Gå til innhold

Ny bitteliten kattunge? Har en kastrert, rolig hunnkatt 3 aar.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du er så god, TS! Alle skulle vært som deg, da hadde verden vært et fint sted <3

Ang. Frontline så hør med veterinær, men mener det står på den jeg har hjemme at den ikke skal gis til kattunger, men får ikke sjekket da jeg er på reise.

Edit: den skal ikke brukes på kattunger under 8 uker: http://www.felleskatalogen.no/m/medisin-vet/dyreeier/pil-frontline-vet-merial-576645

Takk!

Men hva gjør vi da? Skal vi bare la loppene være der?

Han har ikke noe særlig motorikk, så han får ikke klødd seg så mye. (Men det virker heller ikke som om loppene(?) plager ham). Han er mest plaget av lys nå, han prøver å ta potene foran øynene når lyset blir for skarpt.

Han har spist godt i dag, og nå er siste kveldsøkten unnagjort. Han sover på toppen av varmeflasken, med håndkle i mellom. Og lager masse koselyder :rodmer: Vi går nå ned på 4 timers økter på natta (3 timer på dagtid og 4 timer på natta).

Anonymous poster hash: 30f23...bb6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lopper på Bittelille er ikke bra! De suger blod av han og formerer seg raskt... Om han ikke blir kvitt dem ender det med anemi og han kan dø av det. Jeg står på farta her nå, men jeg gir et par tips: Hiv alt av tepper og det han har rundt seg i vaskemaskina på 60% snarest! Der legger de nemlig egg.. Du kan ikke bruke Frontline eller Tea tree olje på en så liten en. Det du kan gjøre, er først og fremst å gå grundig gjennom hele pelsen med en fintagget kam og kverke det du finner. Legg han gjerne på et hvitt/lyst klede av noe slag, slik at du ser det som faller av.

Deretter kan du lage en mild oppløsning med vanlig oppvaskmiddel og lunkent vann. Ala type Zalo. Dette vil trenge gjennom fettlaget som loppeeggene beskyttes av, så de dør (i alle fall mesteparten av de). Du kan væte de områdene du tydelig ser lopper og avføring på og som du ikke fikk av ved plukking, og så "skrubbe" forsiktig med en myk tannbørste med såpevann, vente litt, og så rett og slett skylle av under krana (svak stråle og "håndbakvarmt" vann!). Skyll godt og tørk godt med mykt håndkle, og legg Bitteliten varmt. Gå gjennom pelsen på nytt igjen når den er sånn halvtørr og fjern det du måtte finne.

Men husk at dette ikke hjelper om ikke alle pledd og liggeplass er 100% fri for egg, for da kommer de bare tilbake.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Men hva gjør vi da? Skal vi bare la loppene være der?

Han har ikke noe særlig motorikk, så han får ikke klødd seg så mye. (Men det virker heller ikke som om loppene(?) plager ham). Han er mest plaget av lys nå, han prøver å ta potene foran øynene når lyset blir for skarpt.

Han har spist godt i dag, og nå er siste kveldsøkten unnagjort. Han sover på toppen av varmeflasken, med håndkle i mellom. Og lager masse koselyder :rodmer: Vi går nå ned på 4 timers økter på natta (3 timer på dagtid og 4 timer på natta).

Anonymous poster hash: 30f23...bb6

Plukk bort de du får til.

De suger blod fra han, og det er ikke bra. Han trenger det lille han har.

Eller så var det trist å høre at den ene døde, og at det ble funnet en død til der dere fant de :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS! :)

Jeg er nysgjerrig på hvordan det går med den lille, og de eventuelle loppene? Noe nytt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også på Bittelille og lurer på hvordan det går med dere TS? Jeg burde ha presisert i siste innlegget mitt at slike lopper som dette (kattelopper som dette mest sannsynlig er) er harmløse i forhold til oss mennesker. Det er ikke slik vi blir "smittet" av de og så blir de værende på oss. Et og annet stikk kan vi få, men de slår seg ikke ned på en menneskekropp.

Eggene er klebrige og ligger i pelsen til pus. Når denne rører på seg, faller de av og blir liggende i omgivelsene til de klekkes. Det høres jo ikke hyggelig ut, men Bittelille driver jo ikke og går rundt overalt enda, så det med litt innsats skulle det gå rimelig greit å bli kvitt alle ved å vaske de pleddene han har ligget i. Dette så sant det faktisk er lopper han har da, noe som jo ikke er helt sikker enda.

Det er mye styr med slike små for oss mennesker, og i alle fall siden det for deg er første gang. Derfor ville det aller beste være om du fikk en fostermor til han.

Håper snart å høre fra dere! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Men hva gjør vi da? Skal vi bare la loppene være der?

Han har ikke noe særlig motorikk, så han får ikke klødd seg så mye. (Men det virker heller ikke som om loppene(?) plager ham). Han er mest plaget av lys nå, han prøver å ta potene foran øynene når lyset blir for skarpt.

Han har spist godt i dag, og nå er siste kveldsøkten unnagjort. Han sover på toppen av varmeflasken, med håndkle i mellom. Og lager masse koselyder :rodmer: Vi går nå ned på 4 timers økter på natta (3 timer på dagtid og 4 timer på natta).

Anonymous poster hash: 30f23...bb6

Venter spent på å høre mer fra deg og bittelille-pus, TS! Håper alt står bra til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har vært noen tøffe dager for mamma og pappa til Bittelille-pus. Så beklager at jeg ikke har fulgt opp med info.

Det positive:

Bittelile-pus har fått store, blå øyne og er i full vigør.

Han liker å klatre på mamma og pappa og lager koselyder.

Kjempesulten, og spiser for 3.

Det negative:

Bittelille-pus har ikke hatt avføring på flere dager.

Han har lopper/lus.

Han legger ikke på seg slik han skal, i følge tabeller

Så i dag var vi hos veterinæren.

Vi fikk følgende beskjed: Bittelille virker å være i veldig (?) fin form, men har forstoppelse. Og lopper. Hjertet er sterkt, fysikken er sterk. Og de sier at det er mulig at forstoppelsen og vekten og sulten kan skyldes at han har orm (fra mammaen som er villkatt). Men de sier de kan ikke gjøre noe siden han er så liten :-( Samme med loppene. De mener likevel at det er veldig positivt at Bittelille er så aktiv og sulten.

Vi fikk anbefalt ny melk, spesialmelk for kattunger. Og ble fortalt at vi skal prøve å knekke lus/lopper ved hjelp av en tannbørste. Børste, og drepe de vi finner. Men ikke bruke såpe/vann, han er for liten - sier de. De mente at loppene/lusene ikke var så veldig stort problem.

Det var 2 veterinærer der, og vi fikk ros for jobben vi har gjort. De prøvde også å få ham til å bæsje, men uten resultat. Tissing går kjempefint, han tisser på hånden min flere ganger daglig.

Så jeg er enda mer usikker. Men velger å stole på veterinærene.

Jeg har kjørt 3 mil for å kjøpe melken de sier han bør prøve. Han har akkurat prøvd den nå, og som den storspiseren han er, gikk den ned på høykant. Veterinærene sa at kanskje han ikke likte den nye, og vi kunne spe ut med geitemelk. Men Bittelille er matvrak, og spiser/drikker alt som blir servert av mamma eller pappa



Anonymous poster hash: 30f23...bb6
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som Bittelill er en fighter av rang!

Jeg ville forsøkt å gi ham litt miniklystér igjen, slik du gjorde for en ukes tid siden. Jeg tror det er vanlig at de kan bli litt forstoppet når de er så små og ikke får morsmelken de burde ha, men jeg er definitivt ikke noen spesialist.

Loppene og evt ormen må du bare prøve å dytte lengst bak i hodet frem til han blir stor nok til å få ormekur og loppebad. Børste vekk de verste loppene og eggene med tannbørste høres ut som en god idé, jeg tror veterinærene du har vært hos er flinke folk. :)

Prøv å øke matmengden i mellomtiden, slik at Bittelill får i seg nok næring, om han har orm så er det jo muligens det som gjør at han ikke legger nok på seg.

Er han et matvrak vil det kanskje hjelpe :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint med en så positiv tilbakemelding! :)

Jeg er enig med Minya i at veterinærene høres ut som flinke folk, som du absolutt skal høre på. :) Jeg har selv brukt mildt såpevann (i h.h.t "oppskriften" min over) på like små pusebebiser med hell, men det er viktig at du føler deg helt trygg på at du ikke gjør noe feil. Jeg tror nok også at hvis du går ofte og nøye nok gjennom pelsen og kverker det du finner, samtidig med at du jevnlig vasker pledd og sånt han ligger i, så vil ikke loppene innebære noen stor fare for han, i alle fall så lenge han får godt stell og nok næring ellers. Men det er viktig å holde bestanden nede på et minimum.

Minya sier det som trengs vedr. mat og klyster, og ellers er det bare å fortsette å stimulere til avføring (bruk gjerne en fuktet q-tips etter hvert måltid). Det er ikke uvanlig med forstoppelse hos sånne små som blir flasket opp- rett og slett fordi ikke kattemamma er der og gjør alt helt riktig. Det er bare å øke på med matmengden, og jeg ville ikke ha økt intervallene på matingen enda.

Igjen: Veldig fint med oppdatering! :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er bare så flotte mennesker :blomst: Bittelille er så heldig som har kommet til dere. Blir helt rørt jeg, over å lese alt dere gjør for at han skal klare seg. Gir meg tilbake troen på at mennesker kan være snille.

Krysser alle fingre for at Bittelille skal klare seg :catmilk:

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytur med innlagt lunchpause

TS

Anonymous poster hash: 30f23...bb6



Anonymous poster hash: 30f23...bb6

post-37809-0-27862200-1431613815_thumb.j

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en jobb dere gjør :) Heldige bittelillepus!

Anonymous poster hash: dcf34...895

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest gjennom denne tråden, og, wow, jeg er imponert over jobben dere gjør! Fantastiske mennesker dere er som gjør så mye for den lille!

Hold oss gjerne videre oppdatert, og masse god bedring til skjønne Bittelille!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her.

Fremdeles ikke noe særlig med "nr. 2" fra Bittelille. Vi brukte klysteret som veterinæren anbefalte (og som vi har prøvd tidligere), men resultatet var ikke imponerende. Unnskyld detaljene, men det kom ut litt sennepsfarget flytende. Men altfor lite.

Så i morgen tidlig må vi tilbake til veterinæren. Avtalen var at hvis det ikke kom ut "nr. 2" onsdag eller torsdag, så måtte vi komme tilbake fredag.

Sjefskatten/gamlekatten takler dette fremdels ganske dårlig. Hun freser. Men i kveld har hun luktet på buret og "tisse"-servietten til Bittelille. Og hun stakk i det minste ikke av, De andre dagene har hun ikke villet være i samme rom. Vi gir masse kos og godbiter, for å prøve å fortelle at hun er vår nr. 1 katt. Men hun er fremdeles aggressiv mot Bittelille. Så nå har vi lukket vinduer og dører, for å prøve å holde henne inne i natt. Og kanskje kose litt i sengen? Hun er vant med å sove i sengen med oss.

Men hun skraper på vinduet og vil ut. Vi må bare prøve å være litt tøff og hard. Stakkars pusen, men hun blir her inne i natt. Vi åpner ikke vinduet.



Anonymous poster hash: 30f23...bb6
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var hos veterinæren i dag. Og hun var mer "brutal" med klysteret enn det vi har klart. Så etter 2 minutter, bæsjet Bittelille. Og det var mye.... Veldig mye. Jeg skal spare dere for bilder :fnise:

Hun sa også at det ikke er bekymringsverdig at Bittelille har lagt på seg veldig lite. Hun sier det er normalt, siden han ikke er med mammaen. Ekte morsmelk er helt annerledes enn pulverversjonene.

Hvis alt går bra, skal vi komme tilbake første uka i juni. Da er han stor nok til å testes og tas blodprøver av.

Loppene klarer vi fint. Jeg dreper hver dag, og det er nå mye mindre enn for noen dager siden.

I ettermiddag og i kveld har Bittelille spist/drukket ekstra mye. Veterinæren sa at han burde få drikke/spise så mye han vil ha. Uansett. Og da jeg skulle få ham til å tisse, så prompet han. Og bæsjet litt. Så vi er så stolte minipus-foreldre. Første gang "uprovosert" bæsj på nesten 2 uker! Hurra!

TS



Anonymous poster hash: 30f23...bb6
  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bittelille er i storform, og vi håper det varer!

Han har forandret seg mye de siste dagene. Han er kosete og kontaktsøkende og maler som en veltrimmet sportsbil. Inntil for noen dager siden, protesterte han vilt hver gang vi løftet ham opp, og hver gang vi tok i ham. (Bortsett i fra da han roet seg når han fikk ligge tett inntil brystet mitt).

Inntil for noen dager siden, var kroppene vår kun interessante hvis det var noe mat å finne. Men nå er han koseklump de luxe! Han har også i kveld gnidd snuten sin flere ganger mot ansiktet mitt og under haken min, mens han maler og maler. Til og med etter at han har spist, kommer han og gnikker seg opp under haken min og vil kose.

Han har også begynt å vaske seg litt, slikke seg litt på potene.

Dessuten har han også begynt å leke litt. Best er det å ligge på rygg på armen til pappa, og ha "bokse-/slåsskamp" med pappas fingre.

I morgen skal Bittelille være med mamma på jobb igjen, og jeg må alltid beregne ekstra tid på strekningen fra parkeringsplassen til jobben. Alle vi møter på veien skal se på ham. Og "okker og ojer" seg over hvor liten han er. Og sååååå søt. Bittelille begynner å bli scenevant. På veien fra parkeringen, er han alltid våken og klar for å posere. Sitter pent inne i buret sitt og ser på beundrerne sine med store, blå øyne. Ja, han vet han er pen. Og det vet vel alle katter?

TS



Anonymous poster hash: 30f23...bb6
  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååh, han høres ut som en aldeles supersøt storsjarmør i fluffy pels! :rodmer:

Det virker som det går rette veien når han spiser godt, maler, forsøker å vaske seg og mosekoser dere.

Nå gjelder det bare å holde vekten økende så blir han fort nok en skikkelig flott og stor mons. :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...