Gå til innhold

Ny bitteliten kattunge? Har en kastrert, rolig hunnkatt 3 aar.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som en tilleggsopplysning til hvordan få Storepus og Bittelille til å bli "venner", så kan det som Aurora sier ta lang tid.

Det viktigste er å gi Storepus masse oppmerksomhet også, slik at hun ikke føler seg utelatt og oversett, og å vise at å være i nærheten av Bittelille ikke er en farlig ting. Ved feks å gi begge snaskemat samtidig, litt nærmere hverandre for hver gang, som tidligere foreslått.

I vårt tilfelle, med gamle Baronesse von Mjau på ti år og lille Fjonball på tolv uker, tok det rundt et års tid før baronessen tillot nesekos og til og med begynte å vaske fjonballen.
Nå er han to år og fem måneder gammel, og har roet reka betraktelig, slik at baronessen aksepterer at han ligger i nærheten uten at det blir fresing.
Men hun kjefter og smeller om han er i et raptushjørne og hopper på henne for å lekesloss, for slikt skal da ikke gamle baronesser ha noget av! :fnise:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har Bittelille blitt stor gutt. Ingen baby, men kattunge. 

 

I går var han 2 måneder (+/- en dag eller to), og var hos veterinæren for å få vaksine. Han var flink gutt, pep bare litt da sprøyten ble satt. 980 gram. Lange ben, og stor pus! 

 

Veterinæren sa at han er frisk og rask, ingen parasitter og alt vel. Et par-tre "gjenstridige" lopper, ikke mange. Men han fikk en liten dose med loppemiddel også. 

 

Forholdet til Storepus er noe bedre. Hun tillater at han kommer 15-20 cm nær henne før hun freser. I kveld prøvde han til og med seg på maten hennes, og hun bare freste bestemt. Ikke noe slag med poten. Nå er hun her inne, hun ligger i dronningposisjon på gulvet og observerer ham nøye mens han fyker rundt på gulvet og leker. Og gir ham klar beskjed hvis han kommer for nær. 

 

Bittelille er nå offisielt erklært Red Color Point, veterinæren har skrevet det inn i boka hans. Og vi har fått 2 henvendelser fra folk som vil kjøpe ham. Høyeste bud er 300 euro (!). Men han er ikke til salgs... Bittelille er vår Bittelille. Selv om det blir tøffe tak de månedene som gjenstår før han kan være alene i mange timer/være ute. (Pappa mener forøvrig at han kanskje ikke bør være alene ute, siden han ser så spesiell ut. Rasekatter stjeles over lav sko her. Selv om Bittelille ikke er rasekatt, er han nok likevel attraktiv - sier pappa.)

 

Her er han tidligere i dag. Som oksen Ferdinand liker han å lukte på blomstene! 

Anonymous poster hash: 30f23...bb6


Anonymous poster hash: 30f23...bb6



Anonymous poster hash: 30f23...bb6

post-37809-0-67536800-1435955537_thumb.j

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine bittelille ☺️

Jeg har lurt på, heter han virkelig bittelille, eller har dere et annet navn dere kaller han i virkeligheten. Trenger ikke si hva det er hvis dere har altså, jeg synes bittelille er så utrolig søtt bare :-)

Selvom han blir stor, vil han sikkert alltid være deres Bittelille :-)

Anonymous poster hash: 21b46...d6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så skjønn, og så stor da gitt, er jo ikke Bittelille lengre.

Dette er beste tråden ever her på FB, jeg er helt betatt av Bittelille, og utrolig imponert over foreldrene hans. Dere har gjort en kjempejobb :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forholdet mellom Storepus og Bittelille er ikke så bra :(

Hun får masse kos (når hun vil), og ekstra godbiter. Men hun er fremdeles usikker på Bittelille.

Det merkelige er: Når hun ser ham bakfra, kan hun gjerne snuse litt på ham. Uten å frese. Men når hun ser ansiktet hans, er det full fres. Vi er nøye på å ikke "kjefte" på henne når hun freser, men heller gi kos.

Vi håper inderlig at dette løser seg etterhvert. At vi har fått Bittelille i hus, betyr ikke at vi ikke bryr oss om Storepus. Hun er høyt elsket. Og vi prøver å fortelle henne dette. Nå er det veldig varmt her, og Storepus liker seg best utendørs - også om natten. Vi liker egentlig ikke at hun er ute om natta, og har alltid tidligere prøvd å få henne inn før vi legger oss. Men det er jo litt "unntakstilstand" her nå.

Anonymous poster hash: 30f23...bb6

Er det ikke feil åklappe og gi kos når den freser? Vet ikke hvordan det er med katter. Men med hunder så blir kosen det samme som belønning. Så når man klapper dyret etter å ha gjort noe galt så tror dyret det er belønning for riktig oppførsel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fine bittelille ☺️

Jeg har lurt på, heter han virkelig bittelille, eller har dere et annet navn dere kaller han i virkeligheten. Trenger ikke si hva det er hvis dere har altså, jeg synes bittelille er så utrolig søtt bare :-)

Selvom han blir stor, vil han sikkert alltid være deres Bittelille :-)

Anonymous poster hash: 21b46...d6d

 

Du har helt rett. Han heter ikke Bittelille. Han har et flott og skandinavisk navn (og vi bor langt fra Skandinavia og Norge)

 

Men for meg er han også "Bittelille". Fordi han var så utrolig liten da mannen min fant ham. Så liten at jeg helt ærlig ikke trodde at vi kunne redde ham. 

Anonymous poster hash: 30f23...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, så stor han er blitt.

 

Ja, han har vokst utrolig mye etter ha begynte å spise "normal" mat. Nå spiser han våtfor for kattunger, ispedd tørrfor (Royal Canin Kitten, anbefalt av veterinæren) og masse ekstra vann. Det er varmt her nå, ca. 35. Og han drikker ikke mye av vannskålen. Derfor dynker vi maten i ekstra vann slik at han får i seg mer væske. Vi fyller på med miks våtfor og tørrfor, og deretter tilsetter vi så mye vann som det er plass til. Så da spiser han alt + slikker i seg ekstra vann. 

Anonymous poster hash: 30f23...bb6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke feil åklappe og gi kos når den freser? Vet ikke hvordan det er med katter. Men med hunder så blir kosen det samme som belønning. Så når man klapper dyret etter å ha gjort noe galt så tror dyret det er belønning for riktig oppførsel..

 

Når storepus freser på bittelille er det fordi hun er redd og usikker, og kroppskontakt fra mennesket sier til henne at hun kan være trygg og at det ikke er noen grunn til å frese.

 

Det er også en del av tilvenning; når hendene til TS og mannen lukter av bittelille og de klapper på storepus overfører de hans lukt til henne, så det er også en måte å venne henne til hans lukt og dermed hans nærvær.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når storepus freser på bittelille er det fordi hun er redd og usikker, og kroppskontakt fra mennesket sier til henne at hun kan være trygg og at det ikke er noen grunn til å frese.

 

Det er også en del av tilvenning; når hendene til TS og mannen lukter av bittelille og de klapper på storepus overfører de hans lukt til henne, så det er også en måte å venne henne til hans lukt og dermed hans nærvær.

 

Takk, Auri. Det er omtrent sånn vi tenker også. Derfor får hun kos også når hun freser, og vi bruker normal stemme (ikke sinnastemmen). Vi vil prøve å få henne til å forstå at alt er helt "normalt" her, selv om det er en ny, liten pus i stua. 

Anonymous poster hash: 30f23...bb6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er den beste, koseligste tråden jeg har lest på KG på år og dag. Tusen takk, TS, for at du deler livet til (ikke lenger så) Bittelille med oss!   :hug:



Anonymous poster hash: ac07b...a88
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda et bilde fra i går. 


Anonymous poster hash: 30f23...bb6



Anonymous poster hash: 30f23...bb6

post-37809-0-60701400-1435999236_thumb.j

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når storepus freser på bittelille er det fordi hun er redd og usikker, og kroppskontakt fra mennesket sier til henne at hun kan være trygg og at det ikke er noen grunn til å frese.

Det er også en del av tilvenning; når hendene til TS og mannen lukter av bittelille og de klapper på storepus overfører de hans lukt til henne, så det er også en måte å venne henne til hans lukt og dermed hans nærvær.

Ja men er jo det jeg sier. Du klapper og trøster katten.. katten ser ikke på dette som trøst. Katten tror det er en bekrefyelse på at det er riktig å bli redd og usikker. Dur tenker ikke likt som mennesker

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja men er jo det jeg sier. Du klapper og trøster katten.. katten ser ikke på dette som trøst. Katten tror det er en bekrefyelse på at det er riktig å bli redd og usikker. Dur tenker ikke likt som mennesker

 

Jeg har tre katter selv og har hatt et halvt dusin katter i fosterhjem, så jeg tror jeg vet hva som funker når det kommer til å berolige katter. Har introdusert katter for hverandre en god del ganger... Å klappe katten når den freser fordi den er urolig pga inntrenger på territoriet sitt kommuniserer til katten at den ikke har noe å bekymre seg for. Du er fortsatt dens menneske, du er ikke bekymret for inntrengeren.

 

Kjefter du på en hund fordi den bjeffer når den er redd? Nei. Du snakker mildt til den og klapper den og roer den ned.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre katter selv og har hatt et halvt dusin katter i fosterhjem, så jeg tror jeg vet hva som funker når det kommer til å berolige katter. Har introdusert katter for hverandre en god del ganger... Å klappe katten når den freser fordi den er urolig pga inntrenger på territoriet sitt kommuniserer til katten at den ikke har noe å bekymre seg for. Du er fortsatt dens menneske, du er ikke bekymret for inntrengeren.

Kjefter du på en hund fordi den bjeffer når den er redd? Nei. Du snakker mildt til den og klapper den og roer den ned.

Jaha? Og katten til ts freser fortsatt... så tydelugvis funker det ikke da.

Man trenger ikke kjefte for å korrigere.

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe erfaring med katt? Med å introdusere to fremmede katter for hverandre? Og særlig en voksen katt og en kattunge som fortsatt ikke kan kattespråk?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe erfaring med katt? Med å introdusere to fremmede katter for hverandre? Og særlig en voksen katt og en kattunge som fortsatt ikke kan kattespråk?

Spar meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...