Gå til innhold

15åring drepte helsearbeider på institusjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er utdannet sosionom selv, aldri i livet om jeg tar slike jobber.

Har nulltoleranse for vold uansett psykiske lidelser og sykdom, NULL TOLERANSE.

Hadde noen der ute drept mitt barn på jobb hadde jeg forfølgt de til evig tid.



Anonymous poster hash: a61f4...e42
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hummels

Gud bedre du kan lite om psykiske lidelser/psykoser.

Jeg sliter psykisk selv og har hatt en tung fortid. Er uten jobb og har ruset meg. Har til og med planlagt og prøvd selvmord. Takk og lov så ble jeg reddet. Jeg kunne aldri i livet drømt å drepe noen for det! Ikke min verste fiende en gang! Edderkopper ja, fluer ja, veps ja, andre dyr nei, mennesker nei! Så det eneste jeg kan drepe er insekt. Jeg kunne ikke levd etterpå hvis jeg hadde drept noen. Hadde ikke klart det, hadde ikke hatt samvittighet og hjerte til det. Jeg hadde heller drept meg selv enn andre! Å slite psykisk og ha psykiske lidelser er ingen grunn til at folk kan drepe andre! De vet godt hva de gjør! Så det er helt på trynet at de skal få mildere straff pga de er barn eller pga de lider av noe psykisk! Faen heller! Mur de inne for godt!!
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud bedre du kan lite om psykiske lidelser/psykoser.

Er det noe som tilsier at hun var psykotisk?

Anonymous poster hash: 42d4b...84f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Mitt andre hovedmål nå er å finne et mer egnet sted for henne. Psykiatrien nekter å ta henne imot, og fra barnevernet får jeg beskjed om at de ikke har noe tilbud som er bedre egnet enn den hun bodde på før dette skjedde, sier Nakstad. Hun har oppfordret barnevernet til å se om det er mulig å finne noe annet, likevel.

- Eventuelt om det kan la seg gjøre å skreddersy et opplegg, sier Nakstad.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Familien---Glad-for-at-sikkerheten-blir-vurdert-7767263.html

Hvorfor bør jenta få et skreddersydd opplegg??

Anonymous poster hash: e0d94...f92

Fordi hovedtanken bak både pyskiatrisk behandling, barnevern og fengsler i Norge er å rehabilitere - at man skal ha et mål om at disse personene skal kunne få tilpasset behandling slik at de kan bli medlemmer av samfunnet igjen. Fordi noen må beskyttes fra seg selv. Fordi noen må holdes under strenge sikkerhetstiltak for å beskytte andre. Små Enheter i Asker er en institusjon tilpasset de ungdommene med de aller tyngste utfordringene og diagnosene - det finnes nesten ikke noe med strengere sikkerhetstiltak i barnevernsfeltet i Norge. Hvis hun skal opp i sikkerhetsnivå snakker vi sikret avdeling i voksenpsykiatrien. Hun er fremdeles et barn pr. def. Hvis et passende tilbud til denne jenta, som både sikrer henne og samfunnet rundt henne, samtidig som hun får kvalifisert hjelp, ikke finnes så må det jo skreddersys. Eventuelt kan man stenge henne inne og ikke ha noe annet håp om at hun må stenges inne for resten av livet. Men det er ikke bare å gjøre det ...

Jeg jobber selv med voldelige personer i en institusjon. Jeg har blitt kvalt, slått, lugget, holdt og klort. Det er hverdagen på jobb og slik er det bare og det er greit, men jeg skjønner bare ikke hvordan disse ansatte var minst to våkne på jobb og hadde låst inn kniver og andre potensielle våpen langt unna beboere og hvorfor har de ikke alarm?

Det er helt vanvittig tragisk det som har skjedd og jeg håper så inderlig at de som styrer denne institusjonen har lært av dette og bedrer rutinene.

Anonymous poster hash: b600a...14c

Penger, penger, penger. Private barnevernsinstitusjoner skal tjene penger på tiltakene sine, og det koster MYE å ha våkne nattevakter. At ikke kniver og slikt var innelåst er selvsagt kritikkverdig, men hun lurte jo nøklene fra den ansatte. I tillegg har de vel ikke konkludert med at hun døde av knivstikkene, hun ble også kvalt leste jeg? Det er uansett forferdelig. Jeg blir så oppgitt over økonomifokuset som ALLTID må ligge til grunn. Få flere kvalifiserte på jobb, folk som både har relevant utdanning, videreutdanning innen rus/psykiatri OG som er trent i å forsvare seg selv og håndtere trusselsituasjoner. Ikke la barnevern, psykiatri og NAV gå på sparetiltak, slik at det blir en evig sikkerhetsrisiko forbundet med å jobbe der, og slik at brukerne kan få den hjelpen de har krav på. Det er fortvilende å jobbe i dette systemet fordi man som fagperson så gjerne vil gjøre en god jobb, men systemet gjør at det blir vanskelig - fordi man hele tiden kjemper mot pengesekken.

Anonymous poster hash: 9a8f1...0bf

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter psykisk selv og har hatt en tung fortid. Er uten jobb og har ruset meg. Har til og med planlagt og prøvd selvmord. Takk og lov så ble jeg reddet. Jeg kunne aldri i livet drømt å drepe noen for det! Ikke min verste fiende en gang! Edderkopper ja, fluer ja, veps ja, andre dyr nei, mennesker nei! Så det eneste jeg kan drepe er insekt. Jeg kunne ikke levd etterpå hvis jeg hadde drept noen. Hadde ikke klart det, hadde ikke hatt samvittighet og hjerte til det. Jeg hadde heller drept meg selv enn andre! Å slite psykisk og ha psykiske lidelser er ingen grunn til at folk kan drepe andre! De vet godt hva de gjør! Så det er helt på trynet at de skal få mildere straff pga de er barn eller pga de lider av noe psykisk! Faen heller! Mur de inne for godt!!

Trist å høre om fortiden din.

Det er ulike grader av psykisk lidelse. Jeg uttaler meg ikke om dette enkelttilfellet siden jeg ikke kjenner detaljene. Mennesker som dreper har ofte dyssosial personlighetsforstyrrelse (blant annet), dette innebærer at de mangler empati ovenfor andre mennesker. Det gjør det ikke "greit" å drepe, men det kan forklare hvorfor noen gjør det. Andre igjen dreper i psykose, når man er i en psykose så mister man kontrollen over seg selv, så nei, det er ikke alle som "godt vet hva de gjør" som du skriver. Virkelighetsoppfatningen endrer seg, noen tror til og med det er seg selv de dreper.

Vi mennesker er svært komplekse og forskjellige. En person med godt og trygt oppvekstmiljø og alle mulige ressurser kan bli en drapsmann/kvinne, og motsatt, en person med en svært vanskelig oppvekst kan utvikle seg til å bli et empatisk menneske som ikke gjør en flue fortred.

Det er ikke "greit" men det er fakta. Jeg jobber med dette og har studert det en stund så jeg har etterhvert fått et innblikk i hvordan virkelig syke mennesker tenker.

Endret av Tjukk Norris
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe som tilsier at hun var psykotisk?

Anonymous poster hash: 42d4b...84f

Jeg har ikke uttalt meg om den enkeltsaken, jeg svarte generelt på et innlegg, blant annet pga denne kommentaren:

"Hadde det vert mitt barn som hadde drept noen så hadde jeg dødd av skam og lurt på hva i all verden jeg har gjort galt i oppdragelsen"

Som jeg skrev i mitt forrige innlegg, man kan bli drapsmann selv med gode foreldre. Men når det er sagt, uten at jeg antyder noe, så bodde jenta i en bolig som blant annet tar inn psykosetilfeller. Selv om drapet var planlagt over tid så kan man fortsatt være i en såkalt langvarig psykose. Men dette skriver jeg på generelt grunnlag.

Endret av Tjukk Norris
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hummels

Trist å høre om fortiden din.

Det er ulike grader av psykisk lidelse. Jeg uttaler meg ikke om dette enkelttilfellet siden jeg ikke kjenner detaljene. Mennesker som dreper har ofte dyssosial personlighetsforstyrrelse (blant annet), dette innebærer at de mangler empati ovenfor andre mennesker. Det gjør det ikke "greit" å drepe, men det kan forklare hvorfor noen gjør det. Andre igjen dreper i psykose, når man er i en psykose så mister man kontrollen over seg selv, så nei, det er ikke alle som "godt vet hva de gjør" som du skriver. Virkelighetsoppfatningen endrer seg, noen tror til og med det er seg selv de dreper.

Vi mennesker er svært komplekse og forskjellige. En person med godt og trygt oppvekstmiljø og alle mulige ressurser kan bli en drapsmann/kvinne, og motsatt, en person med en svært vanskelig oppvekst kan utvikle seg til å bli et empatisk menneske som ikke gjør en flue fortred.

Det er ikke "greit" men det er fakta. Jeg jobber med dette og har studert det en stund så jeg har etterhvert fått et innblikk i hvordan virkelig syke mennesker tenker.

Hun her 15 åringen visste vertfall godt hva hun gjorde. Hun hadde villet drepe lenge. Hun bør låses inne for godt så hun ikke dreper andre! Jeg klarer bare ikke å synes synd på folk som dreper, bare hvis det er i selvforsvar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil påpeke at all synsingen deres er spekulasjoner, som dere gjør på grunnlag av informasjon fra media. Denne "informasjonen" i media er gjerne også kun synsing spekulasjoner, basert på veldig lite fakta.

Det kan være svært frustrerende å ha innsyn i fakta og journaler i saker som er veldig profilert i media, når media ikke akkurat har et edruelig forhold til verken fakta eller presseetikk.

Det er ikke vanskelig å forestille seg at denne saken er mye mer kompleks enn det som kommer frem, både i denne diskusjonen og media generelt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hummels, on 01 Nov 2014 - 17:42, said:

Hun her 15 åringen visste vertfall godt hva hun gjorde. Hun hadde villet drepe lenge. Hun bør låses inne for godt så hun ikke dreper andre! Jeg klarer bare ikke å synes synd på folk som dreper, bare hvis det er i selvforsvar.

Det er jo forskjell på hva man ville gjort når man var frisk og hva man kunne finne på å gjøre som alvorlig psykisk syk, det er ikke sikkert denne jenten overhode hadde kontroll over hva hun gjorde. Som noen nevnte over bodde hun i en bolig som tar i mot psykosetilfeller.

Har en bekjent som har schizofreni som prøvde å drepe sin egen mor da hun var tenåring, men da hadde hun ingen kontroll selv, vanligvis hadde hun et kjempebra forhold til moren, og så plutselig klikket det liksom. Heldigvis gikk det bra, hun er medisinert og frisk nå. Hun er en utrolig snill dame, og hun kunne jo faktisk ikke noe for de tingene som hendte da hun var yngre. Hadde vært utrolig synd om mennesker som henne skulle få hele resten av livet ødelagt pga noe som var utenfor deres kontroll.

Heldigvis er det mennesker med mer kompetanse om psykiske lidelser enn folk på kg som skal bestemme hva som skjer med denne jenten tidligere.

Anonymous poster hash: 4ab47...874

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ansatte er like død enten jenta var psykisk syk eller frisk. Den neste personen hun dreper vil også dø like mye enten jenta er psyk eller frisk.

Så helt ærlig så synes jeg det er uten betydning om hun er frisk eller syk.... Noen mennesker bør rett og slett ikke ha noen rett til å ferdes i samfunnet på noen som helst måte.

Utrolig trist for de som er syke, men jeg synes at uansett så skal alltid hensynet tas til den part som står i fare for å miste livet.

Anonymous poster hash: 42d4b...84f

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kommer til å være i psykiatrien livet ut.

Anonymous poster hash: 8468a...e8c

Forhåpentligvis i fengsel. Isolert.

Endret av Drizzt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært sosionom og jobbet på en slik institusjon, så ville jeg fra nå av krevd en slags form for bevæpning. Enten spray eller lignende, samt at systemet skulle bli lagt om. Kjenner jeg det norske lovsystemet rett, er drapskvinnen satt fri etter et par år med psykiatrisk behandling, mens offerets familie kommer til å sørge resten av livet. Haddedette skjedd i USA derimot, så hadde hun garantert fått livstid. Når en 15-åring planlegger å drepe, og faktisk gjennomfører det, så sier det en del om hennes tilstand. Fortjener ikke samfunnet å bli beskyttet fra henne?

Anonymous poster hash: f2647...2ea

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært sosionom og jobbet på en slik institusjon, så ville jeg fra nå av krevd en slags form for bevæpning. Enten spray eller lignende, samt at systemet skulle bli lagt om. Kjenner jeg det norske lovsystemet rett, er drapskvinnen satt fri etter et par år med psykiatrisk behandling, mens offerets familie kommer til å sørge resten av livet. Haddedette skjedd i USA derimot, så hadde hun garantert fått livstid. Når en 15-åring planlegger å drepe, og faktisk gjennomfører det, så sier det en del om hennes tilstand. Fortjener ikke samfunnet å bli beskyttet fra henne? Anonymous poster hash: f2647...2ea

Hva slags behandlingsrespons tror du man får om samarbeidet med pasienten fungerer fordi pasienten er livredd for tåregass eller elektrisk sjokk? Kan du tenke deg at dette kanskje bryter med alle lover som regulerer pasientbehandling her i landet? Hvorfor skal de som trenger hjelp ha dårligere rettsvern enn andre? Tror du en slik behandling kanskje kunne føre til hevn- og drapstanker fra pasientens side? Om man behandles med tvang, skal man i hvert fall ikke trues med korporlig avstraffelse på toppen av det hele. Det er mye bedre å ha sikkerhetsrutiner som avskjærer muligheten for alvorlig utagering og vold. Noen scenarier kan man faktisk ikke forutse, da det er uhyre mange variabler som ikke kan kontrolleres, og som pasienter kan utnytte. Man kan avverge det aller meste, men skjæres bemmanningen ned til benet, som det jo gjøres over hele landet, så svekker man sikkerheten umiddelbart, f. eks. ved en nattevakt som går alene på jobb (jeg aner ikke om det er tilfellet her, men det er ikke uvanlig).

De fleste som skriver her ser ut til knapt å ha marginalt innblikk i hvor sammensatt problematikk slike pasienter kan ha, og at det ikke fines noen svart/hvitt-tolkning som holder. Vi kjenner ingen diagnoser eller historikk. Dette kan ha vært alt fra et øyeblikks sinnsforvirring til et langvarig og nøye kalkulert drap. Det kan ha vært triggerelementer her som personalet ikke har kunnet forutse. Jeg synes det er vondt å bivåne at man sitter og spekulerer vilt om en sak som man ikke har noen som helst forutsetning for å vite noe om.

Har dere tenkt på at pårørende på begge sider kan lese her? Eller at de som jobber ved institusjonen kanskje leser denne tråden? Atror dere de synes det er ok lesning? Kan dt være at dere bidrar til en ytterligere belastning for en hel del mennesker ved å sitte og trekke ville fantasier og hevntanker ut av ermet?

Nå får det være nok!

Anonymous poster hash: 3003c...533

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke mange som har lyst til å jobbe der, så de må ta de ansatte de får.

Hvis lønna hadde vært f.eks. 1 million i året, og litt finere lokaler, så kunne de krevd litt høyere utdannelse av de ansatte.

Anonymous poster hash: edbea...198

Skjønner ikke hvorfor noen vil jobbe på et sånt sted i det hele tatt. Det må da være andre alternativer enn å sette livet på spill hver dag?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)

Hvorfor skal de som trenger hjelp ha dårligere rettsvern enn andre?

(...)

Anonymous poster hash: 3003c...533

Still deg heller spørsmålet; Hvorfor skal de som hjelper (bl.a sosionomer og andre helsearbeidere) ha dårligere rettsvern enn andre?

Anonymous poster hash: d0a74...463

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Still deg heller spørsmålet; Hvorfor skal de som hjelper (bl.a sosionomer og andre helsearbeidere) ha dårligere rettsvern enn andre?Anonymous poster hash: d0a74...463

Det har de ikke.

Ingen har rett til bevæpning på jobb, og særlig ikke hvis det innebærer tortur for en allerede vanskeligstilt gruppe.

Jeg har vært med på at det har vært leid inn døgnkontinuerlige vektertjenester når vi har hatt veldig farlige pasienter. Det er en mye bedre løsning.

Det man har krav på er en skikkelig risikovurdering av pasientene. Det er ikke alt som kan forutsees.

Anonymous poster hash: 3003c...533

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det har de ikke.

Ingen har rett til bevæpning på jobb, og særlig ikke hvis det innebærer tortur for en allerede vanskeligstilt gruppe.

Jeg har vært med på at det har vært leid inn døgnkontinuerlige vektertjenester når vi har hatt veldig farlige pasienter. Det er en mye bedre løsning.

Det man har krav på er en skikkelig risikovurdering av pasientene. Det er ikke alt som kan forutsees.

Anonymous poster hash: 3003c...533

Å ha to eksterne securitasser sittende synes jeg er en dyr og dårlig løsning, ialfall i det tilfellet jeg kjenner til. De kjenner jo ikke brukeren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha to eksterne securitasser sittende synes jeg er en dyr og dårlig løsning, ialfall i det tilfellet jeg kjenner til. De kjenner jo ikke brukeren.

De skal ikke ha kontakt med pasienten utover eventuell utagering, og synes minst mulig. Bemanningen forøvrig er som normal for slike pasienter. Du trodde vel ikke at vekterne skulle gis behandlingsansvar????

Anonymous poster hash: 3003c...533

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal ikke ha kontakt med pasienten utover eventuell utagering, og synes minst mulig. Bemanningen forøvrig er som normal for slike pasienter. Du trodde vel ikke at vekterne skulle gis behandlingsansvar????

Anonymous poster hash: 3003c...533

Jeg vet. Men de kommer jo inn i en situasjon med en person de ikke kjenner i det hele tatt med null lokalkompetanse.

Jeg vet hvordan jeg skal lese signalene til han som måtte ha securitasser. Når han viste stressymptomer/utageringsforvarsel, så var det en kjapp ordre: "gå og lag kaffe!", og situasjonen ble avsluttet.

Hvordan den og den personen ledes i farlige situasjoner er utrolig forskjellig fra person til person.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet. Men de kommer jo inn i en situasjon med en person de ikke kjenner i det hele tatt med null lokalkompetanse.

Jeg vet hvordan jeg skal lese signalene til han som måtte ha securitasser. Når han viste stressymptomer/utageringsforvarsel, så var det en kjapp ordre: "gå og lag kaffe!", og situasjonen ble avsluttet.

Hvordan den og den personen ledes i farlige situasjoner er utrolig forskjellig fra person til person.

Jeg skjønner ikke hva du snakker om. Det er ingen ting som skiller slike situasjoner fra normal drift utover at det sitter en vekter eller to på et lite synlig sted, eller utenfor avdelingen. De SKAL ikke ha noen "lokalkompetanse" (hva nå enn det er).

Vekterne skal ikke gjøre noe som helst annet enn å være til stede, og gripe inn hvis personalet trenger assistanse ved fysisk utagering. De skal ikke ha kontakt med pasienter, og skal synes minst mulig.

Det vil ikke brukes vektere uten helt spesiell risikovurdering. Man søker å unngå det, men det er en bedre løsning enn ansatte som er skadet eller drept. Du lager et problem av noe som ikke er et problem.

Anonymous poster hash: 3003c...533

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...