Gå til innhold

15åring drepte helsearbeider på institusjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, dette vil skje igjen. Jeg jobbet en kort periode, som en ekstrajobb, på en institusjon for særlig farlige. Systemet var rigid og preget av frykt. Både for å gjøre feil mht brukerne og de ansattes (stort sett kvinner) egen frykt. Jeg så tre ansatte kvinner ligge og sloss med en ytterst utagerende kvinne i flere minutter før de fikk henne til det rette rommet for å roe seg ned. Noen dager senere skulle denne kvinnen prøve å drepe alt i sine omgivelser. Jeg holdt henne fast uten vold. Det var feil. Man skulle være tre. Da ga jeg opp...

Poenget: Hvorfor i h...skal man jobbe med farlige folk uten å ha evnen til å forsvare seg selv!!!

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det var så lett at alle fryktelige handlinger bunnet i feil begått av foreldre, hadde jo verden vært enkel, eller hva? Du vet visst ikke mye om tunge psykiske lidelser, og hvor vanskelig det kan være for en familie å bli hørt når de ber om hjelp?

Anonymous poster hash: 8468a...e8c

Det er sikkert lettere å bli hørt dersom forelderen var i Norge.

Anonymous poster hash: 49d79...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overrasket over at det ikke er skjedd før. Jenta var plasser på adferdsparagraf. P.d.d finnes det ikke egene institusjoner for ubgdommer med psykiske problemer. Mens adfedspeoblemer. Rus og adferds ungdommer blir plassert sammen.

Jeg har selv bodd på flere institusjoner fra 14-18 år. Der jeg ble klasket på rumpen av voksene å masse andre ufyseligheter jeg ikke vil nevne. Jeg slet psykisk men måtte bo med alt fra psycopater til narkomane. Jeg syntes det er skremmende at de ennå ikke har strengere krav enn vernepleier utdannelse for å jobbe med ungdommer. Enda verre er at det faktisk er ansatt alt fra kokker til musicere på BV institusjoner. Jeg føler med familien til den ansatte som ble drept å denne jenta som ikke får den hjelpen hun trenger. Sannheten om barnevernet, institusjoner på anbud osv er skremmende. Jeg oppfordrer alle til å være med i tog MOT institusjoner på anbud i barnevernet, da kvalitet faktisk også er viktig. Kvalitet er dyrere. Det er mange mørke sider i barnevernet å det er ett eget marked. Marked på barn sin elendighet. Det er sannheten. Tror nok flere ungdommer i barnevernet kommer til å drepe. De fleste pleier å ta livet sitt, bli junkier eller paykisk syke resten av livet. Jeg for min del ble mer syk av barnevernet.

Anonymous poster hash: 05d12...334

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overrasket over at det ikke er skjedd før. Jenta var plasser på adferdsparagraf. P.d.d finnes det ikke egene institusjoner for ubgdommer med psykiske problemer. Mens adfedspeoblemer. Rus og adferds ungdommer blir plassert sammen.

Jeg har selv bodd på flere institusjoner fra 14-18 år. Der jeg ble klasket på rumpen av voksene å masse andre ufyseligheter jeg ikke vil nevne. Jeg slet psykisk men måtte bo med alt fra psycopater til narkomane. Jeg syntes det er skremmende at de ennå ikke har strengere krav enn vernepleier utdannelse for å jobbe med ungdommer. Enda verre er at det faktisk er ansatt alt fra kokker til musicere på BV institusjoner.

Anonymous poster hash: 05d12...334

Det er ikke mange som har lyst til å jobbe der, så de må ta de ansatte de får.

Hvis lønna hadde vært f.eks. 1 million i året, og litt finere lokaler, så kunne de krevd litt høyere utdannelse av de ansatte.

Anonymous poster hash: edbea...198

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leste dette i dag gikk det et støkk i meg.

Har selv bodd på ungdomshjem /institusjon.

Det var flere av ungdommene jeg bodde sammens med som var voldelige. Truet de ansatte med vold.

Dette er ungdommer som går med mye sorg inni seg. Som ikke har noe hjem og dra til. Sviktet av sine biologiske foreldre.

De må bo i et slags "fengsel" der det er en hel masse regler og nye ansatte som kommer og går. Institusjon er ikke noe normal tilværelse for noen.

Disse ungdommene har ingenting og miste lengre, for de har ingenting!

De bærer mye på sinne, sorg og likegyldighet.... Hjelper ikke på at man blir sett ned på av andre i samfunnet heller, vet ikke mye om denne jenta men hjertet mitt blør for både henne og den avdøde.

Hun som gjorde dette er bare et barn enda :( tragedie

Signerer denne. Tror folk skal sette seg litt mer inn i hvordan disse ungdommene lever før de fordømmer dette stakkars barnet som har gjort noe forferdelig. Den samfunnet burde peke fingrene på er bufetat som har barnevernsinstitusjoner på anbud som gjør at kvalitet, driften og levekvaliteten til ungdommene skal være billigst mulig. Sanheten er at de ikke har nok ressurser eller noen plan strategier annet enn bup besøk på institusjonene med psykisk syke. På dette hjemmet kan også være det bodde en annen ungdom med moderat psykiske problemer. For det var jo institusjon men en mindre avd. Dvs maks to ungdommer. Kan hende andre ungdommer blir drept neste gang.

Anonymous poster hash: 05d12...334

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mange som har lyst til å jobbe der, så de må ta de ansatte de får.

Hvis lønna hadde vært f.eks. 1 million i året, og litt finere lokaler, så kunne de krevd litt høyere utdannelse av de ansatte.

Anonymous poster hash: edbea...198

Nettopp tilbake til det å sette barn (institusjonene) på andbud. Eller faktisk bruke penger på å videre utdanne vernepleiere videre og gi dem bedre lønn. Skulle ønske den stor verden visste hvor mørkt det foregår i kulissene med bufetat og deres avtaler med institusjonene. Innsparinger å penger. Å ja ettervernet er så vidt satt i gang siden 2005. Ungdommer på institusjoner er ikke ungdommer barnevernet vil satse på.

Anonymous poster hash: 05d12...334

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke mange som har lyst til å jobbe der, så de må ta de ansatte de får.

Hvis lønna hadde vært f.eks. 1 million i året, og litt finere lokaler, så kunne de krevd litt høyere utdannelse av de ansatte.

Anonymous poster hash: edbea...198

Nettopp tilbake til det å sette barn (institusjonene) på andbud. Eller faktisk bruke penger på å videre utdanne vernepleiere videre og gi dem bedre lønn. Skulle ønske den stor verden visste hvor mørkt det foregår i kulissene med bufetat og deres avtaler med institusjonene. Innsparinger å penger. Å ja ettervernet er så vidt satt i gang siden 2005. Ungdommer på institusjoner er ikke ungdommer barnevernet vil satse på.

Anonymous poster hash: 05d12...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hummels

Håper hun får like hard straff som voksne som dreper får. (får jo ikke akkurat så hard straff i Norge). Barn eller ikke. Er uansett morder! Har uansett tatt et liv! Synes det er urettferdig at barn får mildere straff. Betyr jo bare at barn har rett til å drepe? Blir forbanna på sånn. Jeg synes IKKE synd på barn som dreper. Synes ikke synd på noen mordere. De må bare få hard straff og leve med dårlig samvittighet resten av livet, hvis de eier samvittighet. Vet ikke om mordere har følelser i det hele tatt.

Tenker på hun som ble drept, og de pårørende til hun som ble drept. Hvor grusomt de har det. Stakkars folk :(

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send jenta på en celle og aldri lås opp igjen! Sånne mennesker skulle ikke vært ute i samfunnet!



Anonymous poster hash: d9a29...06e
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper hun får like hard straff som voksne som dreper får. (får jo ikke akkurat så hard straff i Norge). Barn eller ikke. Er uansett morder! Har uansett tatt et liv! Synes det er urettferdig at barn får mildere straff. Betyr jo bare at barn har rett til å drepe? Blir forbanna på sånn. Jeg synes IKKE synd på barn som dreper. Synes ikke synd på noen mordere. De må bare få hard straff og leve med dårlig samvittighet resten av livet, hvis de eier samvittighet. Vet ikke om mordere har følelser i det hele tatt.

Tenker på hun som ble drept, og de pårørende til hun som ble drept. Hvor grusomt de har det. Stakkars folk :(

Hun skulle vært sikret der mot skade mot seg selv å andre. Like mye synd på denne fortapte jenten her.

Anonymous poster hash: 05d12...334

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skulle vært sikret der mot skade mot seg selv å andre. Like mye synd på denne fortapte jenten her.

Anonymous poster hash: 05d12...334

Like mye synd på jenta som på den avdøde og familien?! Er du helt sprø?

Anonymous poster hash: d9a29...06e

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer denne. Tror folk skal sette seg litt mer inn i hvordan disse ungdommene lever før de fordømmer dette stakkars barnet som har gjort noe forferdelig.

Anonymous poster hash: 05d12...334

Ja, det "stakkars barnet" som fantaserte om å drepe i flere år. Stakkars liten! :rolleyes:

Anonymous poster hash: 8468a...e8c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skulle vært sikret der mot skade mot seg selv å andre. Like mye synd på denne fortapte jenten her.

Anonymous poster hash: 05d12...334

Sympatien min slutter når folk dreper. Håper hun blir innelåst på institusjon i mange, mange år, folk som henne er en fare for samfunnet.

Anonymous poster hash: 8468a...e8c

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ingen som sier at det det ikke er offeret og familien hennes det er synd på,dette er en helt fryktelig sak, det å bli drept på jobb er helt uakspetabelt! Men det er nå en gang sånn at når man innlagt på en institusjon skal man også beskyttes mot seg selv, på en slik måte at det ikke setter de som jobber der i fare. Kjenner flere som jobber i institusjon som virkelig vil barna det beste, men i slike tilfeller som dette må det være strengere sikkerhetskrav. Det er mange som planlegger å drepe helsearbeidere som ikke gjennomfører det, det betyr ikke at det er riktig eller greit at man skal bare satse på at "det går bra". Kan ikke fatte og begripe at man går inn alene til ei jente som har fantasert om å drepe når man er to på jobb.... Jenta bør jo få den behandligen hun trenger og beskyttes på en helt annen måte enn hun har vært mot seg selv og ovenfor andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skulle vært sikret der mot skade mot seg selv å andre. Like mye synd på denne fortapte jenten her.

Anonymous poster hash: 05d12...334

Nei!

Anonymous poster hash: 42d4b...84f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei!

Anonymous poster hash: 42d4b...84f

Jo.

Anonymous poster hash: 05d12...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For noen stygge kommentarer om et barn! Helt greit at man ikke skal ta et liv og det er noe helt utenkelig og gjøre. Er den verste handlingen man kan gjøre.

Men hun er en jente på 15 år, som er nokk veldig traumatisert!

Barnehvernet stuer ungdommer i bygg som er lik et fengsel.

Tror ikke dere vet hvordan det fungerer i ungdomshjem.

Alle adv blir lukket om kvelden i 10 tiden, du blir fra tatt telefon .

Du får kun ha 3 plakater på rommet ditt. Familie får ikke sitte på rommet ditt når de kommer på besøk( hvis man i det hele tatt har noen )

Du må søke for og få besøk fra familie, noe de KAN avslå hvis ikke du har gjort det som blir forventet av deg.

Hvis du gjør noe galt , (kan være små ting) så får du ikke lov til og gå ut på en UKE!! De tar av hengslene på vinduer slik at du ikke kan komme deg ut.

Får kun leie film på en bestemt dag. Fra klokken 15.00 til 18.00 feks

Går du ut må du ringe til institusjonen hver 1 time 3 time osv..

Er det mistanke om rus ( trenger kun være mistanke ) så kommer politibetjenter og tar urin prøve , betjentene står og ser på mens du gjør det.

Hvis de vil utrede deg tar de deg med på en hytte som du ikke skal ha kjennskap til hvor det ligger, du får kun pakke en bag. Det kan ta opp til en uke til utredningen er ferdig.

Hvis ungdommene innleder et kjærlighets forhold hverandre så blir en av de flyttet til en annen anstalt .

Alt dette har jeg opplevd selv og listen er enda lengre.....

Jeg var på paragraf 24/4 tatt med tvang siden min mor var narkoman.

Tenk og behandle barn / ungdom på denne måten som har hatt svært traumatiske opplevelser fra før.

Behandle de som kriminelle! Stor skam!

Vet ikke mye om denne jenta på 15 år men noe må gjøres i institusjoner i Norge. De må få sikkelig hjelp ( spesielt de som sliter med sinne) ikke fengsel lignende hus. Kjærlighet og rom til hjelp / forståelse . Utredning og gå i dybden på problemene.

Dette er unge som har masse sorg , sinne og føler de ikke er mere verdt enn en lus!

Følelsen og bo på institusjon blir at de er de ansatte mot ungdommerne ( noe som ligner svært på de som skjer i fengsler ) dette er noe som skjer for at det er satt opp på samme måte.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen stygge kommentarer om et barn! Helt greit at man ikke skal ta et liv og det er noe helt utenkelig og gjøre. Er den verste handlingen man kan gjøre.

Men hun er en jente på 15 år, som er nokk veldig traumatisert!

Barnehvernet stuer ungdommer i bygg som er lik et fengsel.

Tror ikke dere vet hvordan det fungerer i ungdomshjem.

Alle adv blir lukket om kvelden i 10 tiden, du blir fra tatt telefon .

Du får kun ha 3 plakater på rommet ditt. Familie får ikke sitte på rommet ditt når de kommer på besøk( hvis man i det hele tatt har noen )

Du må søke for og få besøk fra familie, noe de KAN avslå hvis ikke du har gjort det som blir forventet av deg.

Hvis du gjør noe galt , (kan være små ting) så får du ikke lov til og gå ut på en UKE!! De tar av hengslene på vinduer slik at du ikke kan komme deg ut.

Får kun leie film på en bestemt dag. Fra klokken 15.00 til 18.00 feks

Går du ut må du ringe til institusjonen hver 1 time 3 time osv..

Er det mistanke om rus ( trenger kun være mistanke ) så kommer politibetjenter og tar urin prøve , betjentene står og ser på mens du gjør det.

Hvis de vil utrede deg tar de deg med på en hytte som du ikke skal ha kjennskap til hvor det ligger, du får kun pakke en bag. Det kan ta opp til en uke til utredningen er ferdig.

Hvis ungdommene innleder et kjærlighets forhold hverandre så blir en av de flyttet til en annen anstalt .

Alt dette har jeg opplevd selv og listen er enda lengre.....

Jeg var på paragraf 24/4 tatt med tvang siden min mor var narkoman.

Tenk og behandle barn / ungdom på denne måten som har hatt svært traumatiske opplevelser fra før.

Behandle de som kriminelle! Stor skam!

Vet ikke mye om denne jenta på 15 år men noe må gjøres i institusjoner i Norge. De må få sikkelig hjelp ( spesielt de som sliter med sinne) ikke fengsel lignende hus. Kjærlighet og rom til hjelp / forståelse . Utredning og gå i dybden på problemene.

Dette er unge som har masse sorg , sinne og føler de ikke er mere verdt enn en lus!

Følelsen og bo på institusjon blir at de er de ansatte mot ungdommerne ( noe som ligner svært på de som skjer i fengsler ) dette er noe som skjer for at det er satt opp på samme måte.

Det er klart det må være strenge regler, det er jo en grunn til at de er der! hadde ikke vært noen problematikk så hadde de kommet i et vanlig fosterhjem eller et barnehjem.

Anonymous poster hash: c2d6c...dc9

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart det må være strenge regler, det er jo en grunn til at de er der! hadde ikke vært noen problematikk så hadde de kommet i et vanlig fosterhjem eller et barnehjem.

Anonymous poster hash: c2d6c...dc9

Da er du VELDIG naiv, ta opp en avis du....

Det er manko på fosterhjem i HELE Norge!!! Det er de mindre barna som blir prioritet først!

Mange sitter i påvente av fosterhjem på ungdomshjem , fosterhjemmene vil ha små barn, er ikke mange som vil ta til seg en ungdom som har mye i ryggsekken .

Husker at slike hull i hue kommentarer som du skriver var svært sårende!!

Endret av Gypsy22
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du VELDIG naiv, ta opp en avis du....

Det er manko på fosterhjem i HELE Norge!!! De er de mindre barna som blir prioritet først!

Mange sitter i påvente av fosterhjem på ungdomshjem , fosterhjemmene vil ha små barn, er ikke mange som vil ta til seg en ungdom som har mye i ryggsekken .

Husker at slike hull i hue kommentarer som du skriver var svært sårende!!

Jeg skrev ELLER barnehjem. Det er mye som er sårende.

Anonymous poster hash: c2d6c...dc9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...