Gå til innhold

Er du for eller mot abort av barn med Downs Syndrom?


AnonymBruker

  

530 stemmer

  1. 1. Er du for eller mot abort av barn med Downs Syndrom?

    • For.
      402
    • Mot.
      100
    • Vet ikke/bryr meg ikke.
      28


Anbefalte innlegg

for. hadde løpt til sykehuset for å ta abort om jeg fikk vite at fosteret hadde downs



Anonymous poster hash: 6f9a2...f1f
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lykkeliky

Ja. For dom sagt. Man vil at ungen skal ha det bra. Er større sjans for det om batnet er syndromfri

Ja, men da får man heller avstå fra å få barn da! Mange som blir født uten downs syndrom vil få et mye verre liv enn menge med.

Har fosteret downs er det likevell en stor sjanse for at det kan få et flott og normalt liv. (Selv om det ikke er det folk vil høre, desverre). Det er en ærlig sak å ikke ville ha et barn med downs syndrom, men det er så mange som hiver ut den påstanden uten å vite hva det egentlig innebærer. Det er faktisk ikke bare elendighet. Les litt om Retts syndrom, du, eller noen andre syndromer et barn kan bli født med. Er man så lettskremte at downs syndrom er en stor faktor, burde man sette seg inn i alt annet før man får barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliky

Om du ikke klarer å diskutere uten spydigheter eller syke abklager om at jeg ønsker avlivning av folk så gidder jeg ikke diskutere med deg. Poenget er at han gutten ikke klarer seg så godt alene og hans mor må bruke store ressurser på han for å hjelpe han å klare seg. Jeg er ganske sikker på at det skyldes diagnosen ja. De er tilbake i utvikling. Mentalt blir de aldri helt voksne

Så her var det JEG som var spydig altså? Det du sier om den personen er bare hyggelig? De er mennesker, vet du!

Jeg vil forresten påstå at man ligger litt tilbake i utvikling dersom man mener at det at en person med downs syndrom overspiser så er det legitimt å bruke i en debatt FOR abort på fostre med downs syndrom! Snakk om å generalisere!

Endret av Lykkeliky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han klarer ikke begrense seg. Han kjøpte 20 brød en gang. Han forstår ikke normale mengder

So? Han ville vell hamstre inn, vet om mange som kjøper inn brød og fryser dem ned

for. hadde løpt til sykehuset for å ta abort om jeg fikk vite at fosteret hadde downs

Anonymous poster hash: 6f9a2...f1f

Hvorfor? De har rett til å leve

Anonymous poster hash: b59ce...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men da får man heller avstå fra å få barn da! Mange som blir født uten downs syndrom vil få et mye verre liv enn menge med.

Har fosteret downs er det likevell en stor sjanse for at det kan få et flott og normalt liv. (Selv om det ikke er det folk vil høre, desverre). Det er en ærlig sak å ikke ville ha et barn med downs syndrom, men det er så mange som hiver ut den påstanden uten å vite hva det egentlig innebærer. Det er faktisk ikke bare elendighet. Les litt om Retts syndrom, du, eller noen andre syndromer et barn kan bli født med. Er man så lettskremte at downs syndrom er en stor faktor, burde man sette seg inn i alt annet før man får barn.

Et normalt liv kan de ikke få. De blir ikke voksne

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

So? Han ville vell hamstre inn, vet om mange som kjøper inn brød og fryser dem ned

Hvorfor? De har rett til å leve

Anonymous poster hash: b59ce...23c

Man har rett til selbestemt abort også. Barn med ds har ikke mye større rett til å bli født enn andre barn. Man kan snu det den veien og. Skal msn være imot abort av barn med ds bør man være mot all abort

Du så ikke episoden. Det var ikke derfor han kjøpte 20 brød til seg selv alene.

Endret av Maleficenta
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lykkeliky

Et normalt liv kan de ikke få. De blir ikke voksne

Hvem er det som kan si hva et normalt liv er? Det der er en tullete påstand.

Ut ifra dine normer er det kanskje ikke normalt, men utifra deres er det fullstendig normalt.

Dine normer trenger ikke være bedre enn andres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har rett til selbestemt abort også. Barn med ds har ikke mye større rett til å bli født enn andre barn. Man kan snu det den veien og. Skal msn være imot abort av barn med ds bør man være mot all abort

Du så ikke episoden. Det var ikke derfor han kjøpte 20 brød til seg selv alene.

Hvorfor driver gu og sier ds og msn hele tiden? Hvordan vet du om jeg så episoden?

Anonymous poster hash: b59ce...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAdde dette vært en folkeavstemning så hadde det vært 75% for på dette tidspkt.

Det er ganske bra. Jeg håper at denne tråden foregriper historien, og at vi om ikke så alt for lenge får en lov som gir alle gravide rett til å ta de relevante testene som kan avgjøre om fosteret er friskt eller ikke.

La det bli som i Danmark. Der fødes det praktisk talt ikke barn med trisomi lenger.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som kan si hva et normalt liv er? Det der er en tullete påstand.

Ut ifra dine normer er det kanskje ikke normalt, men utifra deres er det fullstendig normalt.

Dine normer trenger ikke være bedre enn andres.

Snakker ikke om bedre eller verre. Mer eller mindre verdt. Det er det du som snakker om. Jeg snakker om enklere og mindre bekymringer. Og at foreldre kan bli gamle med et selvstendig barn som klarer seg selv helt fullstendig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://naku.no/node/137

<- når jeg leser slike artikler forstår jeg godt at folk tenker seg om to ganger før de velger å få barn med downs syndrom. Det får konsekvenser, og det handler ikke bare om barnet, men om familien som helhet.

Og jeg tror faktisk at det som er verst å høre for downs-foreldre flest ikke er at så mange ville valgt abort, men at man tydeligvis mangler viljestyrke hvis man får barn med downs og ikke takler alt der fører med seg....

Anonymous poster hash: fe1f2...4c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsken av barn med downs føler seg ofte tilsidesatt fordi alle resdurser blir brukt på den ene ungen med ds

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliky

Søsken av barn med downs føler seg ofte tilsidesatt fordi alle resdurser blir brukt på den ene ungen med ds

Regner med at du refererer løst til artikkelen over innlegget ditt, men st du velger å skrive spesifikt downs, istede for det artikkelen handler om nemmelig psykisk utviklingshemmede og SPESIELLT de med multihandicap.

Da kan jeg jo supplere med dette, som står lenger ned i artikkelen:

Det er dokumentert at barn som vokser opp med et funksjonshemmet søsken i større grad enn andre utvikler empati og innlevelsesevne. Det kan merkes i barnehage og på skole.

Når disse barna vokser til, velger de ofte yrker der de får bruk for nettopp disse sterke sidene.

Mange forteller om hvordan det å ha et søsken med funksjonshemning har fått stor betydning for deres verdier og livsholdninger. De mener at de er mer opptatt av dype livskvaliteter enn av materielle ting. De forstår samfunnet ut fra den svakestes perspektiv, noe som gjør dem engasjert i alt som har med sosial urettferdighet å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Regner med at du refererer løst til artikkelen over innlegget ditt, men st du velger å skrive spesifikt downs, istede for det artikkelen handler om nemmelig psykisk utviklingshemmede og SPESIELLT de med multihandicap.

Da kan jeg jo supplere med dette, som står lenger ned i artikkelen:

Det er dokumentert at barn som vokser opp med et funksjonshemmet søsken i større grad enn andre utvikler empati og innlevelsesevne. Det kan merkes i barnehage og på skole.

Når disse barna vokser til, velger de ofte yrker der de får bruk for nettopp disse sterke sidene.

Mange forteller om hvordan det å ha et søsken med funksjonshemning har fått stor betydning for deres verdier og livsholdninger. De mener at de er mer opptatt av dype livskvaliteter enn av materielle ting. De forstår samfunnet ut fra den svakestes perspektiv, noe som gjør dem engasjert i alt som har med sosial urettferdighet å gjøre.

Klart, men alt dette kommer ikke uten en pris. Jeg for min del forstår at noen foreldrerollen tør å ta den sjansen på vegne av hele familien, når de har muligheten til å la være.

Anonymous poster hash: fe1f2...4c1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart, men alt dette kommer ikke uten en pris. Jeg for min del forstår at noen foreldrerollen tør å ta den sjansen på vegne av hele familien, når de har muligheten til å la være.

Anonymous poster hash: fe1f2...4c1

...at noen foreldre ikke tør å ta den sjansen... skulle det stå.

Anonymous poster hash: fe1f2...4c1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

So? Han ville vell hamstre inn, vet om mange som kjøper inn brød og fryser dem ned

Hvorfor? De har rett til å leve

Anonymous poster hash: b59ce...23c

Fordi jeg ikke vil ha et barn med downs. enkelt og greit. å nei, fosteret har ikke "rett" til å leve. abort er lov i Norge :)

Anonymous poster hash: 6f9a2...f1f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det må foreldrene velge selv. Det er jo mennesker de og.

Å ha et barn med downs kan være krevende på mange forskjellige måte. Jeg hadde nok tatt abort fordi jeg vet at jeg ikke hadde klart å takle det.

Tenk på personen som vett med seg selv at de ikke er normale fordi de har down. Hvordan er det for de? de vil jo alltid bli utstøtt?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliky

Det må foreldrene velge selv. Det er jo mennesker de og.

Å ha et barn med downs kan være krevende på mange forskjellige måte. Jeg hadde nok tatt abort fordi jeg vet at jeg ikke hadde klart å takle det.

Tenk på personen som vett med seg selv at de ikke er normale fordi de har down. Hvordan er det for de? de vil jo alltid bli utstøtt?

Jøss, hvor bor du? Og i hvilket årstall?

Du sier du ikke hadde taklet et barn med downs syndrom, hva hadde du gjort dersom du fikk et barn med mulithandicapp da? Adoptert det bort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, hvor bor du? Og i hvilket årstall?

Du sier du ikke hadde taklet et barn med downs syndrom, hva hadde du gjort dersom du fikk et barn med mulithandicapp da? Adoptert det bort?

Jeg personelig hadde tatt abort. Jeg vett ikke hvordan du tolker det jeg skrev. Å ha et barn med downs kan by på mye eller ingen utfordringer. Jeg personelig vett ikke om jeg hadde greid å ta vare på et barn om det måtte by på ekstra utfordringer.

Hva har det poenget hvor jeg bor og alder?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg ikke vil ha et barn med downs. enkelt og greit. å nei, fosteret har ikke "rett" til å leve. abort er lov i Norge :)

Anonymous poster hash: 6f9a2...f1f

jo det har dem så absolutt! du har ingen rett til å bestemme at et menneske ikke skal få leve fordi det har noen skavanker. Om du er så egoistisk du ikke vil beholde barnet så adopter det vekk, det er mange som gjerne kunne tenkt seg å adoptere

Anonymous poster hash: b59ce...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...