Gå til innhold

Nyforlovet - hva er vanlig å ha "gratis" på festen?


MissFrkFryd

Anbefalte innlegg

Gjest Sprettballen

Problemet med kostnader til fri bar i dette landet, er folks drikkevaner. Når noe er gratis skal man bøtte innpå, og ofte blir folk fulle. Det er ikke noe hyggelig.

Anonymous poster hash: 287d9...a4e

Om man ønsker å begrense gjestenes alkoholinntak, så burde man i det minste ha diverse alkoholfrie alternativer (annet enn vann og kaffe) tilgjengelig.

Når folk sier at de skal ha vann og kaffe tilgjengelig, men alt annet må kjøpes, er det ikke folks drikkevaner som ligger til brunn for betalbar, men økonomi.

Betaler for familien. Middag, drikke etc. Nok drikke til maten ja. Men etterpå kan man jo stoppe opp litt. Evt begrense med bonger tenker jeg da. Våres venner har ikek hatt fri bar...

Som jeg skrev er det da aksept for spleiselag i deres omgangskrets, og det blir sikkert ikke reagert på om dere har det samme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Viktigere med fornøyde gjester enn fornøyd brudepar???

Mener du virkelig at våres venner skal forvente og forlange å få mer enn vi fikk ideres bryllup da? Anså det som vanlig jeg, så jeg tenkte ikke over det. Klaget ikke på at det ikke var fri bar. Har ikke hørt noen andre enn her inne prate negativt om det å ikke ha fri bar....

Hvorfor i all verden spør du om råd her inne? Det virker som om du hadde gjort deg opp en mening på forhånd og bare er her for å argumentere mot alle som ikke er enig med deg.

Arranger bryllupet slik du vil ha det, om gjestene er fornøyd eller ei spiller liten rolle siden det uansett er din dag...

Anonymous poster hash: 44812...c7c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe av poenget her ja :-)

Det der er bare en dårlig unnskyldning. Normale folk oppfører seg ordentlig i bryllup. De som alltid drikker seg dritings vil gjøre det uavhengig av om det er åpen bar eller ei.

Anonymous poster hash: a6283...8ef

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi dropper det. Hadde je vist det var slike holdninger blandt hos folk (uten at jeg har sett det i andres bryllup) så hadde jeg svart nei. hva f... er poenget egentlig...???

Mistet plutselig lysten til å gifte meg..............

Tror nok at litt av fiendtligheten kan komme av at ut fra det du har skrevet, så fremstår det som om du synes at det er uviktig om gjestene dine har det ok eller ikke, så lenge du får det akkurat som du vil. Det kan oppfattes som egoistisk og lite omtenksomt.

For øvrig har «betalbar» vært tema flere ganger i dette forumet, og temperaturen i disse trådene har en tendens til å bli høy. Et kjapt søk hadde vært nok til å gi deg et generelt inntrykk av hva du kunne forvente deg av svar.

Uansett, mitt råd til deg er å forsøke å finne en balanse der alle er fornøyde - både du og gjestene dine. Siden brudeparet er vertskap, vil de til syvende og sist være ansvarlig for at gjestene har det trivelig, uansett hvor mange ganger man repeterer at det er «deres dag». Litt av poenget er vel å kunne dele denne dagen med familie og venner slik at alle kan gå hjem med gode minner.

Er det aller viktigste for deg å ha bryllupet i et penere etablissement, så finnes det alltid andre steder man kan kutte. Dersom du velger å kutte på bevertning, så er det desto viktigere å legge til rette så godt som mulig for at ingen får negative overraskelser. Det vil si at dersom dere ikke har fri bar, så bør det informeres godt om på forhånd, og det bør være gode alternativer tilgjengelig slik at man ikke må betale i dyre dommer også for å bli utørst.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inviterer man gjester bruker normale mennesker å ha en holdning om gjestene skal trives også. Ikke bare oppføre seg som man er 5 år igjen og gi totalt faen.

Og det er mange situasjoner der folk ikke forventer at alt er gratis. Men det er stor forskjell på bryllup og rølpefester blant studenter.

I min familie kunne ikke folk drømt om engang å be gjester dra fram kort og kontanter i bryllup eller store jubileum. Men vi er oppdratt litt anderledes ser det ut som...

Anonymous poster hash: ecf74...4de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får nok ekstra mye "pes" her inne fordi du konsekvent repeterer at dette er din dag (10 ganger?). Og mellom linjene leser mange da at så lenge du har det fint, er det ikke så nøye med resten.

Hvis du har et såpass romslig budsjett og vil dele "din dag" med familien i stilfulle omgivelser, så dropp kaffegjester og perifere venner. Inviter kun nærmeste familie, og de alleraller nærmeste vennene. Og ha drømmebryllupet ditt. La folk få spise, drikke (alkohol og alkoholfritt). Da kan du faktisk risikere at det virkelig blir din drømmedag, og i tillegg (bonus...) en fantastisk opplevelse for gjestene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Betaler for familien. Middag, drikke etc. Nok drikke til maten ja. Men etterpå kan man jo stoppe opp litt. Evt begrense med bonger tenker jeg da. Våres venner har ikek hatt fri bar...

Da får du være åpen på at du anser vertskapspliktene for over i det middagen slutter og stiller et lokale tilgjengelig for venner som vil drikke der. Lokalet er tilfeldigvis tilgjengelig på bryllupsdagen deres.

Anonymous poster hash: ceb65...b6c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres fint ut.men sørg for at det ikke er tomme glass under middagen, så dere bør ha litt mer å gå på der. jeg har ikke noe imot betalbar, så lenge jeg vet om det på forhånd, slik at jeg tar med penger.

men jeg ville droppet kaffegjester, og heller tatt alle til middag, eller så mange som budsjettet tåler. kjedelig å komme sent på festen og de må jo da betale alt.

jeg ville dessuten hatt fri tilgang på alkoholfri drikke hele kvelden.

jeg har vært i mange slike bryllup, det er ingen som har reagert her.

Anonymous poster hash: 5fd69...5b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man vertskap betaler man for alt man tilbyr gjestene sine.

Anonymous poster hash: ceb65...b6c

Ja, vertskapet tilbyr gjestene x antall enheter med alkohol. Ikke ubegrenset! Så det står jo der at vertskapet betaler for x ant enheter + gratis mineralvann og kaffe utover kvelden.

Som gjest tar man i mot det man blir tilbudt. Folkeskikk og bryllupsgjester ass..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi serverte følgende:

Etter vielsen:

Velkomstdrink, snitter og oppskåret frukt

Til middag:

3-retters middag. En vin til hver rett. Påfyll av vin gjennom hele middagen.

Til kaken/kaffe:

Cognac eller et glass champagne.

Etter kake:

To bonger hver (delt ut ca klokken 22:30).

Vi avsluttet personlig festen ca ved midnatt. Jeg har nylig blitt helt frisk etter alvorlig sykdom, blir enda nokså fort sliten (fortere enn før i alle fall), og hadde ikke klart å holde på lenger.

De som ønsket å feire videre gjorde det i baren for egen regning. Meg bekjent tok de siste kvelden først klokken 05:00.

Jeg har overhodet ingen dårlig samvittighet for at vi ikke hadde fullstendig fri bar. Alle fikk så mye de ville under middagen/talene, og selvsagt så mye alkoholfritt de ville hele kvelden. Men etter KG-standard var vi nok dårlige verter som ikke hadde fri bar helt til de siste ga swg på morgenkvisten.

Anonymous poster hash: 4407f...106

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi serverte følgende:

Etter vielsen:

Velkomstdrink, snitter og oppskåret frukt

Til middag:

3-retters middag. En vin til hver rett. Påfyll av vin gjennom hele middagen.

Til kaken/kaffe:

Cognac eller et glass champagne.

Etter kake:

To bonger hver (delt ut ca klokken 22:30).

Vi avsluttet personlig festen ca ved midnatt. Jeg har nylig blitt helt frisk etter alvorlig sykdom, blir enda nokså fort sliten (fortere enn før i alle fall), og hadde ikke klart å holde på lenger.

De som ønsket å feire videre gjorde det i baren for egen regning. Meg bekjent tok de siste kvelden først klokken 05:00.

Jeg har overhodet ingen dårlig samvittighet for at vi ikke hadde fullstendig fri bar. Alle fikk så mye de ville under middagen/talene, og selvsagt så mye alkoholfritt de ville hele kvelden. Men etter KG-standard var vi nok dårlige verter som ikke hadde fri bar helt til de siste ga swg på morgenkvisten.

Anonymous poster hash: 4407f...106

Hvilke etablissementer i Norge har sjenkebevilling frem til 05:00?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke etablissementer i Norge har sjenkebevilling frem til 05:00?

Ingen. De siste holdt det gående i en suite, hvor jeg forstod de hadde tømt minibaren og ett par medbrakte lommelerker.

Du skjønte da poenget. Skulle vi virkelig betalt til serveringen stengte? Og hva med etterpå, skulle vi ha kjøpt inn noe de kunne hatt i suiten? Jeg mener absolutt at det vi betalte var mer enn nok.

Anonymous poster hash: 4407f...106

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, vertskapet tilbyr gjestene x antall enheter med alkohol. Ikke ubegrenset! Så det står jo der at vertskapet betaler for x ant enheter + gratis mineralvann og kaffe utover kvelden.

Som gjest tar man i mot det man blir tilbudt. Folkeskikk og bryllupsgjester ass..

Det er ikke god skikk å la gjestene gå uten vått eller tørt i mange timer.

Vi serverte følgende:

Etter vielsen:

Velkomstdrink, snitter og oppskåret frukt

Til middag:

3-retters middag. En vin til hver rett. Påfyll av vin gjennom hele middagen.

Til kaken/kaffe:

Cognac eller et glass champagne.

Etter kake:

To bonger hver (delt ut ca klokken 22:30).

Vi avsluttet personlig festen ca ved midnatt. Jeg har nylig blitt helt frisk etter alvorlig sykdom, blir enda nokså fort sliten (fortere enn før i alle fall), og hadde ikke klart å holde på lenger.

De som ønsket å feire videre gjorde det i baren for egen regning. Meg bekjent tok de siste kvelden først klokken 05:00.

Jeg har overhodet ingen dårlig samvittighet for at vi ikke hadde fullstendig fri bar. Alle fikk så mye de ville under middagen/talene, og selvsagt så mye alkoholfritt de ville hele kvelden. Men etter KG-standard var vi nok dårlige verter som ikke hadde fri bar helt til de siste ga swg på morgenkvisten.

Anonymous poster hash: 4407f...106

Når vertskapet forlater festen, er festen over, selv om gjestene disponerer lokalet, og kan fortsette for egen regning etterpå.

Alle fikk bevertning fram til dere avsluttet selskapet.

Dette er hverken frekt, dårlig folkeskikk, eller dårlig vertskap.

Dette er slik de fleste her mener det skal gjøres.

Anonymous poster hash: d97d9...3f4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen. De siste holdt det gående i en suite, hvor jeg forstod de hadde tømt minibaren og ett par medbrakte lommelerker.

Du skjønte da poenget. Skulle vi virkelig betalt til serveringen stengte? Og hva med etterpå, skulle vi ha kjøpt inn noe de kunne hatt i suiten? Jeg mener absolutt at det vi betalte var mer enn nok.

Anonymous poster hash: 4407f...106

Var ikke dette detaljer du syns var relevante for tidsskjemaet du nettopp presenterte?

Lommelerker og minibar er del av ETTERFESTEN. Det har ikke dere invitert til, altså er ikke dere verter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med kostnader til fri bar i dette landet, er folks drikkevaner. Når noe er gratis skal man bøtte innpå, og ofte blir folk fulle. Det er ikke noe hyggelig. Anonymous poster hash: 287d9...a4e

Dette er feil. De hotellene jeg har snakket med ang. fri bar, sier at gjestene i snitt drikker to-tre drinker.

Kan hende enkelte har for vane å hylle nedbå gratis sprit, men jeg ser for meg at grendehusbryllup er mer vanlig i de kretser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke god skikk å la gjestene gå uten vått eller tørt i mange timer.

Når vertskapet forlater festen, er festen over, selv om gjestene disponerer lokalet, og kan fortsette for egen regning etterpå.

Alle fikk bevertning fram til dere avsluttet selskapet.

Dette er hverken frekt, dårlig folkeskikk, eller dårlig vertskap.

Dette er slik de fleste her mener det skal gjøres.

Anonymous poster hash: d97d9...3f4

Dersom vått og tørt er synonymt med alkohol, så er de ikke spesielt tørst.

For de får tilgang på kaffe og mineralvann ifølge HI.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...