Gå til innhold

Er du for eller mot abort av barn med Downs Syndrom?


AnonymBruker

  

530 stemmer

  1. 1. Er du for eller mot abort av barn med Downs Syndrom?

    • For.
      402
    • Mot.
      100
    • Vet ikke/bryr meg ikke.
      28


Anbefalte innlegg

Gjest Olivia Benson

Det sier meg bare at verden desverre ikke har kommet så langt som man skulle tro, og at fordommene fortsatt sitter i mange av oss.

Om deg som person sier det meg at du er redd for det uperfekte og at du har liten tiltro til deg selv som omsorgsperson.

Det er overhodet ikke et valg basert på jakten på det perfekte. Som du sier selv, det er ingen garantier for at man får et friskt barn. Dersom dette var sant hadde jeg ikke fått barn i det hele tatt. Det handler om at man står overfor et valg. Og de færreste ønsker vel seg syke barn, selv om man ikke nødvendigvis søker etter perfeksjon.

Jeg har allerede et barn, vi er en familie. Og jeg ville ikke med med vilje gjøre livet vårt potensielt mye vanskeligere og utfordrende. Hadde vi stått overfor den situasjonen etter at barnet var født hadde vi taklet det på en eller annen måte. Fordi vi måtte.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enkelte ressurssvake burde ikke få barn i det heletatt, siden det ikke finnes noen garantier for å få et friskt barn.

Det jeg ville frem til er at det er stor forskjell på å ikke VILLE ta seg av et barn med spesielle behov, og det å ikke KLARE å ta seg av det.

Men saken her om en ville født et barn som en visste hadde downs, ikke om det viste seg ved fødsel at barnet ikke var frisk. Om det var mulig å se om barnet ville få andre handikapp og kunne velge abort da også, så hadde de fleste valgt å gjøre det. Jeg skjønner virkelig ikke hvordan du ikke greier å se forskjellen på å vite om en sykdom og det å uventet få en.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå surrer du så voldsomt at jeg har en liten mistanke om at det er du som også skriver som anonym innimellom her.

Jeg har holdt meg til saken hele tiden. Og jeg kan godt klippe ut det du har sagt og lime det sammen i ett innlegg, siden du tydeligvis ikke klarer å holde styr på det du skriver selv.

Kanskje du skal holde deg til å skrive som en person?

Herregud, kjenner jeg bli frustrert her. Jeg har ikke skrevet som anonym. Jeg har skrevet som meg selv hele tiden. Er du så frustrert kan du sikkert få noen til å sjekke opp ip adressen. Desverre synker jeg ikke å lavt å skriver som anonym.

Tror du må jobbe med deg selv du. Tenker deg litt om før du beskylder folk for ting. Tåler du ikke at andre har ulike meninger enn deg, er det du vikelig en barnselig person.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager babler du om?

Hva galt skulle de kunne se i det jeg skrev der?

"Enkelte ressurssvake burde ikke få barn" hvis det er sånn at de ikke takler tilværelsen som mamma/pappa til er barn med feks downs, er det ikke det du mener? Vel, mange føler jo nettopp at de kommer til kort, og ikke kan gi nøyaktig den oppfølgingen barnet trenger, eller nok oppmerksomhet til de andre barna, eller gjøre en god nok innsats på jobben feks, fordi barnet krever såpass mye og tilværelsen føles slitsom. Fint å høre at man ikke burde fått barn, da.

Anonymous poster hash: fe1f2...4c1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliky

Men saken her om en ville født et barn som en visste hadde downs, ikke om det viste seg ved fødsel at barnet ikke var frisk. Om det var mulig å se om barnet ville få andre handikapp og kunne velge abort da også, så hadde de fleste valgt å gjøre det. Jeg skjønner virkelig ikke hvordan du ikke greier å se forskjellen på å vite om en sykdom og det å uventet få en.

Det er akkurat det jeg gjør!

Og poenget mitt er at de fleste sier de tar abort fordi de ikke ville taklet et barn med downs. Vet du hva? Disse folka ville nok taklet det helt fint! De aller fleste gjør det! Det er ikke det at de ikke klarer å takle det, det er at de ikke vil.

At folk tar abort fordi de ikke vil ha et barn med downs er en ærlig sak, men ikke prøv å unnskyld deg med at du ikke ville taklet det. For om du ikke takler det takler du heller ikke andre sykdommer/syndromer som måtte være, og DA burde man ikke få barn, siden det aldri er noen garantier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliky

"Enkelte ressurssvake burde ikke få barn" hvis det er sånn at de ikke takler tilværelsen som mamma/pappa til er barn med feks downs, er det ikke det du mener? Vel, mange føler jo nettopp at de kommer til kort, og ikke kan gi nøyaktig den oppfølgingen barnet trenger, eller nok oppmerksomhet til de andre barna, eller gjøre en god nok innsats på jobben feks, fordi barnet krever såpass mye og tilværelsen føles slitsom. Fint å høre at man ikke burde fått barn, da.

Anonymous poster hash: fe1f2...4c1

Det er da ikke det jeg sier. Jeg sier at de som vet at de KUN klarer å ta seg av det perfekte barnet ikke burde få barn, for det finnes ingen garantier for å få et friskt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lykkeliky

Herregud, kjenner jeg bli frustrert her. Jeg har ikke skrevet som anonym. Jeg har skrevet som meg selv hele tiden. Er du så frustrert kan du sikkert få noen til å sjekke opp ip adressen. Desverre synker jeg ikke å lavt å skriver som anonym.

Tror du må jobbe med deg selv du. Tenker deg litt om før du beskylder folk for ting. Tåler du ikke at andre har ulike meninger enn deg, er det du vikelig en barnselig person.

Så jeg må altså klippe ut og lime inn det du har skrevet for at du selv skal få med deg det du har sagt?

Du nekter jo for å ha sagt ting som står i innleggene dine tidligere i tråden! Hvordan kan man diskutere med slikt?

Det nytter jo ikke! Siden du heller ikke evner å lese det jeg skriver ender jeg debatten med deg med dette:

At folk tar abort fordi de ikke vil ha et barn med downs er en ærlig sak, men ikke prøv å unnskyld deg med at du ikke ville taklet det. For om du ikke takler det takler du heller ikke andre sykdommer/syndromer som måtte være, og DA burde man ikke få barn, siden det aldri er noen garantier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat det jeg gjør!

Og poenget mitt er at de fleste sier de tar abort fordi de ikke ville taklet et barn med downs. Vet du hva? Disse folka ville nok taklet det helt fint! De aller fleste gjør det! Det er ikke det at de ikke klarer å takle det, det er at de ikke vil.

Det er forskjell på å pådra seg et ansvar de virkelig ikke ønsker og det å få et ansvar. Ingen har sagt at de ønsker seg et perfekt barn, men ingen ønsker et sykt barn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke det jeg sier. Jeg sier at de som vet at de KUN klarer å ta seg av det perfekte barnet ikke burde få barn, for det finnes ingen garantier for å få et friskt barn.

Nei, og det tror jeg alle er klar over. Men her handler det om å velge å la være å ta på seg den byrden det er - fordi man kan. De aller fleste klarer det hvis de MÅ, men poenget er at det finnes et valg og da velger mange å slippe.

Anonymous poster hash: fe1f2...4c1

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan være tilnærmet normal og i full jobb som autist. Til og med gift med "normale" mennesker kan man være.

Du vet tydeligvis svært lite om dette.

Anonymous poster hash: 21377...d11

Jeg vet svert mye

Ja, noe annet har jeg aldri sagt heller. Men ikke lat som om det står folk i kø for å adoptere helt ukjente barn med downs.

Anonymous poster hash: fe1f2...4c1

Det gjør det

Synes det er helt greit at foreldre kan velge selv jeg...! :)

Jeg ville ikke klart å ta vare på et barn med DS, men det betyr ikke at jeg ser hverken opp eller ned til de som ønsker et barn med DS.

Anonymous poster hash: b6325...b4e

Hvorfor sier du ds hele tiden! det heter downs, hvorfor bruker du et gaming system som kallenavn for downs?!

Ja tydeligvis gjør hun det.....

Jeg er en han...

Ja, det er et valg man har, på lik linje med abort. Og det enklere valget er selvfølgelig abort.

Hva med elliot?

Fosteret har ikke rett på en annens kropp. At det ikke overlever uten er fosterets problem. Om noen trenger en lungetransplantasjon for å overleve, har denne personen rett på din lunge da for å overleve? Eller er det slik at fullt utviklede mennesker er mindre verdt enn fostre? For det er det du skriver.

Anonymous poster hash: f6a86...f6c

Alle har rett ti å leve

Hva i alle dager babler du om?

Hva galt skulle de kunne se i det jeg skrev der?

At du sier dem burde ha tatt abort fordi barnet hadde downs...

Anonymous poster hash: b59ce...23c

Endret av Raven Emerald
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliky

Nei, og det tror jeg alle er klar over. Men her handler det om å velge å la være å ta på seg den byrden det er - fordi man kan. De aller fleste klarer det hvis de MÅ, men poenget er at det finnes et valg og da velger mange å slippe.

Anonymous poster hash: fe1f2...4c1

Nettopp! Svaret du hang deg på var til en av de som sier de ikke ville taklet det, men det ville taklet f.eks. autisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg må altså klippe ut og lime inn det du har skrevet for at du selv skal få med deg det du har sagt?

Du nekter jo for å ha sagt ting som står i innleggene dine tidligere i tråden! Hvordan kan man diskutere med slikt?

Det nytter jo ikke! Siden du heller ikke evner å lese det jeg skriver ender jeg debatten med deg med dette:

At folk tar abort fordi de ikke vil ha et barn med downs er en ærlig sak, men ikke prøv å unnskyld deg med at du ikke ville taklet det. For om du ikke takler det takler du heller ikke andre sykdommer/syndromer som måtte være, og DA burde man ikke få barn, siden det aldri er noen garantier.

Sorry klarer bare ikke å diskutere med sånne som deg, når du synker så lavt og må forsvare deg med at jeg skriver anonymt. Kjenner jeg må le litt ;)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp! Svaret du hang deg på var til en av de som sier de ikke ville taklet det, men det ville taklet f.eks. autisme.

Ja, det ligger jo i det jeg sier? De aller fleste er klar over at man ikke har noen garanti for å få friske barn, men velger å unngå det som er mulig å unngå. Så takler man det andre som kommer underveis.

Anonymous poster hash: fe1f2...4c1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lykkeliky

At du sier dem burde ha tatt abort fordi barnet hadde downs...

Anonymous poster hash: b59ce...23c

Hva f....! Nå føler jeg at jeg er i The Twilight Zone her!!!

Jeg er imot abort kun fordi fosteret har downs syndrom!

HerreJesus, denne debatten sier meg bare en ting: Jeg hadde tatt imot 10 barn med downs syndrom fremfor en eneste en av debatantene her inne! Glatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva f....! Nå føler jeg at jeg er i The Twilight Zone her!!!

Jeg er imot abort kun fordi fosteret har downs syndrom!

HerreJesus, denne debatten sier meg bare en ting: Jeg hadde tatt imot 10 barn med downs syndrom fremfor en eneste en av debatantene her inne! Glatt!

Jeg liker ikke tanken på en vernepleier som ikke kan se nyanser og er såpass bastant.

Uansett, jeg syns det er urovekkende at en driver og rosemaler syndromer, og nærmest påtvinger foreldre barn de ikke ønsker. Downs syndrom er ingen dans på roser, selv med de mildere variantene. Det burde vært helt legit for foreldre å ta et valg basert på om de virkelig greier å ta på seg et slikt ansvar når de faktisk har et valg om det. Det er ingenting positivt som kommer ut av å tvinge foreldre til å gå inn på noe de helst ikke har lyst til å gjøre. Downs syndrom krever ressurser, og i mange tilfeller vil ikke de med downs ha et fullverdig liv eller kunne leve et helt alminnelig liv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva syns dere? De som har downs har like mye rett til å leve som oss

Anonymous poster hash: b59ce...23c

Når du først tar deg bryet med å lage en spørreundersøkelse, hvorfor starter du med et ledende spørsmål?

Q: Hva syns du om dagens innvandringpolitikk? Du har vel ikke lyst til å være rasist vel?

Anonymous poster hash: d2685...d67

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliky

Jeg liker ikke tanken på en vernepleier som ikke kan se nyanser og er såpass bastant.

Uansett, jeg syns det er urovekkende at en driver og rosemaler syndromer, og nærmest påtvinger foreldre barn de ikke ønsker. Downs syndrom er ingen dans på roser, selv med de mildere variantene. Det burde vært helt legit for foreldre å ta et valg basert på om de virkelig greier å ta på seg et slikt ansvar når de faktisk har et valg om det. Det er ingenting positivt som kommer ut av å tvinge foreldre til å gå inn på noe de helst ikke har lyst til å gjøre. Downs syndrom krever ressurser, og i mange tilfeller vil ikke de med downs ha et fullverdig liv eller kunne leve et helt alminnelig liv.

Jeg liker ikke tanken på en vernepleier som ikke kan se nyanser og er såpass bastant.

Uansett, jeg syns det er urovekkende at en driver og rosemaler syndromer, og nærmest påtvinger foreldre barn de ikke ønsker. Downs syndrom er ingen dans på roser, selv med de mildere variantene. Det burde vært helt legit for foreldre å ta et valg basert på om de virkelig greier å ta på seg et slikt ansvar når de faktisk har et valg om det. Det er ingenting positivt som kommer ut av å tvinge foreldre til å gå inn på noe de helst ikke har lyst til å gjøre. Downs syndrom krever ressurser, og i mange tilfeller vil ikke de med downs ha et fullverdig liv eller kunne leve et helt alminnelig liv.

Dette er 3. gangen jeg skriver dette, men det er tydeligvis nødvendig, da noen ikke klarer å få det med seg:

At folk tar abort fordi de ikke vil ha et barn med downs er en ærlig sak, men ikke prøv å unnskyld deg med at du ikke ville taklet det. For om du ikke takler det takler du heller ikke andre sykdommer/syndromer som måtte være, og DA burde man ikke få barn, siden det aldri er noen garantier.

Jeg påtvinger ingen å ikke ta abort. Denne debatten SPØR om man er for eller imot. Da regnet jeg med at de som var imot også hadde lov å skrive her. Hvor skriver jeg at man skal tvinge foreldre? Jeg blir helt matt!

Jeg vil også tro at det er bedre for en vernepleier å se det positive (ikke rosemale) enn å svartmale! Hvem ville du at skulle stå opp for ditt funksjonshemmede barn? Den som mente barnet egentlig burde endt som en abort, eller den som klarer å se alt det positive?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At folk tar abort fordi de ikke vil ha et barn med downs er en ærlig sak, men ikke prøv å unnskyld deg med at du ikke ville taklet det. For om du ikke takler det takler du heller ikke andre sykdommer/syndromer som måtte være, og DA burde man ikke få barn, siden det aldri er noen garantier.

Jadda, jeg hørte deg første gangen. Men jeg skjønner virkelig ikke hvorfor du har gitt meg den der hele to ganger. Jeg har aldri sagt at jeg hadde tatt abort fordi jeg ikke hadde taklet å ha et barn med sykdom. Jeg hadde taklet det helt fint faktisk. Der har du virkelig rotet med forskjellige brukere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...