessant, for jeg skjønner godt at det er koselig. Men å konstant spille egen musikk når man er gjest er uhøflig, for når jeg er på besøk hos andre viser jeg interesse for hva de setter på for å gjøre det koselig i sitt eget hjem for oss rundt seg. 



Anonymous poster hash: 64c1f...f2a
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig så ekkelt med å gå barbeint? Om sommeren går man jo gjerne med sandaler uten sokker i. Må man som gjest ha med ekstra sokker å ta på når man skal på besøk? For man skal jo heller ikke gå med utesko inne...

 

Må innrømme at dette er noe jeg antakelig har syndet mot.



Anonymous poster hash: 9e8d9...501
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk som ikke vasker seg på hendene etter dobesøk. Skjønner ikke at det er mulig! eier ikke folk renslighet? Det er mange jeg legger merke til overalt som ikke gjør det. Kvalmt!



Anonymous poster hash: be582...9e6
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiss på toalettet, dette gjelder mannen også, det er jeg som vasker!

Folk som ikke vasker hender etter toalettbesøk.

Folk som setter igjen drikkeglass på bordet når de drar.

....noe som irriterer meg når jeg er hos andre: at de ikke har søppelbøtte på badet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange uoppdragelige venner å lese om. 

 

Irriterer meg ikke over noe annet enn dersom folk blir for fulle og søler drikken sin. Folk spør om det er noe de er usikre på uansett.

 

Har det ryddig og pent hjemme, så folk kan gå akkurat der de vil - barbeint eller ikke. Prøv parfymen min du. Ingen som stjeler bilen min heller. Om folk ser at vi har noe mat de har lyst på, så er det bare å spise. Butikken er rett ned i veien uansett.



Anonymous poster hash: 0e7f7...1ba
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Morello

Bryr meg egentlig om veldig lite.. Folk kan få komme naken hvis de ønsker det ^^ Ikke røyk inne dog, ettersom husvert ikke tillater det, og seff ikke gå rundt og grise til, men at folk setter seg til rette og er komfortable synes jeg bare er kjempekoselig!! Er verre med de som sitter stiv som en pinne og er kjempehøflige og greier, det føler jeg fort blir kleint... Nei sett deg til rette med beina på bordet og slipp en fis om du må, hjemme hos meg er det ganske så chill ^^

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-ikke bruker dobørsten dersom de har grist til toalettet

-kommer uanmeldt på besøk

-ikke tar med seg noe når venninnegjengen er enig om å spleise (alltid de samme...)

-snoker rundt om

-griser og ikke tilbyr seg å tørke opp 

-knuser/ødelegger, og er generelt uforsiktige 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater når folk ikke legger ned dolokket etter seg! Uhygienisk og lite pent å se på.

Liker det også dårlig når folk drasser uteklær med seg opp i stua i stedet for å henge det fra seg i yttergangen.

Endret av Trollbarn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg misliker at folk kommer for tidlig til middager/vors/fest. Spesielt middager. Sier man kl. 7, vær der 7! Eller kvart over, eller halv! Men ikke halv 7 eller kvart over 6!! Hvorfor? Da fyker jeg fortsatt rundt i håndkle, med vått hår og 0 sminke mens jeg panikk-rydder. Og maten er såvidt påbegynt! Hvorfor komme tidlig?? Hvorfor?? Grrr

Og jeg misliker folk som tar over rollen som vertinne i mitt hjem. Vi sitter å koser oss med vin etter 3-4 deilige retter og vi har det hyggelig. Ikke gå ut på MITT kjøkken og begynn å rydde/vaske opp! Spesielt etter at jeg ettertrykkelig ber så mange ganger om å la være at det umulig kan være en høflighetsfrase! Jeg tar det når dere er gått! Mitt kjøkken, mitt system og det dreper stemninger...ja vi har alle lyst til å kose oss mens vi må se på deg slave. Det er ikke verdens undergang at det synes at kjøkkenet har blitt brukt etter et middagsselskap!

Utover dette kan folk gjøre så å si hva de vil haha :P

Anonymous poster hash: cc792...57a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...