Gå til innhold

Shoppestopp 2015


Nordis

Anbefalte innlegg

Ble så inspirert av denne tråden, at jeg har bestemt meg for å henge meg på! Kjempemotivert for et shoppingfritt 2015! (Særlig etter å ha vært på kjøpesenter i dag...haha)

Blir noen små unntak da:

Som dere, så tenker jeg at strømper må være lov, men jeg gjør også et unntak for sokker og truser. Det er rett og slett fordi jeg har mye som synger på siste verset, og ikke har tenkt å bruke romjula til å handle inn sånt.

Gjør jeg et unntak til, og har lov til å shoppe for penger jeg får i gave. Har besteforeldre som de fleste år kommer med en liten sum til jul og bursdag, og vil at jeg skal "kjøpe meg noe jeg har lyst på",

Jeg vet at de synes det er mye koseligere når jeg kan si at "denne genseren kjøpte jeg meg i julegave fra dere," enn at de pengene forsvinner i hverdagssluket.

Ellers tror jeg Nordis sine rettningslinjer i første post er supre!

Eg er heilt samd når det gjeld gåvepengar. Eg har ikkje slike bestisar, men mannen min har det, og dei vil gjerne vite kva slikt går til.

Undertøy: eg utfordrar deg: la vere, sjå kor lite du kan klare deg med - det er bra for plassen i skuffene! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror jeg skal gjøre et forsøk på dette jeg også, men det kommer ikke til å gjelde helt for interiør med det første siden vi tar over den nye leiligheten vår etter nyttår, og trenger nye møbler (som i at sofaen vi har er ødelagt og vi ikke har spisested, kontorpult osv). Så på det området der kommer vi nok til å måtte bruke litt penger. Utover det så har jeg egentlig mer enn nok sko, klær og tilbehør.

Retningslinjene mine kommer nok til å gjelde klær, sko, annet tilbehør, neglelakk og andre "pynteprodukter" så sant det ikke er tomt. Om det ikke blir 100% stopp, så skal det være mer gjennomtenkte valg, og noe jeg virkelig trenger, ikke bare vil ha fordi det er pent. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undertøy: eg utfordrar deg: la vere, sjå kor lite du kan klare deg med - det er bra for plassen i skuffene! ;-)

Jeg tar utfordringa! :)

Skal jo ikke gjøre det for lett for meg selv heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at vi har blitt en liten gjeng som har det samme målet for 2015 :).

Jeg vet at jeg kommer til å få det hardt, for jeg er rett og slett veldig vant til å impulsshoppe når jeg er ute med venninner og vi går innom et senter og kikker.

Men jeg SKAL klare dette!!!

Gleder meg til å føle meg "friere" uten det materielle presset, selv om det blir vanskelig i begynnelsen.

Tror jeg må unngå å gå i butikker den første tiden, og i hvertfall kun ha med meg et begrenset beløp i kontanter sånn at ikke bankkortet skriker samtykkende i veska :ler:.

Lykke til alle sammen! Og fortsatt God Jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt shoppestopp i 2014, og velger å fortsette i 2015.

Tok en ordentlig opprydding i klesskapet på starten av året, noe som ga meg oversikt. Plutselig hadde jeg masse klær, mot å ikke ha noe før oppryddingen... ;) Bruker mye skjørt, så strømpebukser fikk jeg kjøpe når jeg trengte det. Det samme med frisør og hårprodukter, da jeg har en jobb som krever at jeg ser "velstelt" ut. Da minstemann spydde utover teppet i stua for tredje gang, kjøpte vi nytt teppe. Jeg ble bedt om å være forlover i bryllup og venninnen min ønsket at jeg skulle ha en blekrosa kjole, så da kjøpte jeg ny kjole. Valgte også å kjøpe meg noe nytt undertøy, da to av de tre bhene mine gikk i stykker. Skal sies at dette var bursdagsgave fra mannen. Barna har naturlig nok fått det de har trengt etterhvert som de har vokst fra/slitt ut det gamle, men minstemann fikk eks vinterdress av besteforeldrene i bursdagsgave i juli, etter ønske fra oss.

Med andre ord har vi valgt å kjøpe når vi har sett behov for det, men vi har hatt et svært bevisst forhold til penger og det materielle.

Nå har mannen og jeg en liste med klær vi trenger(!!!), da vi virkelig har slitt ut klærne dette året. Det som står på listen skal vi få kjøpe, også får vi vente til januar 2016 hvis det dukker opp noe mer, evt ønske oss til bursdag... :)



Anonymous poster hash: fe8c5...3f1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt shoppestopp i 2014, og velger å fortsette i 2015.

Tok en ordentlig opprydding i klesskapet på starten av året, noe som ga meg oversikt. Plutselig hadde jeg masse klær, mot å ikke ha noe før oppryddingen... ;) Bruker mye skjørt, så strømpebukser fikk jeg kjøpe når jeg trengte det. Det samme med frisør og hårprodukter, da jeg har en jobb som krever at jeg ser "velstelt" ut. Da minstemann spydde utover teppet i stua for tredje gang, kjøpte vi nytt teppe. Jeg ble bedt om å være forlover i bryllup og venninnen min ønsket at jeg skulle ha en blekrosa kjole, så da kjøpte jeg ny kjole. Valgte også å kjøpe meg noe nytt undertøy, da to av de tre bhene mine gikk i stykker. Skal sies at dette var bursdagsgave fra mannen. Barna har naturlig nok fått det de har trengt etterhvert som de har vokst fra/slitt ut det gamle, men minstemann fikk eks vinterdress av besteforeldrene i bursdagsgave i juli, etter ønske fra oss.

Med andre ord har vi valgt å kjøpe når vi har sett behov for det, men vi har hatt et svært bevisst forhold til penger og det materielle.

Nå har mannen og jeg en liste med klær vi trenger(!!!), da vi virkelig har slitt ut klærne dette året. Det som står på listen skal vi få kjøpe, også får vi vente til januar 2016 hvis det dukker opp noe mer, evt ønske oss til bursdag... :)

Anonymous poster hash: fe8c5...3f1

Glemte å komme med vår erfaring for å ikke gå i impulshoppefella:

- Vi får lønna inn på hver vår brukskonto, men overfører alt til felleskonto bortsett fra kr 1000,- til bensin og en lunsj på kafè. Vi har en felleskonto til mat, der vi har hvert vårt kort. Det at vi må logge oss inn på nettbanken og overføre penger, har stoppet oss fra noe impulsshopping.

Anonymous poster hash: fe8c5...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i en lignende situasjon som Kicki_90 (nyinnkjøpt leilighet, men vi mangler en del viktige møbler, samt at det må påregnes en del utgifter til oppussing i 2015).

Jeg har allerede et ganske gjennomtenkt forhold til hva jeg kjøper, med unntak av kosmetikk, der er jeg alt for ukritisk. Målet mitt blir derfor å kun kjøpe ny kosmetikk når noe er tomt, samt holde meg unna alle kleskjøp. Jeg skal også slutte å kjøpe ting som er unødvendige, f.eks. pynteting og elektronikk som ikke er strengt nødvendig.

Jeg er generelt lite glad i nips og pynteting, men jeg skal prøve å holde meg unna slike innkjøp også fremover. Et unntak må likevel være puter til uteplassen (alternativet er å sitte med ryggen lent mot en ruglete murvegg). Av store ting trenger vi spisestue (med stoler), nattbord, innredning til entréen, sovesofa, belysning, og evt. en vaskemaskin.

Dette blir altså ikke shoppestopp i streng forstand, men et forsøk på å begrense alle unødvendige innkjøp i en periode der det kommer til å bli mange nødvendige storinnkjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The damned

Jeg vil også være med, men full shoppestopp skal jeg ikke ha.

Det jeg tenker er at jeg skal bli mer bevisst på hva jeg kjøper. Jeg er litt for flink til å handle på nett og hiver masse ekstra oppi bare fordi "den var fin" eller eventuelt så fin ut. Tenker da mest på klær, som er der jeg bruker mest.

Det jeg tenker er at jeg skal sette opp en liste over hva jeg trenger, og bare kjøpe det. Bli flinkere til å kjøpe brukt.

Ønsker å få bort unødvendig sløsing. Jeg har et lite problem når jeg egentlig trenger noe, men heller kjøper noe annet som jeg har for mye av eller ikke trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at vi blir mange! Nå er det bare noen dager til vi går i gang. Jeg har bestemt meg for IKKE å bruke de siste dagene til hamstring. Men skal kjøpe noen nye truser bare, for det trenger jeg veldig.

Dette blir litt gøy :) Håper alle deler hvordan det går utover. Og det er lov å skryte av seg selv når man nesten kjøpte noe på impuls, men klarte å stå i mot og kom seg ut av butikken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at vi blir mange! Nå er det bare noen dager til vi går i gang. Jeg har bestemt meg for IKKE å bruke de siste dagene til hamstring. Men skal kjøpe noen nye truser bare, for det trenger jeg veldig.

Dette blir litt gøy :) Håper alle deler hvordan det går utover. Og det er lov å skryte av seg selv når man nesten kjøpte noe på impuls, men klarte å stå i mot og kom seg ut av butikken :)

Jeg har også tenkt til å kjøpe det sønnen min og jeg trenger. Enten før romjulen eller på januarsalget så min stopp begynner etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok dette er lurt ja. Og jeg tror sannelig mange (sånn ca 95%) av befolkningen kunne hatt meget godt av å ikke bare bevilge seg ett år med shoppestopp, men også en kontinuerlig reduksjon på shoppefronten, på sånn bortimot under halvparten av dagens standard.

Men akk, så trist for Norges største "industri" da, nemlig de hundrevis av glorete kjøpesentre. De ville vel gått dukken tvert, stakkars...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fallerifallera

Tenker jeg skal ta meg en shoppestopp i form av mat :fnise: Heller bli flinkere til å ta med matpakke. Utrolig hvor mye penger jeg har brukt på å kjøpe småting her og der, eller brukt masse penger på dyr cafemat istedenfor å smøre matpakke. Og ikke kjøpe noe godteri eller junkfood. Noe jeg gjorde før som jeg garantert skal begynne med igjen, er å legge igjen kortene hjemme!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vil jeg være med!

De siste årene har jeg brukt skremmende mye penger på ting jeg ikke trenger, spesielt klær. Det tyter ut av skuffer og skap, likevel impulsshopper jeg hver gang jeg ser noe fint.

Har lastet ned appen "since" på iphone, der kan du skrive inn datoen du sluttet å shoppe, så kan du enkelt følge med på hvor lenge du har klart deg uten! Litt motiverende synes jeg da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bestemt meg! Jeg blir med her :) Handler dere inn noe før onsdag?

Tenker jeg skal ta en liten oppryddning og få oversikt over hva jeg har, og om det er noe jeg absoluttt trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da har jeg bestemt meg! Jeg blir med her :) Handler dere inn noe før onsdag?

Tenker jeg skal ta en liten oppryddning og få oversikt over hva jeg har, og om det er noe jeg absoluttt trenger.

Jeg skal kun handle inn bittelitt undertøy. Men skal ikke hamstre. Jeg har ryddet i klesskapet og kvittet meg med en del klær, og da fikk jeg mye bedre oversikt og har plutselig noe å ha på meg. Rare greier :)

Fint at flere hiver seg med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir med! Det eneste jeg trenger er en ny jakke på våren og en ny bikini til sommeren. Men jakken har jeg allerede lagt av penger til.

Anonymous poster hash: eaab1...90c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opprettet en tråd i forbrukerforumet, men slenger meg på her også. Full shoppestopp, med et par unntak, i 2015.

Jeg har valgt å holde ferieturer utenom, hovedsakelig fordi jeg verken shopper mye på ferie eller drar så ofte. Men hvis vi drar vekk i løpet av året vil jeg ha muligheten til å kjøpe noe hvis jeg finner noe jeg liker.

Min utfordring er ikke så mye klær, men småting i hverdagen. Kaffe ute, en bok som så fristende ut, småtterier til ungen og slikt.

Jeg har også valgt å holde kinoturer og andre utflukter utenom. Det er sjeldent vi gjør slikt, men de aktivitetene som koster er som regel ting vi gjør som familie og det er viktig for meg å kunne ta med ungene på ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi snart i gang, folkens! :)

Min plan var som sagt å kjøpe inn litt nytt undertøy før vi setter i gang. men det har det ikke blitt noe av. Får bruke det jeg har og håper det holder. Men vet jeg kommer til å trenge et par nye BH-er, så det er et planlagt kjøp jeg har tenkt å gjøre en gang i 2015.

I realiteten har jeg hatt shoppestopp siden denne tråden ble opprettet - med unntak av en nattkjole i ull jeg har bestilt på nett fra Nøstebarn (trengte veldig). Bestilte også et par sko fra utlandet i oktober/november som jeg helt hadde glemt men som jeg nå vet er underveis i posten. Så de tar jeg i mot.

Gleder meg til å komme i gang på ordentlig. Nå er jeg klar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...