Gå til innhold

Ny bitteliten kattunge? Har en kastrert, rolig hunnkatt 3 aar.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Åååh, så herlig å lese! Ikke slutt å oppdater, vær så snill! 😀

Dere gjør en fantastisk jobb! Håper bittelille pus vokser opp til å bli en stor, sterk og frisk pusekatt 😻💜

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For en fantastisk tråd, blir helt rørt av å lese dette joooo :grine: For en fantastisk jobb dere gjør med bittelille, Ts! :blomst::klemmer:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er skikkelig flinke, det er så gøy å følge med på denne tråden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Hyggelig lesning dette :)

Han er jo da rundt 3 uker gammel nå, og begynner å gå (om han ikke alt har begynt) noe bevegelsesmønsteret du beskriver begynner å tyde på.

Han er også mye mer sosial nå og kontaktsøkende, så kos mye med ham og lek med ham. Han har jo ikke hverken søsken eller mor tilgjengelig til å kose med eller å leke med.

Vask ham som mor ville gjort, men bruk gjerne en vaskeklut av frottè som er lett fuktet med kroppstemperert vann (tenk kattemors tunge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig lesning dette :)

Han er jo da rundt 3 uker gammel nå, og begynner å gå (om han ikke alt har begynt) noe bevegelsesmønsteret du beskriver begynner å tyde på.

Han er også mye mer sosial nå og kontaktsøkende, så kos mye med ham og lek med ham. Han har jo ikke hverken søsken eller mor tilgjengelig til å kose med eller å leke med.

Vask ham som mor ville gjort, men bruk gjerne en vaskeklut av frottè som er lett fuktet med kroppstemperert vann (tenk kattemors tunge).

Han "går", ja. Men er veldig ustødig. Omtrent som oss når vi har fått oss et glass vin eller tre for mye. Han beveger seg til tider lynraskt, og klatrer fort opp sofaryggen.

Vi har sett at han vil ha mer kos og kroppskontakt nå, men det er litt vanskelig å kombinere med jobb. Han er med på jobben, men det er begrenset hvor ofte han kan komme ut av buret og få mamma- eller papppakos.

Han har videreutviklet vaskingen veldig fra i går. Nå prøver han å vaske seg overalt, ikke bare på potene.

Ellers kan jeg melde at vekten har økt voldsomt siden vi skiftet til tørrmelken som veterinæren anbefalte. Så nå slipper vi ihvertfall å bekymre oss over vekten...

Vi har også lest at hvite katter med blå øyne ofte er døve. Men Bittelille er ikke døv :-) Vi vet at øyenfargen kan endre seg, men ble likevel bekymret da vi leste om hvite katter. Bittelille reagerer på stemmen min, og "svarer" meg når jeg snakker til ham :-)

Anonymous poster hash: 30f23...bb6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

Han "går", ja. Men er veldig ustødig. Omtrent som oss når vi har fått oss et glass vin eller tre for mye. Han beveger seg til tider lynraskt, og klatrer fort opp sofaryggen.

Vi har sett at han vil ha mer kos og kroppskontakt nå, men det er litt vanskelig å kombinere med jobb. Han er med på jobben, men det er begrenset hvor ofte han kan komme ut av buret og få mamma- eller papppakos.

Han har videreutviklet vaskingen veldig fra i går. Nå prøver han å vaske seg overalt, ikke bare på potene.

Ellers kan jeg melde at vekten har økt voldsomt siden vi skiftet til tørrmelken som veterinæren anbefalte. Så nå slipper vi ihvertfall å bekymre oss over vekten...

Vi har også lest at hvite katter med blå øyne ofte er døve. Men Bittelille er ikke døv :-) Vi vet at øyenfargen kan endre seg, men ble likevel bekymret da vi leste om hvite katter. Bittelille reagerer på stemmen min, og "svarer" meg når jeg snakker til ham :-)

Anonymous poster hash: 30f23...bb6

Han er en kattunge på rundt 3 uker og alle katter fødes med blå øyne, både de hvite, sorte og flerfarvede kattene.

Noen rasekatter har blå øyne også som voksne (bl.a. siamesere og hellig brima), men hos de aller fleste andre katter endres øyefarven når de blir halvvoksne/voksne.

Vesla hos meg kom hit som 7 uker gammel, med knallblå øyne. De endret seg til gulgrønne over tid uten at jeg nå er i stand til å si nøyaktig nårtid....

Voksne, helt hvite katter med blå øyne er ofte døve, men ham hos dere er bare en liten babypus ennå så hans blå øyne er helt naturlig hos alle kattunger.

Edit: Liten Leif

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvite katter (eller kaniner eller hunder eller hva det måtte være) er ikke mer utsatt for å bli døve enn andre, det er en misforståelse som er svært utbredt.

Hvite katter er nemlig ikke albino, men det er albinoer som er mer utsatt for å bli født med syns- eller hørselshemminger.

Hadde bittelill vært albino hadde han hatt rødlige øyne fra fødselen av. ;)

Du kan forsøke å lage en svøpekrybbe til å henge mellom bh-stroppene dine, slik at bittelill kan ligge og kose seg i bysten din mens du er på jobb. :fnise:

Boob_Kitten.jpg

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Det kan forskes mye på hvite katter med blå øyne og det finnes en form for arvelig døvhet blant hvite katter.

Agria har funnet det verd å informere litt om dette på denne siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stinky

Hvite katter (eller kaniner eller hunder eller hva det måtte være) er ikke mer utsatt for å bli døve enn andre, det er en misforståelse som er svært utbredt.

Hvite katter er nemlig ikke albino, men det er albinoer som er mer utsatt for å bli født med syns- eller hørselshemminger.

Hadde bittelill vært albino hadde han hatt rødlige øyne fra fødselen av. ;)

Du kan forsøke å lage en svøpekrybbe til å henge mellom bh-stroppene dine, slik at bittelill kan ligge og kose seg i bysten din mens du er på jobb. :fnise:

Boob_Kitten.jpg

Dette så digg ut. Tror jeg skal få meg katt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette så digg ut. Tror jeg skal få meg katt.

Ikke så bra løsning for Bittelille - selv om det ser koselig ut. Bittelille er utstyrt med sylskarpe klør, og er supersulten. Ser for meg ganske såre pupper :fnise:

Veterinæren ringte(!) forresten nå i kveld og sa at vi kunne prøve å gi Bittelille litt rå kjøttdeig av storfe eller kylling. Bare litt, og ikke i skål. Men på fingeren, så mengden må være liten. Hvis han liker det, kan han få litt hver dag. Sa veterinæren.

Bittelille-pappa og undertegnede ble vel mest overrasket over at veterinæren ringer oss på kveldstid (når hun ikke er på jobb!). Tydeligvis har lille Bittelille engasjert halve kommunen her. Vi bor i en liten by på landsbygda, så alle vet alt om alle. En nabo av oss var hos veterinæren med hunden sin i går morges, og han fikk spørsmål om hvordan det går med Bittelille....

Nå er neste utfordring hvordan vi kan ta oss av leking og kroppskontakt. Bittelille har lagt på seg mye de siste dagene, og har hverken diare eller forstoppelse. Så det problemet er foreløpig løst. Og tydeligvis inneholder tørrmelken som veterinæren anbefalte massevis av ekstra næringsstoffer, i forhold til geitemelken han drakk/spiste en periode. Så pusebarnet vokser raskt, og krever mer av oss. Kosing, kroppskontakt, leking. Foreløpig er Bittelille ganske fornøyd med litt kroppskontakt i forbindelse med måltidene, og litt lek (stort sett med pappa). Men vi kan ikke ta oss fri fra jobb, og jeg vet ikke helt hvordan vi skal finne nok tid. Sjefspusen her freser fremdeles hvis hun kommer for nær Bittelille, så hun er ikke mye til hjelp :( Og vi må jo kose med henne også.

Når vi fikk sjefspusen i hus, var vi forberedt - og hadde tid og overskudd til å ta oss av henne. Men Bittelille kom inn i livet vårt ganske så uplanlagt, så vi sliter litt med å finne gode løsninger vedrørende kroppskontakt og leking alle timene mens vi er på jobb.

Anonymous poster hash: 30f23...bb6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan forskes mye på hvite katter med blå øyne og det finnes en form for arvelig døvhet blant hvite katter.

Agria har funnet det verd å informere litt om dette på denne siden.

Dette har vi lest mye om på internett de siste ukene. Og vi er så glade for at Bittelille reagerer på stemmene våre. Han "svarer" når vi snakker til ham.

Vi vet jo ikke hvilken øyefarge Bittelille får. Foreløpig er øynene blå (som på alle kattunger).

Men det kan se ut som om halen og ørene ikke er helt hvite. Vi er ikke sikre, siden kroppen er dekket av ganske lang, hvit pels - og halen og ørene er med mye mindre pels. Så det er mulig at Bittelille ikke er/blir helt hvit.

Anonymous poster hash: 30f23...bb6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vi lest mye om på internett de siste ukene. Og vi er så glade for at Bittelille reagerer på stemmene våre. Han "svarer" når vi snakker til ham.

Vi vet jo ikke hvilken øyefarge Bittelille får. Foreløpig er øynene blå (som på alle kattunger).

Men det kan se ut som om halen og ørene ikke er helt hvite. Vi er ikke sikre, siden kroppen er dekket av ganske lang, hvit pels - og halen og ørene er med mye mindre pels. Så det er mulig at Bittelille ikke er/blir helt hvit.

Anonymous poster hash: 30f23...bb6

Høres ut som det kan være noe Ragdoll eller lignende i han da. De får gjerne maske og mørkere hale og de har lang pels.

Anonymous poster hash: 84ad2...02e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som det kan være noe Ragdoll eller lignende i han da. De får gjerne maske og mørkere hale og de har lang pels.

Anonymous poster hash: 84ad2...02e

Kan være du har rett! Jeg googlet kattunger av Ragdoll, og flere ligner på Bittelille. Nå er nok Bittelille en street-mix/eventyrblanding. Kanskje pappaen har noe Ragdoll-slekt?

Det ser nå ut som om Bittelille får hvit kropp og brune/beige ører og hale.

Anonymous poster hash: 30f23...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg elsker denne tråden :rodmer: Vil veldig gjerne ha flere bilder, MANGE bilder! :catmilk:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må være verdens beste katteforeldre, TS! Det er jaggu ikke mange som ville gjort så mye for en så liten kattunge. Håper dette med karma stemmer og at dere vinner 20 millioner i lotto og evig lykke, det fortjener dere!

Anonymous poster hash: c740c...92e

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med storepus? Har hun akseptert den lille?

Nei, dessverre. Hun våger å gå nærmere nå (forrige uke ville hun ikke gå inn), men hun freser og liker ikke være for nær Bittelille :(

Anonymous poster hash: 30f23...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker denne tråden :rodmer: Vil veldig gjerne ha flere bilder, MANGE bilder! :catmilk:

Skal prøve å legge ut nytt bilde i morgen! Han har forandret seg mye siden siste bilde. Er blitt stor pus nå. Med store blå øyne. Vi tror ikke han ser så mye, det virker som om han orienterer seg etter stemmene våre.

Nå har han fått kveldsmat og kost med pappa i sengen. Pappa har sovnet, så jeg har puttet Bittelille inn i buret sitt. Med varmeflaske og kosedyr.

Og: nå er det slutt med å stå opp om natten for å mate Bittelille. Nå sover han hele natta. :bolledeig:

Anonymous poster hash: 30f23...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...