Gå til innhold

Er du for eller mot abort av barn med Downs Syndrom?


AnonymBruker

  

530 stemmer

  1. 1. Er du for eller mot abort av barn med Downs Syndrom?

    • For.
      402
    • Mot.
      100
    • Vet ikke/bryr meg ikke.
      28


Anbefalte innlegg

Gjest Lykkeliky

Jeg personelig hadde tatt abort. Jeg vett ikke hvordan du tolker det jeg skrev. Å ha et barn med downs kan by på mye eller ingen utfordringer. Jeg personelig vett ikke om jeg hadde greid å ta vare på et barn om det måtte by på ekstra utfordringer.

Hva har det poenget hvor jeg bor og alder?

Du sier jo at de med downs syndrom blit utstøtt. Derfor lurer jeg på hvor du bor og i hvilket årstall. Jeg vet at de ble det i gamle dager, men her jeg bor er de godt integrert i både barnehage og skoler.

Det er forøvrig risky å sette barn til verden dersom man kun evner å ta vare på de dersom de er "normale, enkle og greie". Jeg har sett mange eksempler på at barn med ADHD er mer krevende enn barn med downs syndrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jo det har dem så absolutt! du har ingen rett til å bestemme at et menneske ikke skal få leve fordi det har noen skavanker. Om du er så egoistisk du ikke vil beholde barnet så adopter det vekk, det er mange som gjerne kunne tenkt seg å adoptere

Anonymous poster hash: b59ce...23c

Ja, det er mange som kunne tenke seg å adoptere, men det er ikke veldig mange som ønsker å adoptere er barn med feks downs.

Anonymous poster hash: fe1f2...4c1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier jo at de med downs syndrom blit utstøtt. Derfor lurer jeg på hvor du bor og i hvilket årstall. Jeg vet at de ble det i gamle dager, men her jeg bor er de godt integrert i både barnehage og skoler.

Det er forøvrig risky å sette barn til verden dersom man kun evner å ta vare på de dersom de er "normale, enkle og greie". Jeg har sett mange eksempler på at barn med ADHD er mer krevende enn barn med downs syndrom.

Jobber du med folk som har downs eller har erfaring? På skolen min hadde de egen avdelig med de som hadde down, så de gikk sammen med de andre elevene, men hadde de hadde egne klasser/timer . Det var ikke noen fra "normale" elevene som lekte med de som hadde downs. Så jeg vil ikke si at de er godt integrert. ( aner ikke hva du legger i det ordet)

som sagt skrev jeg at de kunne by på MANGE eller INGEN utfordringer, jeg har ikke sagt at de alltid krever mer enn andre barn.

Endret av Queen of the world
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier jo at de med downs syndrom blit utstøtt. Derfor lurer jeg på hvor du bor og i hvilket årstall. Jeg vet at de ble det i gamle dager, men her jeg bor er de godt integrert i både barnehage og skoler.

Det er forøvrig risky å sette barn til verden dersom man kun evner å ta vare på de dersom de er "normale, enkle og greie". Jeg har sett mange eksempler på at barn med ADHD er mer krevende enn barn med downs syndrom.

Du er virkelig naiv om du tror at de med downs ikke blir utstøtt. Alle med fysisk og psykisk utviklingsheming blir det. Det er mest bare tomprat og ingen handling.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier jo at de med downs syndrom blit utstøtt. Derfor lurer jeg på hvor du bor og i hvilket årstall. Jeg vet at de ble det i gamle dager, men her jeg bor er de godt integrert i både barnehage og skoler.

Det er forøvrig risky å sette barn til verden dersom man kun evner å ta vare på de dersom de er "normale, enkle og greie". Jeg har sett mange eksempler på at barn med ADHD er mer krevende enn barn med downs syndrom.

Tror du tolker utstøtt feil......

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mange som kunne tenke seg å adoptere, men det er ikke veldig mange som ønsker å adoptere er barn med feks downs.

Anonymous poster hash: fe1f2...4c1

Har du noe bevis på dette?

Anonymous poster hash: b59ce...23c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du noe bevis på dette?

Anonymous poster hash: b59ce...23c

Blant annet ved at en del land kan gjøre unntak fra reglene for par som ønsker å adoptere barn med spesielle behov, som downs syndrom jo i høyeste grad kan regnes som. Det vil si at disse barna i utgangspunktet ikke er så "attraktive" for adopterende par.

Anonymous poster hash: fe1f2...4c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliky

Jobber du med folk som har downs eller har erfaring? På skolen min hadde de egen avdelig med de som hadde down, så de gikk sammen med de andre elevene, men hadde de hadde egne klasser/timer . Det var ikke noen fra "normale" elevene som lekte med de som hadde downs. Så jeg vil ikke si at de er godt integrert. ( aner ikke hva du legger i det ordet)

som sagt skrev jeg at de kunne by på MANGE eller INGEN utfordringer, jeg har ikke sagt at de alltid krever mer enn andre barn.

Ja, jeg er vernepleier og har jobbet med barn med spesielle behov i snart 15 år. Tidene forandrer seg, det somer synd er at folk med slike holdninger som deg ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliky

Du er virkelig naiv om du tror at de med downs ikke blir utstøtt. Alle med fysisk og psykisk utviklingsheming blir det. Det er mest bare tomprat og ingen handling.

VIl ikke si jeg er naiv, da jeg har jobbet med barn med spesielle behov i 15 år. Tidene forandrer seg, og inkluderingen er mye bedre nå enn for bare noen få år siden. Det er godt at barn ikke har så negative holdninger som det visse voksne har. Går du tilbake til dine besteforeldre kan de nok fortelle deg at de kalte barn med downssyndrom for idioter, og at de ble gjemt bort fro omverdenen. For noen på KG er det slik ennå......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er vernepleier og har jobbet med barn med spesielle behov i snart 15 år. Tidene forandrer seg, det somer synd er at folk med slike holdninger som deg ikke gjør det.

Så trist for deg da. jeg har ikke noe mot dem, det jeg kommer med er fakta. Sånn er et. Det jeg sier at jeg ikke kunne taklet det selv. Skal man ha barn må man kunne ta seg av dem, det vett vel du som jobber med barn.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VIl ikke si jeg er naiv, da jeg har jobbet med barn med spesielle behov i 15 år. Tidene forandrer seg, og inkluderingen er mye bedre nå enn for bare noen få år siden. Det er godt at barn ikke har så negative holdninger som det visse voksne har. Går du tilbake til dine besteforeldre kan de nok fortelle deg at de kalte barn med downssyndrom for idioter, og at de ble gjemt bort fro omverdenen. For noen på KG er det slik ennå......

Vel, jeg er fortsatt ung og jeg har en medfødt sykdom (Dog ikke downs, men det går for det samme sånn sett.) Over alt møter en slik misnøye. Bare fordi det er sånn på din jobb og det miljøet, så betyr det ikke at det er sånn resten av samfunnet. En med psykisk/fysisk utviklingsheming vil ha store problemer med å få jobb og leie bolig. De blir sett ned på innen utdannelse. Selv leger ser ned på en, det sier litt om hvordan ting står til. Du skulle levd et liv hos noen som har dette selv, da hadde du skjønt hvordan det virkelig står til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VIl ikke si jeg er naiv, da jeg har jobbet med barn med spesielle behov i 15 år. Tidene forandrer seg, og inkluderingen er mye bedre nå enn for bare noen få år siden. Det er godt at barn ikke har så negative holdninger som det visse voksne har. Går du tilbake til dine besteforeldre kan de nok fortelle deg at de kalte barn med downssyndrom for idioter, og at de ble gjemt bort fro omverdenen. For noen på KG er det slik ennå......

Nå vi snakker om utstøtt, snakker vi IKKE slik som det var før. Som du forteller.

Jeg vett hvordan det var i gamle dager, jeg er ikke helt blåst. Det er snakk om sosialt, bli barna med downs inkudert med andre ikke barn med downs? Ser du at de leker sammen? Så skal du snakke om utstøtt hold deg til hva vi mener om utsøtt, ikke dra andre ting inn.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Olivia Benson

Som jeg tenkte, ingen bevis -_-

Anonymous poster hash: b59ce...23c

Vårt Land skriver i 2012 at flere og flere adopterer barn med sykdommer og utfordringer. Men at dette mest sannsynlig må sees i sammenheng med at ventetiden på friske barn blir lengre og lengre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten tvil for. Jeg hadde aldri påført meg selv den lidelsen det ville medført.



Anonymous poster hash: dbf4f...39e
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo det har dem så absolutt! du har ingen rett til å bestemme at et menneske ikke skal få leve fordi det har noen skavanker. Om du er så egoistisk du ikke vil beholde barnet så adopter det vekk, det er mange som gjerne kunne tenkt seg å adoptere

Anonymous poster hash: b59ce...23c

Jo, jeg kan ta abort om jeg vil. som sagt, abort er lov i Norge. og om det viste seg at fosteret mitt hadde downs så hadde jeg tatt abort så fort som mulig. jeg bærer ikke frem barnet bare for å adoptere det vekk fordi du synes jeg er egoistisk. min kropp, mitt valg ;)

Anonymous poster hash: 6f9a2...f1f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Regner med at du refererer løst til artikkelen over innlegget ditt, men st du velger å skrive spesifikt downs, istede for det artikkelen handler om nemmelig psykisk utviklingshemmede og SPESIELLT de med multihandicap.

Da kan jeg jo supplere med dette, som står lenger ned i artikkelen:

Det er dokumentert at barn som vokser opp med et funksjonshemmet søsken i større grad enn andre utvikler empati og innlevelsesevne. Det kan merkes i barnehage og på skole.

Når disse barna vokser til, velger de ofte yrker der de får bruk for nettopp disse sterke sidene.

Mange forteller om hvordan det å ha et søsken med funksjonshemning har fått stor betydning for deres verdier og livsholdninger. De mener at de er mer opptatt av dype livskvaliteter enn av materielle ting. De forstår samfunnet ut fra den svakestes perspektiv, noe som gjør dem engasjert i alt som har med sosial urettferdighet å gjøre.

Mulig det men likevel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliky

Så trist for deg da. jeg har ikke noe mot dem, det jeg kommer med er fakta. Sånn er et. Det jeg sier at jeg ikke kunne taklet det selv. Skal man ha barn må man kunne ta seg av dem, det vett vel du som jobber med barn.

Hva er trist for meg?

Så du sier at dersom du får et barn med f.eks autisme eller ADHD så vil du ikke klare å ta deg av barnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er trist for meg?

Så du sier at dersom du får et barn med f.eks autisme eller ADHD så vil du ikke klare å ta deg av barnet?

adhd er ingen autisme, syndrom eller sykdom, du vet jo ingenting!

Anonymous poster hash: b59ce...23c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...