Gå til innhold

Shoppestopp 2015


Nordis

Anbefalte innlegg

Dette vil jeg være med på!!! :danse:

Har fulgt med på tråden siden den ble opprettet, men ikke turt å "meldt meg på" før nå. Har vendt meg til tanken i noen dager (og fått overbevist mannen!!), og den endelig avgjørelsen ble tatt da svigermor tidlig i dag spurte hva jeg ønsker meg til bursdagen min, og jeg ikke kom på noen ting... :sjokkert: Jeg har jo alt!!!

- I morra skal jeg rydde i klesskapet. Ungene skal i barnehage/skole for første gang etter en lang juleferie, og jeg har hatt arbeidshelg, og dermed helt fri, helt alene... Mye der skal redesignes; jeg er en mester til å kjøpe ting jeg syns er pent "hvis jeg bare syr inn litt, legger opp etc". Er ganske flink til å sy, må bare ta meg tid til det.

- Jeg har to (opprinnelig) svarte jeans som sitter bra, men som har tapt endel farge, så jeg skal få kjøpe farge til disse.

- Til våren skal jeg kjøpe meg noen nye piratbukser. De jeg har brukt siste årene er enten for store eller hullete.

- Bher skal jeg også få kjøpe dersom en av de to jeg har går i stykker. Strømpebukser er også lov, men kun når det er 3 for 2 eller lignende tilbud.

- Frisør er lov annenhver måned, samt hverdagssminke når det er tomt.

- Hver måned får jeg 200 kroner til kafè. Dette er min hverdagsluksus; noe som gir meg overskudd og avkobling i en travel og hektisk hverdag, og noe jeg gleder meg til i flere uker.

- Sommerferien skal planlegges billigst mulig; regner med det blir en uke eller to på hytta. Til våren skal jeg i konfirmasjon til fadderbarnet mitt, så regner med ca 5000 i flyutgifter der.

Ungene må jo naturlig nok få klær når de har behov for dette.

For å unngå impulskjøpfella skal vi forsøke å planlegge ukene, og kun ha penger til de utgiftene vi vet om den uka på brukskontoen. Uka som kommer trenger jeg bensin på bilen, så nå har jeg 750 kroner på kontoen, resten er overført til felleskontoen. Neste uke skal jeg til frisøren + kafè med gamle venninner, så da får jeg 680 + 200 overført på søndag.

Vi har en matkonto vi begge har kort til, så denne brukes til matinnkjøp.

Lykke til alle sammen!!! :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

^ hva er det som gjenstår å bruke penger på, hvis du får lov å dra på cafe, kjøpe bukser, bher og strømpebukser, samt sminke..?

"Sprakk" forøvrig selv da favorittbuksa mi var på 50%, slo til der.

Anonymous poster hash: 9c7f6...85d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ hva er det som gjenstår å bruke penger på, hvis du får lov å dra på cafe, kjøpe bukser, bher og strømpebukser, samt sminke..?

"Sprakk" forøvrig selv da favorittbuksa mi var på 50%, slo til der.

Anonymous poster hash: 9c7f6...85d

Du glemte å nevne frisør annenhver måned haha

Men folk tolker jo tråden som de vil. Selv ønsker jeg å spare mye penger i år. Da får kjøkkensaksa holde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vil jeg være med på!!! :danse:

Har fulgt med på tråden siden den ble opprettet, men ikke turt å "meldt meg på" før nå. Har vendt meg til tanken i noen dager (og fått overbevist mannen!!), og den endelig avgjørelsen ble tatt da svigermor tidlig i dag spurte hva jeg ønsker meg til bursdagen min, og jeg ikke kom på noen ting... :sjokkert: Jeg har jo alt!!!

- I morra skal jeg rydde i klesskapet. Ungene skal i barnehage/skole for første gang etter en lang juleferie, og jeg har hatt arbeidshelg, og dermed helt fri, helt alene... Mye der skal redesignes; jeg er en mester til å kjøpe ting jeg syns er pent "hvis jeg bare syr inn litt, legger opp etc". Er ganske flink til å sy, må bare ta meg tid til det.

- Jeg har to (opprinnelig) svarte jeans som sitter bra, men som har tapt endel farge, så jeg skal få kjøpe farge til disse.

- Til våren skal jeg kjøpe meg noen nye piratbukser. De jeg har brukt siste årene er enten for store eller hullete.

- Bher skal jeg også få kjøpe dersom en av de to jeg har går i stykker. Strømpebukser er også lov, men kun når det er 3 for 2 eller lignende tilbud.

- Frisør er lov annenhver måned, samt hverdagssminke når det er tomt.

- Hver måned får jeg 200 kroner til kafè. Dette er min hverdagsluksus; noe som gir meg overskudd og avkobling i en travel og hektisk hverdag, og noe jeg gleder meg til i flere uker.

- Sommerferien skal planlegges billigst mulig; regner med det blir en uke eller to på hytta. Til våren skal jeg i konfirmasjon til fadderbarnet mitt, så regner med ca 5000 i flyutgifter der.

Ungene må jo naturlig nok få klær når de har behov for dette.

For å unngå impulskjøpfella skal vi forsøke å planlegge ukene, og kun ha penger til de utgiftene vi vet om den uka på brukskontoen. Uka som kommer trenger jeg bensin på bilen, så nå har jeg 750 kroner på kontoen, resten er overført til felleskontoen. Neste uke skal jeg til frisøren + kafè med gamle venninner, så da får jeg 680 + 200 overført på søndag.

Vi har en matkonto vi begge har kort til, så denne brukes til matinnkjøp.

Lykke til alle sammen!!! :blomst:

Velkommen i tråden, MøllersTran - og lykke til! Høres ut som du kan redesigne/sy, og det kan ikke jeg. Ikke har jeg verdens mest overfylte klesskap fra før av heller egentlig. Men desto mer spennende å forsøke å klare seg med det man har.

Endret av Nordis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ hva er det som gjenstår å bruke penger på, hvis du får lov å dra på cafe, kjøpe bukser, bher og strømpebukser, samt sminke..?

"Sprakk" forøvrig selv da favorittbuksa mi var på 50%, slo til der.

Anonymous poster hash: 9c7f6...85d

En hver bestemmer sine egne retningslinjer - etter hvor man vet skoen trykker mest. Jeg har ikke shoppestopp på en kaffe på kafè, restaurantbesøk eller opplevelser. Heller ikke frisørbesøk. (Men er ca to ganger i året hos frisøren for å stusse håret, så er liksom ikke der utgiftene ligger hos meg).

Men å sprekke på salg på favorittbuksa er ikke tillatt hos meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ hva er det som gjenstår å bruke penger på, hvis du får lov å dra på cafe, kjøpe bukser, bher og strømpebukser, samt sminke..?

"Sprakk" forøvrig selv da favorittbuksa mi var på 50%, slo til der.

Anonymous poster hash: 9c7f6...85d

Vi får alle lage våre egne retningslinjer. Ikke no vits å legge opp til sprekk heller... 😉 Mine store utfordringer er klær og interiør. Frisør, litt mascara og en bh hvis den gamle går i stykker, er lov for meg. Kafè er min luksus i en hektisk småbarnstilværelse, og 200 kr på det bikker ikke lasset!! Endret av MøllersTran
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velkommen i tråden, MøllersTran - og lykke til! Høres ut som du kan redesigne/sy, og det kan ikke jeg. Ikke har jeg verdens mest overfylte klesskap fra før av heller egentlig. Men desto mer spennende å forsøke å klare seg med det man har.

Takk, og lykke til du også 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vil jeg være med på!!! :danse:

Har fulgt med på tråden siden den ble opprettet, men ikke turt å "meldt meg på" før nå. Har vendt meg til tanken i noen dager (og fått overbevist mannen!!), og den endelig avgjørelsen ble tatt da svigermor tidlig i dag spurte hva jeg ønsker meg til bursdagen min, og jeg ikke kom på noen ting... :sjokkert: Jeg har jo alt!!!

- I morra skal jeg rydde i klesskapet. Ungene skal i barnehage/skole for første gang etter en lang juleferie, og jeg har hatt arbeidshelg, og dermed helt fri, helt alene... Mye der skal redesignes; jeg er en mester til å kjøpe ting jeg syns er pent "hvis jeg bare syr inn litt, legger opp etc". Er ganske flink til å sy, må bare ta meg tid til det.

- Jeg har to (opprinnelig) svarte jeans som sitter bra, men som har tapt endel farge, så jeg skal få kjøpe farge til disse.

- Til våren skal jeg kjøpe meg noen nye piratbukser. De jeg har brukt siste årene er enten for store eller hullete.

- Bher skal jeg også få kjøpe dersom en av de to jeg har går i stykker. Strømpebukser er også lov, men kun når det er 3 for 2 eller lignende tilbud.

- Frisør er lov annenhver måned, samt hverdagssminke når det er tomt.

- Hver måned får jeg 200 kroner til kafè. Dette er min hverdagsluksus; noe som gir meg overskudd og avkobling i en travel og hektisk hverdag, og noe jeg gleder meg til i flere uker.

- Sommerferien skal planlegges billigst mulig; regner med det blir en uke eller to på hytta. Til våren skal jeg i konfirmasjon til fadderbarnet mitt, så regner med ca 5000 i flyutgifter der.

Ungene må jo naturlig nok få klær når de har behov for dette.

For å unngå impulskjøpfella skal vi forsøke å planlegge ukene, og kun ha penger til de utgiftene vi vet om den uka på brukskontoen. Uka som kommer trenger jeg bensin på bilen, så nå har jeg 750 kroner på kontoen, resten er overført til felleskontoen. Neste uke skal jeg til frisøren + kafè med gamle venninner, så da får jeg 680 + 200 overført på søndag.

Vi har en matkonto vi begge har kort til, så denne brukes til matinnkjøp.

Lykke til alle sammen!!! :blomst:

Jeg tror det er enklere å lykkes hvis man har tenkt grundig gjennom behovene og lagt retningslinjer som passer for seg og hvis ikke så tror jeg det er veldig lett å sprekke.

Det virker som du har tenkt nøye i gjennom dette så jeg er helt sikker på at du får det til.

Lykke til! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er enklere å lykkes hvis man har tenkt grundig gjennom behovene og lagt retningslinjer som passer for seg og hvis ikke så tror jeg det er veldig lett å sprekke.

Det virker som du har tenkt nøye i gjennom dette så jeg er helt sikker på at du får det til.

Lykke til! :)

Tusen takk Tulla 70!!! Lykkeønskninger sendes også til deg!!! :) Målet mitt er ikke nødvendigvis å spare så mye penger på denne shoppestoppen, men å bli bevisst på hva jeg trenger og hva som er viktig for meg. En kafètur med venninner er f.eks veldig viktig for meg, da jeg resten av tiden er mor, kone, pårørende, kollega, leder, helsearbeider +++, mens disse kafèturene er tiden da jeg kan "senke guarden" litt å få være bare meg. Det er verdt 200 kroner!!! Strømpebukser trenger jeg for å bruke skjørtene mine, og frisør må jeg bruke penger på for å slippe å se ut som et troll. Mascara vil nok ingen se meg uten, og det å gå i mammapiratbukser når minstemann er to og et halvt, er ikke akkurat kjempe boost for selvtilliten...

Jeg kjente meg igjen i det du skrev tidlig i tråden om at du shopper fordi du ikke har oversikt og derfor tror du trenger nytt hele tiden. Jeg har brukt formiddagen på å gå gjennom skapet og kan med sikkerhet si at en person trenger ikke så mange topper og gensere!!! Det som er mest skremmende er at flere av dem husker jeg knapt at jeg har kjøpt, og noen er tilnærmet like... Jeg har levert tre fulle bæreposer til UFF og fylt en blå Ikeabag med klær jeg ikke ønsker å kaste/gi bort, men som jeg heller ikke bruker per nå. Da sommerklærne mine ligger oppi der har jeg satt frist om at denne bagen skal jeg gå gjennom før 1. mai, og det jeg ikke har savnet/kommer til å bruke gjennom sommeren, skal gis bort!!!

Jeg er virkelig fornøyd med å ha tatt denne avgjørelsen, og må takke dere for å inspirere meg!!! <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at det har vært noen utfordring så langt, siden vi kun er kommet til 5. januar, men her går det fint så langt. Jeg ønsket meg strømpebukser, ullundertøy, telys, te og den slags i julegave (og var så heldig å få det!), så jeg har fått masse nyttig og slipper samtidig å kjøpe sånt selv fremover. Det eneste jeg har brukt penger på ifølge nettbanken min er parkering (på utfartsområde i forbindelse med tur med bikkja) og litt dagligvarer. Det eneste jeg SKAL kjøpe fremover er svart sytråd, for jeg skal reparere to klesplagg og finner ikke for mitt bare liv de to svarte trådsnellene jeg vet jeg har et sted :klo: En nyfødtgave til en venninne planlegges også i februar. Utenom det skal det ikke shoppes :)

Anonymous poster hash: 76669...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Jeg kjente meg igjen i det du skrev tidlig i tråden om at du shopper fordi du ikke har oversikt og derfor tror du trenger nytt hele tiden.

Eg har måttet hjelpe mor mi ein del med å style klede i år, dei mista alt dei eide i ein brann, og ønskjer ikkje å handle inn for harde livet før dei er permanent på plass att i det nye huset. På eit tidspunkt telte eg opp alle skjefa eg hadde (eg leita etter noko ho kunne låne til ein kjole), og kom til 52.

52!

Skjerf!

...

Eg har, sjølv om i alle fall elevane mine somme tider såg på meg som eit minst tohovuda troll, berre ein hals, altså! Så ja, eg støttar dette, ein har som oftast det ein treng, og enda litt, og det beste ein kan gjere er å gå gjennom alt, og bruke litt tid på å sjå kva ein kan gjere med kleda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har måttet hjelpe mor mi ein del med å style klede i år, dei mista alt dei eide i ein brann, og ønskjer ikkje å handle inn for harde livet før dei er permanent på plass att i det nye huset. På eit tidspunkt telte eg opp alle skjefa eg hadde (eg leita etter noko ho kunne låne til ein kjole), og kom til 52.

52!

Skjerf!

...

Eg har, sjølv om i alle fall elevane mine somme tider såg på meg som eit minst tohovuda troll, berre ein hals, altså! Så ja, eg støttar dette, ein har som oftast det ein treng, og enda litt, og det beste ein kan gjere er å gå gjennom alt, og bruke litt tid på å sjå kva ein kan gjere med kleda.

Støtter denne! Etter å ha ryddet i klesskapet, og renset ut en hel masse jeg aldri bruker, har jeg plutselig noe å ha på meg. Jeg har altså FÆRRE klesplagg - men FLERE antrekk. Forstå det den som kan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Støtter denne! Etter å ha ryddet i klesskapet, og renset ut en hel masse jeg aldri bruker, har jeg plutselig noe å ha på meg. Jeg har altså FÆRRE klesplagg - men FLERE antrekk. Forstå det den som kan :)

Om du følgjer Jenny Skavlan sitt råd om å ta bilde av antrekket kvar dag også, får du i tillegg til eit inspirasjonsalbum også eit album som blir nyttig om det skulle brenne eller ein skulle ha innbrot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilke tanker har dere gjort dere rundt bursdagsønsker? Er dette er yppelig måte å "skaffe seg" det man finner ut at man trenger, eller er d juks? Hva om man får/ønsker seg gavekort? Og hva med pengene/gavekortene man fikk til jul?

Anonymous poster hash: fe8c5...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Hvilke tanker har dere gjort dere rundt bursdagsønsker? Er dette er yppelig måte å "skaffe seg" det man finner ut at man trenger, eller er d juks? Hva om man får/ønsker seg gavekort? Og hva med pengene/gavekortene man fikk til jul?

Anonymous poster hash: fe8c5...3f1

Eg synest bursdagar er nett eit flott høve til å skaffe det ein treng. Ikkje minst er ein då nøydd til å tenkje gjennom og prioritere ganske hardt kva ein ønskjer seg. Pengar ein får kan ein spare, gåvekort kan ein også bruke til å skaffe ting ein treng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke tanker har dere gjort dere rundt bursdagsønsker? Er dette er yppelig måte å "skaffe seg" det man finner ut at man trenger, eller er d juks? Hva om man får/ønsker seg gavekort? Og hva med pengene/gavekortene man fikk til jul?Anonymous poster hash: fe8c5...3f1

Jeg vil komme til ønske meg og evt. bli veldig glad for å få forbruksvarer som fuktighetskremer mm.

Men jeg kommer ikke til å ønske meg klær og hvis jeg i løpet av året får et eller flere gavekort så vil de også gå til nødvendige forbruksting. Men hovedpoenget bak min shoppestopp er å få bedre kontroll på hva jeg har og større fokus på hva som kler meg og bygge en garderobe rundt det.

Samt å ikke fylle huset med enda mere unødvendige ting.

Nå er vi på sjette dagen og til tross for at jeg har vært i shoppingområder to ganger hitill så har jeg ikke vært fristet til å handle noe som helst.

Føler ikke noe savn etter det heller. Men jeg er forberedt på at det kan komme sterkt tilbake.

Og jeg har jo gått grundig igjennom det jeg har og funnet nye klær i store mengder (!) og nye kombinasjoner av plagg jeg allerede har brukt en del, så for meg er denne shoppestoppen som en vitamininnsprøyting :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kommer nok til å ønske meg det jeg hadde tenkt å kjøpe på januarsalg: treningstøy og undertøy. Trusene mine er både slappe og utvaska, og treningstøyet begynner også å bli ganske slitent. Tror ikke treningstøyet holder seg helt året ut, så da er det jo et fornuftig ønske. Ellers var forbruksvarer som kremer o.l en god idè!!! 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer nok til å ønske meg det jeg hadde tenkt å kjøpe på januarsalg: treningstøy og undertøy. Trusene mine er både slappe og utvaska, og treningstøyet begynner også å bli ganske slitent. Tror ikke treningstøyet holder seg helt året ut, så da er det jo et fornuftig ønske. Ellers var forbruksvarer som kremer o.l en god idè!!!

Forbruksvarer som fuktighetskrem (jeg er avhengig av det) er ikke med i min shoppestopp. Så det kjøper jeg når jeg går tom. Her går det forøvrig fint med shoppestoppen. Har jobbet som en gal etter nyttår og har derfor ikke hatt tid til å gå i butikker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vært og hentet en pakke på posten. Det dreier seg om et par sko jeg bestilte fra utlandet en gang i høst og som jeg har ventet på ei stund. Bestillingen ble foretatt lenge før jeg inngikk en avtale med meg selv om shoppestopp i 2015. Men de må jo betales nå.

Hadde glemt hvor artig det er å få noe nytt. Skoene var akkurat så fine som jeg trodde. Kanskje jeg setter ekstra pris på dem fordi jeg har shoppestopp og vet jeg ikke kan kjøpe noe på lenge.

Hvordan går det med dere andre? Ikke noen som har sprukket vel? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var med på shopping med min kjære tidligere denne uka. Han er ikke involvert i denne shoppestoppen (han shopper nesten "for sjeldent" og trengte virkelig noen nye gensere). Tittet ikke en gang inn i butikkene med klær til meg, til tross for alle salgsskiltene. Var heller ikke særlig vanskelig å gå rett forbi. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...