Gå til innhold

15åring drepte helsearbeider på institusjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest bruker83924
Ligger videoene ute på youtube eller har de fjernet dem? Håper de har fjernet dem for offerets families del.

Hele saken er så fryktelig ekkel. Leste at naboene til små enheter ikke visste at det var mennesker med sterke psykoser og traumer som bodde der. Og hun jenta hadde vært å plukket bær hos naboen i fjor sommer, da uten overvåkning. Der hadde de og et uthus som sto ulåst, her var det forskjellige redskaper som kunne bli brukt av jenta som våpen. Helt utrolig at samfunnet ikke blir beskyttet bedre.

Syntes fryktelig synd på offerets familie, den sorgen og sjokket de måtte ha. Er også synd på jentas familie, må være forferdelig å leve med at datteren har drept et uskyldig menneske. Håper jenta blir dømt til forvaring uansett om hun er sterkt psykisk syk eller bare rett og slett ond. Det er kanskje kaldt å si det, men det får være grenser på hvor mange sjanser man kan gi et menneske.

*glemte et ord

Endret av ElizabethTaylor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger videoene ute på youtube eller har de fjernet dem? Håper de har fjernet dem for offerets families del.

Hele saken er så fryktelig ekkel. Leste at naboene til små enheter ikke visste at det var mennesker med sterke psykoser og traumer som bodde der. Og hun jenta hadde vært å plukket bær hos naboen i fjor sommer, da uten overvåkning. Der hadde de og et uthus som sto ulåst, her var det forskjellige redskaper som kunne bli brukt av jenta som våpen. Helt utrolig at samfunnet ikke blir beskyttet bedre.

Syntes fryktelig synd på offerets familie, den sorgen og sjokket de måtte ha. Er også synd på jentas familie, må være forferdelig å leve med at datteren har drept et uskyldig menneske. Håper jenta blir dømt til forvaring uansett om hun er sterkt psykisk syk eller bare rett og slett ond. Det er kanskje kaldt å si det, men det får være grenser på hvor mange sjanser man kan gi et menneske.

*glemte et ord

Helsepersonell har absolutt taushetsplikt. (Tror jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bruker83924

Helsepersonell har absolutt taushetsplikt. (Tror jeg)

Det har de. Men man bryter ikke taushetsplikten ved å informere naboer at beboerne på behandlingssenteret kan være potensielt farlige, og at de burde være nøye med å låse inn redskaper og låse dører.

Det står jo på hjemmesiden til Små enheter hva slags problemer de jobber med, som traumer osv.

Når syke mennesker får gå uten oppsyn rundt i gatene og i hagene til naboene, så burde naboene være opplyst at disse kan være farlige, og anbefales å ta forhåndsregler. Tenk tragedien hvis jenta hadde drept et uskyldig barn i nabolaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har de. Men man bryter ikke taushetsplikten ved å informere naboer at beboerne på behandlingssenteret kan være potensielt farlige, og at de burde være nøye med å låse inn redskaper og låse dører.

Det står jo på hjemmesiden til Små enheter hva slags problemer de jobber med, som traumer osv.

Når syke mennesker får gå uten oppsyn rundt i gatene og i hagene til naboene, så burde naboene være opplyst at disse kan være farlige, og anbefales å ta forhåndsregler. Tenk tragedien hvis jenta hadde drept et uskyldig barn i nabolaget.

Du har trolig rett i alt du sier her, men mange helsearbeidere er usikker på nøyaktig hvor grensa går, og de vet at de risikerer skriftlig advarsel muntlig dersom de sier for mye. Derfor sier de heller for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har sett videoen på youtube?

 

 



Anonymous poster hash: b6ad0...3b8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Noen som har sett videoen på youtube?

 

 

Anonymous poster hash: b6ad0...3b8

 

 

Nei. Prøvde å finne, men klarte ikke.

Anonymous poster hash: 982de...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboer må da ha en viss rett til å få vite om beboerne i nabohuset er sterkt traumatiserte og ønsker å drepe noen. Tenk om hun hadde gått løs på et lite barn kun fordi hun vil drepe?



Anonymous poster hash: 818db...203
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Limeprime

At denne jenta er syk er det absolutt ingen tvil i, men det er ikke synd i henne. Punktum. Jeg tror ikke denne jenta er klar over at hun er syk og jeg tror heller ikke hun har fått den hjelpen hun trenger. Å vise en slik jente medlidenhet kommer man ingen vei med, det var tydeligvis det den nyutdannede helsearbeideren gjorde da hun ble drept med ryggen vendt mot jenta. Hun ble manipulert, fikk ikke beskjed på forhånd om at hun kan være svært manipulerende og måtte bøte med livet. Det virker som om systemet har sviktet litt (absolutt ikke noe nytt), men psykiatrien i Norge skal ikke ha all skyld for at dette drapet skjedde. Jenta valgte det selv, i en ikke psykotisk tilstand. Å bruke hennes, så vidt jeg vet, ukjente sykdom som unnskyldning vil ikke gjøre saken noe bedre. Hun bør straffes for det hun har gjort og se konsekvensen av handlingene sine. Noe sier meg at hun aldri har det. 

 

Uendelig tragisk situasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antisosial personlighetsforstyrrelse i sin reneste form (min tolkning). Ondskap er et mer folkelig ord. Og slike må samfunnet beskyttes mot, selv om det innebærer mindre frihet for den som har drept. For de fortjener da virkelig ikke frihet. Det er mange som har en grusom oppvekst uten at de dreper og blir voldelige.

Anonymous poster hash: 04f4e...2cc

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på en ting, akkurat nå skjermer de jo jenta fra offentligheten pga hennes lave alder, men etterhvert som hun blir eldre, vil det offenligjøres da? Eller blir det offentliggjort hvis hun får en dom?



Anonymous poster hash: 8998d...902
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker på identiteten hennes altså.



Anonymous poster hash: 8998d...902
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper hun får 21 års forvaring.



Anonymous poster hash: 7e858...ba4
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper hun hun sperres inne for livstid og ikke får tilgang til internett eller filmer. Hun er åpenbart ikke frisk nok til å kunne tolerere slikt. Få henne tilbake på Tanum der hun kan bli fotfulgt til enhver tid. 



Anonymous poster hash: 818db...203
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til tross for handlingen så syns jeg veldig synd på jenta. (Selvfølgelig på offeret og de berørte)

Ingen mennesker er født onde og hun er fortsatt ett barn. Moren har kritisert behandlingen jenta hennes har fått og at de som behandlet henne har vært for snille og naive overfor jenta. Hva mente hun med det? Hvordan har hun selv behandlet sitt barn, når hun kan si at de har vært for snille med henne. Jeg leste ett sted at hun bor i USA. Så hun får vel ikke besøkt datteren sin så ofte. Hva gjør det med følelsesregisteret til barnet når moren reiser fra henne? Det er en tragisk sak og håper jenta får den behandlingen hun trenger, men håper samtidig at hun ikke slippes løs i samfunnet.

Beklager om jeg provoserer og noen av dere sier sikkert at jeg ikke villet syns synd om henne dersom jeg var berørt. Både ja og nei. Jeg har vært i lignende situasjon og har selv hatet gjerningspersonen, men kommet til det punktet hvor hatet gikk over til nysgjerrighet og søken etter forståelse for gjerningspersonens bakgrunn og historie. Jeg syns fortsatt synd på gjerningsmannen den dag idag.

Anonymous poster hash: f5c58...41a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Limeprime

Til tross for handlingen så syns jeg veldig synd på jenta. (Selvfølgelig på offeret og de berørte)

Ingen mennesker er født onde og hun er fortsatt ett barn. Moren har kritisert behandlingen jenta hennes har fått og at de som behandlet henne har vært for snille og naive overfor jenta. Hva mente hun med det? Hvordan har hun selv behandlet sitt barn, når hun kan si at de har vært for snille med henne. Jeg leste ett sted at hun bor i USA. Så hun får vel ikke besøkt datteren sin så ofte. Hva gjør det med følelsesregisteret til barnet når moren reiser fra henne? Det er en tragisk sak og håper jenta får den behandlingen hun trenger, men håper samtidig at hun ikke slippes løs i samfunnet.

Beklager om jeg provoserer og noen av dere sier sikkert at jeg ikke villet syns synd om henne dersom jeg var berørt. Både ja og nei. Jeg har vært i lignende situasjon og har selv hatet gjerningspersonen, men kommet til det punktet hvor hatet gikk over til nysgjerrighet og søken etter forståelse for gjerningspersonens bakgrunn og historie. Jeg syns fortsatt synd på gjerningsmannen den dag idag.

Anonymous poster hash: f5c58...41a

Jeg har ikke lest så mye om oppveksten til denne jenta, men hun kan så klart umulig hatt en god oppvekst. De aller fleste som oppfører seg likt henne har opplevd tragiske ting i barndommen, gjerne vold eller overgrep. Det er dumt media ikke har mer fokus på oppveksten hennes, det hadde gjort det lettere å forstå hvorfor hun gjør det hun gjør, men det er absolutt ingen unnskyldning. Man dreper ikke et annet uskyldig menneske som prøver å hjelpe en, kun fordi man selv opplevde forferdelige ting i barndommen. Det er et selvfølge, men ikke i alle situasjoner.

 

Denne jenta har trolig fått behandlingen hun trenger, men har ikke ønsket å ta den imot. Leste en artikkel om henne hvor det ble nevnt at hun hadde en videodagbok på Youtube (linken er lengre oppe i tråden her mener jeg) og det var ikke akkurat av recovery typen. Det sto at hun skriver en roman som skal hete "Ingen kan hjelpe deg". Det sier sitt. Det kan være mulig at hun ikke ønsker hjelp, at hun selv ikke forstår problemet og at hun mener handlingene hennes bør forstås og aksepteres. Jeg tror ikke hun angrer i det hele tatt på drapet (basert på det som har stått i media) og det er vanvittig bekymringsverdig. Å sperre henne inne på en institusjon vil nok ikke hjelpe og det hjelper tydeligvis ikke å sette grenser eller regler heller, når hun selv ikke forstår hvorfor hun må følge dem. Det er mye som skurrer med denne frøkna, det er direkte skummelt. Hva er det som gjør at et barn velger å oppføre seg slik og ta livet av et annet menneske? Håper ikke denne saken dør ut og at vi får vite mer om henne. Dette er et sjeldent tilfelle, iallefall her i landet og kunnskap om dette gjør ingen vondt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

et

 

Til tross for handlingen så syns jeg veldig synd på jenta. (Selvfølgelig på offeret og de berørte)

Ingen mennesker er født onde og hun er fortsatt ett barn. Moren har kritisert behandlingen jenta hennes har fått og at de som behandlet henne har vært for snille og naive overfor jenta. Hva mente hun med det? Hvordan har hun selv behandlet sitt barn, når hun kan si at de har vært for snille med henne. Jeg leste ett sted at hun bor i USA. Så hun får vel ikke besøkt datteren sin så ofte. Hva gjør det med følelsesregisteret til barnet når moren reiser fra henne? Det er en tragisk sak og håper jenta får den behandlingen hun trenger, men håper samtidig at hun ikke slippes løs i samfunnet.

Beklager om jeg provoserer og noen av dere sier sikkert at jeg ikke villet syns synd om henne dersom jeg var berørt. Både ja og nei. Jeg har vært i lignende situasjon og har selv hatet gjerningspersonen, men kommet til det punktet hvor hatet gikk over til nysgjerrighet og søken etter forståelse for gjerningspersonens bakgrunn og historie. Jeg syns fortsatt synd på gjerningsmannen den dag idag.

Anonymous poster hash: f5c58...41a

Var vel et samlivsbrudd som tilslutt endte med at moren mistet omsorgen og så   bodde hun med faren til hun ble flyttet til instutisjon. Begge forldrene hadde kjempet for omsorgen etter samlivsbruddet, så tror vi skal være forsiktige med å spekulere rundt evt omsorgssvikt fra deres side. Tolker moren sitt utsagn som om at hun mente datteren var veldig veldig syk og at systemet ikke tok det på alvor. Altså graden av problemene til jenta..

 

Faren sitter nå med jenta i rettsaken, og i så måte vil jeg tro han har omsorgsevner.



Anonymous poster hash: b6ad0...3b8
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest så mye om oppveksten til denne jenta, men hun kan så klart umulig hatt en god oppvekst. De aller fleste som oppfører seg likt henne har opplevd tragiske ting i barndommen, gjerne vold eller overgrep. Det er dumt media ikke har mer fokus på oppveksten hennes, det hadde gjort det lettere å forstå hvorfor hun gjør det hun gjør, men det er absolutt ingen unnskyldning. Man dreper ikke et annet uskyldig menneske som prøver å hjelpe en, kun fordi man selv opplevde forferdelige ting i barndommen. Det er et selvfølge, men ikke i alle situasjoner.

 

Denne jenta har trolig fått behandlingen hun trenger, men har ikke ønsket å ta den imot. Leste en artikkel om henne hvor det ble nevnt at hun hadde en videodagbok på Youtube (linken er lengre oppe i tråden her mener jeg) og det var ikke akkurat av recovery typen. Det sto at hun skriver en roman som skal hete "Ingen kan hjelpe deg". Det sier sitt. Det kan være mulig at hun ikke ønsker hjelp, at hun selv ikke forstår problemet og at hun mener handlingene hennes bør forstås og aksepteres. Jeg tror ikke hun angrer i det hele tatt på drapet (basert på det som har stått i media) og det er vanvittig bekymringsverdig. Å sperre henne inne på en institusjon vil nok ikke hjelpe og det hjelper tydeligvis ikke å sette grenser eller regler heller, når hun selv ikke forstår hvorfor hun må følge dem. Det er mye som skurrer med denne frøkna, det er direkte skummelt. Hva er det som gjør at et barn velger å oppføre seg slik og ta livet av et annet menneske? Håper ikke denne saken dør ut og at vi får vite mer om henne. Dette er et sjeldent tilfelle, iallefall her i landet og kunnskap om dette gjør ingen vondt.

Dette blir beklageligvis spekulasjoner fra min side og ikke vondt ment, men det virker nesten slik at jenta har gått fra trassalder til hormonell tenåring. Jeg husker selv da jeg var tenåring og "alle" var imot meg, selv om det ikke var tilfelle. I hennes situasjon kan jeg lett forstå at hun føler slik. Hun lever svært begrenset og isolert. Ingen jevnaldrende å snakke med, går på skole 2-3 ganger i uken. Hun har gitt uttrykk for frustrasjonen i videoen. Hun lever ikke ett normalt tenåringsliv og det tror jeg forsterker hatet hennes. Hun tøyer stadig ut grenser for å få dekket oppmerksomhetsbehovet. Hvem har ikke gjort det i tenårene? Eller som barn. Det ser man stadig blant barn og de som gjør mye ut av seg på negativ måte er jo de som får mest oppmerksomhet. Ønske om å bli sett ligger nok høyere blant de som ikke har det så bra.

Anonymous poster hash: f5c58...41a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bruker83924

 

et

 

Var vel et samlivsbrudd som tilslutt endte med at moren mistet omsorgen og så   bodde hun med faren til hun ble flyttet til instutisjon. Begge forldrene hadde kjempet for omsorgen etter samlivsbruddet, så tror vi skal være forsiktige med å spekulere rundt evt omsorgssvikt fra deres side. Tolker moren sitt utsagn som om at hun mente datteren var veldig veldig syk og at systemet ikke tok det på alvor. Altså graden av problemene til jenta..

 

Faren sitter nå med jenta i rettsaken, og i så måte vil jeg tro han har omsorgsevner.

Anonymous poster hash: b6ad0...3b8

 

 

 

Dette blir beklageligvis spekulasjoner fra min side og ikke vondt ment, men det virker nesten slik at jenta har gått fra trassalder til hormonell tenåring. Jeg husker selv da jeg var tenåring og "alle" var imot meg, selv om det ikke var tilfelle. I hennes situasjon kan jeg lett forstå at hun føler slik. Hun lever svært begrenset og isolert. Ingen jevnaldrende å snakke med, går på skole 2-3 ganger i uken. Hun har gitt uttrykk for frustrasjonen i videoen. Hun lever ikke ett normalt tenåringsliv og det tror jeg forsterker hatet hennes. Hun tøyer stadig ut grenser for å få dekket oppmerksomhetsbehovet. Hvem har ikke gjort det i tenårene? Eller som barn. Det ser man stadig blant barn og de som gjør mye ut av seg på negativ måte er jo de som får mest oppmerksomhet. Ønske om å bli sett ligger nok høyere blant de som ikke har det så bra.

Anonymous poster hash: f5c58...41a

 

Jeg leste i en av artiklene om saken at grunnen til at det var så mye oppstyr rundt skilsmissen til moren og faren var rett og slett pga datteren og sønnen deres ikke kunne bo sammen. Datteren sloss mye med han, og en gang havnet han visstnok på sykehuset også. Retten avgjorde at sønnen og datteren skulle bo hos hver sin forelder, derfor havnet datteren hos faren. 

Jeg får litt inntrykk av at denne jenta ikke har hatt en så forferdelig barndom, men heller har, som noen andre skrev lenger oppe, en dyssosial personlighetsforstyrrelse. Noen er rett og slett født onde.

Virker som faren prøver så godt han kan. Dette er jo også bare spekulasjoner, men kan det være at moren har flyttet med sønnen for å komme lenger vekk fra datteren? Altså, hun prøvde tross alt å tenne på dyna i senga der faren og stemoren sov + hun har prøvd å drepe han med en øks. Når moren da i tillegg har gått ut og sagt at hun ikke følte behandlerne tok truslene til datteren seriøst nok, så kan jeg forstå at hun føler seg redd. Hun er sikkert livredd for både sitt eget liv og sønnens liv hvis de skulle bodd i Oslo området, da datteren ofte rømte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig så ser jeg at vektere jeg har møtt i helsesammenheng har vært så gode og jobbet så riktig at jeg faktisk lurer på om noen av disse har fått slik kursing? Eller kanskje vekterfirmaene er spesielt flinke til å sende personell som er særlig godt egnet? Som kanskje har hatt mange slike oppdrag før?

 

Jeg har tidligere jobbet som mellomleder i Securitas med ansvar for bla. bemanningsplanlegging. Mange av oppdragene våre var og er fortsatt innen helse og psykiatri. De aller, aller fleste vekterne jeg sendte ut på slike oppdrag var godt erfarne vektere med spesialkompetanse og lang erfaring innen helse og psykiatri. Mange var faktisk utdannet innen helsefag. Og de fleste oppdrag krevde at vekterne jobbet i sivilt. For å ikke provosere pasient unødig. Jeg sendte aldri ut uerfarne vektere på slike oppdrag. Til det var risikoen for høy for mine vektere, helsepersonell og ikke minst pasient.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...