Gå til innhold

Shoppestopp 2015


Nordis

Anbefalte innlegg

Forhåpentligvis for å "straffe" meg skal jeg innrømme her at jeg sprakk så til de grader i januar.shoppet blant annet på salg jeg ser nok at jeg har større "problemer" enn jeg trudde tips til å komme seg over abstinenser til en GODT over gjennomsnittet shoppegal og materialistisk jente?

Første steg er vel innrømmelse? ;)

Hehe..syns det var blitt litt stille fra mange av de som skrev i starten av tråden!

Vel, hva er grunnen til at du i hele tatt kunne tenke deg å roe ned forbruket?

Mitt er at jeg ikke vil bruke mer penger på mat enn nødvendig når de kan gå til så mye gøyere ting! Som klær og sparing! Så kanskje vite hvorfor du gjør det, og hva pengene skal gå til feks?

Lage seg mål med belønning om du ikke ser en klar belønning i det.

Og å ta det som en utfordring, det var det nesten gøyeste synes jeg, grave i klesskapet, sette sammen antrekk på nye vis, være kreativ og fashionable ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Første steg er vel innrømmelse? ;)

Hehe..syns det var blitt litt stille fra mange av de som skrev i starten av tråden!

Vel, hva er grunnen til at du i hele tatt kunne tenke deg å roe ned forbruket?

Mitt er at jeg ikke vil bruke mer penger på mat enn nødvendig når de kan gå til så mye gøyere ting! Som klær og sparing! Så kanskje vite hvorfor du gjør det, og hva pengene skal gå til feks?

Lage seg mål med belønning om du ikke ser en klar belønning i det.

Og å ta det som en utfordring, det var det nesten gøyeste synes jeg, grave i klesskapet, sette sammen antrekk på nye vis, være kreativ og fashionable ;)

Haha,sant nok!😉 jeg innrømmer at jeg ikke klarer å stå mot meg selv.i år skal jeg gifte meg,kjøpe hus,sikle på en designveske og et babyptosjekt,så egentlig trenger jeg alt av overskudd asap🙈 så helt shoppestopp blir det selvfølgelig ikke,det er kun unødvendige ting som klær og interiør.jeg har masse klær i skapet.jeg vil ha tilbake kontrollen over meg selv.

Det er litt som narkomane og alkoholikere har det,bare må ha det😉

Når jeg leser over hva jeg skriver får jeg skikkelig I landsproblematikk.hvordan er det vi nordmenn er blitt?

Endret av Tingelling
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha,sant nok! jeg innrømmer at jeg ikke klarer å stå mot meg selv.i år skal jeg gifte meg,kjøpe hus,sikle på en designveske og et babyptosjekt,så egentlig trenger jeg alt av overskudd asap så helt shoppestopp blir det selvfølgelig ikke,det er kun unødvendige ting som klær og interiør.jeg har masse klær i skapet.jeg vil ha tilbake kontrollen over meg selv.

Det er litt som narkomane og alkoholikere har det,bare må ha det

Når jeg leser over hva jeg skriver får jeg skikkelig I landsproblematikk.hvordan er det vi nordmenn er blitt?

Wow da har du jo mer enn nok mål og motivasjon til å se summene på konto stige, mer enn meg :)

Gi deg selv regler og mål, ikke la deg styre med viljen.

Heldig med alt du har å se frem til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker denne tråden! Nå har ikke jeg shoppestopp direkte, men bestemte meg i 2013 for å slutte å kjøpe alt mulig rart av tulleting. Det medførte at jeg i praksis hadde shoppestopp i 2013 for jeg ble så innmari kritisk til alt jeg skulle kjøpe meg.

Jeg lærte meg at det er lurt å velge kvalitet over kvantitet. Når jeg nå er ute ¨handler kan jeg godt se fine plagg på HM (eller andre billige kjedebutikker), men jeg kjøper dem ikke lengre. Nettopp fordi jeg ikke anser HM for å ha en god kvalitet på klærne sine. Mine "regler":

  • Lag lister over ting som du ønsker deg, men ikke kjøp direkte fra listen med en gang. Vent noen måneder og se om du fortsatt trenger det som står der.
  • Kvalitet over kvantitet. Bedre å kjøpe et produkt i god kvalitetsull enn å kjøpe en billig "ullgenser" fra HM.
  • Sparing. Spar heller penger til 1 ting du ønsker deg, fremfor å sløse penger på flere ting. I sommer tok jeg meg råd til å kjøpe en vintage Dior-veske.
  • Brukt. En kan finne mye skatter i bruktbutikker. Her velger jeg også kvalitet over kvantitet, så plagg fra billigkjedene finner ikke veien hjem til meg.
  • Kjøp kun ting du trenger. Nå sist kjøpte jeg meg et par ankelskoletter i skinn. Dette har jeg lett etter i ca 10 år for å finne de perfekte skoene.
  • Ull av ulike slag er gull verdt i en god garderobe.
  • Ikke kjøp sminke før det en har er brukt opp.

Det skal sies at det som inspirerte meg var studentøkonomi, men siden da har jeg kanskje kjøpt meg 10 plagg, hvor noe har vært helt standard-topper, en topp til en temafest, en kjole til bryllup; altså ting jeg faktisk har hatt bruk for. Å bruke masse penger på klær, sko og annet fordi det er billig skjønner jeg meg ikke lengre på.

Masse lykke til alle dere med fullstendig shoppestopp!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir inspirert av dere :) Flinkingene!

Jeg har selv innført sånn halvveis shoppestopp. Eller, det blir jo faktisk ikke det da, siden jeg faktisk må oppdateres på friluftsfronten i år. Har regnet sånn grovt på det og kommet frem til at jeg må ha nye Salomonsko(ca 1500,-)

Ny allværsjakke. Arc'Teryx har tilbud på en fantastisk jakke nå, her går det 3000,-

Skibukse. Har god erfaring med Haglöfs så bør vel regne hvertfall 1000 kr.

Sportsutsklær er dyrt, derfor ser jeg det som en ypperlig mulighet til å spare inn på "vanlige" klær-posten. Har jo nok av gensere, topper og bukser når jeg tenker meg om. Og sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også fortsatt med på shoppestoppen selv om jeg ikke er så aktiv i tråden :) Det hender jeg kikker innom klesbutikker når jeg er på trilletur (er hjemme i fødselspermisjon), men det har faktisk vært null problem å motstå fristelsen til å kjøpe noe!

Utover våren kommer barna til å trenge vår- og sommertøy, men her regner jeg med at vi kommer til å få mye av snille og gavmilde besteforeldre. (Men hvis det er noe barna trenger, og som vi ikke får av noen, kommer jeg til å handle inn dette, altså. Shoppestoppen omfatter i all hovedsak innkjøp til meg selv, siden det er der jeg har en tendens til å unødvendig sløse med penger).

Anonymous poster hash: 1a6f5...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tigress

Eg synest det vanskelegaste er å stå i mot tilbod som eit eg såg på nett her om dagen: ullkjole, i nett slik fasong eg elskar, og som eg ikkje har i ull, nett av di dei som oftast lagast i bomull. På sal, i min storleik, og med ekstra 10% rabatt i det eine kredittkortet mitt. Tanken er jo då å kjøpe ein slik og så bytte ut dei eg har i simpel kvalitet, ikkje sant? Men eg venta, då, for det som ville skje er jo at eg ville kjøpt den kjolen, trøkka han inn i skapet, og IKKJE teke ut dei i simpel kvalitet, fordi dei er hele og "eit skift" som mor mi ville sagt. Slike kjøpt synest eg er vanskelege, for dei ville bragt kvalitet inn i garderoben. Men eg kastar jo aldri noko, sant, dermed sto eg over. No er kjolen utseld. Så slapp eg det. Eg trøystar meg med at meir sans for kvalitet gjer at eg no ser at ein del eg aldri fann før (ullkjolar mellom anna) finn eg no, for eg går i andre butikkar. Så det skal vel vere von om å finne ein slik kjole att, altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha shoppet for 30 000 på januar tur i London melder jeg meg inn i shoppestoppklubben frem til jeg skal til London igjen i oktober :nigo: Du skulle kanskje tro at skapet mitt alt var overfylt etter turen men den gang ei, men en trench og en jakke hos burberry samt noe hos Hermés gjorde dype innhugg i lommeboken.

Jeg har begynt å spare til min første birkin som nå koster 70 000 i Norge, så det er en av mine største motivasjoner til å redusere forbruket mitt i butikker her hjemme.

Når jeg ryddet i skapet mitt i går kastet jeg klær som enda hadde prislappen på fordi de var blitt for store mens jeg slanket meg og jeg kun hadde kjøpt de fordi de var billige og jeg ikke gadd å prøve, det må det bli en slutt på!

Jeg har noen ting på listen min når vi drar tilbake til London som jeg ønsker og jeg vil heller spare opp til disse kvalitetstingene enn å kaste bort penger. Jeg prøvde en jakke her hjemme, og samboeren min sa det så greit: Du kaster bare bort 400 kr for du har helt sikkert noe hjemme du kan bruke! Helt sant :)

Det blir vanskelig, for jeg har lyst ut å handle hver dag...men tror jeg må holde meg unna butikkene en stund til abstinensene gir seg. Lord have mercy on me!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The damned

Jeg har bare kjøpt en treningstights og en topp, som jeg egentlig ikke trengte, men har brukt tightsen to ganger allerede så hehe blir brukt i hvert fall :)

Ellers har jeg ikke kjøpt noe. Har vært og kikket på diverse nettbutikker, men har ikke hatt lyst på noe. Har tenkt at flere plagg var fine, men så har det holdt med det å se.

Har strengt tatt ikke råd til særlig mye uansett, men kanskje jeg kjøper noe til våren.

Klesskapet bugner jo over med klær, så kanskje jeg bare trenger noen få ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The damned

Forresten, jeg anbefaler å gi bort klær man ikke bruker lenger. Uff og Fretex har jo sånne bokser som står rundt omkring, for det er jo litt bedre enn å kaste plagg som er helt fine :)

Noen andre kan jo få glede av dem da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ryddet i skapet mitt i går kastet jeg klær som enda hadde prislappen på fordi de var blitt for store mens jeg slanket meg og jeg kun hadde kjøpt de fordi de var billige og jeg ikke gadd å prøve, det må det bli en slutt på!

Hvorfor kaster du klær med prislappen på fremfor å donere dem? DET er sløsing det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, jeg anbefaler å gi bort klær man ikke bruker lenger. Uff og Fretex har jo sånne bokser som står rundt omkring, for det er jo litt bedre enn å kaste plagg som er helt fine :)

Noen andre kan jo få glede av dem da :)

Gi bort er veldig bra, og Fretex er supert (mer skepsk til UFF, men det er nå en annen diskusjon...) En annen variant er å invitere i byttefest. Var invitert på en i høst, og det var supergøy! Alle ryddet i klesskapene sine, og hadde med seg det de ikke brukte lengre. Så drakk vi vin og koste oss, mens vi prøvde hverandres klær. Tror alle gikk hjem med noe "nytt", og resten la vi i Fretex-boksen.

Og selv uten byttefest, så går det ann å spørre kjente om de vil arve ting. Men nå er jeg student da, og kjenner mange med trangere økonomi enn meg selv...Skjønner at det kanskje ikke funker i alle miljøer.

Jeg er forresten "still going strong" på shoppestoppen, selv om jeg ikke har vært så aktiv i tråden. Hadde en "sprekk" her i slutten av januar, der jeg kjøpte meg en ny ullongs. Men nå er det jo det unødvendige klesinnkjøpene jeg vil til livs, og en supertraust svart ullongs fra friluftsmagasinet som jeg virkelig trengte føles ikke som et alvorlig brudd på forsettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor kaster du klær med prislappen på fremfor å donere dem? DET er sløsing det.

Når jeg sier kastet mener jeg egentlig at jeg har gitt til fretex :) men de er i mitt hode kastet ut ;) var innom fretex i dag og var overraskende mye klær med prislappen på!
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sier kastet mener jeg egentlig at jeg har gitt til fretex :) men de er i mitt hode kastet ut ;) var innom fretex i dag og var overraskende mye klær med prislappen på!

Aha, det er bra! :tommelopp: Beklager dersom jeg virket krass altså, for det var ikke intensjonen :sjenert: . Noen ganger blir jeg bare veldig ivrig :P You go! :tommelopp:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha shoppet for 30 000 på januar tur i London melder jeg meg inn i shoppestoppklubben frem til jeg skal til London igjen i oktober :nigo: Du skulle kanskje tro at skapet mitt alt var overfylt etter turen men den gang ei, men en trench og en jakke hos burberry samt noe hos Hermés gjorde dype innhugg i lommeboken.

Jeg har begynt å spare til min første birkin som nå koster 70 000 i Norge, så det er en av mine største motivasjoner til å redusere forbruket mitt i butikker her hjemme.

Når jeg ryddet i skapet mitt i går kastet jeg klær som enda hadde prislappen på fordi de var blitt for store mens jeg slanket meg og jeg kun hadde kjøpt de fordi de var billige og jeg ikke gadd å prøve, det må det bli en slutt på!

Jeg har noen ting på listen min når vi drar tilbake til London som jeg ønsker og jeg vil heller spare opp til disse kvalitetstingene enn å kaste bort penger. Jeg prøvde en jakke her hjemme, og samboeren min sa det så greit: Du kaster bare bort 400 kr for du har helt sikkert noe hjemme du kan bruke! Helt sant :)

Det blir vanskelig, for jeg har lyst ut å handle hver dag...men tror jeg må holde meg unna butikkene en stund til abstinensene gir seg. Lord have mercy on me!

Skjønner deg godt!abstinenser er no herk!kan ikke gå innom en butikk før jeg blir fristet*sukk*😉
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Tigress

Skjønner deg godt!abstinenser er no herk!kan ikke gå innom en butikk før jeg blir fristet*sukk*

Du må ikkje gå inn i butikkar!

Eg slit med nettshoppingabstinensar, eg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Jeg har greid meg fint. Eneste jeg har kjøpt nytt er noen strømper jeg hadde behov for.

Har jo det meste jeg trenger, men merker at med en gang jeg trenger noe utenom vanlige klær, blir det straks mer vanskelig. For tiden trenger jeg skiklær, lue og hansker/votter/vanter. Har til nød en bukse jeg kan bruke, men jakkene jeg har er enten for varme eller kalde. Slike klær er ikke alltid så lett å finne brukt, spesielt siden jeg ikke aner hvilken størrelse jeg trenger. Får forsøke å tråle bruktbutikker og finn.no, men ser for meg at dette fort er noe jeg vil greie å få tak i først når skisesongen er over. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikkje gå inn i butikkar!

Eg slit med nettshoppingabstinensar, eg...

skitt, nettshopping er nesten verre. Det er med deg overalt. :S Jeg hadde også det en periode, men må bare slette mailer med alle gode tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvordan går det med alle? :D Går såder her denne uka, tatt meg litt friheter med cola og kaffe ute og slik, ikke ille, men skal hente meg inn igjen og gjøre en fornuftig ukeshandling igjen :) Har til gjengjeld sett over økonomien og satt meg et noenlunde budsjett , og brukt mindre på mat og legger bort til litt klesskjøp som trengs mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...