Gå til innhold

Ny bitteliten kattunge? Har en kastrert, rolig hunnkatt 3 aar.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det går helt supert med Bittelille! Han har fått eget rom hjemme, og trives mye bedre der enn på jobben min. Men jeg må fremdeles ta ham med, selv om han ikke liker det. På jobben er det mange stemmer og mye lyder, og da blir han urolig. Men jeg har ikke noe valg. Det er også mye gode stunder på jobben, med kos og mating og eget teppe som han kan løpe litt på. Men uansett - han trives best i stillheten hjemme.

For et par dager siden tok pappa seg fri en dag for å være med Bittelille, og de hadde en fin dag sammen. (Bortsett fra at jeg mistenker pappa for å ha over-foret litt; det minste knyst fra Bittelille - og pappa kommer løpende med tåteflasken...) Men de har også vært ute i hagen, og Bittelille har fått kravlet litt rundt i gresset og kost seg i sola. Han rullet seg rundt og elsket varmen fra sola!

Han hører veldig godt, men ser ikke så mye. Men han kommer løpende når vi kaller på ham. I kveld var vi begge i hver vår ende av stua og kalte ham til oss etter tur. Og han kom løpende når vi ropte på ham.

Men nå kommer en periode der vi er ganske usikre på hva vi skal gjøre. Han er nå omtrent 4 uker.

- Når skal vi begynne å trene ham for å bruke kasse for å tisse og bæsje?

- Vi har prøvd med litt babymat, men han liker best flasken. Det er et slit for å prøve å få ham til å spise en teskje med babymat. Han har fått tenner nå, og liker å gnage på mamma og pappa, men liker ikke å spise mat.

- En annen ting vi ikke har funnet ut av ved å lese på nettet: Foreløpig har vi sørget for at han hele tiden er god og varm, og hatt varmeflaske i buret som vi fyller på 5-6 ganger i døgnet. Hvor lenge trenger han dette? Når omtrent kan han regulere temperaturen selv?

Vi håper noen kan svare (og er lei oss fordi selveste kattedamen Lille-Pus ikke er på forumet lenger :grine: ), men jeg vet det er er ihvertfall 4-5 andre som kan mye om katter.

Vi gjør så godt vi kan, men er ingen eksperter og går oss litt vill i alle råd - og uråd - rundt omkring på nettet.

TS og Bittelille



Anonymous poster hash: 30f23...bb6
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når det gjelder mat: Jeg ville gitt det en uke til, og så gitt det en dag hvor dere ikke gir flaske, bare babymat. Blir han sulten nok, så spiser han :)

Ellers ville jeg anbefale dere å ta kontakt med f.eks. FOD, eller SPCA Norge, de har sikkert endel erfaringer med flaskebabyer :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre at Bittelille har det bra og vokser til! :) Når det gjelder regulering av kroppstemperatur så er han snart der at han greier det på egen hånd (rundt 3-4 uker er tommelfingerregel). Jeg ville nok fortsatt å sørge for varme når han ligger i buret en ukes tid til og så vennet han sakte av, tatt i betraktning at Bittelille ikke har hatt pusemamma, har hatt (?) problemer med lopper og mest trolig har noe orm, og man dermed må ta høyde for at han er ekstra sårbar. Han begynner å bli aktiv, vise egenvilje, og det kan derfor være lett å tro han er sterkere enn han faktisk er. Han er fremdeles i den alderen at pusemamma bare ville forlatt han for korte stunder av gangen.

Du kan prøve å lære han å drikke litt av morsmelken istedenfor at han får den med flaske, gjerne med å gi han litt på fingeren din først og prøve å se om han vil slikke den av. Etter hvert kan du ta litt i en skål og holde den i fanget ditt mens du dypper fingeren i og gjør han litt nysgjerrig. :) Det lønner seg å være tålmodig, for det kan ta en stund før det plutselig går opp for han hva han skal gjøre. Ellers bør du fortsette med flasken som vanlig. Du kan introdusere våtfor (babyfor) til han på samme måten og se om han ikke vil slikke det i seg. Det er ingen vits i å rushe det fram (og i alle fall ikke sulte det fram), det kommer når det kommer, og det er når han er moden for det. Sånn er naturen viselig innrettet. :)

Jeg pleier å begynne "pottetrening" når de er rundt 5-6 uker gamle, altså samtidig med at de begynner å spise selv. Det er bare å sette han oppi sanda noen ganger for dagen og la han snuse litt rundt til det (som med lepjingen) går opp et lys for han om hva han skal gjøre. Noen tar det kjapt, noen trenger litt tid. Synes du det går for sakte, kan du prøve å fange opp litt tiss fra et "uhell" og ta det over i doen. Det pleier å hjelpe på instinktet.

Når det gjelder synet er det enda noen uker til det er fullt utviklet.

Bittelille er i en periode der han skal lære mye nytt og han har mange utfordringer foran seg. Med tålmodighet og en hel masse kjærlighet kommer han til å lære alt han skal når han er moden for det. :)

Det er en kjempefin jobb dere gjør! :)

Hvordan går det forresten med "hovedpusen"?

Endret av Aurora M.
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Aurora M. :blomst:

Gamlepusen sliter fremdeles med "inntrengeren", men hun er i det minste blitt litt mer nysgjerrig. Hun har til og med luktet ham litt i rumpa :fnise: . Men hun freser fremdeles og liker ikke situasjonen. Men vi håper det blir bedre etterhvert som hun skjønner at det er en bitteliten katt - og at hun fremdeles er sjefen i huset.

Bittelille har fått store ører siden sist, og hørselen er det ingenting å si på. Heldigvis. Vi var jo litt bekymret da vi trodde at han var helt hvit og kanskje fikk blå øyne. Men nå er det blitt ganske tydelig at ørene og halen er lys brun. Hvilken farge det blir på øyene, vet vi ikke. Når omtrent endrer øyenfargen seg?

Her er Bittelille i morges (bilde) :catmilk:


Anonymous poster hash: 30f23...bb6



Anonymous poster hash: 30f23...bb6

post-37809-0-05988100-1432844756_thumb.j

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Aurora M. :blomst:

Gamlepusen sliter fremdeles med "inntrengeren", men hun er i det minste blitt litt mer nysgjerrig. Hun har til og med luktet ham litt i rumpa :fnise: . Men hun freser fremdeles og liker ikke situasjonen. Men vi håper det blir bedre etterhvert som hun skjønner at det er en bitteliten katt - og at hun fremdeles er sjefen i huset.

Bittelille har fått store ører siden sist, og hørselen er det ingenting å si på. Heldigvis. Vi var jo litt bekymret da vi trodde at han var helt hvit og kanskje fikk blå øyne. Men nå er det blitt ganske tydelig at ørene og halen er lys brun. Hvilken farge det blir på øyene, vet vi ikke. Når omtrent endrer øyenfargen seg?

Her er Bittelille i morges (bilde) :catmilk:

Anonymous poster hash: 30f23...bb6

Anonymous poster hash: 30f23...bb6

De begynner å skifte øyenfarge et sted mellom 6-8 uker. Når de er over 12 uker regner man med at de har fått den fargen de skal ha. :)

Bittelille er aldeles til å spise opp! :rodmer:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for godord om Bittelille! Han er veldig søt, og vet å sjarmere. Normalt tar det 4 minutter å gå fra parkingsplassen og til job, med Bittelille i bur tar det minst minutter.... Alle vil se.

Men han har også skarpe, små klør og har fått tenner. Så hendene til mamma og pappa er ganske skamferte. Men han har også nå begynt å trekke inn klørne innimellom, og det hender at han vil "susse" med mamma, og da har han myke poter og ingen klør ute :rodmer:

Med pappa er det mer lekeslossing (type "mini-boksekamp"; pappas fingre (au!) og potene til Bittelille), men også pappa får litt kos av og til. Heldigvis. Pappa er nemlig helt forgapt i den lille pelsdotten. Og er vel en smule sjalu på at Bittelille foretrekker å kose og male høylydt i halsgropen til mamma.



Anonymous poster hash: 30f23...bb6
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiiine lille pusen da!!

Og GUD for noen fantastiske mennesker dere er! Karma vil belønne dere godt! :jepp:

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godord om Bittelille! Han er veldig søt, og vet å sjarmere. Normalt tar det 4 minutter å gå fra parkingsplassen og til job, med Bittelille i bur tar det minst minutter.... Alle vil se.

Men han har også skarpe, små klør og har fått tenner. Så hendene til mamma og pappa er ganske skamferte. Men han har også nå begynt å trekke inn klørne innimellom, og det hender at han vil "susse" med mamma, og da har han myke poter og ingen klør ute :rodmer:

Med pappa er det mer lekeslossing (type "mini-boksekamp"; pappas fingre (au!) og potene til Bittelille), men også pappa får litt kos av og til. Heldigvis. Pappa er nemlig helt forgapt i den lille pelsdotten. Og er vel en smule sjalu på at Bittelille foretrekker å kose og male høylydt i halsgropen til mamma.

Anonymous poster hash: 30f23...bb6

Hehe, det gikk litt fort i svingene her. Bittelille er fremdeles våken, og vi leker "komme til pappa"/"komme til mamma"-leken, og Bittelille løper fra mamma til pappa og tilbake til mamma. Og sånn fortsetter det.

Jeg mente å skrive at det nå tar 20 minutter å gå fra parkeringsplassen og til jobben.

Anonymous poster hash: 30f23...bb6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh elsker denne tråden Bittelille er bare suuuperskjønn ^^

Så koselig å høre at noen følger med Bittelille! Kanskje denne tråden senere kan være til hjelp for andre som finner bittesmå kattunger uten mamma? Jeg håper det.

Vi merker veldig godt at synet utvikler seg for hver dag. Han ser bedre i dag enn i går, og er supersøt når han prøver å fokusere med digre blå øyne. Nå er jo ørene og øynene enormt store i forhold til resten av hodet, så han er alldeles bedårende....

Nå har han lært at noen ganger er det ok å trekke inn klørne. Dvs. når han leker med pappa, da "bokser" han med myke poter. Men dessverre gjelder ikke dette under matingen. Hendene våre ser helt forferdelig ut.... Han er en bestemt liten pusegutt, og venter ikke mer enn et par sekunder på maten før han går helt bananas. Au.

Men det er mye kos også. Etter mating vil han hvile i halsgropen til mamma. Lenge. Da er han heeeeelt rolig. Og bare koser seg, og maler og lager koselyder. Og smatter/susser. Ingen klør. Noen ganger kommer han kravlende opp fra halsgropen til munnen min for å gi suss. Også da med klørne inne.

Så vi har mange fine stunder.

Men vi er fremdeles usikre på oppgaven som vi helt plutselig tok på oss. I en periode med mye jobb, og en "gamlekatt" som ikke er til noe som helst hjelp. Vi hadde håpet på noen morsinstinkter og kattehjelp, men der er det foreløpig ingenting å hente. Det er blitt bedre. I dag snuste hun på tiss og bæsj fra Bittelille (han "serverer" dette på noen flak med kjøkkentørkerull), og hun spiste rolig mens Bittelille var kun 1 meter unna. Men hun freser fremdeles hvis han kommer for nær. I det minste er hun begynt å bli litt nysgjerrig. Så vi håper det beste. Hun er en superfin og rolig pus, og vi håper i det lengste at hun kan lære ham litt "katteting".

Anonymous poster hash: 30f23...bb6

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg tenker at gamlepusen er i ferd med å akseptere det nye familiemedlemmet. Er det ikke også sånn at dyr avviser det de anser som sykt/døende og det kan jo være det var slik Bittelille ble oppfattet i begynnelsen.

Jeg liker så godt at dere kaller dere mamma og pappa :)

Dere er søte - og veldig flinke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bittelille er i storform, og vi skal til veterinæren på fredag. 

 

I dag har han vært (igjen) med på jobb, og det var markedsdag og mange mennesker. Dette liker Bittelille. Han er en ekte "se på meg"-pus som elsker oppmerksomhet og å bli tatt bilde av. Bare han får hvile litt innimellom i halsgropen til mamma.... 

 

Han spiser 3-4 teskjeer barnemat med kjøtt en gang for dagen, resten er melk på tåteflaske. Han lepjer i seg barnematen uten problemer (fra en teskje). 

 

Han har også fått utviklet synet veldig de siste dagene. Nå kan vi sette ham fra oss i sofaen uten at han ramler ned på gulvet, fordi nå skjønner han - og ser - at høyden ned til gulvet er i meste laget. 

 

Vi traff på en "kattedame" på vei til parkeringen i dag, hun har 17 (!) katter, og har oppfostret mange på Bittelilles alder. Det var nesten magisk. Bittelille søkte mot henne, og la seg til ro i hendene hennes og begynte å male. Hun påsto at han kjente lukten av en ekte "kattedame".

 

Vedrørende tidligere poster her i tråden: Hun mente også å se klare Ragdoll-aner hos Bittelille. 

 

Men det beste for oss som usikre Bittelille-foreldre; hun sa at Bittelille virker veldig sunn og frisk og normal på alle måter. Og også at han viser tegn til å ha lært mange katteting, selv uten mamma. Han vasker seg nøye når han begynner å bli trøtt. Og han viser flotte jeger-tendenser når han jakter på en liten ball av aluminiumsfolie, og når han lekesloss med pappa. Og vi driver fremdeles med "kom til pappa/kom til mamma"-leken. Da setter vi ham på gulvet med 3-4 meters avstand mellom oss, og kaller på ham vekselvis. "Kom til mamma" =  Han kommer løpende, noen ganger i full galopp. Samme gjør "pappa". Så han får mosjonert litt. Dessverre må han nok fremdeles tilbringe altfor mye tid inne i katteburet, men vi tar ham ut hver gang det er mulig. 

 

Så vi er spente på hva veterinæren sier på fredag. 

 

I kveld har vi tatt noen nye bilder. Får ikke lastet dem opp nå, men skal legge inn et bilde her i morgen. 

 

God natt fra Bittelille og TS

 

 



Anonymous poster hash: 30f23...bb6
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Bittelille sier godnatt til dere som følger denne tråden.

 

I dag har det vært ekstra mye leking/løping/kosing. Så han er ekstra trøtt i kveld. Bildet er fra i ettermiddag, da vi var innom en antikvitetsbutikk i byen her. 

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 30f23...bb6


Anonymous poster hash: 30f23...bb6



Anonymous poster hash: 30f23...bb6

post-37809-0-84820000-1433366727_thumb.j

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble anbefalt å prøve å gi Bittelille litt vanlig tørrfor. 

 

Det gikk ikke så bra. Han gnafset i seg tørrfor-biten, og likte smaken. Og tygget febrilsk med de små, skarpe tennene sine. I minst 3-4 minutter. Han koste seg med å få noe å bruke tennene på. Og jeg trodde at alt var bra og at han hadde spist den lille tørrfor-biten. Men det var for tidlig med denne type mat for Bittelille. Etter noen minutter kom det rare lyder fra ham, og jeg snudde ham opp-ned. Da kastet han opp hele tørrfor-biten. 

 

Så da er det tilbake til babymat 1 gang for dagen, og resten melk på tåteflaske. Og vente på hva veterinæren sier i morgen. 

 

 



Anonymous poster hash: 30f23...bb6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble anbefalt å prøve å gi Bittelille litt vanlig tørrfor.

Det gikk ikke så bra. Han gnafset i seg tørrfor-biten, og likte smaken. Og tygget febrilsk med de små, skarpe tennene sine. I minst 3-4 minutter. Han koste seg med å få noe å bruke tennene på. Og jeg trodde at alt var bra og at han hadde spist den lille tørrfor-biten. Men det var for tidlig med denne type mat for Bittelille. Etter noen minutter kom det rare lyder fra ham, og jeg snudde ham opp-ned. Da kastet han opp hele tørrfor-biten.

Så da er det tilbake til babymat 1 gang for dagen, og resten melk på tåteflaske. Og vente på hva veterinæren sier i morgen.

Anonymous poster hash: 30f23...bb6

Du kan jo legge det i litt vann, eller bløte det opp i melken? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...