Gå til innhold

Shoppestopp 2015


Nordis

Anbefalte innlegg

Så gøy å lese om deres erfaringer så langt, og at vi begynner å bli flere!!! :)

Jeg har shoppet litt denne uka, men har gyldig grunn for alt ;) :

- Minstemann fylte år før helga, så noe måtte handles inn til bursdagsfeiring. Fant både servietter og kakelys som lå i skapet, og dette ville jeg vanligvis brukt penger på. Blomster på bordet, gave og den slags måtte jeg kjøpe. Var fristet til å kjøpe noe ny pynt siden huset ble tomt uten jul, men sto i mot og suget forsvant :bolledeig:

- Snøskuffa vår knakk i det jeg skulle begynne å måke på lørdag, og med stor gårdsplass og 50 cm snø på to dager, sa det selv selv at det var det behov for ny.

- Farge til bukser (det skrev jeg i startinnlegget mitt at jeg skulle få lov til), så nå har jeg fire svarte bukser som er gode som nye :)

- Eldstemann trengte nye boksere, og på H&M var en 3pk nedsatt fra 99 kr til 30 kr, da pakningen skulle endre design. Kjøpte da de seks pakkene som var igjen, og betalte 180 kr for disse. Litt mer usikker på om dette er "innafor", men minstemann har begynt å vise interesse for å slutte med bleie, og erfaring tilsier at det da blir endel uhell og at noen truser går i søpla. Tror derfor dette kan gå som en smart investering, fremfor brudd på shoppestopp??? :rodme:

Ellers syns jeg dette går over all forventning!! Ville normalt brukt hvertfall et par tusen på januarsalg, men har ikke behovet. Fikk gavekort fra Kitch'n til jul, og dette merker jeg at jeg er veldig gnien på. Skal brukes på noe jeg trenger, ikke bare noe jeg har lyst på!! Fikk lønn i går, og overførte 6000 kr mer enn det jeg pleier på sparekonto. Disse pengene ville normalt bare "gått i sluket" :hakeslepp:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest The damned

For min del er det null problem å la være å gå i butikker. Det gjør jeg nesten aldri uansett, men største problemet for meg er nettbutikker.

Men jeg har bare kjøpt noe hudpleie hittil og det er jo ok så lenge jeg trenger det :)

Har holdt meg unna klesbutikker. Jeg har ikke full shoppestopp, men jeg vil ikke shoppe bare for å shoppe lenger. Klesskapet er overfylt her også. Kanskje et par ting jeg trenger, men ellers har jeg sinnssykt mye og mye jeg ikke har brukt engang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Eit par tips til å bruke meir av klesskapet: pakk vekk sesongplagg. Ikkje berre gjer det betre oversyn, men det er heilt julaften når ein pakkar ut før ein ny sesong! Ikkje minst er det greitt å ta ein gjennomgong av alle kleda ein gong i året, vaske og reparere alt før ein heng det vekk og vips! driv ein garderobeleiing på ein heilt anna måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har delvis shoppestopp, men enda mer fokus på å bli kvitt ting jeg ikke lenger bruker. Oppdaget en ny nettside for kjøp og salg av brukte ting, needbox, men hvor jeg må donere deler av salget til veldedighet, hvilket gir stor mening for meg da:)

Jeg er virkelig lei "kjøpepresset", og spesielt i forbindelse med julen. Når barna åpner den femtende gaven, og har enda femten til å åpne opp, så oppdager man fort at gleden blir borte. Jeg vil ikke ha det sånn, hverken nå eller til neste jul. Tenker derfor å donere bort alt overflødig på Needbox, inkludert leker som ikke brukes, slik at andre kan bruke det og ikke minst at pengene går til et godt formål.

Jeg er superfan av deleøkonomien, så nå skal jeg legge om helt og heller kjøpe brukt. Skal heller ikke kjøpe ny mobil så lenge den jeg har fungerer :)

Herlig at så mange er bevisste på dette temaet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Har delvis shoppestopp, men enda mer fokus på å bli kvitt ting jeg ikke lenger bruker. Oppdaget en ny nettside for kjøp og salg av brukte ting, needbox, men hvor jeg må donere deler av salget til veldedighet, hvilket gir stor mening for meg da:)

Jeg er virkelig lei "kjøpepresset", og spesielt i forbindelse med julen. Når barna åpner den femtende gaven, og har enda femten til å åpne opp, så oppdager man fort at gleden blir borte. Jeg vil ikke ha det sånn, hverken nå eller til neste jul. Tenker derfor å donere bort alt overflødig på Needbox, inkludert leker som ikke brukes, slik at andre kan bruke det og ikke minst at pengene går til et godt formål.

Jeg er superfan av deleøkonomien, så nå skal jeg legge om helt og heller kjøpe brukt. Skal heller ikke kjøpe ny mobil så lenge den jeg har fungerer :)

Herlig at så mange er bevisste på dette temaet :)

Needbox har jeg ikke hørt om før, for et genialt konsept! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har delvis shoppestopp, men enda mer fokus på å bli kvitt ting jeg ikke lenger bruker. Oppdaget en ny nettside for kjøp og salg av brukte ting, needbox, men hvor jeg må donere deler av salget til veldedighet, hvilket gir stor mening for meg da:)

Jeg er virkelig lei "kjøpepresset", og spesielt i forbindelse med julen. Når barna åpner den femtende gaven, og har enda femten til å åpne opp, så oppdager man fort at gleden blir borte. Jeg vil ikke ha det sånn, hverken nå eller til neste jul. Tenker derfor å donere bort alt overflødig på Needbox, inkludert leker som ikke brukes, slik at andre kan bruke det og ikke minst at pengene går til et godt formål.

Jeg er superfan av deleøkonomien, så nå skal jeg legge om helt og heller kjøpe brukt. Skal heller ikke kjøpe ny mobil så lenge den jeg har fungerer :)

Herlig at så mange er bevisste på dette temaet :)

Ikke jeg heller. Jeg har en sånn steinaldermobil - nærmere bestemt en iPhone 3GS. Jeg får utrolig mange kommentarer fra folk som ser den, nærmest hver dag. Kommentarer av typen "Har du den ENNÅ??" Ja, det har jeg. Hvorfor skal jeg bytte ut en mobil som fungerer? Nå skal det sies at jeg har en relativt ny iPad og en helt ny MacBook Pro. Disse tar unna mitt behov for nett og apper og sånt. Mobilen bruker jeg bare til å ringe og sende sms. Men jeg får omtrent daglig "beskjed" fra folk rundt meg om at den må byttes ut. Jeg har ingen planer om å kjøpe ny så lenge den virker. Men jeg kan ikke være uten mobil, så om den en dag streiker totalt, så må jeg nok krype til korset og kjøpe en ny. Også om det skjer i dette shoppestopp-året mitt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag gikk jeg en tur til et kjøpesenter, bare for å sjekke om jeg savnet shoppingen. Det var rett og slett utrolig kjedelig! Gikk bare rundt på måfå, det var klær over alt, de fleste butikkene hadde jo helt like klær også. Butikkene var alt for fulle, og musikken var for høy. Ugh.

Jeg tror jeg skal bruke dette året til å rydde ordentlig ut av klesskapet, for så å kjøpe klær av god kvalitet neste år. Orker ikke mer H&M, Cubus, Kappahl, Gina Tricot og Lindex...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri klart shoppestopp, men hadde sikkert hatt godt av et shoppekutt :P

Ikke lett å være shopaholiker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag gikk jeg en tur til et kjøpesenter, bare for å sjekke om jeg savnet shoppingen. Det var rett og slett utrolig kjedelig! Gikk bare rundt på måfå, det var klær over alt, de fleste butikkene hadde jo helt like klær også. Butikkene var alt for fulle, og musikken var for høy. Ugh.

Jeg tror jeg skal bruke dette året til å rydde ordentlig ut av klesskapet, for så å kjøpe klær av god kvalitet neste år. Orker ikke mer H&M, Cubus, Kappahl, Gina Tricot og Lindex...

Kunne ikke vært mer enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Jeg hadde aldri klart shoppestopp, men hadde sikkert hatt godt av et shoppekutt :P

Ikke lett å være shopaholiker!

Det var då ofseleg defaitistisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg skal bruke dette året til å rydde ordentlig ut av klesskapet, for så å kjøpe klær av god kvalitet neste år. Orker ikke mer H&M, Cubus, Kappahl, Gina Tricot og Lindex...

Akkurat det holder jeg på med og. Og helt enig i at de merkene bør unngås. Lite unntak for consciouskolleksjonen til H&M kanskje, og så har de jo en mottaksordning for brukte klær. Men ellers er jeg ferdig med de merkene rett og slett pga kvaliteten,og det at de bruker så mye bomull. Har også bestemt for å slutte med Noa Noa, og det er litt vanskelig, men har altfor mange dårlige erfaringer med kvaliteten, så da er det slutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Akkurat det holder jeg på med og. Og helt enig i at de merkene bør unngås. Lite unntak for consciouskolleksjonen til H&M kanskje, og så har de jo en mottaksordning for brukte klær. Men ellers er jeg ferdig med de merkene rett og slett pga kvaliteten,og det at de bruker så mye bomull. Har også bestemt for å slutte med Noa Noa, og det er litt vanskelig, men har altfor mange dårlige erfaringer med kvaliteten, så da er det slutt!

Eg synest vel eigentleg at ein bør la vere å støtte HM i det heile, sjølv Conscious-kolleksjonen deira blir vel sydd av dei same folka under dei same håplause tilhøva?

Økologisk bomull kan ein leve med, men nett dette er vanskeleg, for syntetstoffar og slikt som lyocell, acetat og viskose er jo også grueleg ressurskrevjande å lage. Bambus skal vere bra, men det er vel ikkje gjort i ei handvending å lage det heller, vil eg tru. Vi får nok berre bruke ull, når eg tenkjer etter... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var då ofseleg defaitistisk?

Takk, nå har jeg lært et nytt ord :) Det var til og med nokså selvforklarende, selv om jeg aldri har lest det før (som jeg kan huske).

Anonymous poster hash: 76669...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg synest vel eigentleg at ein bør la vere å støtte HM i det heile, sjølv Conscious-kolleksjonen deira blir vel sydd av dei same folka under dei same håplause tilhøva?

Økologisk bomull kan ein leve med, men nett dette er vanskeleg, for syntetstoffar og slikt som lyocell, acetat og viskose er jo også grueleg ressurskrevjande å lage. Bambus skal vere bra, men det er vel ikkje gjort i ei handvending å lage det heller, vil eg tru. Vi får nok berre bruke ull, når eg tenkjer etter... :-)

Det vet jeg ikke. H&M har jo vært under massivt press i det siste for å offentliggjøre leverandørlistene sine, så det går det vel kanskje an å finne ut mer om. Men generelt så unngår jeg billigkjedene pga forholdene til fabrikkarbeiderne. Dette var mer ment som et bittelite unntak, et valg av det minste mellom flere onder, hvis man absolutt MÅ ha et enkelt, rimelig basisplagg i bomull. Jeg synes H&M er litt mindre uspiselig enn de andre her fordi de i det minste har et fokus på miljø. Men helt enig med deg at det er stort spørsmålstegn ved forholdene til arbeiderne.

Leste på treehuggerbloggen at bambus ikke er så miljøvennlig som det blir påstått - bare hvis det er laget til bambuslyocell.

http://www.treehugger.com/sustainable-fashion/is-bamboo-clothing-truly-green.html

http://www.treehugger.com/sustainable-fashion/is-bamboo-clothing-truly-green.html#14213363413851&action=collapse_widget&id=2732286

Men det jeg virkelig skulle ønske meg var en bred oppvåkning om hvor dårlig valg det er å kjøpe bomullsklær. Og fokus på alternativene!

(Er vi utenfor shoppestopptemaet nå, eller er dette innenfor i denne tråden?)

Endret av Amafalathiel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var då ofseleg defaitistisk?

Hehe, njo, men jeg vil jo egentlig ikke. Det er sikkert lurt å spare, men det er jo så kjeeedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Tigress

Det vet jeg ikke. H&M har jo vært under massivt press i det siste for å offentliggjøre leverandørlistene sine, så det går det vel kanskje an å finne ut mer om. Men generelt så unngår jeg billigkjedene pga forholdene til fabrikkarbeiderne. Dette var mer ment som et bittelite unntak, et valg av det minste mellom flere onder, hvis man absolutt MÅ ha et enkelt, rimelig basisplagg i bomull. Jeg synes H&M er litt mindre uspiselig enn de andre her fordi de i det minste har et fokus på miljø. Men helt enig med deg at det er stort spørsmålstegn ved forholdene til arbeiderne.

Leste på treehuggerbloggen at bambus ikke er så miljøvennlig som det blir påstått - bare hvis det er laget til bambuslyocell.

http://www.treehugger.com/sustainable-fashion/is-bamboo-clothing-truly-green.html

http://www.treehugger.com/sustainable-fashion/is-bamboo-clothing-truly-green.html#14213363413851&action=collapse_widget&id=2732286

Men det jeg virkelig skulle ønske meg var en bred oppvåkning om hvor dårlig valg det er å kjøpe bomullsklær. Og fokus på alternativene!

(Er vi utenfor shoppestopptemaet nå, eller er dette innenfor i denne tråden?)

Tja, vi seiler vel rundt i utkanten av temaet i alle fall! Det er sant som du seier at dei har teke fatt på ein meir gjenbrukstanke, men eg klarar ikkje heilt å ta dei alvarleg, all den tid dei er ein av dei største representane for nett den shoppinga eg vil til livs: denne masseproduksjonen av billege klede laga for å spy ut og bidra til eit hemningslaust forbruk. Eg ville heller gje brukte klede til Fretex eller UFF, sjølv om eg er klar over at også dei har svin på skauen. Men båe desse er flinke til å få merksemd rundt å bruke og kjøpe brukt, og det er verdt noko det også!

Kva meiner du er dei beste alternativa til bomull? Syntetiske klede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntetiske klær stammer jo fra petroleumsindustrien og er også et massivt miljøproblem, både når det gjelder at oljen etterhvert tar slutt (google 'peak oil') og forurensning av jord, vann, luft og dyr som spiser plastrester i vannet. Og en del av de oljebaserte stoffene er vel kreftfremkallende for de stakkarene som produserer dem eller bor i områdene. Så et program hvor nesten hele landsbyer var rammet av kreft. Vannet var forurenset fra tekstilindustrien osv. :(

Apropos mobil,- jeg har kjøpt meg en sånn gamlis-telefon nå (den forrige mobilen døde av alderdom). Denne er fra den tiden hvor mobiler ikke hadde kamera enda.. :fnise: Men jeg er kjempefornøyd med den. Batteriet holder jo i evigheter, og jeg forsøker uansett å bruke mobil minst mulig, så det gjør det enkelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vi seiler vel rundt i utkanten av temaet i alle fall! Det er sant som du seier at dei har teke fatt på ein meir gjenbrukstanke, men eg klarar ikkje heilt å ta dei alvarleg, all den tid dei er ein av dei største representane for nett den shoppinga eg vil til livs: denne masseproduksjonen av billege klede laga for å spy ut og bidra til eit hemningslaust forbruk. Eg ville heller gje brukte klede til Fretex eller UFF, sjølv om eg er klar over at også dei har svin på skauen. Men båe desse er flinke til å få merksemd rundt å bruke og kjøpe brukt, og det er verdt noko det også!

Kva meiner du er dei beste alternativa til bomull? Syntetiske klede?

enig i at det er fint med oppmerksomhet omkring bruk og gjenbruk, men det er annen side der også viser det seg. Har hørt at en stor del av det innsamlede blir solgt videre til profesjonelle aktører, som videreselger det i Afrika, og ødelegger den lokale klesindustrien (kortversjonen)

http://www.businessoffashion.com/2013/11/op-ed-the-trouble-with-second-hand-clothes.html

men andre mener at det er greitt likevel

http://www.theguardian.com/commentisfree/2012/may/09/second-hand-clothes-africa

Det vel slik at noen syntetiske fibre er miljøvennlige (bambuslyocell) og andre miljøverstinger (polyester, nylon), og personlig synes jeg det er så vanskelig å holde styr på at jeg holder meg til økologisk bomull, lin, silke, ull.

Jeg følger et par blogger som handler om å bygge en etisk garderobe - intomind.com og særlig http://thiskindchoice.com/ - jeg mener å sett artikler på en eller begge om gode syntetiske fibre, men har ikke til til å lete etter det akkurat nå. Her er en kort oversikt: http://www.greenchoices.org/green-living/clothes/environmental-impacts

Men uansett, anbefaler sterkt thiskindchoice! veldig bra blogg om etisk mote

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

enig i at det er fint med oppmerksomhet omkring bruk og gjenbruk, men det er annen side der også viser det seg. Har hørt at en stor del av det innsamlede blir solgt videre til profesjonelle aktører, som videreselger det i Afrika, og ødelegger den lokale klesindustrien (kortversjonen)

http://www.businessoffashion.com/2013/11/op-ed-the-trouble-with-second-hand-clothes.html

men andre mener at det er greitt likevel

http://www.theguardian.com/commentisfree/2012/may/09/second-hand-clothes-africa

Det vel slik at noen syntetiske fibre er miljøvennlige (bambuslyocell) og andre miljøverstinger (polyester, nylon), og personlig synes jeg det er så vanskelig å holde styr på at jeg holder meg til økologisk bomull, lin, silke, ull.

Jeg følger et par blogger som handler om å bygge en etisk garderobe - intomind.com og særlig http://thiskindchoice.com/ - jeg mener å sett artikler på en eller begge om gode syntetiske fibre, men har ikke til til å lete etter det akkurat nå. Her er en kort oversikt: http://www.greenchoices.org/green-living/clothes/environmental-impacts

Men uansett, anbefaler sterkt thiskindchoice! veldig bra blogg om etisk mote

Men å kjøpe brukt her heime er jo ikkje med på å undergrave industrien i Afrika, det er det jo donasjonane og den ville turnoverraten vi har på billege klede som gjer. Så om ein kjøper brukt, og redesigner eigne klede, så får ein jo noko bra ut av det. Ikkje minst ein unik garderobe.

Takk for lenkjer til bloggar, dei såg veldig fine ut! Vi får trekkje oss ut av nett denne tråden no, vi kuppar jo! ;-) Takk for praten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...