Gå til innhold

Nyforlovet - hva er vanlig å ha "gratis" på festen?


MissFrkFryd

Anbefalte innlegg

Vel, da kalles det tilfeldigheter. ;)

Er vel mer omgangskrets enn tilfeldigheter isåfall.. Jeg har heller aldri opplevd verken betalbar eller kaffegjester.

Anonymous poster hash: f5805...c41

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, da kalles det tilfeldigheter. ;)

Det kalles å ha venner og familie med grunnleggende manerer og høflighet.

Anonymous poster hash: adb97...f34

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel mer omgangskrets enn tilfeldigheter isåfall.. Jeg har heller aldri opplevd verken betalbar eller kaffegjester.

Anonymous poster hash: f5805...c41

Enig. Alle i min omgangskrets og familie har "klasse" og jeg vil ikke kalle det en tilfeldighet.

Anonymous poster hash: adb97...f34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har familie og venner over hele landet. Noen har hatt betalbar i bryllupet, som jeg synes er en uting. Merkelig nok har ikke de samme hatt lignende egenandeler i dåp, navnefest, konfirmasjon eller jubileer.

Dette spørsmålet har jeg stilt i tråd etter tråd etter tråd om det å ikke gi gjestene full bevertning, jeg har aldri fått svar:

Hvorfor er det greit for dere å be gjestene betale for deler av bevertningen i bryllup, mens dere ikke gjør det i andre selskaper?



Anonymous poster hash: 863ef...187
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man begynner å bli ganske storforlangende. Hvis man får servert velkomstdrink, tre retters middag, to glass vin til middagen og kaffe/kaker med avec + en bong, så synes jeg det er kjempeflott! For meg er det ganske passe med alkohol i et bryllup, det er jo ikke en fyllefest. Og skulle jeg ha lyst på en øl eller to mer, så er det null problem for meg å betale for det selv.

Angående argumentet at man ikke inviterer til fest og lar gjestene betale for drikken - jo, det er helt vanlig. Faktisk har jeg aldri blitt invitert til en fest, eller holdt en fest, uten at gjestene selv sto for egen drikke. Verter som har fest holder snacks og gjestene tar med egen drikke, det er helt vanlig. Når jeg da får servert tre retters middag med flere glass drikke til, så er jeg faktisk fornøyd. Det er jo ikke grøftefyll som er det viktige i et bryllup.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man begynner å bli ganske storforlangende. Hvis man får servert velkomstdrink, tre retters middag, to glass vin til middagen og kaffe/kaker med avec + en bong, så synes jeg det er kjempeflott! For meg er det ganske passe med alkohol i et bryllup, det er jo ikke en fyllefest. Og skulle jeg ha lyst på en øl eller to mer, så er det null problem for meg å betale for det selv.

Angående argumentet at man ikke inviterer til fest og lar gjestene betale for drikken - jo, det er helt vanlig. Faktisk har jeg aldri blitt invitert til en fest, eller holdt en fest, uten at gjestene selv sto for egen drikke. Verter som har fest holder snacks og gjestene tar med egen drikke, det er helt vanlig. Når jeg da får servert tre retters middag med flere glass drikke til, så er jeg faktisk fornøyd. Det er jo ikke grøftefyll som er det viktige i et bryllup.

Hvorfor er fri bar ensbetydende med grøftefyll? Jeg begynner virkelig å lure pågang slags folk dere omgås.

Det er ikke slik at man trenger å bli mer drita med fri bar enn betalbar. De som er ute etter fyll, drikker seg garantert drita uansett.

Inviterer man til bryllup, bør man stå for HELE festen. Hvis ikke bør man vokse opp, få seg litt folkeskikk og evt spare lenger.

Anonymous poster hash: f5805...c41

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes man begynner å bli ganske storforlangende. Hvis man får servert velkomstdrink, tre retters middag, to glass vin til middagen og kaffe/kaker med avec + en bong, så synes jeg det er kjempeflott! For meg er det ganske passe med alkohol i et bryllup, det er jo ikke en fyllefest. Og skulle jeg ha lyst på en øl eller to mer, så er det null problem for meg å betale for det selv.

Angående argumentet at man ikke inviterer til fest og lar gjestene betale for drikken - jo, det er helt vanlig. Faktisk har jeg aldri blitt invitert til en fest, eller holdt en fest, uten at gjestene selv sto for egen drikke. Verter som har fest holder snacks og gjestene tar med egen drikke, det er helt vanlig. Når jeg da får servert tre retters middag med flere glass drikke til, så er jeg faktisk fornøyd. Det er jo ikke grøftefyll som er det viktige i et bryllup.

Forskjell på fest og selskap.

Har du noensinne måttet betale for kake i dåp? For middag i konfirmasjon? Hvorfor skal det være annerledes i et bryllup bare fordi produktet har alkoholprosent?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjell på fest og selskap.

Har du noensinne måttet betale for kake i dåp? For middag i konfirmasjon? Hvorfor skal det være annerledes i et bryllup bare fordi produktet har alkoholprosent?

Det er jo en fest, som har blitt påpeket mange ganger i tråden. Verten besørger maten (og deler av drikken), og gjestene dekker egen drikke utover det. Slik er det i mange fester. Har ikke du tatt med egen drikke på fest? Kanskje fått ei øl eller to av vertskapet, ellers tatt med selv?

De betaler for selskapet. Festen er gjestene med og dekker selv. Helt normalt.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inviterer man til bryllup, bør man stå for HELE festen. Hvis ikke bør man vokse opp, få seg litt folkeskikk og evt spare lenger.

Anonymous poster hash: f5805...c41

Hvorfor det? Det er ingen som forventer det når man inviterer til annen fest. Da er det helt vanlig at vertskapet står for snacks på bordet og gjester tar med egen drikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en fest, som har blitt påpeket mange ganger i tråden. Verten besørger maten (og deler av drikken), og gjestene dekker egen drikke utover det. Slik er det i mange fester. Har ikke du tatt med egen drikke på fest? Kanskje fått ei øl eller to av vertskapet, ellers tatt med selv?

Stor forskjell på et selskap og en lørdagsfest. At man ikke ser det.. Endret av Chloe-
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? Det er ingen som forventer det når man inviterer til annen fest. Da er det helt vanlig at vertskapet står for snacks på bordet og gjester tar med egen drikke.

Ja, snart blir det vel til at brudeparet bare står for snacks.

Fest er fest, dere! :ironi:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående argumentet at man ikke inviterer til fest og lar gjestene betale for drikken - jo, det er helt vanlig. Faktisk har jeg aldri blitt invitert til en fest, eller holdt en fest, uten at gjestene selv sto for egen drikke. Verter som har fest holder snacks og gjestene tar med egen drikke, det er helt vanlig.

Det er ikke sammenlignbart. Fest med snacks er ikke det samme som å invitere til et middagsselskap eller en annen type mindre uformell sammenkomst.

Anonymous poster hash: 863ef...187

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sammenlignbart. Fest med snacks er ikke det samme som å invitere til et middagsselskap eller en annen type mindre uformell sammenkomst.

Anonymous poster hash: 863ef...187

De betaler for middagsselskapet. Med alkohol. Det er alkohol til selve festen etterpå som dekkes delvis av vertskapet og delvis av gjestene selv. Jeg forstår ikke at det skal være problematisk i det hele tatt. Da synes jeg fokuset er litt feil, for gjestene sin del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stor forskjell på et selskap og en lørdagsfest. At man ikke ser det..

Igjen: de betaler for selskapet. Gjestene er med og betaler egen drikke på festen etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med de fleste om at det burde være mulig å komme i et bryllup uten lommeboka. De fleste bruker jo uansett å kjøpe bryllupsgaver, pengekonvolutter, så dere "tjener" jo litt på å ha det også, hvis man skal se på det på den måten.

Når det kommer til alkoholen så går det jo an å sette noen flasker på hvert bord, så kan de blande å slikt selv. I bryllupet til svigerbroren min gjorde de dette, og ingen virket misfornøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De betaler for middagsselskapet. Med alkohol. Det er alkohol til selve festen etterpå som dekkes delvis av vertskapet og delvis av gjestene selv. Jeg forstår ikke at det skal være problematisk i det hele tatt. Da synes jeg fokuset er litt feil, for gjestene sin del.

Åja, så det ER det samme i for eksempel en 50-årsdag? Det må noen informere landets jubilanter om så de kan spare noen kronasjer.

:ironi:

Anonymous poster hash: 863ef...187

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor det? Det er ingen som forventer det når man inviterer til annen fest. Da er det helt vanlig at vertskapet står for snacks på bordet og gjester tar med egen drikke.

Herregud, det du ikke forskjell på lørdagsfyll/fest og selskap ifm bryllup?!

Jeg skjønner vi lever på to forskjellige planeter.

Anonymous poster hash: f5805...c41

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har arrangert fester på ulike nivåer, men aldri lagt opp til at gjestene verken skal ha med eller betale sin egen alkohol. Ikke siden vorspielene som student har noen hatt med seg alkohol på noe vi har arrangert (annet enn evt en gave som gave til vertskapet).

Ikke på 50 års dag, ikke på 30 års dag, ikke på middagsselskap, ikke på "kom innom på lørdag og ta litt vin på verandaen".

Anonymous poster hash: adb97...f34

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, det du ikke forskjell på lørdagsfyll/fest og selskap ifm bryllup?!

Jeg skjønner vi lever på to forskjellige planeter.

Anonymous poster hash: f5805...c41

For tredje gang:

Vertskapet betaler for selskapet. De betaler også delvis festen etterpå, men der er også gjestene med og betaler for egen drikke.

Selvsagt er det forskjeller mellom lørdagsfest og bryllup, men nå har argumentet hele tiden vært at man aldri inviterer til fest uten å dekke alt. Noe jeg sier at blir gjort ofte. Og jeg kan ikke se hvorfor det er greit å invitere til fest på en lørdag uten å dekke all alkohol når det ikke er greit på festen etter middagen i et bryllup. Hva er det som gjør at det ene er greit og det andre ikke?

At noen henger seg så oppi det synes jeg vitner om helt feil fokus fra gjestenes side.

Endret av Tabris
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For tredje gang:

Vertskapet betaler for selskapet. De betaler også delvis festen etterpå, men der er også gjestene med og betaler for egen drikke.

At noen henger seg så oppi det synes jeg vitner om helt feil fokus fra gjestenes side.

Selskapet er selskap til folk går hjem!

Det er da ikke slik at selskapet er ferdig kl 22.....

Da kan man jo si at man dekker alt i selskapet, men det varer bare til 20. Etter dette er det fest, og da må alle betale. Hendig måte å spare penger på da!

Anonymous poster hash: f5805...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...