Gå til innhold

Shoppestopp 2015


Nordis

Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for ikke å kjøpe noe nytt i 2015. Jeg har fulle skap, både klesskap og kjøkkenskap. Sportsboden er full. Og jeg trenger ikke flere interiørting.

Jobber med noen "retningslinjer" som jeg tror kan fungere:

1. Ikke kjøpe nye klær, ting og duppeditter (Mat og hygieneartikler er lov. Likeså nødvendige ting til vedlikehold og reparasjon av hus og ting. Det er også lov å bruke penger på opplevelser og tjenester).

2. Det er lov å kjøpe gaver til andre og lov å motta gaver.

3. Hvis det er noe jeg trenger (og da mener jeg TRENGER, ikke bare har lyst på), kan det kjøpes brukt på steder som f.eks. FINN, Fretex e.l.

Må kanskje finpusse litt på "retningslinjene" før de får endelig utforming.

Noen som har hatt shoppestopp og vil dele erfaringer?

Endret av Nordis
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg opererer etter mye av de samme retningslinjene. Har ikke noe offisielt shoppestopp, men shopper minst mulig av mange grunner (økonomi, miljø, plass, etc). I tillegg til det du har nevnt, pleier jeg å skrive opp ting jeg får lyst på på en liste. Etterhvert som tiden går oppdager jeg at mye av det jeg skriver ned, har jeg plutselig ikke særlig lyst på likevel. Da strykes det fra lista. De tingene som blir stående igjen blir da ting jeg kan ønske meg til jul og bursdag når folk spør. På den måten drar jeg ikke masse unødvendig i hus året rundt, og i tillegg får jeg en del ting jeg trenger i jule- og bursdagsgave.

Et annet poeng er å unngå å kaste fullt brukbare ting. Har jeg noe jeg absolutt ikke har bruk for, men som er i god stand, så gir jeg det bort så andre kan få glede av det, heller enn å kaste.

Anonymous poster hash: 76669...754

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm..... Ok!

Skal vi backe hverandre opp i løpet av året da?

Og kanskje flere blir med på dette også... :)

Gjerne! Lurt å være flere på laget! Håper alle som tenner på tanken hiver seg med i denne tråden :)

Selv tenker jeg å kun kjøpe inn litt nytt undertøy i romjula (har en del som begynner å bli slitt nå), men så er jeg klar - altså fra 1.1.15 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg opererer etter mye av de samme retningslinjene. Har ikke noe offisielt shoppestopp, men shopper minst mulig av mange grunner (økonomi, miljø, plass, etc). I tillegg til det du har nevnt, pleier jeg å skrive opp ting jeg får lyst på på en liste. Etterhvert som tiden går oppdager jeg at mye av det jeg skriver ned, har jeg plutselig ikke særlig lyst på likevel. Da strykes det fra lista. De tingene som blir stående igjen blir da ting jeg kan ønske meg til jul og bursdag når folk spør. På den måten drar jeg ikke masse unødvendig i hus året rundt, og i tillegg får jeg en del ting jeg trenger i jule- og bursdagsgave.

Et annet poeng er å unngå å kaste fullt brukbare ting. Har jeg noe jeg absolutt ikke har bruk for, men som er i god stand, så gir jeg det bort så andre kan få glede av det, heller enn å kaste. Anonymous poster hash: 76669...754

Veldig lurt det med ønskeliste. Så også dette tipset i boka til Irina Lee "Shoppingfri" (inspirerende bok, forresten!) Skal henge opp liste på kjøleskapsdøra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funderer litt på hvordan jeg skal gjøre det mht til innkjøp til barn. Vet om noen som har shoppingfri og ikke kjøper til barna heller. Det er vanskelig å gjennomføre totalt når man har store barn, tenker jeg. Lettere om de er helt små. Men det går jo an å begrense seg til det nødvendige de trenger, som f.eks klær når de har vokst ut av klærne de har, eller de er utslitte.

Og hva med innkjøp i utlandet? I boka til Irina Lee ser jeg at hun og de andre har lov til å handle når de er i utlandet. Bittelitt skeptisk til den, kjenner jeg. Kan fort ta av.

Ser at det er behov for å tenke nøye igjennom hva som skal være lov og ikke. Kom gjerne med innspill på dette dere som har lyst til å slenge dere med :)

Endret av Nordis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjerne! Lurt å være flere på laget! Håper alle som tenner på tanken hiver seg med i denne tråden :)

Selv tenker jeg å kun kjøpe inn litt nytt undertøy i romjula (har en del som begynner å bli slitt nå), men så er jeg klar - altså fra 1.1.15 :)

Og jeg har kjøpt undertøy og strømper i dag :), så nå er jeg klar! Full shoppestopp fra 1/1-15!

Takk for at du sparket meg i gang :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har kjøpt undertøy og strømper i dag :), så nå er jeg klar! Full shoppestopp fra 1/1-15!

Takk for at du sparket meg i gang :).

Herlig at du blir med! Dette blir nesten litt gøy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med frisørbesøk o.l? Er det "lov"?

Enhver må jo bestemme selv hva som er "lov". Vet om noen som har hatt shoppestopp hvor frisørbesøk var lov, ja. Da var tanken at de ikke skulle kjøpe ting og klær, men at det var lov å kjøpe tjenester, og frisørbesøk er jo en tjeneste.

Jeg for min del tenker at jeg skal ha lov til det, men nå er jeg ingen storforbruker av frisørtjenster heller. Stusser vel håret mitt, som er langt, et par ganger i året. Har derfor bestemt at det kan jeg fortsette med. Er jo ikke tjent med at håret blir oppspist og ødelagt, så jeg ser på det som en slags "vedlikehold". Men hyppige frisørbesøk med kjøp av f.eks. hairexetensions osv. er ikke innafor i min verden. Men som sagt - enhver må jo bestemme egne retningslinjer. Vi vet jo alle hvor vi hver for oss har en tendens til å "overforbruke".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enhver må jo bestemme selv hva som er "lov". Vet om noen som har hatt shoppestopp hvor frisørbesøk var lov, ja. Da var tanken at de ikke skulle kjøpe ting og klær, men at det var lov å kjøpe tjenester, og frisørbesøk er jo en tjeneste.

Jeg for min del tenker at jeg skal ha lov til det, men nå er jeg ingen storforbruker av frisørtjenster heller. Stusser vel håret mitt, som er langt, et par ganger i året. Har derfor bestemt at det kan jeg fortsette med. Er jo ikke tjent med at håret blir oppspist og ødelagt, så jeg ser på det som en slags "vedlikehold". Men hyppige frisørbesøk med kjøp av f.eks. hairexetensions osv. er ikke innafor i min verden. Men som sagt - enhver må jo bestemme egne retningslinjer. Vi vet jo alle hvor vi hver for oss har en tendens til å "overforbruke".

Ja, jeg går heller ikke ofte til frisøren, kun et 2 - 3 ganger i året. Lurer på om jeg skal henge meg på her, selv om jeg egentlig ikke shopper mye fra før. Det er vel ting som bøker, musikk, blomster og andre små ting som blir vanskelig å holde seg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg går heller ikke ofte til frisøren, kun et 2 - 3 ganger i året. Lurer på om jeg skal henge meg på her, selv om jeg egentlig ikke shopper mye fra før. Det er vel ting som bøker, musikk, blomster og andre små ting som blir vanskelig å holde seg unna.

Jeg er faktisk heller ingen storshopper, selv om skapene er fulle. Jeg har f.eks mange klesplagg som er mange år gamle. Badedrakten min er f.eks er f.eks. 15 år gammel, og jeg trenger absolutt en ny. Men den får duge en sesong til. Evt så kan jeg jo ønske meg en ny i bursdagsgave.

Bøker kan man låne på biblioteket eller av venner. Eller kanskje etterlyse ei spesiell bok man ser etter her i tråden? Kanskje noen har og vil donere bort til deg :) Og så kan du jo ta stilling til om e-bøker skal være lov for deg.

Ser den med musikk og blomster. Det finnes jo streamingtjenester - vurder om du skal tillate kjøp her.

Blomsterbuketter og potteplanter kommer jeg ikke til å kjøpe. Kommer til å plukke blomster fra hagen/naturen når det er sesong for det. Men jeg skal tillate meg kjøp av frø og jord til våren for å så tomatplanter, squash og lignende som skal bli til mat. Det pynter jo også opp på terrassen eller i vinduskarmen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med!

Kjøper sjelden klær og ting fra før, men det har blitt noen storinnkjøp på nettet et par ganger i året som jevnt fordelt er for mye. Ser jo i ettertid at lite av det blir brukt. I tillegg til at jeg sjelden gidder å returnere om det er bare et par sko eller en genser i feil størrelse. Har gitt bort esker fulle av sko i feil størrelse og søppelsekker med klær. Tenker at jeg kan slanke/vokse meg inn i resten men det skjer jo ikke :fnise:

Så ja- jeg er med! Skal også ta en skikkelig opprydding i skapet og finne ut hva jeg egentlig har. Er jo ikke nødvendig å gå rundt i slitte klær fordi man "ikke har noe annet" .

Endret av Wonderbitch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er med!

Kjøper sjelden klær og ting fra før, men det har blitt noen storinnkjøp på nettet et par ganger i året som jevnt fordelt er for mye. Ser jo i ettertid at lite av det blir brukt. I tillegg til at jeg sjelden gidder å returnere om det er bare et par sko eller en genser i feil størrelse. Har gitt bort esker fulle av sko i feil størrelse og søppelsekker med klær. Tenker at jeg kan slanke/vokse meg inn i resten men det skjer jo ikke :fnise:

Så ja- jeg er med! Skal også ta en skikkelig opprydding i skapet og finne ut hva jeg egentlig har. Er jo ikke nødvendig å gå rundt i slitte klær fordi man "ikke har noe annet" .

Så bra du blir med! :) Jeg har hatt opprydding i klesskapet mitt i dag, og for å si det sånn.. jeg har NOK klær.. Faktisk mer enn jeg trodde. F.eks så har jeg 22 bomullssingleter. Når skal jeg få brukt alle? Jeg kan jo bare ha på meg èn av gangen? :klo:

Jeg plukket ut tre bæreposer med klær som nå skal til Fretex, da det er klær som av ulike årsaker ikke lenger er i bruk. Og da må det nevnes at jeg i sommer også kvittet meg med flere fulle poser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det i dette året

snart ferdig

Har du lyst til å dele noen erfaringer med oss nybegynnere?

Skal du tilbake til alt slik det var, dvs handle som før, når du nå er "ferdig"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med! Med unntak av 2 par hverdagssko/pensko, noen bher og strømpebukser som ikke blir kjøpt inn før i mars pga økonomi :)

Har kun joggesko og tursko, og bh'størrelsene krymper i takt med vekten, så det MÅ jeg ha. Ellers har jeg jo garderobe i alle størrelser, og turutstyr nokk til ett helt fotballag :plystre:

All in!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra du blir med! :) Jeg har hatt opprydding i klesskapet mitt i dag, og for å si det sånn.. jeg har NOK klær.. Faktisk mer enn jeg trodde. F.eks så har jeg 22 bomullssingleter. Når skal jeg få brukt alle? Jeg kan jo bare ha på meg èn av gangen? :klo:

Jeg plukket ut tre bæreposer med klær som nå skal til Fretex, da det er klær som av ulike årsaker ikke lenger er i bruk. Og da må det nevnes at jeg i sommer også kvittet meg med flere fulle poser..

Huff ja, jeg skal nok ta en grundig opprydding jeg også. Tror samlingen min med singleter er ganske enorm ja, for ikke å snakke om jeans og cardiganer.

Tror nesten det er fordi jeg har så utrolig mye klær at jeg faktisk shopper unødvendig mye. Fordi jeg ikke har oversikt og tror jeg trenger noe nytt hele tiden :(....

Gleder meg til å komme igang med shoppestoppen og ønsker alle som blir med lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...