Gå til innhold

Er du for eller mot abort av barn med Downs Syndrom?


AnonymBruker

  

530 stemmer

  1. 1. Er du for eller mot abort av barn med Downs Syndrom?

    • For.
      402
    • Mot.
      100
    • Vet ikke/bryr meg ikke.
      28


Anbefalte innlegg

Gjest Lykkeliky

De får jo ikke barn da. De tar abort... Er desduten noe annet når man ikke vet det på forhånd. Kan man forhindre noe man allerede vet på forhånd, så ser jeg ikke problemet med det

Og der har vi det igjen: ordet "forhindre". Man skal forhindre at noen er "annerledes", selv om de kan leve et flott liv, så skal det forhindres, for de er ikke "som alle andre". Vi skal sortere ut hvem som er verdifulle nok til å få leve og hvem vi ikke ønsker i samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er i mot abort ved Down Syndrom. Slike debatter berører meg på et personlig plan,da jeg har en datter med et sjeldent syndrom.

Et syndrom som ikke ble oppdaget på ultralyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der har vi det igjen: ordet "forhindre". Man skal forhindre at noen er "annerledes", selv om de kan leve et flott liv, så skal det forhindres, for de er ikke "som alle andre". Vi skal sortere ut hvem som er verdifulle nok til å få leve og hvem vi ikke ønsker i samfunnet.

Er det noe galt i å unngå at det fødes et sykt barn som vil være en byrde for seg selv, foreldrene og samfunnet så lenge det lever og som aldri vil få noe selvstendig liv?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe galt i å unngå at det fødes et sykt barn som vil være en byrde for seg selv, foreldrene og samfunnet så lenge det lever og som aldri vil få noe selvstendig liv?

Man kan ha et bra liv uansett om har downs, bare se på tangerud bakken

Anonymous poster hash: b59ce...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i mot abort ved Down Syndrom. Slike debatter berører meg på et personlig plan,da jeg har en datter med et sjeldent syndrom.

Et syndrom som ikke ble oppdaget på ultralyd.

Så du er for abort av friske barn, men mot abort av syke barn?

Anonymous poster hash: 21377...d11

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan ha et bra liv uansett om har downs, bare se på tangerud bakken

Anonymous poster hash: b59ce...23c

Tangerud bakken er et untak, de aller fleste tilfeller er ikke på langt nær sånn.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tangerud bakken er et untak, de aller fleste tilfeller er ikke på langt nær sånn.

Og ikke minst er det et redigert og idealisert unntak. Jeg tviler egentlig litt på at langsom-TV-versjonen av Tangerudbakken hadde vært like koselig å se på. Du vet, Big Bortherversjonen. Men jeg tviler på at vi får TAngerudbakken 24/7 med det første.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ha et bra liv uansett om har downs, bare se på tangerud bakken

Anonymous poster hash: b59ce...23c

Det er ingen som har sagt noe annet. Men det er ikke bare fryd og gammen, spesielt ikke for de som er rundt vedkommende. For mindre blir det naivt å ikke tenke over hva det vil innebære å få et barn med downs. Hvorfor skal man med vitende og vilje gjøre livet uhåndterbart for seg selv hvis man har mulighet til å la være? Det kan ikke sammenlignes med å få et barn som senere viser seg å være sykt.

Anonymous poster hash: fe1f2...4c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliky

Er det noe galt i å unngå at det fødes et sykt barn som vil være en byrde for seg selv, foreldrene og samfunnet så lenge det lever og som aldri vil få noe selvstendig liv?

Downs syndrom er ikke en sykdom, det er et syndrom. Mange med downs syndrom lever fine liv, selvstendige også. Jeg tviler på at de som er foreldre til disse barna ser på dem som en byrde, og jeg er ikke en del av det samfunnet som ser på dem som det heller.

Jeg er vernepleier og jobber med barn med spesielle behov, også de med downs synrom. Jobber ikke i bolig som Tangerudbakken, og vet at ikke alle med downs syndrom er som de som bor der. Har jobbet med dette i 18 år og har fortsatt tilgode å se foreldre som mener de har en byrde fordi de har barn med downs syndrom. (Selvfølgelig sier de ikke slikt rett ut, men når man jobber så tett med familier så får man et visst innblikk).

Det er så utrolig mange barn som har et eller annet form for "avvik" fra "normalen", og av alt det er downs syndrom noe av det mildeste (i de fleste tilfeller).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliky

Det er ingen som har sagt noe annet. Men det er ikke bare fryd og gammen, spesielt ikke for de som er rundt vedkommende. For mindre blir det naivt å ikke tenke over hva det vil innebære å få et barn med downs. Hvorfor skal man med vitende og vilje gjøre livet uhåndterbart for seg selv hvis man har mulighet til å la være? Det kan ikke sammenlignes med å få et barn som senere viser seg å være sykt.

Anonymous poster hash: fe1f2...4c1

For en forferdelig ting å si! Er man så ressurssvak burde man ikke få barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke minst er det et redigert og idealisert unntak. Jeg tviler egentlig litt på at langsom-TV-versjonen av Tangerudbakken hadde vært like koselig å se på. Du vet, Big Bortherversjonen. Men jeg tviler på at vi får TAngerudbakken 24/7 med det første.

Det er en dokumentar serie

Anonymous poster hash: b59ce...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en forferdelig ting å si! Er man så ressurssvak burde man ikke få barn.

Det er ikke forferdelig, det er ærlig. Det er mange foreldre som har slitt seg ut, ekteskap som har gått i stykker og søsken som er gått for lut og kaldt vann pga at man har fått et barn med downs. Så jeg forstår godt at man velger bort det hvis man har muligheten. Det er ikke bare solskinnshistorier.

Anonymous poster hash: fe1f2...4c1

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en dokumentar serie

Anonymous poster hash: b59ce...23c

En dokumentar er alltid redigert for å fortelle en bestemt historie. Dokumentarer er ikke "the truth, the whole truth and nothing but the truth". Det er et selektert utvalg av sannheten. I beste fall er det ingen løgner i dokumentaren.

Men jeg har definitivt inntrykk av at det er langt mellom de raserianfallene som vises på skjermen. Det er ingen som skriker og knuser ting eller slår hjelperne sine.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Downs syndrom er ikke en sykdom, det er et syndrom. Mange med downs syndrom lever fine liv, selvstendige også. Jeg tviler på at de som er foreldre til disse barna ser på dem som en byrde, og jeg er ikke en del av det samfunnet som ser på dem som det heller.

Jeg er vernepleier og jobber med barn med spesielle behov, også de med downs synrom. Jobber ikke i bolig som Tangerudbakken, og vet at ikke alle med downs syndrom er som de som bor der. Har jobbet med dette i 18 år og har fortsatt tilgode å se foreldre som mener de har en byrde fordi de har barn med downs syndrom. (Selvfølgelig sier de ikke slikt rett ut, men når man jobber så tett med familier så får man et visst innblikk).

Det er så utrolig mange barn som har et eller annet form for "avvik" fra "normalen", og av alt det er downs syndrom noe av det mildeste (i de fleste tilfeller).

Selvsagt ser du ikke på barn med Downs syndrom som en byrde. De er jo levebrødet ditt.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en dokumentar serie

Anonymous poster hash: b59ce...23c

Det er ikke en dokumentar-serie, det er en reality-serie. En dokumentar-serie prøver å formidle sannheten, en reality-serie formidler et glansbilde.

Anonymous poster hash: 21377...d11

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er for. Jeg skal ikke legge meg opp i hvilke valg andre tar, men jeg ville aldri hatt et barn med downs dersom jeg kunne unngått det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for alle aborter. Frisk eller ikke.

Men om jeg hadde blitt gravid og tenkte å beholde, for så å finne ut at fosteret bærer dette syndromet, tror jeg at jeg hadde vurdert abort.

Vet ikke hva jeg hadde valgt, men hadde nok vurdert situasjonen.

Å ha downs må være kjipt å bli født med. Personen vil sikkert leve uansett, selv om livet blir vanskeligere for dem.

Men det blir også mye vanskeligere for foreldre. De må vie hele livet sitt til det, og det er hundre ganger mer arbeid og det har flere utgifter enn vanlge barn. Ikke alle mennesker takler dette.

Om man tror at man er en person som ikke vil takle det, synes jeg det er helt okey med abort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliky

Selvsagt ser du ikke på barn med Downs syndrom som en byrde. De er jo levebrødet ditt.

Nei, det er det ikke. De fleste barn med downs syndrom har ikke så store behov at jeg er inne i bildet. Levebrødet mitt er heller diagnoser som ikke kan oppdages før fødsel. Det er jammen godt at ingen av de ressurssvake foreldrene som ikke hadde taklet downs syndrom ikke har fått noen av disse barna......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der har vi det igjen: ordet "forhindre". Man skal forhindre at noen er "annerledes", selv om de kan leve et flott liv, så skal det forhindres, for de er ikke "som alle andre". Vi skal sortere ut hvem som er verdifulle nok til å få leve og hvem vi ikke ønsker i samfunnet.

Ååh gud. Anerledes? Er du klar over at barn med ds kan være alvorlig syke og dø tidlig? Ikke alle barn med ds er fungerende som de i tangerudbakken.

De med ds er like verdifulle som andre men inhen foreldre ønsker vel at deres barn skal lide. Mange med ds hsr det ikke så bra.

Endret av Maleficenta
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...