Gå til innhold

Ny bitteliten kattunge? Har en kastrert, rolig hunnkatt 3 aar.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så koselig tråd, har ikke sett den før nå! TS, du og mannen din er fantastiske, all ære til dere for det dere gjør for Bitteliten.  :blomst:

Denne tråden må jeg følge med videre på!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det handler altså i bunn og grunn om å begrense populasjonen inntil Bittelille kan behandles. Når han er behandlet med Frontline og dere i ettertid er nøye med støvsuging og vask av det som kan vaskes, vil de dø ut etter hvert siden de ikke finner næring. Det er jo en stor trøst da. :)

Takk! Det er samme konklusjon som vi har kommet til. 

Så i morges bar vi ut det store teppet fra stua. Det er av ull, og litt langhåret, så der er det sikkert fint for loppene å ligge og vente på byttet sitt. Teppet skal foreløpig være utendørs, så får vi heller ta det inn igjen om noen måneder. 

Den ene sofaen i stua er "lekestasjonen" til Bittelille, og der støvsuger vi nå 2-3 ganger daglig. Der har han alle lekene sine, og buret. Han liker å trekke seg tilbake til buret når han er sliten av lekingen. 

I dag har vi vært ute og lekt litt i en park utenfor jobben

Anonymous poster hash: 30f23...bb6

post-37809-0-24761500-1433877154_thumb.j

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herreguuuuuuud så skjønn han er! :rodmer:

Blir helt kattungesjuk her jeg sitter!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan går det med storepus? :)

Forholdet mellom Storepus og Bittelille er ikke så bra  :(

Hun får masse kos (når hun vil), og ekstra godbiter. Men hun er fremdeles usikker på Bittelille. 

Det merkelige er: Når hun ser ham bakfra, kan hun gjerne snuse litt på ham. Uten å frese. Men når hun ser ansiktet hans, er det full fres. Vi er nøye på å ikke "kjefte" på henne når hun freser, men heller gi kos. 

Vi håper inderlig at dette løser seg etterhvert. At vi har fått Bittelille i hus, betyr ikke at vi ikke bryr oss om Storepus. Hun er høyt elsket. Og vi prøver å fortelle henne dette. Nå er det veldig varmt her, og Storepus liker seg best utendørs - også om natten. Vi liker egentlig ikke at hun er ute om natta, og har alltid tidligere prøvd å få henne inn før vi legger oss. Men det er jo litt "unntakstilstand" her nå. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forholdet mellom Storepus og Bittelille er ikke så bra  :(

Hun får masse kos (når hun vil), og ekstra godbiter. Men hun er fremdeles usikker på Bittelille. 

Det merkelige er: Når hun ser ham bakfra, kan hun gjerne snuse litt på ham. Uten å frese. Men når hun ser ansiktet hans, er det full fres. Vi er nøye på å ikke "kjefte" på henne når hun freser, men heller gi kos. 

Vi håper inderlig at dette løser seg etterhvert. At vi har fått Bittelille i hus, betyr ikke at vi ikke bryr oss om Storepus. Hun er høyt elsket. Og vi prøver å fortelle henne dette. Nå er det veldig varmt her, og Storepus liker seg best utendørs - også om natten. Vi liker egentlig ikke at hun er ute om natta, og har alltid tidligere prøvd å få henne inn før vi legger oss. Men det er jo litt "unntakstilstand" her nå. 

Å snuse i rompa er en av de tingene puser gjør for å blir kjent.. ;)  At hun freser når hun ser ansiktet hans skyldes nok at Bittelille ikke har lært seg pusespråket enda. Katter har et rikt språk i samvær med hverandre, og med små nyanser i blikket og ørene avgjør de rang og om de kan omgås som venner. Bittelille virker nok usannsynlig frekk og eplekjekk i storepus sine øyne, og aldeles ikke til å stole på. Altså ikke helt ordentlig pus enda, men det kommer seg nok! :)

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Å snuse i rompa er en av de tingene puser gjør for å blir kjent.. ;)  At hun freser når hun ser ansiktet hans skyldes nok at Bittelille ikke har lært seg pusespråket enda. Katter har et rikt språk i samvær med hverandre, og med små nyanser i blikket og ørene avgjør de rang og om de kan omgås som venner. Bittelille virker nok usannsynlig frekk og eplekjekk i storepus sine øyne, og aldeles ikke til å stole på. Altså ikke helt ordentlig pus enda, men det kommer seg nok! :)

Frekk og eplekjekk. Ja, det er nok Bittelille i et nøtteskall  :fnise: Vi har hatt fresing og full pakke i kveld også, men det blr jo litt mindre skummelt etter vi har lest hva du har skrevet. 

I morgen skal vi til veterinæren igjen. Vi er litt bekymret fordi Bittelille fremdeles er i minste laget (altså; bitteliten). Han får nå våtfor for kattunger 2 ganger pr. dag (dvs. 2x50 gram) i tillegg til melken, men han er for liten i følge tabeller og sånt. Så vi er usikre på vekten, størrelsen ellers - og mengden mat vi skal gi ham. 

Han virker å være i super form, han leker mye (også alene) og er veldig kosete. Han er blitt flink til å vurdere høyder og hvordan komme seg rundt i "ulendt" terreng. Les: Buret, stoler, gulvet. Han er supersosial, og liker oppmerksomhet og kos fra både barn og voksne. Og hunder. Andre katter er han litt mer skeptisk til, mulig på grunn av "fresedronninga" hjemme. 

I dag ble han litt stresset og usikker. Et barn kom innom jobben for å kose med ham. Hun har kost med ham før, og er en rolig jente på 6 år - datter til en kollega. Og liker å leke og kose med Bittelille. Men i dag hadde hun på seg sko som blinket og lyste, og da ble Bittelille litt stresset. Han likte jenta, men haaaatet skoene  :fnise:

Men han er ikke mer enn rett i underkant av 400 gram. På oss virker han frisk og sunn og aktiv. Til tider super-aktiv..... :ler:  Men vi er bekymret fordi han ikke er større. Han tisser og bæsjer helt etter skjema, ikke noe problemer der. Og det er normal bæsj, uten tegn til ormer. Bæsjen (sorry for detaljer...) er ikke lenger sennepsgul og bløt, men mer normal bæsjefarget og fin konsistens  ;)

Så det blir en veterinærtur i morgen tidlig, fordi både mamma og pappa er bekymret fordi han er så liten. Bedre med en tur for mye, enn en tur for lite. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hvordan er vekstkurven da? Følger den normalen, bare at han ligger under? Altså: han vokser jevnt, men har litt å ta igjen, og vokser i samme takt som han skulle gjort, bare at han ligger Xx gram bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan er vekstkurven da? Følger den normalen, bare at han ligger under? Altså: han vokser jevnt, men har litt å ta igjen, og vokser i samme takt som han skulle gjort, bare at han ligger Xx gram bak?

Både og. Han vokste ikke så mye de første ukene, da gikk det litt opp og ned. Da var jo han også plaget med hhv. forstoppelse og diare,

De siste ukene har han lagt på seg ganske jevnt. Og har ikke problemer med magen. Men han er veldig liten for aldren, etter det jeg/vi har lest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Både og. Han vokste ikke så mye de første ukene, da gikk det litt opp og ned. Da var jo han også plaget med hhv. forstoppelse og diare, De siste ukene har han lagt på seg ganske jevnt. Og har ikke problemer med magen. Men han er veldig liten for aldren, etter det jeg/vi har lest.  Anonymous poster hash: 30f23...bb6

Han har litt å ta igjen, pga den dårlige starten. Jeg antar at bortsett fra å ligge etter så vokser han som han skal, men kroppsvekt er vanskelig å ta igjen. Greit å det sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bittelille snakker ikke ordentlig kattespråk enda, så er nok derfor storepus freser når hun ser han forfra. Han stirrer sikkert intenst på henne, noe som ikke er veldig høflig blant katter :ler: Veldig sikker på at det går seg til ettersom han blir enda eldre altså :)

Ellers sier jeg meg enig med Blondie, han har litt å ta igjen pga dårlig start, han blir nok stor og god fort nok skal du se :ler:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han på toppen av alt det andre også er minstemann i kullet, så er det normalt at han ligger litt bak skjemaet om hvor stor han burde være til enhver tid.
Han vil ta det igjen etter hvert, men kanskje bli litt mindre av vekst enn søsknene når han blir voksen. :)

Så lenge han spiser og koser seg, er det bare bra. Og det gjør sikkert ingenting om han får litt ekstra mat med mye proteiner og fett mens han fortsatt er kattunge. (~ett til halvannet år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest hele tråden, fra begynnelse til foreløpig slutt, og for hver side får jeg mer og mer trua på menneskeheten tilbake. Dere to altså ts, så herlige folk dere er! :blomst: Jeg skjønner godt at du har blitt nyforelska i mannen din igjen etter at Bittelille kom inn i livene deres. :fnise:

Og selvfølgelig er det bedre å ta en tur for mye til vetn enn en tur for lite. Men det er alltid en i kullet som er minst, og når den orginale kattemelka fra mammaen uteblir er ikke veksten like optimal heller vil jeg tro. Veldig positivt at han har holdt seg frisk så langt, for antistoffene fra morsmelka har han jo heller ikke fått.

Flere bilder flere bilder!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Et tips til TS om å legge ut flere og bedre bilder:

Enten kan du lage konto på Photobucket, laste opp bildene og kopiere IMG-koden som du limer inn her, eller så kan du laste opp på Tinypic og kopiere IMG-koden som du limer inn her. :)

Anonymous poster hash: 04fc3...a94
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det gikk veldig bra hos veterinæren i dag. Hun er ikke bekymret over at Bittelille er mindre enn det han kanskje burde være. Så vi er nok "hønemor" og "hønefar"  :sjenert:

Han er ikke tynn og "puslete". Han spiser godt og er ikke kresen. Og alt kommer som det skal ut av den andre enden  ;). Hun sier også at han er våken, nysgjerrig, aktiv og har en fin kroppsbeherskelse i forhold til alderen. Han kan alt det han skal kunne i forhold til alderen sin, i følge henne. Og at han er en usedvanlig tillitsfull og grei pasient. Jeg fikk også et nyttig tips til loppebekjempelsen: Bomullsdott dyppes i ren sprit/alkohol, og strykes forsiktig der loppen(e) befinner seg. De går ganske fort i svime, mister farten sin og er enkel å plukke vekk. Visstnok fordamper alkoholen fort vekk fra pelsen til Bittelille etterpå. Men hun var nøye med å understreke at her er det snakk om små mengder og forsiktig stryking. Det er ikke snakk om at Bittelille skal dynkes i sprit...  

Da skal loppene skikkelig på fylla i morgen, så får de ihvertfall en liten fest med på kjøpet før de reiser til de evige jaktmarker. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at vetten synes Bittelille er stor nok og frisk og rask! :)

Når det gjelder bruk av alkohol for å drepe loppene, så må du passe godt på så du ikke kommer borti der han har fått bitt, for ellers vil det svi noe så inni granskauen! Jeg må bare si at jeg personlig ikke hadde villet bruke alkohol, først og fremst fordi det tørker ut huden veldig. Han kan også få allergiske reaksjoner. Videre kan han rekke å slikke det i seg før det fordamper, og alkohol er giftig for puser.. Det løser jo heller ikke problemet med egg som ligger andre steder i pelsen (fordi, som du sier, du kan ikke dynke hele Bittelille i sprit ;)), det gjør det bare lettere å plukke de loppene du ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så flott at vetten synes Bittelille er stor nok og frisk og rask! :)

Når det gjelder bruk av alkohol for å drepe loppene, så må du passe godt på så du ikke kommer borti der han har fått bitt, for ellers vil det svi noe så inni granskauen! Jeg må bare si at jeg personlig ikke hadde villet bruke alkohol, først og fremst fordi det tørker ut huden veldig. Han kan også få allergiske reaksjoner. Videre kan han rekke å slikke det i seg før det fordamper, og alkohol er giftig for puser.. Det løser jo heller ikke problemet med egg som ligger andre steder i pelsen (fordi, som du sier, du kan ikke dynke hele Bittelille i sprit ;)), det gjør det bare lettere å plukke de loppene du ser.

Problemet med egg på Bittelille er forsvinnende lite. Han blir børstet grundig hver dag, med myk tannbørste og kam som vi har kjøpt i dyrebutikken. Det er ikke lenger kolonier av små, prikker i pelsen hans. Men det er likevel stadig noen lopper som løper rundt inne i pelsen hans. 

Men jeg tar til meg det du sier. "Kjenner deg" som en meget klok og kunnskapsrik kattedame her på forumet   :blomst:

Vi får se hva vi gjør i morgen. Kanskje vi heller skal gå tilbake til rådet fra Lille-Pus for mange sider siden? Å vaske Bittelille i mildt såpevann? Men etter det jeg skjønte, var vel det helst for å bli kvitt eggene, og ikke de gjenstridige, voksne loppene? Jeg skal gå tilbake i tråden og lese nøye hva hun skrev. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Åhhh for et forfriskende innslag på forumet, takk for alt du gjør <3 Var god lesing å komme hit etter å ha lest tråden om hun som skal avlive valpen fordi den er i trassalderen 

Anonymous poster hash: 6cd7a...dd4
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...