Gå til innhold

Nyforlovet - hva er vanlig å ha "gratis" på festen?


MissFrkFryd

Anbefalte innlegg

Men er det ikke ganske frekt å be venner komme i bryllup, kun til kaffen og ikke tilby dem noe annet å drikke enn kaffe/brus? Det er jo snakk om et bryllup der gjestene som var med på middagen fikk alkohol til maten (alkoholfritt bryllup blir noe annet)

Da hadde jeg heller invitert de gjestene dere har råd til på middag, og etv. latt de betale i baren selv etterpå - men invitert vennene på fest et sted dere (eller gjestene) kan ta med egen alkohol en annen dag.



Anonymous poster hash: a121f...3ad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men kjære vene da, TS. Følg nå heller skikkene i din omgangskrets, i stedet for å bry deg om hva folk på KG mener. Er betalbar vanlig hos dere, så kjør på. Det er tross alt ikke KG du skal invitere, og hva KG mener om ditt bryllup betyr INGENTING!

Jeg liker ikke betalbar jeg heller, men greier da fint å akseptere at det finnes ulike skikker rundt omkring. Hold dere til samme standard som deres venner har gjort, så går det nok fint.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lyst å gifte meg i grendahuset i bygda..... Det er min dag og ikke alle gjestenes dag. De får jo drikke, bare ikke alkohol i så fall...

Du høres hyggelig ut. Vi har fått med oss at det er DIN dag, og IKKE gjestenes dag. Heller ikke din kommende mann sin dag.

Sjarmerende.

Anonymous poster hash: f5805...c41

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er da ikke uvanlig å gjøre det når man kjøper middagen på dyre spisesteder eller hotell? Men vurdere å gi noen fler bonger til hver evt?

Endret av tally
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må gjøre som dere selv vil, men jeg mener at man bør kunne betale for all mat og drikke for gjestene sine.

Har man ikke råd til det, bør man holde bryllupet et annet sted, eller kutt endre utgifter. Har man ikke råd, så har man ikke råd.

Men, personlig var vi opptatt av at det var både vår OG gjestene våre sin dag, og det var veldig viktig for oss at alle fikk en fin og minnerik dag. Og ble både mette og utørste på vår regning.

Vi gikk for luksus all the way - fordi vi hadde råd til det. Vi hadde aldri i livet invitert til et fancy bryllupssted, og ikke kunne betale for gjestene våre!

Personlig hadde jeg som gjest tenkt at det var en spesiell prioritering.

Ikke alle har råd til alt man vil, og da må man heller gjøre det beste ut av det.

Jeg har forøvrig forstått her inne at det varierer hva som et vanlig. Jeg har aldri vært borti verken kaffegjester eller betalbar, så det er forskjellig fra krets til krets.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må gjøre som dere selv vil, men jeg mener at man bør kunne betale for all mat og drikke for gjestene sine.

Har man ikke råd til det, bør man holde bryllupet et annet sted, eller kutt endre utgifter. Har man ikke råd, så har man ikke råd.

Men, personlig var vi opptatt av at det var både vår OG gjestene våre sin dag, og det var veldig viktig for oss at alle fikk en fin og minnerik dag. Og ble både mette og utørste på vår regning.

Du ser tydeligvis annerledes på det siden det kun er DIN dag, og da er det uke så nøye?

Vi gikk for luksus all the way - fordi vi hadde råd til det. Vi hadde aldri i livet invitert til et fancy bryllupssted, og ikke kunne betale for gjestene våre!

Personlig hadde jeg som gjest tenkt at det var en spesiell prioritering.

Ikke alle har råd til alt man vil, og da må man heller gjøre det beste ut av det.

Jeg har forøvrig forstått her inne at det varierer hva som et vanlig. Jeg har aldri vært borti verken kaffegjester eller betalbar, så det er forskjellig fra krets til krets.

Søren, jeg skulle redigere innlegget også svarte jeg istedet...

Endret av Lille Rosa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men kaffegjester til betalbar? Du får enten invitere alle til middag og kaffe, eller gi ekstra bonger til de som kommer senere. Vi hadde selv kaffegjester, men det var hovedsaklig venner som hjalp til under middagen, med kjærester, og da var det en selvfølge at de ble invitert på kake, kaffe og gratis fest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS . Hvorfor spør du egentlig ? Virker for meg om du ville ha støtte for bryllup du ikke har råd til , og når du ikke får det så kverulerer du.

Ha det bryllupet du ønsker , akkkkkkurat som du vil. Du har fått svar på spørsmålet ditt.

Anonymous poster hash: 0b970...6ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del kan vi ha bare familie og forlovere og et par nære venner. Da blir det ikke så mange og vi har råd til å dekke alt. Men med alle venner som har bedt oss som samboer føler seg forpliktet til å be til kaffen slik de gjorde, så må vi gjøre det slik da.

Så spm: Bør jeg da ha dårlig samvittighet ved å invitere disse vennene kun på kaffe/kake/avec og evt nattmat slik de gjorde med oss?

Har planer om å evt gi drikkebonger til de som er på middagen, men blir kanskje feil med tanke på de som kommer etterpå...?

Men nå har vi satt dato (ønske) omtrent tre år frem i tid, så da kan jo det være at budsjettet er endret eller at vi ikke klarer å spare så mye som planlagt pga opppussing også.

Har til nå spart 50.000 som står bundet opp i to år til. Så dette fåt vi jo ikke brukt før til evt bryllupet.

Har ikke tenkt å bruke alt for mye på kjole eller dill. Er ikke helt typen ti det. Ser for meg at det fort blir 1500 per hodet til maten. Inkl aperetiff før maten. Er vi heldige så kan vi få bekjente til å bake litt. Ofte at fok ønsker dette uten at det må spørres.

Kan vel også skrive i en evt innbydelse om vi ber inn til betalbar bar at vi ikke ønsker gave men at de tar del i dagen med dette som grunn. Da legger vi jo opp til at de kan avgjøre dette selv.

Ser av kommentaer at det er veldig ulikt syn ute og går her på KG. Selv anser jeg en slik dag som brudeparets dag. Greit at gjestene skal være fornøyde siden dette fort smitter over, men hvor viktig er det at trivselen får en tier på en skala fra 1-10?

I de bryllup jeg har vært i så er det familie og venner som sammen hjelper brudeparet og ordner til fest, med tanke på at det er deres dag og at de skal få det som de vil. og ikke at gjestene skal få det som gjestene vil.

Det er ikke familien eller gjestene som er det viktigste. Jeg vil mye heller betale i baren selv om je kun blir bedt til kaffe/kake enn å ikke bli bedt til mine venners bryllup. Jeg setter pris på vennene mine og er glad på deres vegne. Viktig å ta del i gleden uten å forvente å få alt gratis er min mening. Men slik er jeg, og da tenker jeg vel at våre venner er slik også siden de har gjort dette i sine bryllup.

Men jeg burde vel ikke vært en venn og kommet da, siden jeg måtte betale i baren?

Hadde blitt mer fornærmet om jeg ikke ble bedt igrunn....

Endret av MissFrkFryd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det helt ok med betalbar etter kakene, sålenge jeg slipper å sitte med tomme glass under middagen.. Og jeg vil ikke ha rødvin som eneste alternativ ;)

Kaffegjest kunne jeg også vært, sålenge bryllupet hadde vært der jeg bor, må gjestene reise syns jeg de skal få være med hele dagen...

Hvis det er betalbar må dette opplyses om på forhånd, sånn at gjestene har med penger, og i de betalbar bryllupene jeg har vært i har det vært snille priser i baren , altså ikke ville hotellpriser!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det helt ok med betalbar etter kakene, sålenge jeg slipper å sitte med tomme glass under middagen.. Og jeg vil ikke ha rødvin som eneste alternativ ;)

Kaffegjest kunne jeg også vært, sålenge bryllupet hadde vært der jeg bor, må gjestene reise syns jeg de skal få være med hele dagen...

Hvis det er betalbar må dette opplyses om på forhånd, sånn at gjestene har med penger, og i de betalbar bryllupene jeg har vært i har det vært snille priser i baren , altså ikke ville hotellpriser!

Ja vi må jo prøve å forhandle litt pris. Mulig det blir der jeg jobbet før, de har vært veldig snille med oss på dåp etc. Fått hatt med en del selv. Må sjekkes ut mye før vi bestemmer oss hva som er rett for oss. Ja, skal informere gjester om dette om det blir betaling, så får de heller justere en evt gave. Fri bar gir ofte dyrere gave har jeg hørt, men vil heller ha mindre gave/ikke gave og betalbar bar enn at de ikke kan komme... Så vi får se.

De som kommer til kun kaffe/kake/Aveq har mulighet til evt spleise på en maxitaxi eller kjøre selv. Er i nærheten av her vi bor, så kostnad med reise blir i så fall minimal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du har planer om kaffegjester og betalbar?

Anonymous poster hash: ecf74...4de

Det er det som har vært vanlig her....

Har mange planer og ønsker, men ingenting er satt inn i en fastsatt plan ennå.

men vil heller ha venner med og ikke få gave, kun at de betaler i baren det de evt vil ha, enn at de ikke kommer... Det er i hvert fall tanken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men som sagt: ender vi med å leie inn lokale og kjøpe inn selv blir det fri bar. Men nå er det ikke mange lokaler rundt her, så må vurderes nøye. Bor ikke midt i smørøyet heller akkuratt. Sikkert mange fine lokaler for dere som bor i byer/større steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du hadde et godt forslag TS. At dere spanderer aperitif, alkohol til maten og kaffe avec og kanskje en drink til. for det er ikke å være smålig. Jeg synes det er helt greit at gjestene kan kjøpe selv hvis de vil ha mer alkohol. Med fullstendig fri bar så kan du jo riskikere at noen blir drita full. jeg vet ikke om du bryr deg så mye om det, men det er jo din dag og det hadde vært kjedelig om noen ødela for dere med å dumme seg skikkelig ut. men det må jo du bestemme selv. Men jeg syntes uansett at du hadde et godt forslag og du er ikke smålig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du har planer om kaffegjester og betalbar?

Anonymous poster hash: ecf74...4de

Ærlig talt, det håper jeg virkelig ikke.

Jeg gremmes bare av tanken!!

Godt vertskap...

Anonymous poster hash: f5805...c41

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes du hadde et godt forslag TS. At dere spanderer aperitif, alkohol til maten og kaffe avec og kanskje en drink til. for det er ikke å være smålig. Jeg synes det er helt greit at gjestene kan kjøpe selv hvis de vil ha mer alkohol. Med fullstendig fri bar så kan du jo riskikere at noen blir drita full. jeg vet ikke om du bryr deg så mye om det, men det er jo din dag og det hadde vært kjedelig om noen ødela for dere med å dumme seg skikkelig ut. men det må jo du bestemme selv. Men jeg syntes uansett at du hadde et godt forslag og du er ikke smålig.

Uting 1: kaffegjester

Uting 2: betalbar

Ikke smålig?!!!'m

Man ER smålig om kaffegjester (!) må betale! Det er seriøst det frekkeste jeg har vært borti når det kommer til bryllup. Da får dere heller spare lenger.

Anonymous poster hash: f5805...c41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

I de bryllup jeg har vært i så er det familie og venner som sammen hjelper brudeparet og ordner til fest, med tanke på at det er deres dag og at de skal få det som de vil. og ikke at gjestene skal få det som gjestene vil.

Det er ikke familien eller gjestene som er det viktigste.

I de bryllup jeg har vært i har famlie og venner sammen hjulpet brudeparet å ordne til fest, men festens opplegg har alltid vært at både gjester og brudepar skal ha en fantastisk dag, selv om det har medført noen kompromisser fra brudeparets side.

Brudeparet har en dobbeltrolle på denne dagen, da de er både hovedgjester og vertskap.

Hvis de kun ser på seg selv som hovedgjester, og glemmer sin rolle som vertskap, så vil ikke bryllupet bli hyggelig for gjestene, uansett hvor lite eller mye alkohol som blir spandert.

Du sier du vil bruke gjestene som statister for å få den perfekte rammen rundt deres dag, og at gjestenes trivsel og hygge kommer i siste rekke. Dette har jeg aldri før opplevd. (Og håper jeg aldri kommer til å oppleve)

Det går an å tilrettelegge for at begge parter skal ha en fantastisk flott dag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, det håper jeg virkelig ikke.

Jeg gremmes bare av tanken!!

Godt vertskap...

Anonymous poster hash: f5805...c41

Jeg svarte lenger opp.... Det er dette som har vært vanlig her. De som blir bedt til dette gjorde det samme mot oss. Uten info om betalbar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de bryllup jeg har vært i har famlie og venner sammen hjulpet brudeparet å ordne til fest, men festens opplegg har alltid vært at både gjester og brudepar skal ha en fantastisk dag, selv om det har medført noen kompromisser fra brudeparets side.

Brudeparet har en dobbeltrolle på denne dagen, da de er både hovedgjester og vertskap.

Hvis de kun ser på seg selv som hovedgjester, og glemmer sin rolle som vertskap, så vil ikke bryllupet bli hyggelig for gjestene, uansett hvor lite eller mye alkohol som blir spandert.

Du sier du vil bruke gjestene som statister for å få den perfekte rammen rundt deres dag, og at gjestenes trivsel og hygge kommer i siste rekke. Dette har jeg aldri før opplevd. (Og håper jeg aldri kommer til å oppleve)

Det går an å tilrettelegge for at begge parter skal ha en fantastisk flott dag.

Håper da mine gjester koser seg, er faktisk ikke det jeg sier. Men det er ikke gjestenes dag. Er det gjestene som gifter seg kanskje? Men slik tenker jeg, og har tenkt når jeg har vært gjest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...