Gå til innhold

Shoppestopp 2015


Nordis

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Superflink du var, veldig motiverende! Har bestemt meg for å ta en kikk gjennom klesskapet i dag, Og rense det- en haug som skal gis bort til noen som faktisk bruker det , en annen der jeg legger ting på vent som ikke brukes nå men pakkes bort for senere så jeg da kan sjekke om jeg egentlig liker det/trenger det.

Målet er å sitte igjen med et skap som har plass til alt i det, slik at det ikke er like rotete men lettere å finne frem , og med ting jeg faktisk bruker. Har også mengder med body lotion og slike ting jeg ikke bruker som har fått i gave/ har samlet seg opp som jeg skal gi vekk , slik at det brukes opp og ikke blir stående til det går ut på dato.

det er ganke interessant å se hvordan shoppestopp for de fleste ender med at de rydder opp og kaster ting, istedet for å tviholde på det de har! Jeg er i den samme prosessen selv!

Endret av Amafalathiel
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

det er ganke interessant å se hvordan shoppestopp for de fleste ender med at de rydder opp og kaster ting, istedet for å tviholde på det de har! Jeg er i den samme prosessen selv!

Ja, ikke sant. Jeg har oppdaget hvor skrekkelig mye vi har, of hvor deilig det er å få ut ting man ikke bruker.

Jeg har hatt veldig vondt for å kvitte meg med ting. Tror det henger sammen med min oppvekst i veldig smale økonomiske kår. Men nå begynner jeg i større grad å "stole på" at ting lar seg skaffe når man trenger det. Derfor trenger jeg ikke rom og skap fulle av "men tenk om"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant. Jeg har oppdaget hvor skrekkelig mye vi har, of hvor deilig det er å få ut ting man ikke bruker.

Jeg har hatt veldig vondt for å kvitte meg med ting. Tror det henger sammen med min oppvekst i veldig smale økonomiske kår. Men nå begynner jeg i større grad å "stole på" at ting lar seg skaffe når man trenger det. Derfor trenger jeg ikke rom og skap fulle av "men tenk om"

ja, det siste der krever en mental ommøblering!! Endret av Amafalathiel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg gikk på en liten smell i dag...

Handlet/bestilt ullundertøy og en lue, samt et nytt belte til pulsklokka mi.

Ullet og lua er nødvendig (bor i kalde nord), og pulsbeltet... Vel, unnskyldningen min der er ekstra motivasjon i treningen som jeg er meget godt inn i nå. Gjør det stadig bedre og bedre men.... Den var vel ikke noe jeg absolutt måtte ha :-/

Jeg har også måtte ha bilen på reparasjon denne måneden, 5k kom det på. Hadde det vært en 'normal'måned, så hadde jeg ikke hatt pengene pga shopping! Er meget fornøyd egentlig, det har gått lettere enn forventa.

Anonymous poster hash: 77529...23e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For tredje gang... Det er meg ;)

Jeg tror jeg gikk på en liten smell i dag...

Handlet/bestilt ullundertøy og en lue, samt et nytt belte til pulsklokka mi.

Ullet og lua er nødvendig (bor i kalde nord), og pulsbeltet... Vel, unnskyldningen min der er ekstra motivasjon i treningen som jeg er meget godt inn i nå. Gjør det stadig bedre og bedre men.... Den var vel ikke noe jeg absolutt måtte ha :-/

Jeg har også måtte ha bilen på reparasjon denne måneden, 5k kom det på. Hadde det vært en 'normal'måned, så hadde jeg ikke hatt pengene pga shopping! Er meget fornøyd egentlig, det har gått lettere enn forventa. Anonymous poster hash: 77529...23e

Synes det hørtes ut som relativt nødvendige kjøp. Min shoppestopp består jo av at jeg ikke skal bruke penger på tull, tøys og undøvendigheter. Er det ting jeg trenger er det nettopp der pengene skal gå istedet, der og sparing. Hadde jeg trengt ull fordi det var kaldt og jeg ikke hadde, ikke bare fordi det var kjekt med nytt og fint, hadde jeg kjøpt ull!

Ingen penger brukt i dag, og nå skal jeg øyeblikk ta en titt i klesskapet, gøy :)

Endret av A.s
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hurra!!!

Nå er første måned unnagjort og jeg har hittil klart meg med glans :). Og jeg elsker å ha shoppestopp!

Er forberedt på at det kan bli litt tøffere når vår og sommerklærne kommer i butikkene og temperaturen ute tilsier litt tynnere klær, men jeg skal stå i mot :).

Så på kontoutskriften min i nettbanken i dag og den var på bare én side.... Pleier å være på tre og fire :ler:.

Og saldoen var også vesentlig høyere enn den pleier å være ved månedskiftet!

Veldig oppmuntrende.

Og nå i helgen så har mannen i mitt liv og jeg blitt enige om tur til Maldivene neste påske hvis jeg klarer å overholde shoppestoppen i hele 2015. Og gjett hvor jeg har tenkt å tilbringe påsken neste år hen :).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah så gøy det var å klare seg gjennom januar:D

Har kjøpt meg en enkel mørk jakke (sånn mellomjakke, har bare parkas og skinnjakke liksom, men ingen til høst/vår) som jeg har lett og lett etter i flere måneder.

Det skal tydeligvis være innmari vanskelig å produsere enkle klær? Enten har de leopardmønstret hette, rare glidelåser, lomma på vranga eller SELFIE på ryggen? Hjelpes.

Dette var mitt eneste lovlige kjøp, så nå er det full stopp i februar også! Gleder meg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En måned unnagjort, og jeg må si som dere andre at dette gikk over all forventning!!! :danse: Kjenner stadig vekk på følelsen av "det skulle jeg hatt", men klarer som oftest alltid å finne et alternativ vi allerede har i hus bare ved å være litt kreativ. I følge kontoutskriften for januar har jeg brukt i underkant av 1200,- (ikke inkl bensin og mat). Dette inkluderer klær til ungene, div innkjøp til minstemanns bursdag, 35 års gave til en god venninne og maskara. Gir meg selv en klapp på skulderen for det!!! :)

I februar har jeg bursdag og kjenner jeg er litt ambivalent i forhold til dette med gaver. Serviset vi sparer på har vært på 40% i januar, så jeg har tipset familien om dette. Jeg er takknemlig for alle gaver, men januar har fått meg til å innse at vi har huset full av ting, så jeg trenger ikke flere sengetøy, vaser, telysholdere, jakker jeg aldri kommer til å bruke, håndklær som ikke er "min stil" osv. Serviset er noe vi er veldig glad i, så jeg håper vi får flere deler til dette. Vet at jeg mest sannsynlig får en pengesum, da besteforeldrene mine i alle år har gitt oss penger øremerket noe vi virkelig ønsker oss, men ikke tar oss råd til å kjøpe.

Jeg har etter "mange års tørke" begynt så smått å scrappe litt igjen, og lurer på om jeg skal tillate meg selv å bruke evt bursdagspenger på utstyr til denne hobbyen. Har jo endel lagret i kjelleren, men du verden for en lykke det er å komme hjem med masse blomster, stempler og nydelige pynteark :bolledeig:. Kjenner det sitter langt inne, men det vil virkelig være et godt sted å bruke disse øremerkede pengene... :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kult å høre at alle klarte seg fint gjennom januar! :biggrin:

Flere shoppestoppere som har regnet litt på hva man evt. kan spare? Jeg bestemte meg her en kveld for regne litt kjapt på hvor mye shopping har kostet meg i 2014. Kom frem til at jeg i 2014 har brukt om lag 25000 kr på klær, sko og vesker. :hakeslepp: 25000 kr…..det er 1 års sparing i BSU, det.

Nå er det enda deiligere å tenke på at jeg det kommende året ikke skal bruke så mye som en krone på shopping.

Et kjapt regnestykke kan altså booste motivasjonen ganske betraktelig ;)



Anonymous poster hash: a7547...def
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var jeg med en venninne på shopping. Hun trengte på det ene og det andre av klær og sko i følge henne selv.

Merker at jeg har "programmert" hjernen min til at det er full shoppestopp, for makan til negativt følge i butikkene har jeg aldri vært borte i når jeg tenker tilbake.

Jeg hørte meg selv si: Trenger du den? Hva skal du bruke den til? Kommer du til å bruke den mer enn én gang? Var ikke den dyr? Osv....

Og selv fant jeg ingenting som var i nærheten av å friste meg :).

Skummelt... Men veldig bra også.

Men venninnen min endte i hvertfall opp uten å kjøpe så mye hun også og på telefon senere i går kveld så beklaget jeg at jeg var så negativ. Men da takket hun meg for at hun ikke kjøpte mange ting hun strengt tatt ikke trengte og sa selv at hun egentlig dro på shopping bare for at hun hadde lyst og ikke for at det egentlig var noe hun måtte ha :ler:. Kjenner meg igjen der..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt minimalt med penger på mat siden jeg startet i denne tråden( og litt før egentlig) .

Har på en annen side kjøpt meg en skinnjakke på januarsalget som jeg tror er evig, ihvertfall for mange mange år.

Det var akuratt slike ofringer jeg ville gjøre når jeg startet, for å kunne gjøre bedre i investeringer i hverdagen med pengene! Sparer også ved siden av.

Ser frem imot å skritt for skritt komme frem tll en fullkommen basisgarderobe, slik at jeg bare kan kjøpe litt billigere trendplagg en gang i blant , og til å ha en sum med penger i sparing :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Har brukt minimalt med penger på mat siden jeg startet i denne tråden( og litt før egentlig) .

Har på en annen side kjøpt meg en skinnjakke på januarsalget som jeg tror er evig, ihvertfall for mange mange år.

Det var akuratt slike ofringer jeg ville gjøre når jeg startet, for å kunne gjøre bedre i investeringer i hverdagen med pengene! Sparer også ved siden av.

Ser frem imot å skritt for skritt komme frem tll en fullkommen basisgarderobe, slik at jeg bare kan kjøpe litt billigere trendplagg en gang i blant , og til å ha en sum med penger i sparing :)

Eg har bortimot den fullkomne basisgarderobe, men eg er redd eg likevel har lyst på nye klede heile tida! Så ver budd på at dette er ein evig kamp mot trongen til noko nytt. Eg er likevel blitt mykje betre, og ikkje minst flinkare til å berre tenkje på kva eg treng. Eg var til dømes innom salet på Eger her om dagen (for ein grusom stad forresten), og tok meg i å tenkje "men, kva er det eg ser etter på sal, eigentleg??" utan å finne eit svar. Ulempen med Eger-helvetet er at eg trur ein må kjøpe noko for å få veiskildring ut av staden. Etter mykje baksing klarte eg likevel å kjempe meg ut. Utan å kjøpe noko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg har bortimot den fullkomne basisgarderobe, men eg er redd eg likevel har lyst på nye klede heile tida! Så ver budd på at dette er ein evig kamp mot trongen til noko nytt. Eg er likevel blitt mykje betre, og ikkje minst flinkare til å berre tenkje på kva eg treng. Eg var til dømes innom salet på Eger her om dagen (for ein grusom stad forresten), og tok meg i å tenkje "men, kva er det eg ser etter på sal, eigentleg??" utan å finne eit svar. Ulempen med Eger-helvetet er at eg trur ein må kjøpe noko for å få veiskildring ut av staden. Etter mykje baksing klarte eg likevel å kjempe meg ut. Utan å kjøpe noko.

Jeg har også en bortimot komplett og velfungerende basisgarderobe, men likevel har jeg helt vannvittig mye klær i tillegg og har vært veldig glad i å handle. Og har kostbare shoppingvaner.

Ingen, inkludert meg selv, har hatt noen tro på min shoppestopp. Trodde ikke det var mulig å bare skru av en bryter...

Men sannheten er at det har gått overraskende bra :). Jeg koser meg med å finne nye alternativer i garderoben

og har helt utrolig mye klær med prislappen fortsatt hengende på. Klær som sannsynligvis aldri hadde blitt brukt hvis ikke jeg hadde blitt med på denne shoppestoppen.

Det er bra jeg har en tidløs stil og at kun et fåtall plagg er såkalt motepreget :).

Så prøv! Kanskje du får en tilsvarende aha-opplevelse som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Jeg har også en bortimot komplett og velfungerende basisgarderobe, men likevel har jeg helt vannvittig mye klær i tillegg og har vært veldig glad i å handle. Og har kostbare shoppingvaner.

Ingen, inkludert meg selv, har hatt noen tro på min shoppestopp. Trodde ikke det var mulig å bare skru av en bryter...

Men sannheten er at det har gått overraskende bra :). Jeg koser meg med å finne nye alternativer i garderoben

og har helt utrolig mye klær med prislappen fortsatt hengende på. Klær som sannsynligvis aldri hadde blitt brukt hvis ikke jeg hadde blitt med på denne shoppestoppen.

Det er bra jeg har en tidløs stil og at kun et fåtall plagg er såkalt motepreget :).

Så prøv! Kanskje du får en tilsvarende aha-opplevelse som meg.

Eg har heldt på lenge, eg, altså, eg får til shoppestopp, det var berre meint som ei realitetsorientering til ho som eg siterte. Men takk for oppmuntringa likevel! Eg har også ganske tidlaus stil, så eg klarar meg bra. Og som eg har skrive før, med 50 skjerf og berre ein hals, så kan eg friske opp mange antrekk med skjerf! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg forstår :) Jeg har rett og slett ikke mye å velge i garderoben.. Har nærmest altfor lite.. Fordi jeg er fryktelig dårlig på å spontanshoppe, og har ofte syntes det er vanskelig å stå ser i butikken og så kjøpe noe, spesielt om det ikke er på salg, blir veldig usikker om jeg liker det godt nok til å gidde å kjøpe det hele tiden.. så har rett og slett mangler i garderoben.. Har i tillegg vært altfor flink til å gi bort ting , til og med før jeg har noe som erstatter det.. Mens mat har jeg ikke tenkt meg om før jeg har brukt penger på, det har aldri føltes som store summer, men har blitt det i lengden!

Takk for advarsel hvertfall :) Skriver liste over hva jeg bør prioritere som jeg virkelig mangler hvertfall, og begrenset hvor mye man kan bruke som student uansett, så det blir det jeg virkelig trenger og mangler som står først i rekken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Tigress

Ja jeg forstår :) Jeg har rett og slett ikke mye å velge i garderoben.. Har nærmest altfor lite.. Fordi jeg er fryktelig dårlig på å spontanshoppe, og har ofte syntes det er vanskelig å stå ser i butikken og så kjøpe noe, spesielt om det ikke er på salg, blir veldig usikker om jeg liker det godt nok til å gidde å kjøpe det hele tiden.. så har rett og slett mangler i garderoben.. Har i tillegg vært altfor flink til å gi bort ting , til og med før jeg har noe som erstatter det.. Mens mat har jeg ikke tenkt meg om før jeg har brukt penger på, det har aldri føltes som store summer, men har blitt det i lengden!

Takk for advarsel hvertfall :) Skriver liste over hva jeg bør prioritere som jeg virkelig mangler hvertfall, og begrenset hvor mye man kan bruke som student uansett, så det blir det jeg virkelig trenger og mangler som står først i rekken :)

Eg vil tilrå deg å bruke litt tid på bruktbutikkane rundt om. Det tek tid å handle brukt, men ein får tak i unike ting, og om ein er disiplinert og berre handlar ting i gode materiale (lin, skinn, ull, bomull, silke, dun), så kan ein gjere fantastisk gode kjøp. Mor mi kom over ei ulldrakt på UFF Underground i Oslo som var handsydd, dei skulle ha 300,- eller noko slikt for ho. Diverre var ho for trong, men når mor mi seier det var topp kvalitet, så er det det (ho er utdanna innan industrisaum)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vil tilrå deg å bruke litt tid på bruktbutikkane rundt om. Det tek tid å handle brukt, men ein får tak i unike ting, og om ein er disiplinert og berre handlar ting i gode materiale (lin, skinn, ull, bomull, silke, dun), så kan ein gjere fantastisk gode kjøp. Mor mi kom over ei ulldrakt på UFF Underground i Oslo som var handsydd, dei skulle ha 300,- eller noko slikt for ho. Diverre var ho for trong, men når mor mi seier det var topp kvalitet, så er det det (ho er utdanna innan industrisaum)...

Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt morsomt hvordan så mange som starter shoppestopp begynner å kvitte seg med ting, både overskudd av klær og unødvendige ting i huset og ofte dårlige vaner og unødvendige forpliktelser. :)

Økonomi er en av grunnene her også. Det jeg sparer på å ikke kjøpe unødvendige ting går til rehabilitering av hus, som føles så mye mer meningsfullt enn forbruk.

Etter over halvannet år med radikal shoppestopp, tok jeg en opptelling i garderoben i går. Når man ikke regner med sokker, undertøy, ytterjakker og skjerf så er det fortsatt 128 plagg der til sammen. :overrasket: Jeg trenger bare ca 1/3 av det.. Så shoppestoppen bør fint holde en god stund til. Dette er til tross for at jeg shoppet sjeldent før også, (men har brukt samme størrelse i "alle" år, så en del er flere år gammelt), så jeg antar det fortsatt er lite i forhold til mange andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Eg har også vore same storleik sidan eg var om lag 12 år, og det er jo mest 27 år sidan. Eg trur det eldste sjølvkjøpte plagget eg har er frå det året eg var russ, og er ei ermelaus skjorte frå HM, kjøpt i Tyskland! Eit av dei plagga eg brukar mest er eit foldeskjørt eg kjøpte i England i '96, og som eg brukar i alle fall eit par gonger i månaden. Så eg blir jo aldri kvitt ting, heller, for eg har kjøpt ting eg likte då og som eg framleis likar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...