Gå til innhold

Er du for eller mot abort av barn med Downs Syndrom?


AnonymBruker

  

530 stemmer

  1. 1. Er du for eller mot abort av barn med Downs Syndrom?

    • For.
      402
    • Mot.
      100
    • Vet ikke/bryr meg ikke.
      28


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva syns dere? De som har downs har like mye rett til å leve som oss

Anonymous poster hash: b59ce...23c

Spiller ingen rolle hva jeg mener. Er individuelt hva man selv mener er legitime grunner for at man ønsker å ta abort. Om jeg hadde tatt abort i en sånn situasjon? Kanskje. Kanskje ikke.

Handler ikke noe om rett til å leve eller ei. De som er for abort av barn med ds mener ikke at mennesker med ds er verdiløse eller ikke har rett til å leve. Tåpelig med sånne anklager i slike diskusjoner.

Endret av Maleficenta
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliky

Imot. Helt klart.

De som sier de ikke har ressurser til å ta seg av et "sykt" barn burde ikke få barn i det heletatt, fordi man ikke er garantert noe som helst. Alt kan se bra ut på UL og babyen kan ende som multihandicappet etter fødselen.

Downs syndrom er forøvrig ikke en sykdom, det er et syndrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imot. Helt klart.

De som sier de ikke har ressurser til å ta seg av et "sykt" barn burde ikke få barn i det heletatt, fordi man ikke er garantert noe som helst. Alt kan se bra ut på UL og babyen kan ende som multihandicappet etter fødselen.

Downs syndrom er forøvrig ikke en sykdom, det er et syndrom.

Du hsr uansett ingenting med hvorfor folk tar abort.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliky

Du hsr uansett ingenting med hvorfor folk tar abort.

Nei, men jeg mener det er umoralsk å ta abort på det grunnlaget. Kynisk og egentlig ganske motbydelig. Og det har jeg full rett til å mene. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jeg mener det er umoralsk å ta abort på det grunnlaget. Kynisk og egentlig ganske motbydelig. Og det har jeg full rett til å mene. :Nikke:

Da er abort av friske fostere like motbydelig. Er barn med ds mer verdt enn andre barn?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lykkeliky

Da er abort av friske fostere like motbydelig. Er barn med ds mer verdt enn andre barn?

Nei, men å velge bort et barn pga. et syndrom som downs mener jeg er umoralsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men å velge bort et barn pga. et syndrom som downs mener jeg er umoralsk.

Hvorfor er det mer umoralsk enn å velge bort et barn fordi det bare ikke passer å få varn akkurat da?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliky

Hvorfor er det mer umoralsk enn å velge bort et barn fordi det bare ikke passer å få varn akkurat da?

Jeg mener det er greit å ta abort dersom man ikke KLARER å ta seg av et barn. Jeg mener det er umoralsk å ta abort dersom man IKKE VIL ta seg av barnet fordi det ikke er "perfekt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for at foreldre får bestemme selv hva som passer for dem. Og at andre igjen bryr seg om egne barn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er greit å ta abort dersom man ikke KLARER å ta seg av et barn. Jeg mener det er umoralsk å ta abort dersom man IKKE VIL ta seg av barnet fordi det ikke er "perfekt".

Ingen barn er perfekte men det sier seg selv at et barn med ds krever flere ressurser og det er stlrre grunn for bekymring iforhold til barnets fremtid

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er greit å ta abort dersom man ikke KLARER å ta seg av et barn. Jeg mener det er umoralsk å ta abort dersom man IKKE VIL ta seg av barnet fordi det ikke er "perfekt".

Men hva hvis man KLARER å ta vare på et friskt barn, men ikke føler seg i stand til å ta vare på et barn med Downs?
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for abort hvis barnet blir å lide på en eller annen måte. Det vil si foreldre som ikke kan ta vare på barnet, alvorlige følgesykdommer, alvorlige misdannelser i tillegg til downs o.l. Hvis foreldrene er ressurssterke og de vet at de kan ta vare på barnet når det blir født uavhengig om det er friskt eller født med en sykdom, så er jeg mot at abort er et alternativ.

Jeg har selvfølgelig en begrunnelse for de meningene jeg kommer med her, og det er rett og slett at jeg har jobba med mange herlige mennesker som har downs, som jeg mener fortjener foreldre som bryr seg! Ellers i forhold til tilleggsykdommer så har jeg ikke noe særlige erfaringer med dette, men jeg mener at hvis barnet ikke har det bra så bør det være mulighet for foreldrene å bestemme om de ønsker abort eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lykkeliky

Men hva hvis man KLARER å ta vare på et friskt barn, men ikke føler seg i stand til å ta vare på et barn med Downs?

Da får man ikke barn. For hva om de får et barn med f.eks multihandicapp? Hva skal de gjøre da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliky

Ingen barn er perfekte men det sier seg selv at et barn med ds krever flere ressurser og det er stlrre grunn for bekymring iforhold til barnets fremtid

Selvfølgelig! Og samtidig er man aldri garantert å få et friskt barn. Det finnes mange sykdommer/syndromer osv. som er mer ressurskrevende enn downs syndrom, og de kan man ikke sjekke for i svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olivia Benson

Da får man ikke barn. For hva om de får et barn med f.eks multihandicapp? Hva skal de gjøre da?

Da omstiller man seg og gjør det man kan for barnet, selvfølgelig. Men jeg vil tro at mange hadde valgt abort dersom handicapet hadde blitt oppdaget før.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Lykkeliky

Da omstiller man seg og gjør det man kan for barnet, selvfølgelig. Men jeg vil tro at mange hadde valgt abort dersom handicapet hadde blitt oppdaget før.

Nettopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får man ikke barn. For hva om de får et barn med f.eks multihandicapp? Hva skal de gjøre da?

De får jo ikke barn da. De tar abort... Er desduten noe annet når man ikke vet det på forhånd. Kan man forhindre noe man allerede vet på forhånd, så ser jeg ikke problemet med det

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva syns dere? De som har downs har like mye rett til å leve som oss

Anonymous poster hash: b59ce...23c

Jeg er for. Av flere grunner.

Først og fremst er jeg for fri abort uansett, og det er ikke noe verre å abortere et foster med Downs enn et friskt foster.

Dernest så er jeg for at det fødes flest mulig friske barn og færrest mulig syke barn.

Det eneste som kompliserer det, er de idiotiske norske reglene om at man ikke får vite OM man har et foster med Downs med mindre man er over 40 og spesielt utsatt for å få det. Det burde være en selvfølge at alle gravide kvinner fikk vite om fosteret var friskt eller ikke, slik at de kunne ta beslutningen om å ta abort eller fullføre svangerskapet på det best tenkelige grunnlaget. I land der alle har tilgang på denne informasjonen fødes det praktisk talt ikke barn med Downs lengre, og jeg tror ingen er noe lei seg for det.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for. Av flere grunner.

Først og fremst er jeg for fri abort uansett, og det er ikke noe verre å abortere et foster med Downs enn et friskt foster.

Dernest så er jeg for at det fødes flest mulig friske barn og færrest mulig syke barn.

Det eneste som kompliserer det, er de idiotiske norske reglene om at man ikke får vite OM man har et foster med Downs med mindre man er over 40 og spesielt utsatt for å få det. Det burde være en selvfølge at alle gravide kvinner fikk vite om fosteret var friskt eller ikke, slik at de kunne ta beslutningen om å ta abort eller fullføre svangerskapet på det best tenkelige grunnlaget. I land der alle har tilgang på denne informasjonen fødes det praktisk talt ikke barn med Downs lengre, og jeg tror ingen er noe lei seg for det.

Over 38 er det vel. Men er enig med deg i resten av innlegget

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...