Gå til innhold

Shoppestopp 2015


Nordis

Anbefalte innlegg

Jeg sprakk idag..... :rodme:

Fant en skjorte i en vintagebutikk. 100 % bomull, perfekt passform og riktig farge. Jeg måtte bare slå til. Trøster meg med at den ble kjøpt brukt i det minste, og at det var et kupp er ikke til å komme fra. Har hatt en lignende skjorte før, som jeg brukte så mye at stoffet revnet tilslutt og jeg desverre måtte kaste den.

Tror nok desverre ikke jeg kommer til å klare dette, men jeg tror nok at jeg heller kommer til å fokusere på å kjøpe brukt. Men dere er tøffe! Lykke til damer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sprakk idag..... :rodme:

Fant en skjorte i en vintagebutikk. 100 % bomull, perfekt passform og riktig farge. Jeg måtte bare slå til. Trøster meg med at den ble kjøpt brukt i det minste, og at det var et kupp er ikke til å komme fra. Har hatt en lignende skjorte før, som jeg brukte så mye at stoffet revnet tilslutt og jeg desverre måtte kaste den.

Tror nok desverre ikke jeg kommer til å klare dette, men jeg tror nok at jeg heller kommer til å fokusere på å kjøpe brukt. Men dere er tøffe! Lykke til damer!

Ikke mist motet! Du klarer dette hvis du vil! Kanskje kan du tillate deg selv å kun kjøpe i bruktbutikker i 2015? Da vil jo ikke dette defineres som en sprekk :)

Jeg har tillatelse til å kjøpe brukt, men kun hvis det er noe jeg virkelig trenger. Holdt på å stikke innom Fretex her forleden da jeg tilfeldigvis gikk forbi. Bare for å kikke litt.. Men ombestemte meg da jeg jeg stilte meg spørsmålet om det er noe jeg virkelig trenger akkurat nå. Svaret var nei. Så da gikk jeg forbi.

Jeg synes det går overraskende lett foreløpig men er forberedt på at det blir skikkelig hardt når vårklær kommer i butikkene. Skyr butikker og kjøpesentre nå, og det hjelper.

Håper du fortsetter med shoppestoppen om det er det du innerst inne ønsker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det 10. januar og jeg er så stolt av meg selv :).

Det er januarsalg overalt og i dag har jeg vært ute med noen venninner og de har handlet i øst og vest og til og med forsøkt å prakke på meg litt. Men jeg har stått i mot og har ikke kjøpt noen ting.

Det frister ikke engang... Jeg er virkelig supermotivert :).

I går snudde jeg opp ned på alle genserne i en hylle, bare for at de nederste skulle komme litt mer frem i lyset og da sa en av ungene: Maaaammaaa.....! Den genseren var fin! Har du shoppet...? Men nei, jeg bare resirkulerer i garderoben og finner nye antrekk :)

Dette skal jeg klare!

Kanskje vi kan komme med forskjellige tips til hverandre for å finne nye antrekk og for å motstå impulsshopping.

Jeg har en strikk rundt håndleddet og når jeg blir fristet eller tenker i uønskede baner så drar jeg kraftig i den og slipper så det nesten gjør vondt.

Det lærte jeg av en motivator på jobben for et par år siden, som et verktøy til å nullstille negative tanker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det 10. januar og jeg er så stolt av meg selv :).

Det er januarsalg overalt og i dag har jeg vært ute med noen venninner og de har handlet i øst og vest og til og med forsøkt å prakke på meg litt. Men jeg har stått i mot og har ikke kjøpt noen ting.

Det frister ikke engang... Jeg er virkelig supermotivert :).

I går snudde jeg opp ned på alle genserne i en hylle, bare for at de nederste skulle komme litt mer frem i lyset og da sa en av ungene: Maaaammaaa.....! Den genseren var fin! Har du shoppet...? Men nei, jeg bare resirkulerer i garderoben og finner nye antrekk :)

Dette skal jeg klare!

Kanskje vi kan komme med forskjellige tips til hverandre for å finne nye antrekk og for å motstå impulsshopping.

Jeg har en strikk rundt håndleddet og når jeg blir fristet eller tenker i uønskede baner så drar jeg kraftig i den og slipper så det nesten gjør vondt.

Det lærte jeg av en motivator på jobben for et par år siden, som et verktøy til å nullstille negative tanker.

Jeg er også supermotivert, Tulla70, og er gjerne med på å dele tips underveis!

Må prøve det strikk-trikset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoenix

Jeg sliter med å stramme inn matbudsjettet. Blæææ, men jeg trapper ned på kronene og prøver på å bli gjerrig. Eneste jeg mangler på januarsalget nå er hjelm til meg. :danse: så er jeg i boks med alle de tingene som jeg skulle ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Eg kjøpte varmeflaske til husbonden i går, på Fretex. Eg er litt uviss på om det tel, vi hadde berre ei varmeflaske på deling, og somme gonger er det deilig med varmeflaske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tigress

Jeg sprakk idag..... :rodme:

Fant en skjorte i en vintagebutikk. 100 % bomull, perfekt passform og riktig farge. Jeg måtte bare slå til. Trøster meg med at den ble kjøpt brukt i det minste, og at det var et kupp er ikke til å komme fra. Har hatt en lignende skjorte før, som jeg brukte så mye at stoffet revnet tilslutt og jeg desverre måtte kaste den.

Tror nok desverre ikke jeg kommer til å klare dette, men jeg tror nok at jeg heller kommer til å fokusere på å kjøpe brukt. Men dere er tøffe! Lykke til damer!

Ikkje gje opp. Hugs at det viktigaste du får ut av ein shoppestopp er større medvit rundt shopping og forbruk. Eg synest eigentleg ikkje det er så ille om du kjøpte ei skjorte som du veit du kjem til å bruke mykje - alle plagg du brukar mykje er god økonomi! Brukte klede er fint gjenbruk og miljøvenleg. Det er mykje verre med alle dei kleda ein kjøper som ein kjøper utan mål med dei, og ofte berre av di det er billeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjøpte varmeflaske til husbonden i går, på Fretex. Eg er litt uviss på om det tel, vi hadde berre ei varmeflaske på deling, og somme gonger er det deilig med varmeflaske!

I min verden er dette tillatt. Det er ei kald årstid og varmeflasker trengs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, hiver meg med her!! Er ingen shoppegal dame i utgangspunktet, men herregud- har så utrolig mye klær som er fullt ut brukbare, tidløse og gode plagg, og nå er det på tide å slite ut litt av dette før jeg kjøper noe nytt.

Har allerede kjøpt en jakke på salg til 1000 kr, men får starte shoppestoppen i dag :)

Bra tiltak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, hiver meg med her!! Er ingen shoppegal dame i utgangspunktet, men herregud- har så utrolig mye klær som er fullt ut brukbare, tidløse og gode plagg, og nå er det på tide å slite ut litt av dette før jeg kjøper noe nytt.

Har allerede kjøpt en jakke på salg til 1000 kr, men får starte shoppestoppen i dag :)

Bra tiltak!

Velkommen på laget, missLynch! :) Jeg har heller aldri vært noen storshopper, men har bestemt meg for at det jeg allerede har i klesskapet, samt interiørting, får holde for 2015. Dette klarer vi! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slenger meg på, men kun for 6 mnd i første omgang :) Skal bare få med meg januarsalget i favorittbutikken min først... :plystre:

Her reglene mine:

- Ikke lov å kjøpe klær, vesker eller sko.

- Lov å kjøpe garn/stoff for å strikke/sy plagg (dette er uansett noe jeg gjør svært sjelden).

- Lov å motta klær, vesker eller sko som bursdagsgave.

- Lov å kjøpe klær, vesker eller sko dersom jeg får gavekort i klesbutikker i bursdagsgave.

- Lov å kjøpe nylonstrømpebukser dersom det blir hull i de jeg allerede har.

- Lov å delta på byttekvelder.

Min shoppestopp omfatter altså klær, vesker og sko da det er dette jeg bruker mest penger på. Interiørting har jeg valgt å utelate da jeg uansett ikke kjøper noe særlig av det.

Ser for meg å følge disse reglene i 6 mnd, deretter åpne opp for å shoppe litt på salg i juli, og deretter benytte meg av Finn eller Fretex når det er noe jeg trenger. Gleder meg! :)

Anonymous poster hash: a7547...def

Vet dere hva? Jeg trekker tilbake dette med 6 mnd og slenger meg med på et helt år med shoppestopp! :)

Nå er jeg ferdig med januarshoppingen, og må si jeg er lut lei av å gå i butikker. Jeg er lei av at det alltid er noe jeg "trenger", jeg er lei av å vurdere ulike størrelser og farger for så å angre og måtte gå tilbake for å bytte, jeg er lei av prøverom og masete butikkansatte, og jeg er lei av å bruke penger.

Jeg så for meg at shoppestoppen kunne bli et problem når sommeren kommer, men når jeg tenker meg om har jeg jo alt jeg trenger. Jeg har nyanskaffet bikini og utallige sommerkjoler. Har også to gamle jeans som skal bli til shorts når våren kommer :)

Dette skal bli en befrielse!!

Anonymous poster hash: a7547...def

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere hva? Jeg trekker tilbake dette med 6 mnd og slenger meg med på et helt år med shoppestopp! :)

Nå er jeg ferdig med januarshoppingen, og må si jeg er lut lei av å gå i butikker. Jeg er lei av at det alltid er noe jeg "trenger", jeg er lei av å vurdere ulike størrelser og farger for så å angre og måtte gå tilbake for å bytte, jeg er lei av prøverom og masete butikkansatte, og jeg er lei av å bruke penger.

Jeg så for meg at shoppestoppen kunne bli et problem når sommeren kommer, men når jeg tenker meg om har jeg jo alt jeg trenger. Jeg har nyanskaffet bikini og utallige sommerkjoler. Har også to gamle jeans som skal bli til shorts når våren kommer :)

Dette skal bli en befrielse!!

Anonymous poster hash: a7547...def

For et motiverende innlegg du har skrevet her! Jeg er også veldig lei av trange prøverom og masete butikkansatte som kaster seg over meg det øyeblikket jeg er innafor døra. For ikke å snakke om den høye og dårlige musikken i mange klesbutikker!

Dette klarer vi lett som en plett. Min motivasjon er fortsatt på topp :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et motiverende innlegg du har skrevet her! Jeg er også veldig lei av trange prøverom og masete butikkansatte som kaster seg over meg det øyeblikket jeg er innafor døra. For ikke å snakke om den høye og dårlige musikken i mange klesbutikker!

Dette klarer vi lett som en plett. Min motivasjon er fortsatt på topp :)

Dette skal vi klare, ja :D

Gleder meg til å fortelle kjæresten at årets ferie blir shoppingfri ;) Denne kvelden brukes forresten til å sortere ut klær som skal gis til Fretex. Tenker også å forsøke å selge et plag eller to på Finn.

Anonymous poster hash: a7547...def

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette skal vi klare, ja :D

Gleder meg til å fortelle kjæresten at årets ferie blir shoppingfri ;) Denne kvelden brukes forresten til å sortere ut klær som skal gis til Fretex. Tenker også å forsøke å selge et plag eller to på Finn.

Anonymous poster hash: a7547...def

Lurt! Man får mye bedre oversikt over hva man faktisk har når man plukker ut alt som ikke lenger er i bruk. Da ser man at man faktisk HAR noe å ha på seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt! Man får mye bedre oversikt over hva man faktisk har når man plukker ut alt som ikke lenger er i bruk. Da ser man at man faktisk HAR noe å ha på seg :)

Ja, selv om jeg ikke har enorme mengder klær er det utrolig hvor mye man glemmer at man faktisk har dersom det ikke er i bruk med jevne mellomrom.

Tenkte også å studere vårkatalogen fra H&M for å se hvordan vårmoten blir, få litt inspirasjon til antrekk og syomprosjekter. Tenker det er lurt å gjøre nå mens jeg enda er lei av shopping, senere i år kan nok dette være å leke litt med ilden ;)

Masse lykke til til alle shoppestoppere, gøy å se at vi er mange!!

Anonymous poster hash: a7547...def

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg med her jeg også! Jeg hadde full shoppestopp i 2013, og det gikk i grunnen ganske greit. Det fikk meg til å være mye mer bevisst rundt det jeg faktisk handlet inn i 2014, men så merker jeg at det nok skled ut litt utover høsten 2014 :sjenert:

Min største unødvendige utgiftspost er nok klær, sko og vesker. Jeg har, som mange andre her, skremmende fulle klesskap og er helt ram på å impulsshoppe så fort jeg kommer over noe som ser fint ut... Jeg har også to små barn som har mye, mye mer klær enn hva de strengt tatt trenger, så shoppestoppen gjelder i utgangspunktet også for barneklær. Men siden de vokser hele tiden er det noen ting jeg rett og slett MÅ kjøpe til dem, som for eksempel vinterdresser til neste høst/vinter. "Vanlig" tøy får de uansett mer enn nok av av besteforeldre o.l., så det bør jeg greie å ikke handle til dem.

Mine regler blir derfor å ikke handle klær, sko eller vesker til meg selv og ikke handle ting til hus og hjem (med mindre det er noe vi virkelig trenger- hvis for eksempel vaskemaskinen skulle ryke). Jeg har masse hygieneprodukter i skuffer og skap, og skal bruke opp alt dette før det kjøpes inn noe nytt. Bruker ellers stort sett billige merker av sminke og hår- og hudpleieprodukter, så dette er uansett ingen stor utgiftspost for meg.

Har forøvrig ikke shoppet noe enda hittil i år, så jeg i grunnen godt igang selv om jeg ikke bestemte meg for total stopp før nå i kveld! Lykke til alle sammen her inne, dette skal vi greie :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vil også være med! :duskedame:

Har hatt shoppestopp i 1,5 år til nå og begynner å trenge påfyll av motivasjon..

Hittils har det vært for morro skyld (minimalisme, miljø, decluttering, god samvittighet, omprioriteringer og livsstilsendring), men dette året blir det pga nødvendighet (økonomi).

Jeg kjører shoppestopp på alle områder og kutter alt som ikke er nødvendig (inkludert i mat, drikke, tjenester, hobbyer, underholdning).. Unntaket er at jeg kjøper bra mat (økologisk, frittgående, helst kortreist).

Skal "spise meg ut av klesskapet" og har kommet godt i gang og syns det er ganske morsomt. Første halvannet året brukte jeg opp 1/3 (mye var halvslitent fra før og en del var også dårlig kvalitet). Planen er å få det ned til en minimalistisk garderobe hvor man bruker og liker alt som er der, og så holde det sånn. Og så være litt mer strategisk på hva som kommer inn dit i fremtiden..

Leste noe sted at de fleste kvinner bruker bare 20 % av klesskapet sitt jevnlig og når jeg sjekket mitt stemte det ganske nøyaktig her. :blush:

Jeg er ingen shopper når det gjelder klær heller, særlig de siste årene hvor jeg har handlet ca to ganger i året, men flere ting av gangen. Likevel hadde jeg faktisk en del ubrukte plagg jeg hadde glemt.

Jeg har hatt et par-tre år nå hvor jeg la på meg en del pga sykdom, og mistet da litt interessen for klær, men har gått ned til den vanlige størrelsen min igjen nå, så da har jeg en del flere klær jeg kan bruke opp. Så ut 2016 bør gå bra. Kan nok bli litt kreative kombinasjoner utover neste år. :fnise:

Jeg syns det er motiverende å se det bli stadig ryddigere og fresh'ere i skuffer og skap. Digger oversikten og "roen" ved at det er mindre ting å forholde seg til rundt seg. Spesielt baderommet har gått fra å være stress til hotell-følelse nå med kun de nødvendige produktene som er i bruk og ikke overfylte skuffer og skap. Har blitt mer og mer tiltrukket av minimalistisk stil etter jeg startet med dette. Utover våren går bokhyllene..

Jeg skal kjøpe kun to ting i år har jeg planlagt. Et svart tynt lærbelte (brukt på Ebay) og noen tyngre frivekter (helst brukt på Finn e.l.). Men shoppeabstinensene har begynt å melde seg nå, så tror nok det blir krevende. :ninja: Bra å ha noen allierte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også blitt inspirert til minimalisme på flere områder enn klær etter at jeg begynte shoppestoppen. Det er såå befriende å eie mindre og kjøpe mindre. Denne bloggen leser jeg gjerne for inspirasjon: http://www.missminimalist.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...