Gå til innhold

Shoppestopp 2015


Nordis

Anbefalte innlegg

Jeg begir meg ut i denne "skumle" avtalen med modifikasjoner.jeg er over gjennomsnittet glad i klær og har en del.det er mye basis som kan brukes i forskjellige antrekk,så det er ikke synd i meg.i 2015 skal vi gifte oss,forhåpentlig kjøpe hus ( hvis vi vinner budrunden på drømmehuset neste uke) og forhåpentligvis bli gravid.så det er stooore utgiftsposter dette året.i tillegg har jeg cravings på luksusvesker derfor må jeg ha hjelp til å ikke shoppe! jeg må holde meg vekk fra nettbutikker og vanlige butikker.jeg må holde meg vekk fra store salgsskilt,men hvordan skal man takle avstinensene?skjønner hvordan avhengige narkomane har det. har dere andre tips til å komme seg over kneika?

Har ikke andre tips enn de du allerede nevner: Holde seg unna butikker og nettbutikker. Kutte ut reklame i postkassen er også lurt. Samt ad block på pc`en. Stoppe nyhetsbrev fra nettbutikker/nettsteder der man har bestilt varer fra tidligere. Altså ikke eksponere seg for fristelsene.

Siden du har cravings på luksusvesker, så har du sikkert mange nok allerede til at det holder ei stund? ;) Men skjønner at det er lett å bli fristet. Jeg blir også fristet, men av andre ting enn luksusvesker. Vi har alle våre "problemområder". Jeg har brukt et par dager til å rydde i tingene mine og ta en titt på alt jeg har. Mye hadde jeg glemt at jeg hadde. Og da ser jeg tydeligere at jeg egentlig ikke trenger noenting nytt.

Ser at du kan få utfordringer i nytt hus. Når man flytter inn i nytt hus finner man ofte ut at man trenger en del ting fordi det man har ikke "passer inn". Hva med å kjøpe brukt det som evt trengs til det nye huset?

Hva gjelder abstinenser, så har de foreløpig ikke kommet til meg. Er nok for tidlig i shoppestoppen. Men de kommer nok. Skal prøve å erstatte abstinensfølelsen med følelsen av lettelse over at jeg ikke trenger å shoppe. Foreløpig føler jeg bare en enorm lettelse over å ha tatt avgjørelsen om ikke å kjøpe noe nytt i 2015.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Phoenix

Mine regler:

1. Vi har ett stort behov for en del ting så januarsalget, here I come.

2. Svømmehallen regnes ikke som luksus på vinteren, men det gjør skøytehaller. Omvendt på sommeren. Derimot så anses kino som unødvendig luksus.

3. Bli mer bevisst på maten for det er der min store synder er i forhold til penger, tenker jeg.

4. Pynteting til hjemmet er ikke greit, men er det noe vi har behov for så kjøpes det på salg eller ventes.

5. Slutt med cafemat og heller handle på butikken om vi trenger noe. (Jeg har akkurat sluttet og snuse (+ en del andre ting som koster penger) så jeg kommer til å unne meg en kaffe ute i blant.

6. Fortsette med å ikke bruke penger på alkohol og byturer (drakk en litt på nyttårsaften som jeg hadde kjøpt inn i sommer).

7. Komme meg på treningsstudioet i blant. Jeg sløver skikkelig ut i dårlige perioder, så må prøve å tvinge meg til å fortsette jevnt og trutt. :fnise:

Hmmmm, ingen regler når det kommer til klær og sånt da! Nå handler jeg det så sjeldent at vell, ja. Hvis jeg handler det så gjør jeg det på januarsalget. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 😊

Jeg hiver meg med!

Men litt redusert. Skal i første omgang ha shoppestopp frem til påske. Da skal vi utenlands til en storby (da gjelder ingen regler😏). Så får vi se etter det.

Mine regler er:

1. Shoppestoppen omhandler kun klær og pynteting.

2. Det er lov å kjøpe strømpebukser av den tynne sorten når de gamle er ødelagte.

3. Det er lov å kjøpe ny maskara, ansiktskrem o.l. når de gamle er tomme.

Reglene er oppdatert!

Lykke til til meg selv😛

11.januar:

Har kjøpt to ansiktskremer til meg selv som var på tilbud. De inngår ikke i shoppestoppen min, men nå har jeg nok for resten av året.

Hold også på å kjøpe meg en truse på salg her om dagen, men kom plutselig på at det er jo shopestopp.

17.januar:

Kjøpte meg en spesiell handkrem da jeg har allergi. Men det er vel egentlig mer medisinsk.

Endret av Elize
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg hiver meg med!

Men litt redusert. Skal i første omgang ha shoppestopp frem til påske. Da skal vi utenlands til en storby (da gjelder ingen regler). Så får vi se etter det.

Mine regler er:

1. Shoppestoppen omhandler kun klær og pynteting.

2. Det er lov å kjøpe strømpebukser av den tynne sorten når de gamle er ødelagte.

Reglene blir sikkert oppdatert underveis

Lykke til til meg selv

Lykke til, Elize! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det snart gått to dager allerede og i dag har jeg til og med vært "utpå" som vi sier her på bondelandet, uten å kjenne snev av shoppinglyst eller abstinenser :).

Dette lover godt, selv om jeg er veldig klar over at det er lenge igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det snart gått to dager allerede og i dag har jeg til og med vært "utpå" som vi sier her på bondelandet, uten å kjenne snev av shoppinglyst eller abstinenser :).

Dette lover godt, selv om jeg er veldig klar over at det er lenge igjen...

Det lover godt, ja :) Selv har jeg ennå ikke eksponert meg selv for butikker etter at shoppestoppen trådte i kraft. Men det kommer jo en dag da jeg må inn i butikker. Vanlige dagligvarebutikker er også skumle. Jeg kan fort bli fristet til å raske med meg en ullsinglet eller to fra Pierre Robert for eksempel.. Men det skal IKKE skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnneShirley

Jeg er med!

Får nytt kredittkort i februar, og skal ikke oppdatere informasjonen på paypal og Amazon. Tenk det! ;)

Min største svakhet, i tillegg til klær, er dekketøy. Jeg kjøper alt for ofte nye kurs eller vinglass osv. Og vi har absolutt mer enn nok fra før.

Bøker er også viktig for meg. Jeg har tenkt å tillate kjøp av e-bok på Kindle, men ikke fysiske bøker.

Og så skal jeg virkelig gå inn for å bruke opp garnlageret mitt i år. De siste årene har vært flinkere til å planlegge og kjøpe inn til strikkeprosjekter enn å faktisk gjennomføre dem.

Gleder meg til å rydde opp og forhåpentligvis få litt færre ting. Synes huset er fylt til randen av "stæsj".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med!

Får nytt kredittkort i februar, og skal ikke oppdatere informasjonen på paypal og Amazon. Tenk det! ;)

Min største svakhet, i tillegg til klær, er dekketøy. Jeg kjøper alt for ofte nye kurs eller vinglass osv. Og vi har absolutt mer enn nok fra før.

Bøker er også viktig for meg. Jeg har tenkt å tillate kjøp av e-bok på Kindle, men ikke fysiske bøker.

Og så skal jeg virkelig gå inn for å bruke opp garnlageret mitt i år. De siste årene har vært flinkere til å planlegge og kjøpe inn til strikkeprosjekter enn å faktisk gjennomføre dem.

Gleder meg til å rydde opp og forhåpentligvis få litt færre ting. Synes huset er fylt til randen av "stæsj".

Så gøy at vi begynner å bli ganske mange!

Det med garn og strikketøy kjenner jeg meg godt igjen i. Hvis jeg tar frem strikketøyet til de to relativt dyre Skappelprosjektene mine så får jeg jo fornyet litt i garderoben også :).

To fluer i ett smekk :).

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ennå ikke vært på kjøpesenter eller i byen og kjenner ikke noe behov for å shoppe. Men det kommer nok. Jeg skal bruke helga til å gå gjennom klesskap og garnlager og få oversikt over hva jeg har, og det samme med sminke, kremer etc. Jeg ser frem til å få brukt opp ting og få bedre plass i skuffer og skap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

Så gøy at vi begynner å bli ganske mange!

Det med garn og strikketøy kjenner jeg meg godt igjen i. Hvis jeg tar frem strikketøyet til de to relativt dyre Skappelprosjektene mine så får jeg jo fornyet litt i garderoben også :).

To fluer i ett smekk :).

Lykke til! :)

Høres ut som en god plan :)

Jeg trenger en lue, så jeg skal gå gjennom garnposene mine og de etter et egnet garn i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått en dårlig start på shoppestpoppen: Hårføneren streika i jula, og jeg må nesten ha en ny en... :rolleyes:

AnneShirleys innlegg fikk meg til å innse at jeg ikke har tenkt på bøker i det hele tatt, da jeg sa jeg skulle ha shoppestopp, og jeg kopierer skamløst dette unntaket:

Bøker er også viktig for meg. Jeg har tenkt å tillate kjøp av e-bok på Kindle, men ikke fysiske bøker.

Et år uten noen nye kindle-bøker hadde jo vært grusomt. Bokhyllene er derimot fulle nok i massevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov å være delvis med? Jeg skal til Florida i påsken og har planlagt og spart lenge til å shoppe der. Eneste unntaket før det er en ny vinterjakke, forutsatt at jeg finner en på salg.

Etter Floridaturen tenker jeg å gjeninnføre shoppestopp ut året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Faller ikke litt av poenget bort hvis dere nå kjøper det dere ellers ville kjøpt gjennom året? Når dere skriver om å hamstre shampo og deodoranter så virker det for meg bare teit.

Anonymous poster hash: 2f6f7...637

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faller ikke litt av poenget bort hvis dere nå kjøper det dere ellers ville kjøpt gjennom året? Når dere skriver om å hamstre shampo og deodoranter så virker det for meg bare teit. Anonymous poster hash: 2f6f7...637

Jeg har ikke hamstret noe, derimot har jeg satt av 3000,- til forbruksvarer gjennom året. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faller ikke litt av poenget bort hvis dere nå kjøper det dere ellers ville kjøpt gjennom året? Når dere skriver om å hamstre shampo og deodoranter så virker det for meg bare teit.

Anonymous poster hash: 2f6f7...637

Var det ikke dusjsåper osv som var nevnt, fordi mange av oss har det i skapene fra før? Liksom tømme skap og skuffer og bli mer bevisst på hva man har og ikke. Går i eget skap og finner 3 shampoer og 2 såpeflasker. En 100lapp "spart" på å vite hva man har og handle deretter.

Ellers kan man "hamstre" feks strømpebukser for å slippe å gå i disse avdelingene i butikken senere. Mange fristelser der.

Endret av vestia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Faller ikke litt av poenget bort hvis dere nå kjøper det dere ellers ville kjøpt gjennom året? Når dere skriver om å hamstre shampo og deodoranter så virker det for meg bare teit.

Anonymous poster hash: 2f6f7...637

Jeg har ikke hamstret noe som helst. Men rene forbruksvarer er på unntakslista mi uansett. Shampoo er på lik linje med dopapir i mine øyne, det er noe man bare må ha.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slenger meg på, men kun for 6 mnd i første omgang :) Skal bare få med meg januarsalget i favorittbutikken min først... :plystre:

Her reglene mine:

- Ikke lov å kjøpe klær, vesker eller sko.

- Lov å kjøpe garn/stoff for å strikke/sy plagg (dette er uansett noe jeg gjør svært sjelden).

- Lov å motta klær, vesker eller sko som bursdagsgave.

- Lov å kjøpe klær, vesker eller sko dersom jeg får gavekort i klesbutikker i bursdagsgave.

- Lov å kjøpe nylonstrømpebukser dersom det blir hull i de jeg allerede har.

- Lov å delta på byttekvelder.

Min shoppestopp omfatter altså klær, vesker og sko da det er dette jeg bruker mest penger på. Interiørting har jeg valgt å utelate da jeg uansett ikke kjøper noe særlig av det.

Ser for meg å følge disse reglene i 6 mnd, deretter åpne opp for å shoppe litt på salg i juli, og deretter benytte meg av Finn eller Fretex når det er noe jeg trenger. Gleder meg! :)



Anonymous poster hash: a7547...def
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hamstret noe som helst. Men rene forbruksvarer er på unntakslista mi uansett. Shampoo er på lik linje med dopapir i mine øyne, det er noe man bare må ha.

Samme her! Har heller ikke hamstret noe. Vanlig sjampo, tannkrem, deodorant, dopapir etc omfattes ikke av min shoppestopp. Det er hygieneartikler man jo må ha. Men jeg kommer ikke til å kjøpe dyre frisørsjampoer eller deodoranter i luksusmerker. Vanlige saker fra Rema holder for meg i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med dere shoppestoppere?

Jeg var innom et kjøpesenter i går men klarte fint å styre unna å kjøpe noe. Så ei bok i bokhandelen som jeg har lyst på, men kjøpte den ikke. Gikk videre til biblioteket og fikk lånt meg et par andre bøker i stedet. Klesbutikkene og skobutikkene styrte jeg laaangt unna. Snudde hodet i en annen retning da jeg gikk forbi butikkvinduene. Det hjalp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...