Gå til innhold

Nyforlovet - hva er vanlig å ha "gratis" på festen?


MissFrkFryd

Anbefalte innlegg

Du har ikke nevnt den stakkars mannen din i det hele tatt. Kun deg deg deg deg!

Alt dreier seg om deg. Det er jo hele poenget. At du ikke ser det er veldig trist.

Anonymous poster hash: f5805...c41

Er det rart man blir frustrert......................

Jeg skriver jeg fordi jeg sitter her uten han og skriver.......

Selvfølgelig tenker jeg på han selv om jeg ikke skriver oss, vi, brudgom, brudepar hver gang jeg uttaler meg. Trist at det er så vanskelig å forstå også... :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja jeg blir irritert når jeg stadig blir kaldt dum og smålig... Da er jo alle mine venner det også...

Det jeg tenker er uhørt, ikke tips alle steder her nei...

Alle har ikke vært nøytrale, det er sant, og jeg skjønner du blir lei deg av dumme kommentarer.

Men mange har vært saklige i sine svar til deg, og du har vært aggressiv i tonen mot disse også, og det virker som om du går inn for å misforstå velmente råd. Inklusive mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man gifter seg for seg selv og ikke for gjestene slik jeg ser det...

Vielsen er for dere, festen er for gjestene

Anonymous poster hash: ceb65...b6c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har ikke vært nøytrale, det er sant, og jeg skjønner du blir lei deg av dumme kommentarer.

Men mange har vært saklige i sine svar til deg, og du har vært aggressiv i tonen mot disse også, og det virker som om du går inn for å misforstå velmente råd. Inklusive mitt.

Helt enig. Min frustrasjon har dessverre blitt noe usaklig etterhvert, nettopp fordi ingenting har gått inn. Istedet har ts blitt aggressiv, og nekter å innse sine egne feil/holdning.

Anonymous poster hash: f5805...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg selv arrangerer fest eller selskap, er det en selvfølge at jeg står for bevertningen, og at gjestene er viktige og skal trives. Det er viktig for at jeg også skal føle at det var en vellykket kveld.

Spleiselag er helt greit hvis man har dårlig råd, men da bør det også gjenspeiles i resten av festen. Skal jeg bidra økonomisk til festen ved å betale min egen drikke, ser det litt merkelig ut at bruden sprader rundt i kjole til 20000. Forventer også da at det understrekes i invitasjonen at det er et spleiselag, og at man følgelig ikke forventer gave.

TS, det virker som dere har tatt dere litt vann over hodet angående feiringen hvis det er fri bar om kvelden som velter hele budsjettet....



Anonymous poster hash: 1812b...499
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velmente råd kan ikke gå inn om jeg ikke mener eller ser ting på samme måte. Det startet tidlig med uhørt, smålig og dum, så beklager at dette da har gått ut over dere andre.

Men det er heller ikke snakk om å ta seg vann over hodet selv om jeg (beklager må jo skrive vi) ikke spanderer all drikke etter middag. Dette er veldig vanlig her, så skjønner ikke helt at det da blir ansett som smålig, uhørt og at jeg er dum og egoist når jeg mener det er greit og gjøre som de rundt meg. Trodde da dette var vanlig også andre steder... Derfor jeg spør her, men får kjeft for at jeg tenker tanken. Kjeft istedenfor en kommentar om hva som er vanlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal bli flinkere til å legge et felles svar i egen kommentar og ikke sammen med et innlegg også.... Ser jeg ikke alltid har vært ryddig på dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ene (!) innlegget det du skriver at det er DIN dag. Eller ble pcen din hacket?!

Anonymous poster hash: f5805...c41

Hva feiler deg? Er du amøbe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva feiler deg? Er du amøbe?

Nope. Ts ba om å få se et innlegg hun hadde skrevet der hun skrev at det var hennes dag, og ikke gjestenes.

Voila. Hva er da feil med mitt innlegg?

Anonymous poster hash: f5805...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva feiler deg? Er du amøbe?

Og hadde jeg vært amøbe hadde jeg nok ikke klart dette.

Vet du hva amøbe er?..

Anonymous poster hash: f5805...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velmente råd kan ikke gå inn om jeg ikke mener eller ser ting på samme måte. Det startet tidlig med uhørt, smålig og dum, så beklager at dette da har gått ut over dere andre.

Men det er heller ikke snakk om å ta seg vann over hodet selv om jeg (beklager må jo skrive vi) ikke spanderer all drikke etter middag. Dette er veldig vanlig her, så skjønner ikke helt at det da blir ansett som smålig, uhørt og at jeg er dum og egoist når jeg mener det er greit og gjøre som de rundt meg. Trodde da dette var vanlig også andre steder... Derfor jeg spør her, men får kjeft for at jeg tenker tanken. Kjeft istedenfor en kommentar om hva som er vanlig...

Du skriver at du får kjeft, men vil ha en kommentar. Min kommentar: Du klarer vel å lese ut fra de innleggene som er skrevet her, at veldig mange ikke ser på det som greit/vanlig? Da har du fått svaret ditt.

Og du må slutte å blande inn vennene dine. "Da er vennene mine også uhørte", da er vennene mine ditt, da er vennene mine datt. Det er ikke relevant. Du har fått tilbakemelding fra de aller fleste om at man som vertskap bør stå for all mat og drikke. Jeg anser det som direkte uhøflig å spandere på seg dyre lokaler når man ikke har råd til å betale gildet. Det er min mening. Det er helt tydelig at du ikke er ute etter å få råd og meninger, men mer ute etter å finne unnskyldninger og støtte i at det blir betalbar.

Til syvende og sist er det du som bestemmer så strengt tatt er det jo ikke noe mer å diskutere.

Og husk: Festen er for gjestene, det de kommer til å huske er god mat, god drikke, god stemning. Ikke fancy lokale og brudekjole.

Anonymous poster hash: a6283...8ef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare av ren nyskjerrighet, hva kjøper man av alkohol til 22 gjester?

100 øl, 22 flasker vin, 10 flasker champagne, og da i tillegg brus, kaffe og te?

Anonymous poster hash: 490ef...ff5

Vi hadde 40 gjester, 10 av dem drakk ikke alkohol, og vi hadde handlet inn all drikke selv. Vi hadde selvfølgelig handlet alt for mye, men det som gikk var: 3 flasker champagne, 3 flasker alkoholfri eplecider, 13 liter vin, 30 små bokser øl, 10 alkoholfrie øl, og 15 liter brus. 1,5 flaske konjakk og 1 flaske likør. Det gikk også masse vann (hadde mugger på hvert bord med isbiter og sitronskiver i). Da hadde folk fri tilgang på drikke hele kvelden fram til siste gjest gikk kl, 02.30. Det gikk mye, mye mindre drikke enn vi hadde trodd, og ingen satt med tomme glass fordi vi hadde drikke stående framme så folk kunne forsyne seg selv. Ingen ble heller fulle...

Anonymous poster hash: 36c43...e4f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså: Om de eneste som bare blir invitert til kaffe MED betalbar er folk du faktisk har vært i tilsvarende bryllup hos, så er det selvfølgelig helt i orden at heller ikke de får fri flyt av alkohol. De har jo ingen rett til å kritisere dere for å gjøre akkurat det samme som dem.

Men ellers mener jeg at det er veldig dårlig gjort å invitere folk til kaffe MED betalbar. Har vært i ett slikt bryllup selv, og det var fryktelig trasig. Var både sulten og tørst, så vi dro tidlig hjem... Det behøver ikke være 100% fri bar i mine øyne, men noen bonger og helt gratis alkoholfri drikke synes jeg man må ha. I tillegg til noe å bite på, mange blir sulten selv med noen kakestykker innabords.

Lykke til! :)



Anonymous poster hash: 80ab3...cc0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje det beste hadde vært at dere hadde giftet dere bare dere to. Jeg forstår ikke hvorfor du ønsker å arrangere bryllupsfest når du sier at det er brudeparets dag og ikke gjestenes. Jeg tror aldri jeg har hørt på maken noensinne - i samtlige bryllup jeg har vært i har brudeparet gjort det de kunne for å ta godt vare på gjestene sine. En bryllupsfest er en sosial feiring og sammenkomst av at to mennesker har lovet hverandre å holde sammen, og hvor man inviterer folk man er glade i.

Det er kun på kg jeg har hørt om "betalbar" i bryllup, jeg har heldigvis aldri opplevd det selv. Brudepar som ikke forstår at de er vertskap når de inviterer til selskap er rett og slett flaut - hvor er folkeskikken blitt av? Det er selvfølgelig lov å ønske seg et herskapelig bryllup, og er det det man ønsker så kan man selvfølgelig arrangere det. Er det trangt med økonomien har man to alternativer: 1. Kutte ned på gjestelisten og/eller andre poster på budsjettet, 2. Spare til man har råd til bryllupet man ønsker seg.

Å bli fornærmet fordi folk forventer at vertskapet skal sørge for gjestene er veldig spesielt - det er da ikke gjestenes "feil" at brudeparet har valgt en løsning de ikke har råd til?

Du kan også klage over at det er kverrulering så mye du vil, men det sender virkelig ikke gode signaler når det gjentas "det er mitt bryllup, mitt mitt mitt!". I utlandet brukes det ofte mye mer på bryllup enn det vi gjør her til lands - og der får også gjestene mye mer. Det er for eksempel ikke uvanlig med påkostede goodie-bags og favours (uten at jeg skal mene noe om den saken). Argumentet om at "vi er så kravstore i Norge" kan bare legges på hylla med en gang.



Anonymous poster hash: 21ac9...48c
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i en god del brylluper, og aldri opplevd verken betalbar eller kaffegjester.

Jeg tror mine foreldre var kaffegjester noen få ganger, men det var til barn av vennene deres eller naboer.

Å ha sine egne venner kun til kaffe synes jeg høres ut som en dårlig idé. Da er der bedre med en egen vennefest (da selvfølgelig med full pakke, både mat og alkohol spandert). Det har jeg vært på flere vellykkede versjoner av. Da har de vielse og middag på restaurant med familie (gjerne kun de nærmeste), og så stor fest et lokale hvor man kan ta med alkohol selv for venner (og kolleger og søskenbarn?) etterpå. Da er det gjerne buffet, og ingen taler. Me like :)

Anonymous poster hash: adb97...f34

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, du må ikke finne på å spørre om råd om betalbar eller ikke på KG. Det er å be om åpen krig. Dessuten har det vel egentlig blitt diskutert i hjel allerede...

Mitt inntrykk er i alle fall at spørsmålet om betalbar eller ikke avhenger veldig av hvor i landet en er og også hva slags krets en beveger seg i. Jeg har vært i en god del bryllup og det har bare vært gratis drikke etter middagen i de bryllupene der det holdes i type grendehus, gymsaler osv.

Har bryllupet vært på hotell, så har jeg forventet å betale selv etter middagen og dette har stort sett vært realiteten også. Kun i ett bryllup var det noe gratis og det var da utvalgte drinker og øl og vin i to timer etter middagen. Spørsmålet om man har måttet betale eller ikke har aldri vært noe tema i snakket mellom gjestene.

Vi har landet på en mellomting, der vi står for alt alkoholfritt, vin, musserende og øl etter middagen og kaffe avec. Bryllupet holdes på et sted der det ikke er lov med medbrakt. De av vennene våre som har fått vite om dette, har gitt uttrykk for at de synes dette er uventet og veldig generøst. Mulig de bare jatter med meg, men dette er gode venner som vi faktisk har diskutert ulike løsninger med.

Konklusjonen min er i alle fall at dersom det i din krets av venner og familie (de bryllupene du har vært i) har vært vanlig med betalbar, så kommer nok ikke dere heller til å bli uglesett om dere har det.

PS: ikke tenk så mye på at dette er DIN dag. Du gifter deg faktisk med en annen person, det er vel også HANS dag? Min erfaring ellers er at det er veldig mye mindre stressende å planlegge ut i fra at gjestene skal ha det gøy, enn at alt skal være perfekt for meg på dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er kun på kg jeg har hørt om "betalbar" i bryllup, jeg har heldigvis aldri opplevd det selv. Brudepar som ikke forstår at de er vertskap når de inviterer til selskap er rett og slett flaut - hvor er folkeskikken blitt av?

Anonymous poster hash: 21ac9...48c

Jeg har vært i en god del brylluper, og aldri opplevd verken betalbar eller kaffegjester.

Anonymous poster hash: adb97...f34

Prøv å reise litt rundt i landet, så vil dere se at det er ganske vanlig rundt omkring i landet.

Selv er jeg heller ikke vant med betalbar, men et argument jeg ofte ser her MOT betalbar er "du ville aldri bedt gjestene betale for egen drikke på en hvilken som helst annen fest" - og der er jeg uenig.

JEG er nemlig vant med at på alle andre fester (hvor det tilbys alkohol) er det kun alkohol til maten, og resten av kvelden har man med egen drikke eller kjøper drikke hvis det er ute (bursdager, nyttårsaften, jobbfest, innflytningsfest, julebord). Jeg har faktisk ALDRI vært på en fest, utenom bryllup, hvor man har fått fri flyt av drikke etter maten. Men i følge KG er det fullstendig unormalt at man ikke får fri flyt av drikke hele kvelden, uavhengig av type fest. Så det viser jo bare at det er forskjellige skikker ute og går, og jeg syns det er rart at KG-ere har sååå liten aksept for at andre har andre tradisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å reise rundt i landet? Vel jeg har vært i bryllup på Jæren, Sørlandet, Trøndelag, Gudbrandsdalen, Toten, Odalen og Helgelandskysten. Og nei, ingen av dem har hatt verken betalbar eller kaffegjester.

Anonymous poster hash: adb97...f34

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen vil alltid synes det er dumt med betalbar, og andre vil synes det er greit. Mest sannsynlig vil *noen* av gjestene dine synes det er dumt, uten å si noe. Hvis alle gjestene dine er vant til at brylluper feires med betalbar (husk at du ikke bare skal invitere venner, men også eldre slektninger), så må det da vel være helt greit at dere gjør det også. Bare husk å skriv det på invitasjonen, så det ikke blir noen pinlige situasjoner i bryllupet når "onkel Arne" tror han skal få nyte konjakken sin uten å dra kortet.

Bryllupsdagen er bruden og brudgommens dag. Dere er hovedpersonene, og dere skal ha det bra, og ha drømmebryllupet deres (hvis/når dere har råd). Men når dere velger å invitere gjester, har vertene et ansvar for at gjestene skal ha det bra. Ikke at gjestene skal få bestemme hvordan festen skal være, men at dere finner løsninger som gjør at gjestene får en fin opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å reise rundt i landet? Vel jeg har vært i bryllup på Jæren, Sørlandet, Trøndelag, Gudbrandsdalen, Toten, Odalen og Helgelandskysten. Og nei, ingen av dem har hatt verken betalbar eller kaffegjester.

Anonymous poster hash: adb97...f34

Vel, da kalles det tilfeldigheter. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...