Gå til innhold

Ny bitteliten kattunge? Har en kastrert, rolig hunnkatt 3 aar.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

Bittelille sier godnatt til dere som følger denne tråden.

 

I dag har det vært ekstra mye leking/løping/kosing. Så han er ekstra trøtt i kveld. Bildet er fra i ettermiddag, da vi var innom en antikvitetsbutikk i byen her. 

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 30f23...bb6

Anonymous poster hash: 30f23...bb6

Anonymous poster hash: 30f23...bb6 [/ac

 

 

Så skjønn han er!  :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe, vanlig tørrfór er nok litt i tidligste laget enda ja. :fnise: Stakkars liten som ble kvalm.

 

Men oppbløtt tørrfór og våtfór gjør nok susen for å få Bittelille opp i vekt og full av vokse-energi!
 

*dør på meg av søthet* :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også jeg synes det var tidlig å prøve en tørrforbit... Men han prøver å finne noe å gnage på, å bruke tennene på. Og han koste seg - så lenge det varte. Ihvertfall fikk vi testet ut at han likte smaken. Så da kan han senere spise samme tørrfortype som storepus. 

 

Er det noe annet jeg kan gi ham som "tyggeleke"? Som ikke er farlig hvis han tygger i seg noen små biter? 

 

TS

 

 



Anonymous poster hash: 30f23...bb6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrfisk fra dyrebutikken kanskje? Små poser med små tørka fisker. Noen katter elsker dem, andre snuser bare såvidt og driter i dem etterpå :P

Det finnes også masse katte-safe tyggeleker i dyrebutikkene, så det er kanskje verdt en tur bare for å kikke litt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrfisk fra dyrebutikken kanskje? Små poser med små tørka fisker. Noen katter elsker dem, andre snuser bare såvidt og driter i dem etterpå :P

Det finnes også masse katte-safe tyggeleker i dyrebutikkene, så det er kanskje verdt en tur bare for å kikke litt. :)

 

Jeg så etter katte-tyggeleker i dyrebutikken i går, men fant bare for hunder.

 

For katter fant jeg bare diverse baller (som vi har kjøpt) og lekemus (som vi også har kjøpt). Har også vært i vanlig lekebutikk og kjøpt en liten bamse. Bittelille liker bamsen, og både koser og lekesloss med den.

Jada, Bittelille blir nok en smule bortskjemt  :fnise:  Vis meg et produkt - og jeg kjøper det....hehe. 

Anonymous poster hash: 30f23...bb6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en herlig tråd! :)

Vil bare si at vår voksne katt også freste, var skeptisk og oppførte seg litt muggent når vi fikk en ny kattunge i hus (og han er en supersnill katt som går overens med alt og alle og aldri er "sur"). Husker ikke hvor lang tid det tok før han aksepterte nykommeren, men nå er de verdens beste venner og jeg merker at de setter stor pris på hverandre. :)

Anonymous poster hash: 8729e...f5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi, beste tråden :rodmer:  Både gråter og smiler fra øre til øre over stakkars bittelille og de fantastiske foreldrene hans!



Anonymous poster hash: acbba...3fd
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp? 

 

Nå er det godt over 30 grader her på dagtid, og på natten ikke under 18. Så vi har kuttet ut varmeflasken. 

 

Men skal Bittelille ha vann i tillegg til all melken han får? Jeg søker og søker på nettet, men blir ikke noe særlig klokere. Han får babymat med oksekjøtt en gang daglig, og rikelig med "spesialmelk" minst 6 ganger i døgnet. Men vi er redde for at det nå er for varmt for ham. Skal vi gi rent vann på tåteflaske? Vi er redde for at han svetter for mye og trenger mer væske. 

 

Hjelp? 

 

TS og Bittelille

(sistnevnte har i dag utviklet ballferdighetene sine, og leker og koser seg med en ball av aluminiumsfolie. De dyre ballene fra dyrebutikken er ikke så morsomme, mye gøyere med aluminiumsfolie...) 



Anonymous poster hash: 30f23...bb6
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han får melk så ofte, så er det i grunnen nok væske foreløpig. Men det er sikkert lurt å venne han til smaken av vann før han slutter å få mme og går over på bare kattemat.

 

Varmeflasken kan dere ihvertfall trygt kutte ut når det er så varmt, har han gode tepper rundt seg om natten så holder det lenge og ikke ha ham i direkte sollys om dagen, det kan fort føre til heteslag.

Kan du fylle litt kaldt vann i varmeflasken i stedet på dagtid, så vil det hjelpe Bittelille å holde core-temperaturen lavere når det er veldig varmt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bittelille takler varmen ganske bra. Og han har drukket litt vann fra tåteflasken sin.

 

Men i dag er den største nyheten at han har begynt å vaske seg ordentlig. Han har tidligere vasket seg litt, men i dag har det vært "stor-rengjøring" - av alle kroppsdeler han klarer å komme til. Sååååå søt liten vaskepus   :rodmer:

 

 



Anonymous poster hash: 30f23...bb6
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager hvis det blir for mye oppdateringer her, men her er det nyheter hver eneste dag. Det er utrolig gøy å se hvor fort han utvikler seg! 

 

I dag testet vi ut å lage til våtmat (babymat) og legge det ut på et lite fat. (De andre dagene har vi latt ham få slikke det i seg fra en teskje). I dag satte vi fatet på gulvet, og ventet spent. Bittelille kjente lukten av god mat, gikk pent bort til fatet og spiste alt. Ok, han griste litt, og tråkket i maten et par ganger, men var nøye med å vaske seg grundig etterpå. Deretter drakk han nesten en hel liten tåteflaske med vann. Flinke pusen vår  :rodmer:

 

Det er fremdeles godt over 30 grader her, og trykkende varmt. Men Bittelille er flink til å selv oppsøke skyggen - selv om han liker å rulle seg rundt noen ganger i solsteiken. Men aldri i mer enn et par minutter. Så det virker som om han har ganske god kontroll på dette selv. 

 

Han forflytter seg utrolig raskt, i hoppe-løping/galopp. Så da ser han ut som en liten kanin. Og han breker som en liten sau. Og på litt avstand ser han ut som en mus/rotte. Alltid med halen pekende høyt tilværs som en liten antenne. 

 

Han har i dag også lært seg å frese (meget mulig fra "fresekatten-som-bor-i-samme-huset-men-som-ikke-vil-være-hverken-mamma-eller-venn"). I dag kom det en stor kattevennlig hund (streetmix/labrador) for å hilse på og kose. Bittelille strammet seg opp med sin bittelille kropp - og freste mot hunden. Stakkars hunden tok halen mellom bena og trakk seg lynraskt tilbake. 400 gram mot 20 kilo - pyttsann. Er man sjefen, så er man sjefen. 

 

 



Anonymous poster hash: 30f23...bb6
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri for mange oppdateringer, denne tråden er den beste tråden på KG noensinne :rodmer:

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppdater i vei, TS! :) Jeg tror denne tråden kan bli en ressurs for andre som havner i samme situasjon, i tillegg til at tråden er ufattelig koselig, selvsagt :)



Anonymous poster hash: 4ff8b...909
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Oppdater i vei, TS! :) Jeg tror denne tråden kan bli en ressurs for andre som havner i samme situasjon, i tillegg til at tråden er ufattelig koselig, selvsagt :)

Anonymous poster hash: 4ff8b...909

 

 

Jeg håper også at denne tråden kan være til hjelp for andre. 

 

Bittelille sier at han er helt enig. (Breking ala liten sau = Jeg er enig og har det bra).

 

Han ligger nå og brummer i halsgropen min, men har også chattet litt på Facebook. Han er veldig bra på å sende avgårde meldinger på sitt helt spesielle Bittelillespråk. Uforståelig for de fleste, men pappaen påstår at han forstår språket og meldingene fra Bittelille. Dem om det  :fnise:

 

TS

Anonymous poster hash: 30f23...bb6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir aldri for mye Bittelille! :rodmer: Tør jeg spørre hvordan det går med loppene nå? (beklager hvis du helst vil la være å tenke på det..). Er bare litt nysgjerrig på om du kanskje ble kvitt alle ved kun å kamme/kverke.

 

De er så søte når de er i ferd med å lære ting på egen hånd.. :rodmer: Jeg husker jeg hadde et kull her en gang, og den ene lå litt etter de andre i utviklingen. De andre hadde lært seg å spise, vaske seg og gå på do og allting, men lillegutt liksom diltet etter og så på med store øyne og ikke skjønte hvordan de fikk til alt dette vanskelige..

Men så plutselig en dag gikk det liksom opp et lys! Og da han først hadde lært det han og, ble han så ivrig og glad selv at han liksom måtte gjøre alt på en gang! Han klatret inn og ut av doen og "liksomtisset" de gangene han egentlig ikke måtte, gravde og gravde og var kjempestolt! Han gikk ustøtt men målrettet med halen rett til værs oppi matfatet, satte seg ned og slikket litt på maten mens han tittet stolt rundt på søskenene. Så kom han på at han skulle vaske seg litt midt i det hele også, og der ble det for mye for en liten en! Han sluknet tvert (på kattungers vis), hodestups i maten med tunga ute og den tynne haletippen hengende utom kanten.. :fnise: Det tar på å lære nye ting, i alle fall når man har mye å bevise overfor søsken som har kommet lengre..:)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å hellandussen for en søt tråd :hjerte:

(Vil også si at måten du skriver på er omtrent nøyaktig som om det skulle vært en av gravid/baby-dagbøkene her på KG, med fremgang, bekymringer, detaljer om bæsj (!) osv :fnise:)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke slutt med oppdateringer! Og kom gjerne med flere bilder, det er nok mange av oss som tenker på dere og håper alt står bra til. Jeg er også spent på hvordan det går med loppene.

 

Bittelille må jo bli den best sosialiserte kattepusen noensinne. Dere er så flinke!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir aldri for mye Bittelille! :rodmer: Tør jeg spørre hvordan det går med loppene nå? (beklager hvis du helst vil la være å tenke på det..). Er bare litt nysgjerrig på om du kanskje ble kvitt alle ved kun å kamme/kverke.

 

 

 

Det går ikke så bra med loppene  :(

 

Bittelille har ikke mange, han blir børstet nøye flere ganger daglig. Og vi dreper alt vi finner. Men problemet er at de har spredd seg litt rundt om i huset  :(

 

Jeg har søkt litt etter info, og finner at jeg skal vaske alt (minst 60 grader) og støvsuge og kaste støvsugerposene. Men vi har et hus fullt av "stæsj"; tekstiler, flere sofaer, tepper, puter osv. Skjønner ikke helt hvordan jeg kan vaske sofa og gulvtepper på 60 grader?

 

Nå har jo også Storepus fått lopper, men jeg har brukt Frontline på henne. Men så lenge de herjer rundt innendørs, vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre...  :( Når vi går rundt i huset, finner vi noen ganger 1-3 små lopper på leggene våre  :(

 

De er veldig små og helt svarte. De løper rundt, og kan også hoppe. For oss mennesker er jeg ikke bekymret, jeg er ikke "hysterisk" når det gjelder insekter. Men vi vil jo gjerne bli kvitt dem. I hvertfall sørge for at de ikke formerer seg mer. Ihvertfall inntil Bittelille er stor nok til å få Frontline eller tilsvarende. I mellomtiden børster vi ham grundig, og dreper det vi finner. Og han liker å bli børstet. Han kommer løpende når han ser tannbørsten (vi har kjøpt tannbørster med myk bust for å børste).

 

Tar gjerne i mot gode råd mot loppene  :blomst:

 

I dag har han fått smake på litt rått kjøtt (kjøttdeig), og det var veldig populært. Og han er veldig fornøyd med å få maten servert på små fat, slik at han kan spise selv. Noen ganger tråkker han i maten, og det er morsomt å se at han skjønner at det er feil. Da stopper han opp, ser seg rundt ("så noen hva jeg gjorde nå?") - og setter i gang med vasking. Deretter prøver han å spise igjen - uten å tråkke i maten. 

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 30f23...bb6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok kattelopper det er snakk om. Ikke enkelt å bli kvitt de så lenge ikke Bittelille kan behandles skikkelig. De legger egg som faller av pus der han beveger seg.

 

Jeg er redd det ikke er annet å gjøre enn å fortsette å være flittig med plukkingen av Bittelille, hyppig vasking av pledd o.s.v han ligger på, samt støvsugingen. Vær ekstra nøye med kriker og kroker (de er lyssky), under møbler, tepper, sofaputer o.l, altså alle steder der lyset ikke slipper til.

Store tepper og event. sofaputer kan det være gunstig å henge ut og banke. Det som ikke kan vaskes på 60 grader, kan fryses. Ikke garantert at alle dør ved frysing, men det skulle i alle fall ta knekken på ganske mange.

Dere bør også bruke insektmiddel på dere selv på leggene (antar det ikke er aktuelt å gå med lange bukser i varmen) så de ikke får næring fra dere.

 

Det handler altså i bunn og grunn om å begrense populasjonen inntil Bittelille kan behandles. Når han er behandlet med Frontline og dere i ettertid er nøye med støvsuging og vask av det som kan vaskes, vil de dø ut etter hvert siden de ikke finner næring. Det er jo en stor trøst da. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...