Gå til innhold

Er du for eller mot abort av barn med Downs Syndrom?


AnonymBruker

  

530 stemmer

  1. 1. Er du for eller mot abort av barn med Downs Syndrom?

    • For.
      402
    • Mot.
      100
    • Vet ikke/bryr meg ikke.
      28


Anbefalte innlegg

Jeg er for selvbestemt abort uavhengig av sykdommer og syndromer, fordi jeg mener at alle barn fortjener å komme til foreldre som har 100% lyst og ressurser til å ta seg av dem. Barnet fortjener ikke å komme til foreldre som velger abort (der og da, situasjonen kan såklart endre seg senere i livene deres), spesielt ikke hvis det er avhengig av hjelp fordi det ikke er helt friskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lykkeliky

Ååh gud. Anerledes? Er du klar over at barn med ds kan være alvorlig syke og dø tidlig? Ikke alle barn med ds er fungerende som de i tangerudbakken.

De med ds er like verdifulle som andre men inhen foreldre ønsker vel at deres barn skal lide. Mange med ds hsr det ikke så bra.

Jeg er, som sagt vernepleier, og har god kjennskap til downs syndrom. Er så drittlei alle som kommer med Tangerudbakken som en referanse til syndromet.

Om du får vite at fosteret ditt har downs syndrom og du tar abort fordi du ikke vil at barnet skal lide kan du alt for lite om diagnosen.

Alle barn kan bli alvorlig syke og dø tidlig.

Endret av Lykkeliky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er, som sagt vernepleier, og har god kjennskap til downs syndrom. Er så drittlei alle som kommer med Tangerudbakken som en referanse til syndromet.

Om du får vite at fosteret ditt har downs syndrom og du tar abort fordi du ikke vil at barnet skal lide kan du alt for lite om diagnosen.

Alle barn kan bli alvorlig syke og dø tidlig.

Hvorfor? tangerudbakken er et flott eksempel på at folk med downs kan leve et bra liv...

Anonymous poster hash: b59ce...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er, som sagt vernepleier, og har god kjennskap til downs syndrom. Er så drittlei alle som kommer med Tangerudbakken som en referanse til syndromet.

Om du får vite at fosteret ditt har downs syndrom og du tar abort fordi du ikke vil at barnet skal lide kan du alt for lite om diagnosen.

Alle barn kan bli alvorlig syke og dø tidlig.

Ja men med ds vet du på forhånd de sykdommer som kan medfølge syndromet. Andre ting er at de kan være om. Hva hvis kommunen man bor i har et ekstremt dårlug tilbud for psykisk utviklingshemmede?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliky

Hvorfor? tangerudbakken er et flott eksempel på at folk med downs kan leve et bra liv...

Anonymous poster hash: b59ce...23c

Ja, men det blir alltid brukt av de som tror disse er unike for syndromet. Noe de egentlig ikke er. De er ganske representative. De som mener de med downs syndrom ikke har livets rett mener de er unormalt velfungerende og de kjenner alltid en eller annen med downs syndrom som er MEGET syk og hjelpetrengende. (Jeg har vært borti en.... av kanskje 30.)

I slike debatter på KG får man inntrykk av at alle med downs syndrom har hjertefeil, har gått gjennom 20 hjerteoperasjoner, er voldelige er seksuellt frustrerte og aldri vil klare noe på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det blir alltid brukt av de som tror disse er unike for syndromet. Noe de egentlig ikke er. De er ganske representative. De som mener de med downs syndrom ikke har livets rett mener de er unormalt velfungerende og de kjenner alltid en eller annen med downs syndrom som er MEGET syk og hjelpetrengende. (Jeg har vært borti en.... av kanskje 30.)

I slike debatter på KG får man inntrykk av at alle med downs syndrom har hjertefeil, har gått gjennom 20 hjerteoperasjoner, er voldelige er seksuellt frustrerte og aldri vil klare noe på egenhånd.

Jeg sier ikke slle. Men det kan skje. Og grunnen til at du kjenner så få av de som er syke er fordi så få sv de i det hele tatt blir født

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hsn ene i tangerudbakken fungerer jo ikke så godt. Han må ko passes på som et barn for at han ikke skal handle eller spise for mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliky

Ja men med ds vet du på forhånd de sykdommer som kan medfølge syndromet. Andre ting er at de kan være om. Hva hvis kommunen man bor i har et ekstremt dårlug tilbud for psykisk utviklingshemmede?

Ja, sykdommer kan medfølge syndromet. Det er snakk om mennesker her, ikke avlsdyr (selv om noen her nok mener det også).

Hvor mange av barna med downs syndrom tror du trenger et tilbud for psykiske utviklingshemmede? Her inne virker det som om alle tror 100% av de med syndromet trenger avlastning, operasjoner og kontinuerlig hjelp 24/7. Det stemmer ikke. Mange trenger ekstra ressurser i skolen, og det er noe som ikke har noe med kommunens tilbud til psykisk utviklingshemmede å gjøre. Det er MANGE grupper som trenger ekstra ressurser i skolen, f.eks ADHD. Om man kunne se om barn hadde ADHD på fostervannsprøven syntes du det er greit å fjerne disse også? Mange av de vokser jo opp med hjelpebehov, de er ekstra utsatt for å bli f.eks kriminelle osv. Med andre ord: også en byrde for samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliky

Og hsn ene i tangerudbakken fungerer jo ikke så godt. Han må ko passes på som et barn for at han ikke skal handle eller spise for mye

Uff, ja. Er sikker på at verden hadde vært et bedre sted om ikke han hadde levd. Er jo helt for jævlig krevende å ha et menneske som spiser for mye! Foreldrene angrer sikkert noe fryktelig.

(Dette er et ironisk og idiotisk svar på noe jeg syntes er en tullete kommentar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sykdommer kan medfølge syndromet. Det er snakk om mennesker her, ikke avlsdyr (selv om noen her nok mener det også).

Hvor mange av barna med downs syndrom tror du trenger et tilbud for psykiske utviklingshemmede? Her inne virker det som om alle tror 100% av de med syndromet trenger avlastning, operasjoner og kontinuerlig hjelp 24/7. Det stemmer ikke. Mange trenger ekstra ressurser i skolen, og det er noe som ikke har noe med kommunens tilbud til psykisk utviklingshemmede å gjøre. Det er MANGE grupper som trenger ekstra ressurser i skolen, f.eks ADHD. Om man kunne se om barn hadde ADHD på fostervannsprøven syntes du det er greit å fjerne disse også? Mange av de vokser jo opp med hjelpebehov, de er ekstra utsatt for å bli f.eks kriminelle osv. Med andre ord: også en byrde for samfunnet.

Mange av de må bo i omsorgsbolig og mange av disse boligene er dårlige.

Alternativet er at de må bo hjemme hos foreldrene sine. Og foreldrrne blir gamle og skrøpelige og klarer gjerne ikke å måtte ta seg av et stort varn når de er 80 år

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart jeg er for abort. Det hadde ikke vært noe å tenke over engang dersom det gjaldt meg. Jeg vil ikke ha syke barn hvis jeg har muligheten til å velge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, ja. Er sikker på at verden hadde vært et bedre sted om ikke han hadde levd. Er jo helt for jævlig krevende å ha et menneske som spiser for mye! Foreldrene angrer sikkert noe fryktelig.

(Dette er et ironisk og idiotisk svar på noe jeg syntes er en tullete kommentar).

Og hsn ene i tangerudbakken fungerer jo ikke så godt. Han må ko passes på som et barn for at han ikke skal handle eller spise for mye

Hva fungere ikke så godt? Jeg spiser mye men jeg har ikke downs...

Og jeg har møtt to med ds som var voldelig

Det betyr ingenting...

Anonymous poster hash: b59ce...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lykkeliky

Og jeg har møtt to med ds som var voldelig

Jeg har møtt flere en to tilsynelatende normale med samme problem. Har også hørt at det finnes mange rundt om i verden. Noen av de dreper, kriger osv. Synd ikke det kan oppdages på tidlig UL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva fungere ikke så godt? Jeg spiser mye men jeg har ikke downs...

Det betyr ingenting...

Anonymous poster hash: b59ce...23c

Han klarer ikke begrense seg. Han kjøpte 20 brød en gang. Han forstår ikke normale mengder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har møtt flere en to tilsynelatende normale med samme problem. Har også hørt at det finnes mange rundt om i verden. Noen av de dreper, kriger osv. Synd ikke det kan oppdages på tidlig UL.

Dette er et motsvar til deg som mener at folk med ds som har ulike problemer nærmest er ikke eksisterende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Lykkeliky

Mange av de må bo i omsorgsbolig og mange av disse boligene er dårlige.

Alternativet er at de må bo hjemme hos foreldrene sine. Og foreldrrne blir gamle og skrøpelige og klarer gjerne ikke å måtte ta seg av et stort varn når de er 80 år

Det finnes sikkert kommuner med dårlige boliger. Akkurat som det finnes kommuner med dårlige sykehjem. Er det en grunn til å ta abort?

Jeg har jobbet i forskjellige kommuner og boligene jeg har vært i har vært veldig fine. Som foreldre må man stå på kravene og kreve sin rett, men det må man som foreldre uansett. Er man så ressurssvak at man ikke evner det så burde man ikke få barn i det heletatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes sikkert kommuner med dårlige boliger. Akkurat som det finnes kommuner med dårlige sykehjem. Er det en grunn til å ta abort?

Jeg har jobbet i forskjellige kommuner og boligene jeg har vært i har vært veldig fine. Som foreldre må man stå på kravene og kreve sin rett, men det må man som foreldre uansett. Er man så ressurssvak at man ikke evner det så burde man ikke få barn i det heletatt.

Ja. For dom sagt. Man vil at ungen skal ha det bra. Er større sjans for det om batnet er syndromfri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliky

Han klarer ikke begrense seg. Han kjøpte 20 brød en gang. Han forstår ikke normale mengder

Uff! Det bude nesten vært grunn for avliving i voksen alder det der. Det kommer HELT sikkert av syndromet! For alle feil og mangler hos en person med downs syndrom skyldes selve diagnosen, ikke sant?

Du skal også huske på at de som bor i Tangerudbakken er voksne. Nå for tiden er kunnskapene mye bedre, og man vet mye mer om hvilke tiltak ol. som burde settes i verk for å rette opp avvik. Før gikk få med downs syndrom på vanlig skole, nå gjør alle det. Og nesten alle går i en vanlig klasse. Slik var det ikke for bare få år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff! Det bude nesten vært grunn for avliving i voksen alder det der. Det kommer HELT sikkert av syndromet! For alle feil og mangler hos en person med downs syndrom skyldes selve diagnosen, ikke sant?

Du skal også huske på at de som bor i Tangerudbakken er voksne. Nå for tiden er kunnskapene mye bedre, og man vet mye mer om hvilke tiltak ol. som burde settes i verk for å rette opp avvik. Før gikk få med downs syndrom på vanlig skole, nå gjør alle det. Og nesten alle går i en vanlig klasse. Slik var det ikke for bare få år siden.

Om du ikke klarer å diskutere uten spydigheter eller syke abklager om at jeg ønsker avlivning av folk så gidder jeg ikke diskutere med deg. Poenget er at han gutten ikke klarer seg så godt alene og hans mor må bruke store ressurser på han for å hjelpe han å klare seg. Jeg er ganske sikker på at det skyldes diagnosen ja. De er tilbake i utvikling. Mentalt blir de aldri helt voksne Endret av Maleficenta
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...